Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #1 Skrevet 27. juli 2004 Har funnet frem fødselsattesten, for den må jo sendes med papirene. Men må den være i original? Får man den isåfall igjen?
Tosca Skrevet 27. juli 2004 #2 Skrevet 27. juli 2004 Hos byfogden måtte de iallefall være orginal. Jeg sendte først kopier, og måtte ettersende orginalene etterpå. Disse fikk vi igjen sammen med vielsesattesten.
sommerbrud04 Skrevet 27. juli 2004 #3 Skrevet 27. juli 2004 Jeg ringte bare til trygdekontoret (tror jeg det var) og bad om å få sendt fødselsattestene. Du oppgir bare navn og personnr, så får du det i posten, og slipper å gi fra deg de du har hjemme.
Piarina Skrevet 27. juli 2004 #4 Skrevet 27. juli 2004 Jeg sendte inn kopi av min til kirken, og det gikk helt fint. Syns det er merkelig hvis man må sende inn original, de skal vel helst ikke komme på avveie...
Alida Skrevet 27. juli 2004 #5 Skrevet 27. juli 2004 Hvis du bor i Oslo kan du bruke denne siden . http://www.likningskontoret.oslo.no/folker...eg/attester.htm Fødselattesten kan ikke være eldre enn fire måneder fra den datoen du skal gifte deg !
Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #6 Skrevet 27. juli 2004 Hvis du bor i Oslo kan du bruke denne siden . http://www.likningskontoret.oslo.no/folker...eg/attester.htm Fødselattesten kan ikke være eldre enn fire måneder fra den datoen du skal gifte deg ! OK. Så da er det jo bare å bestille og sende den inn da. Får jeg den ikke igjen, kan jeg jo bare bestille ny.
minniepus Skrevet 28. juli 2004 #8 Skrevet 28. juli 2004 Tror det står på papirene fra kirken at de skal sendes inn sammen med kopi av fødselsattest. Vi brukte kopi.
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 28. juli 2004 #9 Skrevet 28. juli 2004 Vi sendte inn orginalene, og fikk de tilbake i posten etter noen dager.
hoppende Skrevet 28. juli 2004 #11 Skrevet 28. juli 2004 Vi fikk utskrift fra ligningskontoret tror jeg det var. Jeg tok en kopi av utskriftene og sendte inn. Det gikk iallefall helt fint
blåveis Skrevet 28. juli 2004 #12 Skrevet 28. juli 2004 Jeg har ikke noen "orginal fødselsattest" liggende, jeg.. :-? Jeg trodde det var en attest man fikk utstedt av folkeregisteret ved behov og som ikke kunne være mer enn 3 eller 4 måneder når man giftet seg... (??)
lampeskjerm Skrevet 28. juli 2004 #13 Skrevet 28. juli 2004 I følge ekteskapsloven skal gjeldende dokumentasjon være fødselsattest av nyere dato. Dette får man ved ringe/henvende seg til folkeregisteret. Rett kopi er også gyldig. Ellers tror jeg de fleste prøvingsinstanser for ekteskap sender tilbake evt. originaler når prøvingen er ferdig. Nå kan mange si at "vi leverte ikke rett kopi" el. l. Det kan også stemme. Ikke alle er like strenge på det, men det kan altså kreves.
Prada Skrevet 28. juli 2004 #14 Skrevet 28. juli 2004 Få en som jobber i det offentlige til å kopiere orginal attest, og få stemplet og underskrevet med "rett kopi". Får alltid laget 5-6 slike kopier av alle viktige papirer jeg kan måtte sende fra meg en kopi av. Kopier skal visstnok være stemplet og skrevet under av statlig ansatt med rett til å gjøre det, for at de skal være bra nok for det offentlige...
Bokalven Skrevet 28. juli 2004 #15 Skrevet 28. juli 2004 Er det ikke noe med at fødselsattestene ikke skal være mer enn så og så gamle også? Dvs. når de er utstedt?
Mistyen Skrevet 28. juli 2004 #16 Skrevet 28. juli 2004 Fødselattesten kan ikke være eldre enn fire måneder fra den datoen du skal gifte deg !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå