lykkelige.meg Skrevet 11. desember 2014 #1 Skrevet 11. desember 2014 Mannen min er håpløs til å huske tilstelninger i barnehage, legetimer, tannlege, bursdagsselskap, treningen ungen har en gang i uka. Syns i grunn ennå det er ganske komisk, har til nå bare ledd, vært oppgitt og mobbet han litt. Men ser for meg at det kan bli irriterende når barna blir større og det er mer å huske på. Hvorfor klarer noen å ikke huske diverse avtaler? Og hva kan hjelpe dem å lære seg å huske?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #2 Skrevet 11. desember 2014 Noen ser bare ut til å være sånn har jeg inntrykk av. Kanskje det letteste er for han å legge inn en alarm på mobilen, med litt tid før selve avtalen så han rekker å komme seg av gårde? Anonymous poster hash: 2dfac...de8
lykkelige.meg Skrevet 11. desember 2014 Forfatter #3 Skrevet 11. desember 2014 Noen ser bare ut til å være sånn har jeg inntrykk av. Kanskje det letteste er for han å legge inn en alarm på mobilen, med litt tid før selve avtalen så han rekker å komme seg av gårde?Anonymous poster hash: 2dfac...de8 Ja, jeg tror han bare er en sånn. Men han må jo kunne bli bedre før det blir et irritasjonsmoment? Skal foreslå at han legger inn avtaler med alarm både like før og muligens et døgn før :-)
Jade Skrevet 11. desember 2014 #4 Skrevet 11. desember 2014 Bruk kalender og påminnelser. Er det ikke ting han er flink til som du ikke klarer?
Violetta Skrevet 11. desember 2014 #5 Skrevet 11. desember 2014 Han klarer det nok hvis han må. Husker han ikke ting han må når det gjelder jobb heller? 1
lykkelige.meg Skrevet 11. desember 2014 Forfatter #6 Skrevet 11. desember 2014 Bruk kalender og påminnelser. Er det ikke ting han er flink til som du ikke klarer? Selvfølgelig er det det. Men det burde være unødvendig at jeg skal gå rundt som en levende allmanakk for en voksen mann. Og nå spør jeg jo faktisk etter løsninger før det blir til irritasjon, i og med at jeg ennå kan le av han :-) 2
lykkelige.meg Skrevet 11. desember 2014 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2014 Han klarer det nok hvis han må. Husker han ikke ting han må når det gjelder jobb heller? Vet du, det vet jeg faktisk ikke. Men regner med han ikke har en frøken som passer på jobbavtalene ;-) Ikke så mange av dem, han er håndverker, og jobber på samme plass over lengre tid :-) 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #8 Skrevet 11. desember 2014 I smarttelefonens tidsalder er det ingen grunn til at mannen ikke skal kunne holde rede på slikt selv. Det finnes plenty av kalenderapper som kan gi alarmer både før avtalen og på det faktiske tidspunktet. Det er også mulig å synkronisere kalendre, så ting du har lagt inn i din kalender popper opp i hans også. Du er ikke mammaen hans, han må klare dette selv. Skjønner ikke at du klarer le av det, hadde blitt drittirritert selv Anonymous poster hash: 3d79c...566 2
Berit Skrevet 11. desember 2014 #9 Skrevet 11. desember 2014 Mannen min er håpløs til å huske tilstelninger i barnehage, legetimer, tannlege, bursdagsselskap, treningen ungen har en gang i uka. Syns i grunn ennå det er ganske komisk, har til nå bare ledd, vært oppgitt og mobbet han litt. Men ser for meg at det kan bli irriterende når barna blir større og det er mer å huske på. Hvorfor klarer noen å ikke huske diverse avtaler? Og hva kan hjelpe dem å lære seg å huske? Tror kanskje det er fordi han liker at du koser deg og småerter han med det. Og at han kan stole på deg at du husker for han, og da kan han tillate seg å være mer avslappet. Han tror gjerne at du liker egentlig det å ha kontrollen/oversikten, og unner deg det på en måte ? 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #10 Skrevet 11. desember 2014 Dette kunne vært min mann....... Han husker aldri møter eller tilstelninger som ungene skal være med på, ikke engang om det står på aktivitetskalenderen som henger på kjøkkenet. Han husker heller aldri mine arbeidstider, så han blir stadig ofte sur fordi han kom hjem til tomt hus, enda jeg alltid jobber sent på torsdager.... (har gjort det i 2 år nå...) Men jeg opplever ikke at han glemmer jobbavtaler, så det går nok rett og slett på interessen. Han vet jo at jeg passer på at barna kommer seg dit de skal og han vet at jeg har oversikt over foreldremøter og slikt, så da trenger jo ikke han å gå rundt og huske på det. Tror nok han hadde husket det dersom han hadde måttet... Det gjelder kanskje din mann også? Anonymous poster hash: f2f33...117
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #11 Skrevet 11. desember 2014 Du må avklare 3 ting: 1) Er han bare surrete fra naturens side og tror at du ordner opp? 2) Gir han rett og slett beng fordi han ikke gidder? 3) Kan han ha en begynnende dementsykdom? noen kan få dette veldig tidlig. Den første er irriterende, den andre er kjip og den tredje er bekymringsfull. Lykke til. Anonymous poster hash: e3c74...0f3 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #12 Skrevet 11. desember 2014 Sånn er min også og jeg synes ikke det er komisk Anonymous poster hash: 8bc32...6e5
Mafalda Skrevet 11. desember 2014 #13 Skrevet 11. desember 2014 Jeg er gift med en sånn. Løsningen er Outlook og aktivitetskalender. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #14 Skrevet 11. desember 2014 Jeg pleide å ha stålkontroll, men etter at jeg fikk en mye mer krevende jobb så er det en god del som glipper. Kan det være slik for mannen din også? Vi bruker kalender på telefonen. Har en app hvor alt som vi merker Familie deles mellom våre kalendere ( og har en egen farge) og alt som er jobb ligger kun synes for den som legger den inn. Alt legges inn der. Anonymous poster hash: 5e1f3...b8c
lillemeg90 Skrevet 11. desember 2014 #15 Skrevet 11. desember 2014 Google calender er genialt. Dere kan begge legge inn ting i kalenderen og kan legge til påminnelser:) det er redningen her 1
Celtic Heart Skrevet 11. desember 2014 #16 Skrevet 11. desember 2014 Jeg har en mann som er likedan. På jobb bruker han Outlook for å holde orden. Hjemme bruker vi aktivitetsleder, i tillegg har vi familiemøter hver søndag hvor vi går gjennom uka: hvem skal hvor, hvem følger, hva skal vi ha til middag og hvordan jobber jeg. Jeg bruker mindre tid og energi på å Gjøre det slik enn å irritere meg over at han aldri husker. Fortsatt kan han spørre hundre ganger om samme tingen, men nå får han til svar at det snakket vi om på søndag og lista henger i gangen og kan leses. Det begynte å bli et så stort problem at hvis vi ikke hadde funnet en løsning så hadde jeg forlatt ham.
lykkelige.meg Skrevet 11. desember 2014 Forfatter #17 Skrevet 11. desember 2014 Du må avklare 3 ting: 1) Er han bare surrete fra naturens side og tror at du ordner opp? 2) Gir han rett og slett beng fordi han ikke gidder? 3) Kan han ha en begynnende dementsykdom? noen kan få dette veldig tidlig. Den første er irriterende, den andre er kjip og den tredje er bekymringsfull. Lykke til.Anonymous poster hash: e3c74...0f3 Tror det kan være en god blanding av både 1 og 2 deler. Nr 3 tror jeg er helt utelukket (i slutten av 20 årene).
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #18 Skrevet 11. desember 2014 Vel fortell ham at han skal slappe av da, legge fra seg det han strever med og heller plukke deg opp å gi deg kyss. Anonymous poster hash: ac930...975
lykkelige.meg Skrevet 11. desember 2014 Forfatter #19 Skrevet 11. desember 2014 (endret) Takk for mange gode svar. Tror at han bare er en sånn som ikke husker. Han gjør det ihvertfall ikke for å være slem. Mannen er god på alle mulige måter, men kunne godt husket litt mer :-) Jeg har et hode som klister alt av avtaler. Har en helsekontroll i desember som jeg husker, denne fikk jeg utdelt i begynnelsen av september. Jeg har sagt at fra nyåret er det hans tur til å holde styr på alt, så kan jeg slutte å huske. Stakkar mannen blir helt fortvilet, kaldsvetten spruter og han får nærmest åndenød. I og med at det stortsett ikke er noe problem for meg å holde styr ville jeg ikke presset han til det. Men jeg kan ikke forstå at det ikke fester seg. Sannsynligvis fordi det for meg er verdens mest naturlige ting :-) Idag ble jeg faktisk irritert for første gang. Har noe tilstelninger i ettermiddag. Fra mannen kommer inn døra til vi skal av ut igjen har vi 55 min. Ringte for å sjekke at han var ferdig som vanlig (har noe på jobb som kan drøye ut i tid idag). Han ble irritert fordi jeg ikke hadde sagt at vi hadde noe å gjøre idag...sa det på tirsdag, i tillegg henger invitasjonen på kjøleskapet og han studerte barnas timekalender på tirsdag. Og jeg har ikke sagt noe? :-p Heldigvis var det ikke pga hans planleggingsgen jeg ble sammen med han ;-) Endret 11. desember 2014 av lykkelige.meg
Mafalda Skrevet 11. desember 2014 #20 Skrevet 11. desember 2014 Folk- mannfolk inkludert- er selvfølgelig forskjellige, men jeg for min del har gitt opp tanken om at han skal "skjerpe seg" og bli like flink som meg. Jeg er også født med klisterhjerne, og husker bursdager og gjøremål som den mest naturlige ting. Sett fra min vinkel kan det være uforståelig at mannen ikke husker sitt eget julebord en gang, mens jeg gjør det fordi han nevnte det i forbifarten for to uker siden. Men jeg tenker at selv om han sikkert kan endre seg, hvis han bruker voldsomt mye energi på det og legger opp ørten strategier, så gidder jeg ikke mase med akkurat det. Han har mange sterke sider der jeg kanskje kommer til kort, men akkurat her er det altså omvendt. Det koster meg lite å huske sånne ting, så da gjør jeg det, og så kan han ta de områdene han er god på. I en hverdag med mange travle barn er det selvfølgelig urettferdig hvis det faller på meg å organisere alt alene, så da bruker vi de hjelpemidlene vi har- henger opp lapper på kjøleskapet, skriver alt inn i aktivitetskalenderen som henger der alle kan se den (store barn har også et ansvar her!), legger inn gjentakende avtaler eller spesielt viktige ting i Outlook. At det funker i praksis er mer viktig enn at det er rettferdig fordelt. Han gjør jo mer enn gjerne sin del av jobben med disse avtalene, så lenge han blir fortalt- av meg eller kalenderen- at det skjer. Som sagt tror jeg de fleste mennesker har mulighet til å endre seg, det er neppe "umulig" for glemske menn heller. Men i vår situasjon er det mye mer fruktbart å finne løsninger enn at han skal legge ned masse arbeid i å gjøre noe som for han ikke er naturlig. Vi får gjøre det vi er gode på, begge to, og så får Outlook være hans reddende engel når han trenger det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå