Gå til innhold

Meningsløse førjulsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi brukt 3 timer på å lage en meningsløs fyrstikkeske på juleverksted på skolen.

Ungene er dødstrøtte og proppfull av sukker.

Hvorfor skal vi pushes på alt mulig?

Kunne ønske jeg var flinkere å si NEI!

På den tyngste årstiden skal vi bake, vaske, handle og på alle mulige aktiviteter. Gud, jeg er så LEI!

Anonymous poster hash: 946de...2f5

• Liker 4
Skrevet

Så la vær å være med da, det er vel ikke tvang?? Noen synes faktisk sånt er koselig. Gjør ferdig vasking og julegavene til 1 desember så er førjulstiden stressfri og utrolig koselig å være med på.

Anonymous poster hash: c5ced...599

• Liker 3
Skrevet

Joda, jeg vet.

Var bare fryktelig trøtt og sliten i dag 😜

TS

• Liker 1
Skrevet

Det er bare å trene seg. Øv deg opp på å si nei til de som spør deg om ting som har med fritiden din å gjøre. :)

Anonymous poster hash: e288c...526
  • Liker 2
Skrevet

Det har vel med opptrening av finmotorikk å gjøre. Det strikkes og hekles og snekres mye ubrukelig på norske skoler også, men de usynlige resultatene kan være uvurderlige. Og tenk på hvilket sentimentalt forhold du vil få til fyrstikkesken etter hvert!

• Liker 6
Skrevet

Juleverksted er et utrolig godt barndomsminne for meg :) Det må ha vært et helvete for mine foreldre, som måtte omgås masse hyperaktive unger, småsnakke med disses foreldre, mens de hadde tusen andre førjulsting å stresse med. Så jeg er veldig takknemlig for at de tok seg tid til å gi meg gode minner på denne måten. Og fyrstikkesken jeg lagde da jeg var fire er fast inventar hos min tante hver jul, så den har kommet til god nytte :P

Juleverksted ser jeg nytten av. Det jeg heller ville sagt nei til er alle juleavslutningene som ikke har noe som helst poeng, som pizza med fotballaget, og slikt.

Anonymous poster hash: 2ce61...c75
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenker motsatt.

Jeg driter i bakinga og vaskinga (ja, det går faktisk an å ta lett på julevasken- her blir det å feie over gulv og tørke støv på de mest strategiske steder...), og forsøker å glede meg over aktivitetene sammen med barnet. Jeg har begynt å leve i nuet- ikke alltid like lett men jeg vil løsrive meg litt fra oppkonstruerte forventninger, "lover og regler" for hva man skal gjøre før jul.

Det er jo NÅ at barnet setter pris på at jeg deltar og deler juleforventningene med han, og det er ingen i hele verden som bryr seg om hvorvidt huset er rent nok eller om jeg har bakt julekakene sjøl. :) Det eneste vi har lagd, er pepperkaker av ferdig deig, som ble helt krise, men veldig gøy å lage. :)

• Liker 3
Skrevet

Juleverksted er et utrolig godt barndomsminne for meg :) Det må ha vært et helvete for mine foreldre, som måtte omgås masse hyperaktive unger, småsnakke med disses foreldre, mens de hadde tusen andre førjulsting å stresse med. Så jeg er veldig takknemlig for at de tok seg tid til å gi meg gode minner på denne måten. Og fyrstikkesken jeg lagde da jeg var fire er fast inventar hos min tante hver jul, så den har kommet til god nytte :P

Juleverksted ser jeg nytten av. Det jeg heller ville sagt nei til er alle juleavslutningene som ikke har noe som helst poeng, som pizza med fotballaget, og slikt.

Anonymous poster hash: 2ce61...c75

Vi hadde alltid juleverksted i skoletiden, med aldersblandede grupper (småskolen for seg og mellomtrinnet for seg. På ungdomsskolen hadde vi ikke juleverksted) og lærere og assistenter som de eneste voksne til stede. Husker tilbake på juleverkstedene med stor glede, da vi fikk holde på med noe annet enn vanlig undervisning, samt være sammen med andre unger enn de vi gikk i klasse med. Men juleverksted i skoletiden er kanskje noe som skolene ofrer for heller å ha vanlig undervisning. Ja til å få tilbake leken i skolen, sier jeg. Mye god læring i lek.

(Mannen min jobber på uteskole, og der er barna utenfor klasserommet en fast dag i uka. Oftest utendørs, noen ganger på museum e.l. Og skolen gjør det bra på nasjonale prøver, selv om 20% av undervisningen foregår utenfor klasserommet, oftest i "lek"-situasjon)-

Anonymous poster hash: 297c7...edd

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker motsatt.

Jeg driter i bakinga og vaskinga (ja, det går faktisk an å ta lett på julevasken- her blir det å feie over gulv og tørke støv på de mest strategiske steder...), og forsøker å glede meg over aktivitetene sammen med barnet. Jeg har begynt å leve i nuet- ikke alltid like lett men jeg vil løsrive meg litt fra oppkonstruerte forventninger, "lover og regler" for hva man skal gjøre før jul.

Det er jo NÅ at barnet setter pris på at jeg deltar og deler juleforventningene med han, og det er ingen i hele verden som bryr seg om hvorvidt huset er rent nok eller om jeg har bakt julekakene sjøl. :) Det eneste vi har lagd, er pepperkaker av ferdig deig, som ble helt krise, men veldig gøy å lage. :)

Enig!!

Det er akkurat slike ting som juleverksted osv jeg bruker tid på i desember. Vaske mer enn til vanlig? Hvorfor det? Og hva annet var det du skulle? Bake? Jo, pepperkaker og lussekatter med ungene, men mer gjør vi ikke. Handle? En økt ved PCen midt i november, så er siste rest av gavene i boks.

Desember brukes til nettopp det som er kos, f.eks førjulsaktiviteter med ungene :) I morgen skal vi til skogs å hogge tre... Og da blir det nok litt kongleplukking også, så vi kan lage litt ting når vi kino hjem... Gleder meg :)

Anonymous poster hash: 2b42e...49f

Skrevet

Det er da virkelig ikke meningsløst med juleverksted og julekos. Si nei da, TS, hvis du synes det er så grusomt.

Skrevet

Joda, jeg liker å lage julepynt med barna mine. Baking, handling og slikt gjør jeg jo sammen med dem for at de skal få gode minner og en best mulig jul.

Greia her var at vi var på en juleverksted med altfor mange folk på en plass. Null julestemning. Trøtte og slitne var både barna og jeg.

Jeg husker også juleverksted på skolen i skoletiden som gode minner.

Jeg husker også at vi lagde juletrekurver og pepperkaker hjemme. Julen var magisk.

Utblåsningen i går hadde med å gjøre at de siste ukene er det så mye organisert man må stille opp på og jeg følte kvelden var bortkasta. Barna syntes sikkert ikke det, og det er jo det viktigste.

TS

• Liker 2
Skrevet

Barna her har faktisk ofte gitt uttrykk for at de synes alle aktivitetene i forbindelse med jul, både på skolen og fritidsaktiviteter, er slitsomme.

Vi voksne synes også det er slitsomt å klemme inn juleavslutninger både her og der i en travel førjulstid. Hvorfor skal det juleavsluttes så innmari? De ses jo på nyåret..? Sommeravslutning, derimot, synes jeg er en helt grei ting, i hvert fall på skolen.

Jeg synes ofte at skolen overtar aktiviteter vi har lyst til å gjøre med barna for å skape tradisjoner og koselig førjulsstemning hjemme. Når pepperkakene og pepperkakehuset skal lages og pyntes her, er de jo lei, for de har jo allerede gjort det på skolen. Her hos oss har de også kinotur siste uka før jul. I år skal de se den siste hobbiten-filmen, og ødelegger dermed for vår tradisjon om å dra hele familien for å se den i adventstida, som vi gjorde med både eneren og toeren. Jaja.

Jeg tenker alle disse aktivitetene er kjempebra for barn og ungdom som ikke har foreldre som gjør sånt med dem hjemme, men for oss andre er det litt surt, og det blir unødvendig travelt.

Anonymous poster hash: 66f06...264

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...