Gå til innhold

Hvor rent er det hos deg som har barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en venninnegjeng med fire jenter hvor to har barn og to har ikke. Jeg har ikke men er nå gravid. De to som har barn er EKSTREMT ryddige av seg, vasker og støvsuger hver dag, får noia av skitne barnehender osv. Helt greit for meg, jeg anser meg selv som en ryddig person dog noe mer avslappet.

Det jeg synes er ekkelt er at de virkelig rakker ned på andre som "lar ungene løpe rundt med klissete hender" og som har "ekle unger som har snørr i nesen". Dette kan feks være i forbindelse med barneselskaper og at barn i barnehagen har snørr i nesen og sånn men de mener at barnet selv bør være så renslig at det går og tørker seg osv.

Det er kanskje en filleting men det er ekkelt å sitte å høre på timesvis av drittslenging om folk som ikke er helt perfekte/har helt rene barn til enhver tid osv. Jeg får prestasjonsangst for mitt eget barn !

Dette er gamle venner og jeg vil ikke bare dumpe de heller men begynner å bli så provosert av å høre på disse jentene. Tips til ett bra svar? Eller er dette normalt? Skal en forvente at barn er helt rene/løpe etter de med en klut hele tiden?

Anonymous poster hash: 1442d...d35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvordan forventer de at ettåringer eller toåringer tørker seg i nesen da? De høres litt teite ut...

Bakterier er sunt, for å bygge et godt immunforsvar.

Anonymous poster hash: 30813...b27

• Liker 5
Skrevet

Vi har det ikke spesielt rent. Sørger for at treåringen vasker hendene etter barnehagen og etter toalettbesøk, og at hun tørker bort matrester og eventuelt snørr. Helt standard renhold, og hvis noen skulle mene noe om det så er ikke det mitt problem. :P Har heldigvis ikke venner med støv på hjernen, men har vært på besøk hos en del mødre i barselgruppa som har det HELT strøkent. Fint for dem. ;)

• Liker 2
Skrevet

Vi har det normalt rent. Men barnet får ikke løpe rundt med klissete hender eller snørrete nese. Heller ikke spise mens de løper rundt. Det blir klint utover alt og det er faktisk ekkelt. Så ja, nesa blir tørket utallige ganger ila en dag.

Anonymous poster hash: f2192...c00

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener ikke jeg er overdrevent opptatt av hygiene, men det kan kanskje virke sånn likevel. Da vi bare var to voksne i en leilighet, ble det knapt skittent i løpet av en uke, og vi gjorde mye mindre husarbeid da enn når vi har to barn og hus. Det er ikke nypolerte gulv her til en hver tid, og det hender vi glemmer å koste smuler under bordet etter et måltid. Men jeg er veldig nøye med klissete hender. Jeg har hatt besøk hvor foreldrene ikke tørker av hendene på barna sine og barna løper rett bort til sofaen vår. Det er utrolig hvor fort barn kan skitne til rundt seg om man ikke tar noen forholdsregler. Så jeg er nøye med rene hender, og også ansikt. Siste fordi jeg selv syns det er uappetittelig med andres barn som er fulle av matrester. Snørr tørkes fortløpende, men i bhg får man jo ikke kontrollert det. Små barn tørker ikke seg selv og snørr følger med det å ha småbarn.

Så noe av det venninnene dine reagerer på hos andres barn, kan jeg forstå (men det virker litt spes å klage på det hele tiden, da). Barn fulle av mat og snørr kan være litt ekkelt når det ikke er din egen unge. Men skitne klær pga lek er noe helt annet, og ikke noe man skal lage styr av, mener jeg.

Og hvis man legger sin ære i å ha det nærmest sterilisert i hjemmet til en hver tid, høres det veldig slitsomt ut, og jeg tenker de kunne brukt tiden på mange andre ting som kunne gitt dem mer overskudd i småbarnsfasen.

• Liker 4
Skrevet

Vi har det forholdsvis rent rett før vi får besøk. :fnise: Har det litt sånn som sushi beskriver.

Skrevet

Vi har det forholdsvis rent rett før vi får besøk. :fnise: Har det litt sånn som sushi beskriver.

Vi og har det veldig rent før vi får besøk. 😜 Har ikke tall på hvor mange ganger vi har panikk-vasket når folk har ringt og spurt om de kan komme innom en tur. Ikke at venner eller familie bryr seg om huset ikke er strøkent, men det er noe med at det er hyggeligere å ta i mot besøk når huset ser litt fint ut.

Vi har en datter på snart 2, og med jobb og fulltidsstudium er ikke vasking det vi prioriterer på slutten av dagen. Rydder opp leker hver dag, og vasker på kjøkkenet. Skikkelig husvask tar vi hver fredag.

Så må jenta vaske hender når hun kommer fra barnehagen, og før hun spiser. De fleste måltider spises rund bordet, mens kveldsmaten tar vi gjerne i sofaen. Den sofaen må vaskes ganske ofte for å si det sånn, men det plager ikke oss. Har noen bananflekker (tror vi det er) som aldri går bort, så når vi har besøk ligger det alltid et pledd tilfeldigvis dandert på det stedet. 😆

Skrevet

Vi drar alltid over med støvsugeren og kluten før vi får besøk, men det vil på ingen måte si at vi har det sånn hele tiden ellers. Syns det er merkelig med folk som ikke rydder bort leker og tørker lort av bordet før man får besøk.

• Liker 2
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Jeg er i en venninnegjeng med fire jenter hvor to har barn og to har ikke. Jeg har ikke men er nå gravid. De to som har barn er EKSTREMT ryddige av seg, vasker og støvsuger hver dag, får noia av skitne barnehender osv. Helt greit for meg, jeg anser meg selv som en ryddig person dog noe mer avslappet.

Det jeg synes er ekkelt er at de virkelig rakker ned på andre som "lar ungene løpe rundt med klissete hender" og som har "ekle unger som har snørr i nesen". Dette kan feks være i forbindelse med barneselskaper og at barn i barnehagen har snørr i nesen og sånn men de mener at barnet selv bør være så renslig at det går og tørker seg osv.

Det er kanskje en filleting men det er ekkelt å sitte å høre på timesvis av drittslenging om folk som ikke er helt perfekte/har helt rene barn til enhver tid osv. Jeg får prestasjonsangst for mitt eget barn !

Dette er gamle venner og jeg vil ikke bare dumpe de heller men begynner å bli så provosert av å høre på disse jentene. Tips til ett bra svar? Eller er dette normalt? Skal en forvente at barn er helt rene/løpe etter de med en klut hele tiden?

Anonymous poster hash: 1442d...d35

Hver sin smak. Selv foretrekker jeg renslighet så langt det går.

Skrevet

Har det passe ryddig og passe rent. Med en unge på snart året, to bikkjer + at vi er to voksne så skal det godt gjøres å ha det strøkent til enhver tid. Orker ikke bruke energi på å strebe etter et strøkent, perfekt instagramhjem altså, har da virkelig bedre ting å bruke tiden min på :P Om noen har et problem med min standard i forhold til renhold så er de mer enn velkomne til å komme innom en dag så kan jeg godt vise de hvor jeg har moppen og annet rengjøringsutstyr, så kan jeg ta meg en tur ut mens de slår seg løs.

• Liker 3
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Jeg minner mannen på at han må støvsuge mye, mye bedre og at han må vaske klær og generelt ofte! Han gjør ikke slikt på eget initiativ...:-| Barna bør jo bo i et rent hjem.

Gjest MrsSmith
Skrevet

Vi drar alltid over med støvsugeren og kluten før vi får besøk, men det vil på ingen måte si at vi har det sånn hele tiden ellers. Syns det er merkelig med folk som ikke rydder bort leker og tørker lort av bordet før man får besøk.

Jeg er en sånn person. Men det folk ikke vet er at da jeg var på kjøkkenet og ryddet og støvsuget, så fikk mini på 2 år i stua med litt kjeks og begynte å "ordne" lekene sine tilbake på plass. Det vil si, utover alle gulvflater. Så da besøket kommer så er jeg ikke alltid like klar over at det ser sånn ut på stua :/

Skrevet

Vi har det vel relativt ok rent. Med hund, katt, et barn på 2,5 år og to voksne (i tillegg til oppussing) så er det aldri helt prikkfritt.. Men går over med støvsuger flere ganger i uka uavhengig av besøk eller ikke. Vasker gulvet en til to ganger per uke, og resten av huset blir vasket en gang i uka. (Badet blir også tatt ekstra ved behov).

Barnet blir stadig sjekket for snørr, mat og div. For jeg synes ikke det er så stas. Men er ikke hyper på det. Men barnet vasker ender etter barnehagen og før mat. Og ansiktet og hender blir gjerne vasket etter mat innimellom også, hvis det er noe annet som haster så har jeg en pakke med våtservietter liggende strategisk plassert. Dette fordi jeg ikke liker og vaske mer enn nødvendig, og en på to år gjør fort et rom møkkete hvis han selv er møkkete.

Anonymous poster hash: 847ad...704

Skrevet

Vi har det nok ganske rent i huset, vil jeg si. Vasker på badet omtrent annenhver dag, dvs. tørker over servanten med papir og spray, og tar ei runde med dokosten. Rydder bort leker etter leggetid, vasker over benk, bord og tørker bort smuler, slik at det er strøkent før vi legger oss. Støvsuging er 2-3 ganger i uka. Vi er forresten to voksne, ett barn og en katt.

Barn er barn, tenker jeg. Litt må man tåle der, de blir jo fort skitne på klær pga leking osv. Ikke bry deg om hva alle andre mener (Sikker lettere sagt enn gjort, men) Tørker av snørr når jeg ser det, og vasker/bader barnet når det lukter vondt, eller trenger å vaskes litt ekstra, men er ikke hysterisk på det.

Skrevet

Gjør det noe om det ligger litt leker fremme da? Kan det ikke vises at det bor barn i huset?
  • Liker 5
Skrevet

Her er det også på sitt reineste rett i forkant av avtalte besøk ;-) Dessverre er det ikke så reint til vanlig. Når det blir såpass at det er for meg utrivelig å sitte og slappe av i sofaen i mitt eget hjem, da tar jeg vaskefilla fatt. Det er på ingen måte strøkent.

Vi har "alltid" hatt en regel på at hender og fjes vaskes når spising er ferdig. Jeg ser ikke poenget med at barn skal få gni snørrete neser og klissete hender langt ned i sofaen. Det er nemlig ikke artig å vaske sofa, og vi er for gjerrige til å kjøpe ny sofa i tide og utide. Mye er gjort når hender og fjes tørkes før barn forlater kjøkkenet etter maten. Vi forventer ikke at småttingene gjør dette av egen fri vilje på noen år ennå.

Skrevet

Vi har det ikke spesielt ryddig, og har ikke spesielt rene barn. Vi passer på at de vasker hendene etter å ha vært på do, og hvis de skal spise etter å ha lekt ute. Ellers følger vi ikke opp vaskingen. De bader en gang i uka. Det er det (barna er 3 og 5 år).

Støvsuger huset en gang i uka, og vasker kanskje annenhver måned?? Tar bort flekker på kjøkkengulvet innimellom, da. Og støvsuger ekstra hvis det kommer gjester.

Snørr er liksom en helt annen kategori, synes jeg. For det første er det ganske ille for huden, i alle fall hvis man er ute i kulda. Og jeg vil ikke ha snørr på sofaen eller andre steder. Så det tørker jeg vekk når det renner.

Men det skal sies at barna våre er svært sjeldent syke. I år har vi hatt 2 sykedager, tror jeg. Så enten er de bare veldig robuste fra naturens side, eller så har de blitt immune mot det meste her i heimen...

• Liker 2
Skrevet

Synes vi har det helt passe rent og ryddig.

Har som regel fast rutine hvor jeg rydder leiligheten etter ungen er i seng. Bruker en times tid eller to, da vasker og bretter jeg gjerne klær, også vaskes alle overflater på kjøkkenet. Synes det er vanskelig å slappe av når det er rotete. Rydder også alltid på forhånd hvis vi venter besøk, men det er faktisk ikke ofte vi har gjester. Vasker etter behov. Er ikke en av den som blir hysteriske av litt hybelkaniner, men det blir mye kliss og søl med en liten unge så jeg vasker vel gjennomsnittlig 1 gang i uken. Noen ganger blir det dog flere ganger i uken, andre ganger går det flere uker før en skikkelig husvask trengs.

I perioder hvor både jeg og samboer er veldig slitne har det sett ut som leiligheten har blitt bombet, men litt rot skader da ingen.

Skrevet

Litt så som så. Nå er det ille. Vi har hatt vannlekkasje i kjelleren så stua er full av møbler som ikke kan flyttes så mye på samt jeg er sykemeldt med smerter... Og med en aktiv 2,snart 3åring og et mannfolk som jobber turnus blir det npr det er nødvendig...

Skrevet

Litt så som så. Nå er det ille. Vi har hatt vannlekkasje i kjelleren så stua er full av møbler som ikke kan flyttes så mye på samt jeg er sykemeldt med smerter... Og med en aktiv 2,snart 3åring og et mannfolk som jobber turnus blir det npr det er nødvendig...

hvis man jobber turnus kan man ikke rydde etter seg? :O

Anonymous poster hash: cbc1e...656

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...