Gå til innhold

Når kattungen skal begynne å være ute

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har altså en kattunge på 13 uker. Hittil (i en og en halv uke) har han bare vært inne. Men etter hvert må han jo venne seg til å være ute, og jeg er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det. Hvordan kan jeg slippe han ut, og være sikker på han kommer hjem igjen? Jeg kan jo ikke gå med han i bånd heller.

Hvor lenge bør han være ute? Når kan han være ute om natten?

Setter pris på råd

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Vi begynte med å ha vår på verandaen. Deretter ute i hagen i korte perioder, hvor vi gikk sammen med den. Tilslutt var det bare å slippe han ut, og håpe på det beste. Da var han vel 15-16 uker kanskej?

Skrevet

leste på dyrenett.no at de bør være 5-6 mnd.. Tror vår var litt yngre da jeg var liten men..

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har ikke noen hage, men en liten terrasse har vi. Jeg tenkte han kunne lære seg til å gå den veien, så ser vi han når han vil inn. Kanskje vi bare lar han være sammen med oss på terrassen, så bestemmer han selv når han vil prøve seg? Er det en idè tro?

Gjest gjest1
Skrevet
Vi har ikke noen hage, men en liten terrasse har vi. Jeg tenkte han kunne lære seg til å gå den veien, så ser vi han når han vil inn. Kanskje vi bare lar han være sammen med oss på terrassen, så bestemmer han selv når han vil prøve seg? Er det en idè tro?

Hørtes ut som en god ide. Veldig viktig at du er ute med han de første gangene.

Skrevet

Våres kattunge har vært inne siden vi fikk den, det er først nå i det siste at vi har latt henne være litt ute. Det vi gjorde var at vi åpna ytterdøra og lot henne bestemme selv om hun ville gå ut. Etterhvert gikk hun ut på trappa, og nå begynner hun å bli ganske vant til å være ute. Vi ser alltid etter henne når hun er ute, skal sterilisere henne så fort hun blir gammel nok, har ikke tenkt til å la henne løpe fritt rundt før etter det.

Skrevet

Katter harvist ikke ferdig utfiklet retningssans før de er 8 mnd så du bør holde et lite øye med pusen.

Skrevet

Det viktigste er at katten har blitt kjent med huset og dere som bor der. Så etter et par uker er det trygt å la katten gå ute alene. Det er bare å sette opp en dør det, la katten utforske litt.

I begynnelsen er den ikke så lenge ute av gangen.

Lykke til! :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

Uff, jeg har prøvd å sette oppe døren jeg. På den siden som terrassen er er det en sterkt traffikert vei, så til å begynne med er det best han går ut på baksiden. Men så blir jeg nervøs for at han skal bare stikke av, og lukker døren igjen.... :roll:

Tror jeg venter litt til. Kanskje jeg skal kjøpe et halsbånd med en sånn dings med navnet mitt på, slik at hvis han stikker av og blir funnet, så leverer noen han kanskje tilbake igjen....

Skrevet

Dersom du skal ha katten ute bør den ID-merkes, det koster ett par hundre kroner, og gjør de det samtidig med vaksinering/kastrering får du som regel en slags "pakkepris". Halsbånd kan henge seg fast og kvele katten, eller ramle av, øretatovering eller chip er mye tryggere. Du bør ikke slippe den ut alene eller om natta før den er 6 måneder gammel, siden de har litt dårlig retningssans frem til det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har vurdert å få den tatovert når den blir kastrert, men det er jo alt for tidlig enda.

Når det gjelder det å slippe den ut, er jeg skeptisk fordi den til tider er helt vill her inne. Løper frem og tilbake og leker tydeligvis jakt... :ler:

Hva om den får seg et innfall ute, løper og ikke finner veien hjem igjen. Eller hva om den bare ikke vil inn igjen, men synes det er helt ok ute.... :-(

Gjest Hillary..
Skrevet

En katt som skal gå ute bør du id-merke. Den må også være ferdig vaksinert og sterilsert / kastrer.

Hunnkatter kastreres gjerne når de er rundt seks måneder, hannkatter 9- 12 måneder.

Personlig hadde jeg ikke sluppet en kattunge fritt ut, men ventet til den var rundt ett år og voksen. Jeg passer også på min voksne katt som går ute litt...

Husk at jo lenger katten er inne før den slippes ut, jo større etablert forhold har den til sitt hjem - og det er viktig å ha en hjemmekjær katt.

Gjest Hillary..
Skrevet

Du bør sørge for at den kommer når du roper på den om du slipper den ut. Eller at den kommer når du serverer mat. Litt kontroll er bra.

Og voksne katter kan passe seg bedre og har mer selvkontroll enn kattunger.

En kattunge vil neppe passe seg for biler - det er det en del voksne katter som gjør.

En kattunge ramler ned fra bord og stoler... Hvorfor ikke la den bli vant med og trygg i huset først?

Etterhvert kan du ha den i hagen med tilsyn.

Skrevet
Katter harvist ikke ferdig utviklet retningssans før de er 8 mnd så du bør holde et lite øye med pusen.

Aldeles riktig. Hold katten inne til den har blitt større, fått retningssans og blitt id-merket og kastrert/sterilisert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...