Gå til innhold

Macbook pro eller air?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe Mac, men klarer ikke å bestemme meg for om det blir pro eller air.

Det som er sikkert er at det blir den som er på 13".

Hva er forskjellen mellom pro og air? Er det kun vekta som skiller dem?

Og hvor mange GB bør man satse på? Jeg ser at det koster noen flere laken for flere GB, er det verdt det?

Anonymous poster hash: a8f1b...551
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt Macbook pro, og nå har jeg air. Jeg er langt mer fornøyd med den jeg har nå, rett og slett fordi den er så lett og rask, og den fungerer utmerket til mitt daglige bruk; skrive noen skoleoppgaver og surfe rundt. Hvis jeg var deg ville jeg sjekke apple.com og/eller dratt til en apple-butikk, evt et annet sted hvor de selger disse. De som jobber der kan nok svare på dine spørsmål.

Skrevet

Er vel ikke så store forskjeller lenger. Pro har vel gjerne snurredisk, med de fordeler og ulemper det medfører mens Air har SSD. Pro har vel også noe større batteri.

Skrevet

Hatt begge, har nå air. Foretrekker den! Mye lettere, og er ikke noe ved pro jeg savner.

Skrevet (endret)

Spørs hva du skal bruke den til.

På pro (med retinaskjerm) har du bedre skjerm, men dette reduserer jo levetiden på batteriet. Det har også blitt mindre forskjell på de på 2014 versjonene når det gjelder størrelse (vektforskjellen er 200g på 13").

Så hvis du ikke skal bruke pcen til programmer som krever en del kraft (spill, bilderedigering osv) eller hvis du ikke trenger å ha den beste skjermkvaliteten så ville jeg nok gått for en MacBook air. Den er jo en del billigere og har opptil 3 timer lenger batteritid :)

Edit: her har du forresten en link med litt mer info ang forskjellene: www.eplehuset.no/ofte-stilte-sporsmal/generelt/hvordan-velge-riktig-mac/

Endret av Story
Skrevet

Pro har (og/eller er tilgjengelig med) mye raskere prosessor, dobbelt så mye RAM, dobbelt så stor lagringsplass (Flashlagring - ikke snurredisk), mye bedre skjerm (Retina) og er i det hele tatt i en helt annen liga en Air. Men om du kun bruker PC til surfing og tekstbehandling osv, merker du nok ikke noen kjempeforskjell.

Anonymous poster hash: 86f59...533
  • Liker 2
Skrevet

Takk for svar.

Maskinen vil bli brukt til litt forskjellig, mye tekstbehandling, men også film/streaming, fotoredigering og surfing. Har sett på forskjellene på skjermene mellom retina og de uten retina, og det er stor forskjell.

Mulig det blir en pro ja.

Hvor lenge kan jeg anta at en mac vil vare? Vanligvis har de pc'ene jeg har hatt vart i 2-3 år før de har måttet bli byttet ut. Kan jeg anta at en mac varer noen år lengre?

Skrevet

Takk for svar.

Maskinen vil bli brukt til litt forskjellig, mye tekstbehandling, men også film/streaming, fotoredigering og surfing. Har sett på forskjellene på skjermene mellom retina og de uten retina, og det er stor forskjell.

Mulig det blir en pro ja.

Hvor lenge kan jeg anta at en mac vil vare? Vanligvis har de pc'ene jeg har hatt vart i 2-3 år før de har måttet bli byttet ut. Kan jeg anta at en mac varer noen år lengre?

Jeg ville gått for pro. Air har en vifte som bråker relativt mye om man belaster systemet en del, pro har en mer stillegående vifte. I tillegg er ikke vektforskjellen mellom pro og air lenger så veldig avgjørende spør du meg.

At mac er mer robust enn pc er en myte - og det sier jeg som profesjonell i denne sammenhengen. Det vi ser er at mac'ene er faktis mer utsatt for behov for service etc. enn en moderne pc med Windows 7 eller 8. Men forskjellen er uansett ikke ekstremt stor, så jeg ville nok kjøpt det jeg selv ønsker. Og det kan være lurt å tenke på hva folk du skal jobbe sammen med har.

Anonymous poster hash: ca075...175

Skrevet

Vekten har ikke så mye å si egentlig. Bråk fra maskninen er mer viktig, og dersom pro bråker mindre er jo det et pluss for den.

Mye av årsaken til at jeg går over til mac er at mange jeg kjenner roser den opp i skyene. I tillegg har jeg ikke lyst på win 8, som jeg synes er horribelt. Og jeg håper jo at når maskina koster 12 000 at det holder litt lenger enn min nåværende kostet meg 6000.

Skrevet

Jeg har akkurat tatt valget. Jeg hadde bestemt meg for den billigste, Air 13 til 8500. Så fant jeg ut at den hadde for lite lagringsplass. Da vippet jeg mot pro og hadde egentlig bestemt meg for den.. Så tenkte jeg litt til, og valget falt til slutt på Air 13, med 256 GB. Jeg skal bruke den til studier og surfing, så for meg var Air best. Dessuten er den lettest og penest + at den har lenger batteritid. Jeg går fra en gammel data så retina eller ikke spiller ingen rolle, for meg er skjermen på Air fantastisk :-)

Anonymous poster hash: cddca...8f5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...