Rights Skrevet 11. desember 2014 #1 Skrevet 11. desember 2014 En tidsalder der sosiale medier og teknologi går hånd i hånd Vi lever i en tid der sosiale medier og teknologi går hånd i hånd. Det finnes vel knapt et menneske som ikke har en smart telefon nå. For det er jo ganske så hendig, er det ikke?Kjendislivet Kjendiser sitt liv har alltid vært populært å lese om, og er det fortsatt. Det florerer artikler om dem i (sladder) blader og i (sladder) aviser. Hva alle har til felles er at de som oftest har et eller annet talent som har gjort dem kjente. Om det så er en vakker stemme, en evne til å imitere andre personer (skuespiller) eller at de er født med en pen kropp. Noe med dem fascinerer i alle fall mange, og fanger folks oppmerksomhet. Nå som sosiale medier er så populært, så lever også veldig mange 'kjendislivet' - da tenker jeg på de som må ta bilde av det ene og det andre i deres liv, for så å legge dette ut til "verden" for å se. Forskjellen er at det ikke er media som stikker nesen i deres liv, men det er de selv som velger å legge ut livet deres tilgjengelig for andre å ta del i. Dette skjer via Facebook, instagram, snapchat eller blogg. De har ikke nødvendigvis noen talenter i det hele tatt, ei heller noen evne til å gjøre bildene fra deres liv interessante (tenker da på hvordan bildene er, eller teksten som hører med bildet). Mange er altså ikke særlig interessante i det hele tatt. Men, med et pent ytre så kommer man langt likevel. Populæritet på nettet kan til en viss grad måles med "likes". Det jeg vil frem til er altså at en mobil er i et slikt tilfelle utrolig hendig, siden den har et kamera, den har nett, og med et knips så kan man vise verden hvor spennende livet ditt er. Et bilde av maten din, av veninnene/vennene dine, eller en statusoppdatering om at du skal trene. Mange elsker å ha fasader, der de fremstiller sitt liv på en annen måte enn slik det egenlig er.Tilgjengelighet Med en mobil er man også tilgjengelig til alle døgnets tider, dette i form av mail, SMS eller sosiale medier. Det er nemlig aldri fred å få.. Forutsatt at den har strøm da. Men alle som er glad i mobilen sin vet å ta godt vare på den, og mater den rikelig med strøm, for når den først er tom, så vil man føle seg naken og uvel. For det ligger jo en kribling i en, hva om noe gøyalt venter på meg når den skrues på? En melding fra noen? Eller hva med en spennende status oppdatering fra noen? En naken snap eller MMS fra noen er jo heller ikke å forakte!? (Får bare håpe den ikke kommer på avveie, dersom mobilen blir stjålet eller hacket).Populæritet For mange mennesker er også korrekt mobil viktig for å være med 'de kule i gjengen'. Dette blir litt som med klær. Har lest artikler om sossegutter som går i jakker til en halv million kroner, og foreldrene kjøper det til dem. For Gud forby om noen hadde dukket opp i tilsvarende klær som koster bare noen hundrelapper, men har feil merke på seg. De blir sett ned på. Slik er det også med mobiler. Spesielt blant barn og unge. De kuleste har jo selvfølgelig en Samsung S5 eller helst en iPhone 6 (eller hva pokker som er det nyeste nå). Dukker man opp med en annen telefon enn dette, så er man ikke like kul, dessverre. Det er også sjarmerende å se små barn ned i 4-5-6års alderen springe rundt med en splitter ny iPhone til 6000kr. Jeg gråter litt inni meg når jeg ser slikt. Er det slik det skal være? Stakkars foreldre som ikke har gode råd. Men en får prise seg lykkelig for at mobilselskapene gjør det godt på dette, da man kan få den mest fancy mobilen for bare noen hundrelapper i måneden! Det er jo ikke mye det? Ikke alle som evner å tenke økonomisk eller langsiktig.En god venn som er der for deg Mobilen er også en liten luring og en nær og god venn, som liker å være med deg over alt. Det spiller ingen rolle om du er på møte, på date, eller skal ha det hyggelig med andre personer. Mobilen er der - FOR DEG.Kjeder seg aldri Med en mobil så kjeder man seg sjeldent. Den kan jo brukes til så mye mere enn å fortelle omverdenen om ditt liv, som en portal for andre som ønsker kontakt med deg, eller til å ta del i andres liv. Den kan også brukes til spilling, eller til å surfe med. Det er i grunn en liten PC som har plass i lommen, med et kamera på i tillegg. Den er genial, ingen tvil om det.Forstyrrelseselement Men den har også en tendens til å få alt for mye fokus, og blir et forstyrrelses element. Fordi mobilen brukes til enhver anledning, også da den ikke bør være der. Når man er med venner, på en date, på et møte, på jobb, og mobilen har mest fokus, så er det noe som ikke stemmer helt. Da har mobilen tatt overhånd. Jeg har selv vært der, og er der fortsatt til en viss grad. Det er en kamp jeg kjemper. Men jeg er obs på det selv, og har gjort meg noen erfaringer rundt dette. For det første er det utrolig befriende å legge mobilen bort av og til, og ikke være tilgjengelig for alle og en hver. En følelse av å være fri. Å kunne se en serie eller en film uten en mobil å fikle på er mye mere givende. Å besøke venner / familie gir meg mere. Men jeg kjemper fortsatt med "suget" etter å tukle med den, og gjør det enda, men likevel i en MYE mindre grad enn tidligere. Det fører igjen til at jeg legger merker til hvor mange andre som fikler med den, og det er ikke rent få. Selv om jeg ikke fikler med den når jeg er med venner, så vil garantert noen av vennene gjøre det. Man har kanskje en samtale gående, så sitter plutselig ene parten med nesa nedi telefonen og kommer raskt tilbake med en: "Unnskyld, hva sa du?"Bruk & Misbruk Jeg tror alt for mange mennesker er avhengig av mobilen, på den ene eller andre måten. Ingen tvil om at det er en genial dings med mange nytteområder, men som med alt i verden er det faktisk litt forskjell på bruk og misbruk. Man må ikke se nye statusoppdateringer på facebook hele tiden, man må ikke ta bilde av alt i ens liv og legge det ut på nettet (fasade), man kan legge mobilen bort av og til, og slappe litt av. Man må ikke ha det nyeste og mest fancy, og små barn må ikke ha en telefon. Nei vet du hva!? Den jævla mobilen er både en forbannelse og en velsignelse. Den bør bli brukt mer med måte!
absinthia Skrevet 11. desember 2014 #2 Skrevet 11. desember 2014 (endret) Jeg bruker mobilen med måtehold og jeg kan fortelle at omverdenen ofte freaker ut over at jeg ikke er tilgjengelig til enhver tid. Jeg kan finne på å la telefonen ligge i lomma hele dagen, ikke ta den med på jobb osv, - Det har til og med hendt at jeg har kjørt bil uten å ha den med og gjett om jeg har fått hørt hvor gal jeg er som gjør det, til tross for at jeg kjører på godt trafikkert vei. Har startet en tråd om dette tidligere - kanskje jeg finner den. Her var den http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=694137 Endret 11. desember 2014 av absinthia
Gjest tsejG Skrevet 11. desember 2014 #3 Skrevet 11. desember 2014 Vel, slik jeg ser dette er det underlagt enhvers frie vilje, valg og kontroll. Eller for å si det på en kanskje litt mer reèll måte, - det er underlagt enhvers frie vilje hvorvidt man vil følge, eller ikke følge den stooooore saueflokken. Og denne flokken er dessverre begynt å bli faretruende stor, så stor at jeg er redd den skyver "menneskene" helt vekk fra jordens overflate, om trenden fortsetter å øke i et par 10-år til eller så... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå