Amundsen Skrevet 11. desember 2014 #1 Skrevet 11. desember 2014 Hei! Jeg ble 100% ufør i september og jeg har ett sterkt behov for å komme meg ut av kjelleren til mor og videre til noe eget (har vært her nede i ca 9 måneder nå). Boliglåns planene er satt på vent til regjeringen/skatteetaten finner ut hvor mye jeg skal skatte på uføretrygden til neste år, men jeg fikk inn noen søknader før det ble relevant. Hverken banken min eller kommunen var villig til å låne meg noe some helst egentlig. 1 million ville vært i området av det jeg trenger for en enebolig på et avsidesliggende sted (kan ikke bo i et folketett område p.g.a psykiske lidelser) Jeg hadde ca 200 000 i årsinntekt fra trygd før den nye trygdeordningen og jeg regner med at det blir rundt der når alt er sagt og gjort nå også. Jeg har ingen gjeld, ingen kausjonist, er enslig, har ingen barn. Det er vanskelig å få spart i noe særlig tempo, men jeg har ca 60 000 spart opp. Det er ingenting jeg kan selge eller noe sånt for å få mer egenkapital og ingen som kan hjelpe. Hva kan jeg gjøre når jeg begynner på igjen med boliglåns søknadene i januar? Hvordan skal jeg gå fram?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #2 Skrevet 11. desember 2014 Uføretrygd vil vel ses på som en sikker inntekt, men størrelsen avgjør vel hvor mye lån du kan få... Om det ikke ordner seg med boliglån/kjøp av egen bolig, vil jeg anbefale deg å se deg om etter en grei bolig du kan leige, det er mange som gjør det, selv om jeg skjønner godt at du helst vil eige. Anonymous poster hash: 7ee05...787 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #3 Skrevet 11. desember 2014 hvorfor ikke leie i leilighet? Anonymous poster hash: 68200...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #4 Skrevet 11. desember 2014 Hei! Jeg ble 100% ufør i september og jeg har ett sterkt behov for å komme meg ut av kjelleren til mor og videre til noe eget (har vært her nede i ca 9 måneder nå). Boliglåns planene er satt på vent til regjeringen/skatteetaten finner ut hvor mye jeg skal skatte på uføretrygden til neste år, men jeg fikk inn noen søknader før det ble relevant. Hverken banken min eller kommunen var villig til å låne meg noe some helst egentlig. 1 million ville vært i området av det jeg trenger for en enebolig på et avsidesliggende sted (kan ikke bo i et folketett område p.g.a psykiske lidelser) Jeg hadde ca 200 000 i årsinntekt fra trygd før den nye trygdeordningen og jeg regner med at det blir rundt der når alt er sagt og gjort nå også. Jeg har ingen gjeld, ingen kausjonist, er enslig, har ingen barn. Det er vanskelig å få spart i noe særlig tempo, men jeg har ca 60 000 spart opp. Det er ingenting jeg kan selge eller noe sånt for å få mer egenkapital og ingen som kan hjelpe. Hva kan jeg gjøre når jeg begynner på igjen med boliglåns søknadene i januar? Hvordan skal jeg gå fram? Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert om jeg fikk plass på en eller annen omsorgsbolig, jeg tror ikke det er noe særlig lurt og kjøpe seg en bolig langt uti ingenmannsland, for da blir man bare enda mere ensom. Anonymous poster hash: a1e63...d95
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #5 Skrevet 11. desember 2014 Jeg tror det går ann å kjøpe seg en leilighet til disse omsorgsboligene også.. hør med kommunen. Anonymous poster hash: a1e63...d95
Amundsen Skrevet 11. desember 2014 Forfatter #6 Skrevet 11. desember 2014 (endret) Det er mange grunner til at jeg ikke vil leie: Det er penger man effektivt bare kaster bort, mens det man eier selv kan eventuelt selges. Man må forholde seg til en utleier som når som helst kan finne på at han/hun skal ha eiendommen/leiligheten til noe annet. Pengene går da til leie og det blir veldig vanskelig å fortsette å spare til noe eget. Men det er en utvei om jeg må så klart. Endret 11. desember 2014 av Amundsen 3
CMHuser Skrevet 11. desember 2014 #7 Skrevet 11. desember 2014 Jeg er 100% ufør, og jeg har lån på hus og bil. Og jeg sliter! Men jeg klarer meg da jeg har inntekter fra noen som leier den andre leiligheten jeg eier Du kan vel få boliglån, men ikke så mye! 1
Amundsen Skrevet 11. desember 2014 Forfatter #8 Skrevet 11. desember 2014 Jeg er 100% ufør, og jeg har lån på hus og bil. Og jeg sliter! Men jeg klarer meg da jeg har inntekter fra noen som leier den andre leiligheten jeg eier Du kan vel få boliglån, men ikke så mye! Kan du si hvilken inntekt du har per år og hvor mye du lånte?
CMHuser Skrevet 11. desember 2014 #9 Skrevet 11. desember 2014 Kan du si hvilken inntekt du har per år og hvor mye du lånte? Har vel 199 og noe per år Men det steg vel litt i år, så nå er det vel 207, tror jeg(?). På boligen har jeg vel rundt 550 igjen å betale, og på bilen(den var ny, men jeg la til litt selv) er det litt over 200 Mener selvfølgelig 199 000, men de nullene gidder jeg ikke ta med på alle Også får jeg 10 000 i husleieinntekt hver måned
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #10 Skrevet 11. desember 2014 Undersøk med dine rettigheter i Husbanken, samt om du kan få bostøtte. Anonymous poster hash: 1bf46...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #11 Skrevet 11. desember 2014 Har vel 199 og noe per år Men det steg vel litt i år, så nå er det vel 207, tror jeg(?). På boligen har jeg vel rundt 550 igjen å betale, og på bilen(den var ny, men jeg la til litt selv) er det litt over 200 Mener selvfølgelig 199 000, men de nullene gidder jeg ikke ta med på alle Også får jeg 10 000 i husleieinntekt hver måned er du ung ufør eller hvilken ufør type er du? Anonymous poster hash: a1e63...d95
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #12 Skrevet 11. desember 2014 Jeg håper du får hjelp sånn at du slipper å tenke at du må bo et sted uten mange folk på grunn av psykisk lidelse. Da ender bare løsningen på problemet med å bli problemet Å betjene er lån på 1 mill med 200000 i inntekt vil nok desverre aldri være mulig, men på sikt bør det være ønskelig fra kommunens side å sørge for at du får deg et eget sted å bo. Anonymous poster hash: bb7bd...408
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #13 Skrevet 11. desember 2014 Å betjene et lån på 5 x inntekt med så lav inntekt er ikke realistisk, dessverre. Du må også ha 15% egenkapital, eller kausjonist. Anonymous poster hash: f2dd0...4db 1
Amundsen Skrevet 11. desember 2014 Forfatter #14 Skrevet 11. desember 2014 Hva er et mer realistisk beløp?
CMHuser Skrevet 11. desember 2014 #15 Skrevet 11. desember 2014 er du ung ufør eller hvilken ufør type er du? Anonymous poster hash: a1e63...d95 Ung ufør ja, etter ei trafikkulykke Det har da gjort at jeg har hatt litt egenkapital ved siden av!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #16 Skrevet 11. desember 2014 Hva er et mer realistisk beløp? Årsinntekt x 3, dvs 600000Anonymous poster hash: e1ca2...33e 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #17 Skrevet 11. desember 2014 Nå har politikerne snakket om at folk skal klare seg i egen bolig, og husbanken har fått midler til dette. Slik må det bli, når det ikke er nok kommunale boliger Ta kontakt med husbanken og hør med de. Det er dyrt å leie privat, du betaler på andres boliger I kommunen kan du få lånet på lengre tid, enn hva du får i bank Selv om du fikk avslag i kommunen,så skal du ikke gi deg. De sitter og skal forvalte husbankens penger. I begynnelsen på året er det mest lønnsomt å søke, det er da kassen er full Alternativet er at du får litt lån i banken, og resten i kommunen Vil ikke råde deg til å kjøpe noe langt unna folk, din helsetilstand kan forbedres om noen år. Det er noe du ikke vet i dag. Du skriver at du kan selge senere, men det er også vanskeligere å få solgt langt unna folk Du risikerer også mer transportutgifter med å bo langt vekk Anonymous poster hash: 2102b...128 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #18 Skrevet 11. desember 2014 !omsorgsbolig som en foreslår får man ikke uten å ha et omsorgsbehov, dvs. Minimum hjemmesykepleie, evt. Sitter i rullestol eller er fysisk funksjonshemmet og trenger tilrettelagt bolig med hjelp. Så slik TS har presantert seg, er dette uaktuelt. Å eie et hus omfatter også vedlikehold av huset og eiendommen er du i stand til åta deg av dette? Eller vil du ha økonomi til å få hjelp med snømåking og gressklipping? Hvis dette ikke går, bør du se etter en leilighet, eller et enderekkehus. Å låne i banker dumt når du er midt i nåløyet for kommunal låneordning. Kommunen låner inn midler fra Husbanken for så å låne midlene videre ut til kommunens vanskeligstilte. Få deg en lege erklæring eller erklæring fra behandler. Der det fremkommer hvilket behov du har, sett deg inn i reglene for kommunen din, og søk på nytt. Søk både tilskudd og lån. Finn noen boligprospekt på finn som kan passe til ditt behov og legg ved søknaden. Får du avslag klager du innen 3 uker, sånn fortsetter du til kommunen skjønner at du ikke har tenkt å gi deg. Anonymous poster hash: 5f2d6...0a2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #19 Skrevet 12. desember 2014 Dersom TS ønsker å kjøpe bolig må hun også ta kostnadene ved forsikringer, kommunale avgifter, vedlikehold osv. med i beregningen. Har du laget et budsjett hvor det fremkommer hvor stort lån du faktisk kan klare å betjene? Husk at du må tåle en renteøkning på 5,5 prosentpoeng. Anonymous poster hash: f2dd0...4db
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #20 Skrevet 12. desember 2014 Hør med Husbanken. Du kan kvalifisere for Startlån samt boligtilskudd. Anonymous poster hash: 227df...d4c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå