Gå til innhold

Backup og lagring på ekstern harddisk, mac, iphoto, Icloud.. HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, la meg prøve å gjøre dette så tydelig så mulig. Dette er litt for innviklet for meg. Vær snill å vær tålmodig, jeg trenger sårt hjelp..

1. Jeg har en macbook air, jeg har iphone og ipad, alle er synkroniserte. Jeg har Iphoto på macen, og har nylig funnet ut at dette bare er et slags visningsprogram, og at bildefilene ligger lagret på macen. Hvis jeg sletter bilder fra iphoto, slettes de fra maskinen?

2. Jeg har nesten bestandig fullt minne på iphonen. Når det står at bildene er på min bildestrøm, lagres disse noe sted? Hvis jeg sletter bilder på bildestrømmen, frigjør dette plass på telefonen? Og slettes disse bildene også fra Icloud? Og, HVA er icloud? Kan jeg finne bilder som ligger der noe annet sted enn på mac og telefon? Hva skjer når det ikke er mere lagringsplass, slettes de gamleste bildene som ligger innpå der?

3. Jeg har fått meg en ekstern harddisk, en lacie ett eller annet som tar sikkerhetskopi av macen hver gang den kobles til. Snedig. Men det kommer frem to ikoner: LaCie, og LaCie share.. Hva er forskjellen? På førstnevnte ligger en egen backups mappe, på den andre er det bare noe bilder som ligger under det andre ikonet, pluss noen bilder som har blitt lastet opp fra en Windows-pc.

4. Når jeg åpner backups mappen så kan jeg velge å gå inn direkte på Iphoto, og alt ligger der. Men jeg lurer på, hvis jeg sletter bilder på Iphoto, vil også disse forsvinne inne på harddisken? Hvis noen skjønner? Og når jeg går inn på mappen bilder, så kan jeg velge "iphoto-bilder". Når jeg går inn der så ligger det bare halvparten av de filene som jeg har inne på iphoto. Hvorfor?

5. Er det egene harddisker for backup lagring? Eller kan de brukes til det samme?

6. Jeg har 14000 bildet som jeg har fått hentet ut fra en ødelagt pc. De ligger på en lånt harddisk. Hva burde jeg gjøre for å kunne oppbevare disse, pluss de 8000 bildene jeg har på macen på en tryggest mulig måte?? Er nettsky et alternativ?

7. Jeg har fullt minne på macen. Jeg trenger å slette unna bilder, og overføre disse til en harddisk. Hvordan gjør jeg det, er jeg trygg når alt sikkerhetskopieres automatisk, kan jeg da slette bilder på macen?

8. Kan jeg laste ned apper og programmer og lagre de innpå en ekstern harddisk, så jeg slipper å belaste macen med dette? Adobe photoshop, for eksempel?

Det er så vanvittig mye jeg lurer på, jeg har rett og slett ikke helt skjønt denne greia. Etter snart to år med mac. Jeg ser at macen sliter nå, og jeg må tømt den litt før den sprenges..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må bestille meg en harddisk til alle bildene mine.. Tips?

Skrevet

Noen tips til side hvor jeg kan poste dette og få hjelp?

Skrevet

Jeg ville kjøpt en ekstern harddisk og lastet alt av bilder på den. Jeg har selv en slik og den holder godt i sitt fjerde år. Der har jeg alt av bilder jeg har tatt (pluss alt mulig annet) de siste fire årene.

Nettskyer stoler jeg ikke helt på, og plutselig er det noen som har stjålet dem eller sprer dem på nettet.

Anonymous poster hash: ef39c...27c
Skrevet

Bare sånn at det er sagt, så har jeg ikke mye kjennskap til Mac

1. Jeg har en macbook air, jeg har iphone og ipad, alle er synkroniserte. Jeg har Iphoto på macen, og har nylig funnet ut at dette bare er et slags visningsprogram, og at bildefilene ligger lagret på macen. Hvis jeg sletter bilder fra iphoto, slettes de fra maskinen?

Som du selv skriver så er iPhoto bare navnet på programmet du bruker for å se på bildene dine.

Sletter du de ifra iPhoto så vil jeg nok tro at de er vekke ifra maskinen dine.

2. Jeg har nesten bestandig fullt minne på iphonen. Når det står at bildene er på min bildestrøm, lagres disse noe sted? Hvis jeg sletter bilder på bildestrømmen, frigjør dette plass på telefonen? Og slettes disse bildene også fra Icloud? Og, HVA er icloud? Kan jeg finne bilder som ligger der noe annet sted enn på mac og telefon? Hva skjer når det ikke er mere lagringsplass, slettes de gamleste bildene som ligger innpå der?

Etter det jeg har hørt om i mediane, så er vel iCloud en en tjeneste som lagrer alt på nettet.

Jeg vet ikke hvordan du har lagt det opp at ting skal lagres på mobilen din, har heller aldri vært borti en en iPhone så kan ikke hjelpe deg stort der.

Men, jeg vil da tro at det er noen funksjoner som du selv kan aktivere som f.eks laster alle bilder du tar opp imot f.eks iCloud.

Bildestrøm er iCloud, om jeg forstod det rett når jeg leste litt her

Nå bare tipper jeg, men på Android så kan man f.eks gjøre slik at alle bilder man tar blir lastet opp til f.eks Google Drive eller Dropbox. Men bildene blir forsatt lagret på mobilen din, så da må du selv inn å slette de etter de har blitt lastet opp imot en av de tjeneste jeg nevnte. Jeg bare tipper på at det blir det samme med iOS.

3. Jeg har fått meg en ekstern harddisk, en lacie ett eller annet som tar sikkerhetskopi av macen hver gang den kobles til. Snedig. Men det kommer frem to ikoner: LaCie, og LaCie share.. Hva er forskjellen? På førstnevnte ligger en egen backups mappe, på den andre er det bare noe bilder som ligger under det andre ikonet, pluss noen bilder som har blitt lastet opp fra en Windows-pc.

Jeg har aldri vært borti automatisk backup, jeg liker å gjøre slikt selv. Googlet litt og Share betyr vel at du kan koble deg til den via internett, fra andre steder enn hvor du har selve harddisken.

4. Når jeg åpner backups mappen så kan jeg velge å gå inn direkte på Iphoto, og alt ligger der. Men jeg lurer på, hvis jeg sletter bilder på Iphoto, vil også disse forsvinne inne på harddisken? Hvis noen skjønner? Og når jeg går inn på mappen bilder, så kan jeg velge "iphoto-bilder". Når jeg går inn der så ligger det bare halvparten av de filene som jeg har inne på iphoto. Hvorfor?

Jeg ville nå bare teste det selv, slett noen bilder i iPhoto og gjør en backup til din eksterne harddisk.

Siste har jeg ikke peiling på

5. Er det egene harddisker for backup lagring? Eller kan de brukes til det samme?

Har ikke vært borti noen som er spesifikk laget for backups.

6. Jeg har 14000 bildet som jeg har fått hentet ut fra en ødelagt pc. De ligger på en lånt harddisk. Hva burde jeg gjøre for å kunne oppbevare disse, pluss de 8000 bildene jeg har på macen på en tryggest mulig måte?? Er nettsky et alternativ?

22 000!!! bilder hadde jeg aldri giddet å lastet opp til en nettsky. Da hadde jeg kjøpt meg en ekstern harddisk og kopiert de over. Men det kommer litt an på internett hastigheten din. Min er dødstreg..

7. Jeg har fullt minne på macen. Jeg trenger å slette unna bilder, og overføre disse til en harddisk. Hvordan gjør jeg det, er jeg trygg når alt sikkerhetskopieres automatisk, kan jeg da slette bilder på macen?

Jeg antar at det å kopiere en mappe er likt som på en pc, men er det ikke bare til å høyreklikke på mappen og velge klipp(cut) og så gå inn på din eksterne harddisk og velge lim inn/past.

Eller bruke hurtigtasten for mac som du kan se her.

8. Kan jeg laste ned apper og programmer og lagre de innpå en ekstern harddisk, så jeg slipper å belaste macen med dette? Adobe photoshop, for eksempel?

Det er så vanvittig mye jeg lurer på, jeg har rett og slett ikke helt skjønt denne greia. Etter snart to år med mac. Jeg ser at macen sliter nå, og jeg må tømt den litt før den sprenges..

Jeg tro at det skulle gå fint, selv om det kanskje vil være noen programmer som det ikke vil fungere med. Hva med å heller kopierer over alle bilder/filmer på den eksterne?

Hvis du vil ha noen flere svar. Så kan du lage deg en bruker på www.diskusjon.no og besøke denne kategorien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...