Gå til innhold

Fødselsattest

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet

Har funnet frem fødselsattesten, for den må jo sendes med papirene. Men må den være i original? Får man den isåfall igjen?

Skrevet

Hos byfogden måtte de iallefall være orginal. Jeg sendte først kopier, og måtte ettersende orginalene etterpå.

Disse fikk vi igjen sammen med vielsesattesten.

Skrevet

Jeg ringte bare til trygdekontoret (tror jeg det var) og bad om å få sendt fødselsattestene.

Du oppgir bare navn og personnr, så får du det i posten, og slipper å gi fra deg de du har hjemme. :)

Skrevet

Jeg sendte inn kopi av min til kirken, og det gikk helt fint. Syns det er merkelig hvis man må sende inn original, de skal vel helst ikke komme på avveie...

Skrevet

Tror det står på papirene fra kirken at de skal sendes inn sammen med kopi av fødselsattest. Vi brukte kopi.

Skrevet

Vi sendte inn orginalene, og fikk de tilbake i posten etter noen dager.

Skrevet

Vi fikk utskrift fra ligningskontoret tror jeg det var. Jeg tok en kopi av utskriftene og sendte inn. Det gikk iallefall helt fint :)

Skrevet

Jeg har ikke noen "orginal fødselsattest" liggende, jeg.. :-?

Jeg trodde det var en attest man fikk utstedt av folkeregisteret ved behov og som ikke kunne være mer enn 3 eller 4 måneder når man giftet seg... (??)

Skrevet

I følge ekteskapsloven skal gjeldende dokumentasjon være fødselsattest av nyere dato. Dette får man ved ringe/henvende seg til folkeregisteret.

Rett kopi er også gyldig. Ellers tror jeg de fleste prøvingsinstanser for ekteskap sender tilbake evt. originaler når prøvingen er ferdig.

Nå kan mange si at "vi leverte ikke rett kopi" el. l. Det kan også stemme. Ikke alle er like strenge på det, men det kan altså kreves.

Skrevet

Få en som jobber i det offentlige til å kopiere orginal attest, og få stemplet og underskrevet med "rett kopi". Får alltid laget 5-6 slike kopier av alle viktige papirer jeg kan måtte sende fra meg en kopi av.

Kopier skal visstnok være stemplet og skrevet under av statlig ansatt med rett til å gjøre det, for at de skal være bra nok for det offentlige...

Skrevet

Er det ikke noe med at fødselsattestene ikke skal være mer enn så og så gamle også? Dvs. når de er utstedt?

Annonse
Skrevet

Fødselattesten kan ikke være eldre enn fire måneder fra den datoen du skal gifte deg !

:wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...