Gå til innhold

hunnkatt fordeler og ulemper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt lyst på ei jente katt... men har ingen erfaring med det. Er det noen forelder og ulemper?
For eksempel, løpetid, må hun gå på p-piller, er det dyrt? Må det taes vær dag?

Er det dyrere og kastrere hunnkatter enn hannkatter?

Anonymous poster hash: 0d8ee...975
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal ha hunnkatt er det en obligatorisk regel: KASTRER! :)

Anonymous poster hash: f975a...424
  • Liker 3
Skrevet

Hunnkatter er ikke så forskjellige fra hannkatter.

IKKE gi henne p-piller, det er veldig, veldig høy risiko for kreft. Det er også enda høyere risiko for uønskede kattunger da du garantert ikke får gitt henne hver dag.

Det er også nye regler fra Mattilsynet å sette seg inn i.

Det er dyrere å kastrere hunnkatt enn hannkatt da det er et større inngrep.

Vaksiner hvert år

KASTRER hunnkatten, så er risiko for kreft lik 0, og du unngår uønskede kattunger. Hunnkatten blir også litt mer stabil i humøret

Anonymous poster hash: 3dbd0...246
  • Liker 2
Skrevet

Hunnkatter holder seg nærmere hjemmet, så sånn sett så er hunnkatter best.

Og den må så klart kastreres. Ikke p-piller. Men det er helt klart verdt det. Både for pus og for deg.

Anonymous poster hash: 773a7...4ce
Skrevet

Sier som over her: IKKE GI KATTEN P-PILLER! Vår fikk det, uten at vi var klar over risken, og hun døde av kreft så altfor tidlig. Moren min går fortsatt med dårlig samvittighet for det, selv om det ikke var hennes skyld. Steriliser. Det er hannkatter som kastreres. Man trenger ikke flere kattunger her i verden.. Katten vi har nå ble sterilisert så fort hun ble kjønnsmoden, og det har ikke vært noe problem det :)

Skrevet

Sier som over her: IKKE GI KATTEN P-PILLER! Vår fikk det, uten at vi var klar over risken, og hun døde av kreft så altfor tidlig. Moren min går fortsatt med dårlig samvittighet for det, selv om det ikke var hennes skyld. Steriliser. Det er hannkatter som kastreres. Man trenger ikke flere kattunger her i verden.. Katten vi har nå ble sterilisert så fort hun ble kjønnsmoden, og det har ikke vært noe problem det :)

hunkatter kastreres også, de har fjernet rubbel og bit på mi. Steriliserer du kutter du bare litt, og katta fortsetter å produsere hormoner, så anbefaler kastrering. Anbefaler vet som kan ta flankesnitt, da slipper du stort sår. Betalte 200 kroner mer for hukatta, men da var en ekstra kontroll inkludert i prisdn.

Anonymous poster hash: b3901...3a8

• Liker 1
Skrevet

hunkatter kastreres også, de har fjernet rubbel og bit på mi. Steriliserer du kutter du bare litt, og katta fortsetter å produsere hormoner, så anbefaler kastrering.

Åja, dette var jeg ikke klar over. Skal ta med meg dette i bakhodet når jeg får egen katt :)

Skrevet

Jeg har litt lyst på ei jente katt... men har ingen erfaring med det. Er det noen forelder og ulemper?

Både hannkatter og hunnkatter må kastreres, p-piller er ikke bra. Kastrering bør gjøres før katten slippes ut, gjerne før den blir kjønnsmoden (5-6 mnd gammel).

Kastrering av hokatter kan være noen hundrelapper dyrere enn for hannkatter, pris varierer.

Eventuelt kan du adoptere en kastrert katt fra Dyrebeskyttelsen, da er den vanligvis chippet også. Det koster litt, men er billigere enn om du skulle kastrert og chippet selv.

Skrevet

Kjetter og monser er relativt like å ha med å gjøre.

Noen mener kjettene blir sære når de blir gamle, men det har utelukkende med personlighet å gjøre.

Noen katter er sære av person, andre katter er kosete, andre igjen er lite kosete, men ikke spesielt sære likevel.

Med tanke på personlighet, er det fullstendig lotteri om du velger en kattunge.

De leveringsklare på tolv uker har ikke fått sin hele og fulle personlighet enda, så du kan få en kattunge som virker som den passer midt i blinken til din egen personlighet i starten, men som endrer seg mens den vokser til.

Kjetter og monser krever likt pass, så det er ikke store forskjellen på dem.

Monsene kan bli litt feitere enn kjettene på sine gamle dager, men det er også avhengig av personlighet, samt kosthold.

Mitt råd er å ta turen til et omplasseringshjem og la en voksen katt velge deg.

Da får du en katt som liker deg fra starten av, pluss at du sparer en tusenlapp eller to på kastrering og chipping.

På FoD-gården like utenfor Oslo, koster voksne katter 800 kroner, da er de ferdig chippet og kastrert, og har fått vaksinene de trenger.

Du får også beskjed om når katten sist var hos veterinær slik at du kan sette opp egen veterinærtime når det er tid for å revaksinere.

Det er mulig å dra dit bare for å besøke og titte litt om du er interessert i å adoptere, da får du også litt info om de kattene du blir mest nysgjerrig på, du blir intervjuet for å sjekke om du egner deg som katteeier, og så kan du dra hjem og tenke litt før du evt reiser ut igjen på et adopsjonsmøte hvor du også får ta med den heldige hjem.

Skrevet

Kjetter og Monser - herlig. Digger de gode gamle kallenavnene.

Skrevet

Kjetter og Monser - herlig. Digger de gode gamle kallenavnene.

Det er jo det de heter, på samme måte som galte og sugge for griser og vær og søye for sauer. :P

Og så tar det mye kortere tid og plass å skrive kjette og mons enn hannkatt og hunnkatt. XD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...