Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

er i uke 6 og har bare lyst på pizza, pølser og annen fet og salt mat!

brekker meg av tanken på sunn mat som fisk og grønnsaker( som jeg jo burde spise) Aner virkelig ikke hvordan jeg skal få i meg fisk

Hittil har jeg gitt etter for de usunne innfallene, for det er jo det eneste jeg orker tanken på å spise, men får dårlig samvittighet. Tvinger dere i dere mat dere ikke orker tanken på fordi det er sunt?

Anonymous poster hash: f9af0...a31
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes da en mellomting av fisk og pølser?

Jeg er sær nå da jeg reagerer på lukt og konsistens så kan ikke spise visse ting da jeg brekker meg før det treffer munnen. Jeg lever på Biola, ananas, egg og kylling akkurat nå :P

Men det er mange sunne versjoner av "junk". Du kan lage hjemmelaget pizza, burgere, lage fries av søtpotet, sunnere taco med grove tortillas, karbonandeig, lettrømme etc.

Om du bare putter i deg drittmat så kan det bli vanskelig å snu den trenden og det er jo ikke optimalt verken for deg eller babyen med masse salt og tomme kalorier uten særlig nyttige næringsstoffer i seg.

Skrevet

Huff,ja. Jeg får prøve å gjøre det litt sunnere, men helt sunn mat, som fisk og grønnsaker, får jeg brekninger av. Jeg har helt mistet lysten på søtt, var en skikkelig søtmums før graviditeten

Skrevet

Er du ikke bare forferdelig matlei? Oppdag nye kjøkken. Prøv kinesisk, thai, persisk, indisk, mexicansk osv :) Mye som ikke virker sunt, men som faktisk er det ;)

Skrevet (endret)

Huff,ja. Jeg får prøve å gjøre det litt sunnere, men helt sunn mat, som fisk og grønnsaker, får jeg brekninger av. Jeg har helt mistet lysten på søtt, var en skikkelig søtmums før graviditeten Anonymous poster hash: f9af0...a31

Fisk er ikke "sunnere" enn karbonadedeig. Begge deler er sunt og begge deler har forskjellige gode næringsstoffer. Ikke heng deg opp i slike detaljer. Fokuser på god og næringsrik mat laget på en fristende måte.

Speltlomper kan du f.eks fylle med masse digg som en taco eller wraps, eller bruke dem som pizzabunn for den saks skyld. Finn matblogger og få inspirasjon til digg OG sunn mat. Ikke heng deg opp i at torsk og grønnsaker er sunt. Wraps med rømme, karbondadeig, salsa og salat laget med raspet gulerot, cherrytomater, paprika og masse annet digg er sunt som bare det :)

Bare fantasien som stopper deg ;)

Endret av me2u
Skrevet

Jeg er ikke kvalm, så foreløpig går alle mattyper greit og jeg kan skryte av å ha spist diverse sunne ting;-)

Fett er en ting, men mangel på frukt og grønnsaker er ikke så bra for fosteret som har høye næringskrav. Det er også viktig å få i seg sunne fettsyrer, som fra fisk/gode kapsler (renset og stabilisert), olivenolje, nøtter, avokado og lignende.

Så jeg ville prøvd å vri hodet for å finne måter å lure det inn på. Wok? Chilligryte med mye grønnsaker? Hva med en fet dipp til? Kan du takle purerte grønnsaksbaserte supper? Smoothies? Mye grønnsaker kan lures inn i tacolefse. Er en rå gulrot mer overkommelig enn kokte grønnsaker? Som nevnt over her er det mye bra i andre lands kjøkken, som inkluderer grønnsaker uten at de ligger ihjelkokt på enden av tallerknen. Pastasalat med kylling og grønnsaker og en god dressing? En spicy thaiinspirert salat som tilbehør til f.eks sprøstekt kylling? Prøv å finne noe som funket for deg.

Anonymous poster hash: d6770...728

Skrevet

Jeg klarte også bare usunn mat fra uke 6-12, spiser vanligvis ekstremt sunt. Taklet ingenting av min normale kost. Ble gradvis bedre heldigvis og er nå tilbake til normalt kosthold. Uke 28

Anonymous poster hash: 7c56d...01a

Skrevet

Jeg er også i uke 6, og opplever det samme som deg, TS. Har bare lyst på junk og fett og salt. Er fryktelig vanskelig å lage sunne alternativer når man blir kvalmere og kvalmere jo lenger det er siden sist jeg spiste noe.

Så blir mye taco, lasagne med revne gulrøtter og ekstra løk, paprika og boks med tomater, pølser med grønnsaksmos, osv. Orker ikke fisk. Men rå gulrøtter går greit når jeg ikke må skrelle og skjære dem opp selv.

Kanskje du kan få hjelp av noen til å skjære opp grønnsaker og frukt for deg? Eller til å lage mat for deg innimellom? Og nøtter er jo så mangt.

Jeg tar også omega 3 og Floradix hver morgen. Og jeg tenker at dette varer i noen uker, det får være greit

Anonymous poster hash: 6b648...bd8

Skrevet

Du er ikke alene! sliter med matlysten selv og tror ikke jeg har spist fisk siden før jeg ble gravid...er 17 uker nå :P tar tilskudd da!

Skrevet

Slik var jeg også i starten. Jeg spiste det jeg hadde lyst på, for det er tross alt bedre å få i seg drittmat enn ingen mat. Jeg gikk opp nesten fem kg da, lenge før jeg hadde nådd 12 uker!! Men nå er jeg 17 uker og spiser ganske sunt, har mistet helt lysten på pizza og slikt, og jeg har ikke gått opp noe mer i vekt.

Anonymous poster hash: 1f523...8b3

Skrevet

Slik var jeg også i starten. Jeg spiste det jeg hadde lyst på, for det er tross alt bedre å få i seg drittmat enn ingen mat. Jeg gikk opp nesten fem kg da, lenge før jeg hadde nådd 12 uker!! Men nå er jeg 17 uker og spiser ganske sunt, har mistet helt lysten på pizza og slikt, og jeg har ikke gått opp noe mer i vekt.

Kan jo legge til de få sunne matvarene jeg klarte tanken på da, så kanskje du får noen tips.

-grønnsaker og dipp

-grønne epler

-jordbær

-vannmelon (som man selvsagt ikke fikk tak i på denne årstiden)

-smoothie

Gjest Snuttepi
Skrevet

Ta vitaminer, og spis junk ei stund. Spiser du frukt og grønnsaker? Rå gulrøtter for eksempel?

Jeg spiste lite i den perioden du er i nå. Hadde ikke lyst på noe som helst, og det ble en del salt og fett. Det har snudd seg, og nå spiser jeg fisk og grønnsaker. En liten periode med junk skader ikke babyen, og mange har det som du i første trimester.

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips, det hjelper meg veldig:)

Tar folat. Er det andre vitaminer man trenger, man skal vel ikke ta kosttilskudd?

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips, det hjelper meg veldig:)

Tar folat. Er det andre vitaminer man trenger, man skal vel ikke ta kosttilskudd?

Legen min sa man ikke trengte andre tilskudd enn folat med mindre blodprøvene viste at det var mangel på noe.

Anonymous poster hash: d1b80...f8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...