Gå til innhold

Far som ikke har mulighet å komme på avslutninger o.l

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnets far bor ikke sammen. Vi har 50/50. Og han er en flink og god far. MEN...

Nå er det snart Juleavslutning på skolen (dattera vår går i 1.klasse). Jeg skal selvfølgelig på det, men x'n kan ikke komme (pga ingen kan ta vakten hans og han kunne ikke la kompisen jobbe alene). Det skal sies at han heller ikke var med på 1.skoledag til jenta vår av akkurat samme grunn.

Dattera vår blir veldig lei seg når han ikke kommer på slike ting.Det har hun sagt med egne ord også. Jeg får så vondt av henne.

Jeg synes faktisk at han prioritere slike type ting.

Jeg blir vel stemplet som urimelig nå men

Anonymous poster hash: 63edf...41a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner skuffelsen til deg og deres datter, men det kan jo faktisk være at far er i et dilemma her. Og som du skriver er han er flink og god far, så jeg ville valgt å fokusere på at han er der i hverdagen, fremfor at han ikke kan stille opp på på alle slike arrangementer.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg vet at min blir veldig skuffet når faren ikke stiller, og jeg må trøste mye, og det hjelper ikke en dritt å si fra til faren om det, bedre å lære opp barnet til å være vant til at bare en av foreldrene stiller.

og når det er sagt når det gjelder jobben så vet jeg at det ikke alltid er lett å komme i fra, men det er også en veldig god unnskyldning bf bruker hvis han ikke gidder

Endret av makkapakka
Skrevet

Synes det er litt drama.. du er jo der! Jeg har aldri vært vant med at begge foreldrene var med på slikt og har heller aldri sett det som et problem.. men folk er forskjellige :)

• Liker 6
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Faren til min son kjem aldri og vil aldri kome på slike ting. Sonen min er i skulealder og han har aldri spurt etter faren i slike samanhenger. Han er van med at det berre er meg der.

Skrevet

Selv om det er forståelig at det er en kjedelig situasjon for deg og datteren, så er det i alle fall en legitim grunn til at barnefaren ikke kan komme. Da tror jeg det beste er å bruke dette som en anledning til å forklare at når man er voksen, så kan man ikke alltid gjøre det man har mest lyst til, fordi man ting man er helt nødt til å gjøre og som man ikke kan komme fra.

Så lenge han er en god far på andre måter, synes jeg ikke det er noen grunn til å kritisere ham for dette.

• Liker 4
Skrevet

Jobb er legitim grunn for å ikke komme på sånt. Min mann har ofte vært bortreist på slike tilstelninger, slik er det bare. Ikke alle har jobber som er lett å tilpasse til sånt. Unene er selvfølgelig glade om vi kan være med begge, men om bare en av oss kan så går det helt ok. Noen ganger inviterer vi da med besteforeldre istedet, det er veldig stas! Kanskje farmor kan stille istedet for far? Eller mormor?

• Liker 1
Skrevet

Hva sa du til henne ordrett når du forklarte at han ikke komme?

Det er sikkert trist for han også. Hva skal han gjøre da? Slutte å jobbe?

Gjest Ive Lina
Skrevet

Forstår godt at det er trist for barnet - det er alltid stas for dem når foreldrene stiller på slike tilstelninger. Jeg hadde enkelte ganger med foreldrene mine også når det var skuespill ol ved avslutninger - det kan jo kanskje være en løsning for deg og?

Skrevet

Ingen av foreldrene mine hadde tid til å være med på avslutninger ol., og jeg husker det var veldig leit, men nå som jeg er voksen er ikke dette noe jeg klander de for eller har problemer med. At de ikke stilte opp på avslutninger, hadde mulighet til å kjøre hit og dit osv., er bare en liten del, som i det store og det hele ikke var viktig.

Jeg forstår at det er leit for ungen, også for deg som må stille opp for dere begge og trøste ungen, men prøv å ha fokus på alle de gangene han faktisk stiller opp, og prøv å overfør det til ungen :)

Skrevet

Får han ikke fri fra jobb, så får han faktisk ikke det. Det handler ikke om å prioritere.

Skjønner godt at det er leit for den lille, men da får du forklare at voksne ikke alltid kan gjøre som de vil.

Skrevet

Jeg er gift med barnefar. Vi har begge jobber som krever en del, og barna er inneforstått med at det ikke alltid er mulig for begge å være tilstede. Her må du som forelder gjøre en jobb og forklare. Det er vel mest vanlig at man deler på å gå på slike arrangement i arbeidstiden, ikke at begge stiller.

Anonymous poster hash: b6edb...31f

Gjest Ive Lina
Skrevet

1. skoledag og avslutninger er jo arrangementer man vet om lenge på forhånd så jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig å bytte vakt, ta fri el. Det hele dreier seg om prioritering og planlegging - og viktige dager for barna som bør prioriteres når man har valgt å sette barn til verden.

• Liker 1
Skrevet

Ts her

Han har egen bedrift. Han kunne ikke la kompisen være alene. Han har alltid vært mer lojal ovenfor kompisen enn meg/barna. Men det er en annen sak.

Dessverre har jeg ikke familie her som evt kunne blitt med istedenfor.

Men vi får det nok hyggelig allikevel 😊

• Liker 1
Skrevet

Ts her

Han har egen bedrift. Han kunne ikke la kompisen være alene. Han har alltid vært mer lojal ovenfor kompisen enn meg/barna. Men det er en annen sak.

Dessverre har jeg ikke familie her som evt kunne blitt med istedenfor.

Men vi får det nok hyggelig allikevel 😊

Det er jo snakk om forpliktelser han evt har overfor arbeidsplassen sin, og barnet har allerede deg tilstede. Jeg hadde heller reagert om det viste seg at du ikke kunne stille på et arrangement og han heller ikke da gjorde et forsøk på å få det til.

Anonymous poster hash: b6edb...31f

Skrevet

Vi bor sammen, men har sjelden anledning til å stille opp på slikt begge to. Tar en seg fra fra jobb, må den andre følge det andre barnet og jobbe, slik er det bare. Det er ikke sånn at ALLE andre barn har med seg begge foreldre alltid.

Ikke bygg opp under at det er trist, at du selv også er skuffet og at du skjønner henne godt, men si at det er sånn det er, og supert at du selv har anledning.

Så forsøker du å avtale med far om hva han KAN stille opp på.

Anonymous poster hash: fdb50...719
Skrevet

Imorgen er det julefrokost for eldste datteren sin klasse, dette blir deres juleavslutning i år, jeg har ikke mulighet til å stille siden vi skal ha Lucia tilstelning i barnehagen jeg jobber. Så da blir det pappaen som er med denne gang, jeg kan ofte stille opp, men syntes det er lettere med de avslutningene som finner sted på ettermiddagen.

Skrevet

Min far var aldri med på sånne ting da jeg gikk på skolen fordi han hadde fjøsstell. Kan ikke huske at jeg så på det som noe problem i det hele tatt. Nå fulgte han veldig opp på alle andre måter da.

Skrevet

Her er det mye det samme. Far kan aldri bli med på juletrefest, foreldremøte, avslutninger, foreldrekaffe, treninger osv osv pga jobb. Jeg er ganske sikker på at han hadde fått til en del av det om han ville. Han får jo til en løsning når det er tur med kompiser osv.. Tror ikke de vil det nok.. Det blir ikke prioritert av mange fedre rett og slett.

Anonymous poster hash: 850e8...fac

• Liker 1
Skrevet

Her tror jeg barnet plukker opp dine følelser rundt dette. Det er stort sett helt uproblematisk at et av foreldrene ikke kan komme.

Det skjer stadig vekk i de fleste familier, noe denne tråden også viser.
Hvis vi som voksne skaper en forestilling og en forventning av at far bør være der, vil selvfølgelig barnet bli skuffet.

Anonymous poster hash: 5457c...104
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...