Gå til innhold

Hvordan fungerer seertallmålingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan teller de hvor mange som har sett et tv-program? Er det hvor mange som har "zappet" innom den aktuelle tv-kanalen iløpet av programmet, eller hvor mange som har sett hele programmet?

Prøvde å google det, og da fant jeg en gammel tråd fra 2005 på et forum, og der var det en som svarte "Slik jeg har sett det en gang. En viss mengde familier får en boks i stuen som logger hva som blir sett på. Hvert familie medlem får sin kode som de bruker når de ser på tv, slik at boksen logger hvilken aldersgruppe som ser hva. Det er noe slik som ca 1000 stykker som utgjør målesgrupper, og de kan dermed få ett greit inntrykk av hvor mange som er hva. Det samme med meningsmålinger alle andre steder, f.eks. politiske målinger: X antall spurte gir en viss indikasjon på befolkningen."

Det synes jeg høres litt rart ut. Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan teller de hvor mange som har sett et tv-program? Er det hvor mange som har "zappet" innom den aktuelle tv-kanalen iløpet av programmet, eller hvor mange som har sett hele programmet?

Prøvde å google det, og da fant jeg en gammel tråd fra 2005 på et forum, og der var det en som svarte "Slik jeg har sett det en gang. En viss mengde familier får en boks i stuen som logger hva som blir sett på. Hvert familie medlem får sin kode som de bruker når de ser på tv, slik at boksen logger hvilken aldersgruppe som ser hva. Det er noe slik som ca 1000 stykker som utgjør målesgrupper, og de kan dermed få ett greit inntrykk av hvor mange som er hva. Det samme med meningsmålinger alle andre steder, f.eks. politiske målinger: X antall spurte gir en viss indikasjon på befolkningen."

Det stemte før ja, nå går man med en brikke som lagrer det automatisk.

Anonymous poster hash: 7c068...f15

Skrevet

Det er i alle fall sånn det gjøres i USA. Hvordan det gjøres i Norge, vet jeg ikke, men det er helt sikkert noe tilsvarende, ja.

Skrevet

Det stemte før ja, nå går man med en brikke som lagrer det automatisk.

Men hvor lenge må man se på programmet før det telles da?

Skrevet

Ofte skriver vel avisene "På det meste ble programmet sett av".

Anonymous poster hash: 76d01...dd7

Skrevet

Men hvor lenge må man se på programmet før det telles da?

Lenge nok til at radosenderen registreer frekvens. Så ikke lenge, men den registrer jo også hvor fort du bytter til noe annet.

Skrevet

Hmm, skjønner ikke dette jeg... :P

Skrevet

Jeg skjønte det ikke helt, men vil den ikke også telle alle de som har tv'en på i bakgrunnen mens de egentlig gjør noe annet?

Skrevet

Fra 2011:

http://www.nrk.no/telemark/slik-maler-vi-seertallene-1.7682457

– Vi måler det via et representativt utvalg som har fått installert elektronisk utstyr i hjemmet, som måler tv-tittingen minutt for minutt. Det er snakk om 1000 husstander, med rundt 2400 personer, sier Christian Thune-Larsen, avdelingsleder TV og Radio i TNS-Gallup.

TNS-Gallup drifter denne tjenesten, som kalles TV-panelet, på vegne av fem TV-selskap, deriblant NRK.

Målingene foretas ved at et måleapparatet registrerer hvilken kanal TV-en er innstilt på, og hvert enkelt husstandsmedlem har sin egen knapp på fjernkontrollen som de bruker når de starter og avslutter tv-tittingen. Apparatet registrerer også annen bruk av TV-en, som DVD og spillkonsoller.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at 1000 TVer/2400 personer skal være stort nok utvalg til å si at 900.000 så på Nytt på Nytt f.eks… Skjønner ikke at ikke utvalget må være større når befolkningen vår er 5 mill.

(jeg gjorde det ikke så bra i statistikk på skolen, men jeg forstod det ikke da heller)

Anonymous poster hash: 06ae5...a01
  • Liker 2
Gjest SånnCirka
Skrevet

Ja, dette stemmer. TNS Gallup har et eget TV-panel. Man får poeng for hvor lenge man har boksen montert, som kan byttes inn i spesifikke artikler, eller gavekort.

Eneste grunnen til at jeg vet dette er fordi jeg ble spurt om å være med i TV-panelet, og fikk da en brosjyre hvor det stod forklart hvordan det foregår, og at dersom jeg takket ja ville det komme noen hit og montere boksen og gi oss veiledning.

Jeg takket nei da jeg enda er usikker på om jeg skal ha noe TV i det heletatt. Men får jeg sjansen igjen og jeg har TV, så takker jeg ja. :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke at 1000 TVer/2400 personer skal være stort nok utvalg til å si at 900.000 så på Nytt på Nytt f.eks… Skjønner ikke at ikke utvalget må være større når befolkningen vår er 5 mill.

(jeg gjorde det ikke så bra i statistikk på skolen, men jeg forstod det ikke da heller)

Anonymous poster hash: 06ae5...a01

Det er et mer enn stort nok utvalg. Altså, det er jo ikke slik at det er kastet ut til 1000 tilfeldige husstander med 2400 tilfeldige personer, de er jo fordelt etter alder, kjønn, bosted, størrelse på husstand etc. Poenget er at disse er delt ut til et utvalg som er satt sammen nettopp for å speile befolknngen. Da holder et slikt antall lenge.

Det er først hvis man bare hadde delt det ut til helt tilfeldige personer, uten hensyn til hva slags folk man delte det ut til, at man måtte opp i hundretusener av personer for å måle. Ikke at det ville blitt helt representativt da heller, riktignok. Men når man først setter opp et utvalg etter en rekke kriterier på denne måten, da er to og et halvt tusen mer enn bra nok.

Anonymous poster hash: 6b020...51e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her er en 7 min video om det som forklarer det greit (av Kantar Media, som eier TNS Gallup i Norge)

http://vimeo.com/kantarmediavideo/review/77210619/927bac1ca0

Det brukes TV-meter hvor man trykker seg inn via fjernkontrollen, det registreres ikke automatisk som en annen over sier (det gjør imidlertid radio, og litt TV-måling gjøres også via radiomålerne, når det er seing utenfor hjemmet).

1000 husstander er nøye valgt ut og vektet slik at det er representativt for Norges befolkning.

Seertallene er antall seere "til enhver tid", altså snitt dekning per minutt. Et program som varer 30 minutter vil ha et seertall som tilsvarer å plusse sammen antall seere minutt for minutt og dele summen på 30. Var det forståelig?

Edit: videoen fungerte ikke herfra, her er en side med link til den http://www.tns-gallup.no/medier/tv

Endret av Cuntzilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...