Gå til innhold

Vil egenmeldingsdager påvirke opparbeidelse av ny sykelønnsrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i en IAbedrift.

Er kroniker og har derfor fått beskjed om at jeg ikke kan være sykemeldt før april måned for ellers vil jeg gå ned i lønn siden jeg har vært sykemeldt ganske lenge tidligere i år og fjor.. Jeg har fått beskjed om å heller bruke egenmeldingsdager.

Vil det å bruke egenmelding påvirke ny sykelønnsrett?

Anonymous poster hash: 6c39c...55b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger å ringe NAV. Det du skriver er usaklig.

Man går ikke ned i lønn og man kan være sykemeldt i AGP.

Anonymous poster hash: e88cd...c84

Skrevet

Man går ikke ned i lønn og man kan være sykemeldt i AGP.

Anonymous poster hash: e88cd...c84

AGP? Hva er det? Hvis jeg blir sykemeldt innen April så vil jeg få redusert sykelønn

Anonymous poster hash: 6c39c...55b

Skrevet (endret)

Det jobben mener er vell at du har ikke sykepengerettigheter fra NAV så du vil gå ned i lønn fordi at du har gått til maks og må derfor søke arbeidsavklaringspenger som tilsvarer 66% av lønnen om du blir sykmeldt igjen.

:)

Du får nye rettigheter etter 26 uker, og egenmeldinger påvirker ikke disse ukene, men det skal det heller ikke være om du er sykmeldt under 16 dager som er arbeidsgiverperioden som jeg tipper anonym mener med AGP.

Endret av Phoenix
  • Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Uttaler meg med et visst forbehold, men mener det er slik Phoenix sier. Mao at bruk av egenmeldingsdager ikke påvirker retten til sykepenger fra NAV. Det er derfor NAV ber deg bruke egenmeldingene, fordi du da får flere sykedager til sammen å gå på før du mister retten til sykepenger fra NAV.

Skrevet

Man går ikke ned i lønn og man kan være sykemeldt i AGP.Anonymous poster hash: e88cd...c84

Her er det du som ikke er helt oppdatert, eller muligens noe som er misforstått?

Når du har "brukt opp" sykepengerettighetene dine vil du i steden for lønn under sykepenger få aap, som er en lavere sats, når du er sykemeldt.

Men dersom du er kroniker, har du og arbeidsgiver diskutert å søke nav om at arbeidsgiver slipper å betale deg lønn i arbeidsgiverperioden? = de første 16 dagene av en sykemelding. For deg har dette ingen betydning for arbeidsgiver kan det bety en del.

Egenmeldingene dine vil ikke påvirke sykepengerettighetene dine, så lenge du holder deg innenfor reglene for bruk av egenmelding. For å være sikker der bør du få reglene og lese dem nøye.

Anonymous poster hash: 71329...323

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...