AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #1 Skrevet 11. desember 2014 Jeg er nå 32 år gammel, har kun vært hos tannlegen 3-4 ganger de siste årene og da bare fordi smertene ikke har vært til å holde ut. Jeg sliter med ubehag ved det å bli tatt på av fremmede og er veldig redd for autoriteter og det å miste kontrollen. Jeg har kommet til et punkt der jeg er igang med terapi, voksenopplæring og i ferd med å starte på nytt i livet, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare kostnadene med tannbehandling. Har allerede tatt mot til meg og ringt en tannlege for å høre om muligheten for å få hjelp med kostnadene, men han mente tannlegeskrekk ikke er en sykdom og at det ikke gir noen rettigheter ifht økonomisk støtte. Det er litt forvirrende, for jeg har lest at man KAN få hjelp økonomisk ved tannlegeskrekk. Anonymous poster hash: 10a74...960
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #2 Skrevet 11. desember 2014 Jeg er nå 32 år gammel, har kun vært hos tannlegen 3-4 ganger de siste åreneAnonymous poster hash: 10a74...960 De siste 20 årene skulle det stå her. TsAnonymous poster hash: 10a74...960
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #3 Skrevet 11. desember 2014 At du ikke klarer kostnadene har ingenting med tannlegeskrekk å gjøre. Aldri hørt om noen som har fått dekket utgifter til tannlege pga av dette. Mulig du kan få dekket fordyrende behandling om du trenger narkosefor å gjennomføre behandlingen, ring NAV. Anonymous poster hash: 1ff2e...078 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #4 Skrevet 11. desember 2014 At du ikke klarer kostnadene har ingenting med tannlegeskrekk å gjøre. Aldri hørt om noen som har fått dekket utgifter til tannlege pga av dette. Mulig du kan få dekket fordyrende behandling om du trenger narkosefor å gjennomføre behandlingen, ring NAV. Anonymous poster hash: 1ff2e...078 jeg forstår det hun skriver som at hun har dårlig tannstell og derfor kan pådra seg store tannlegekostnader FORDI hun ble misbrukt og derfor har unngått tannlege i årevis. Altså det hun har opplevd før har medført ekstrakostnader i form av dårlige tenner? Det er en kjennsgjerning at mange barn som er utsatt for overgrep kvier seg veldig for å gå til tannlege, jeg har hørt tannleger fortelle at de ser barn som gråter stille mens de må ligge og gape fordi det bringer frem minner om ulike traumer hos dem. Samtidig som de er i en rolle hvor de er "tvunget" til å gape og kanskje i tillegg også opplever smerte. Ts- jeg synes du skal snakke med terapeuten din om dette. Det er mulig de vet noe om en slik problemstilling. Du er helt sikkert ikke første person som har opplevd at vonde opplevelser bringer angst for å søke hjelp til ulike behandlinger, noe som forverrer problemene. Veldig bra å høre at du er på en ny start og får hjelp! Lykke til Anonymous poster hash: c329b...3f3 1
Chizue Skrevet 11. desember 2014 #5 Skrevet 11. desember 2014 http://helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/sider/tannlege.aspx#.VIlbdnvF7Ck Det at hun har tannlege skrekk er ikke i seg selv nok til å få støtte, kanskje om det ligger en sykdom bak der igjen. En venn av meg fikk ca 1/3 av kostnadene dekket, han har sosial angst og aspergers og som gjør at han noen ganger ikke klarer å ta vare på seg selv. Jeg har blitt fortalt av flere tannleger som anbefaler å ta tannlege behandling i tyrkia om man ikke får dekning fra helfo. Fordi det blir billigere og mange private tannleger i Norge kan gi informasjon om diverse klinikker i Europa som har like bra behandling om ikke bedre enn det som gis i Norge + oppfølgning etterpå. Lykke til ^^
Tanntrollet Skrevet 11. desember 2014 #6 Skrevet 11. desember 2014 (endret) http://helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/sider/tannlege.aspx#.VIlbdnvF7CkDet at hun har tannlege skrekk er ikke i seg selv nok til å få støtte, kanskje om det ligger en sykdom bak der igjen. En venn av meg fikk ca 1/3 av kostnadene dekket, han har sosial angst og aspergers og som gjør at han noen ganger ikke klarer å ta vare på seg selv. Jeg har blitt fortalt av flere tannleger som anbefaler å ta tannlege behandling i tyrkia om man ikke får dekning fra helfo. Fordi det blir billigere og mange private tannleger i Norge kan gi informasjon om diverse klinikker i Europa som har like bra behandling om ikke bedre enn det som gis i Norge + oppfølgning etterpå. Lykke til ^^ Joda, tannlegeskrekk gir grunn til støtte. Ts vil mest sannsynlig komme innunder den gruppen som ikke er istand til å ivareta egen tannhelse. Med dette menes at h*n ikke har fulgt opp nødvendig tannbehandling. Mulig ts også kommer innunder en annen gruppe siden h*n er missbrukt som barn. Det er ikke uvanlig at personer som har vært utsatt for seksuelle overgrep ikke klarer å hverken gå til tannlege eller åpne munnen. Mange må enten behandles i narkose eller ta beroligende før behandling. Ts, undersøk om tannlegen din har direkte oppgjør med Helfo. Har h*n ikke det, bør du finne en tannlege som har det. Det ser ut til at du har krav på støtte til tannbehandling, og det er tannlegen som avgjør hva du skal få støtte til. Det er derfor viktig og gå til en tannlege som er oppdatert på de nye refusjonsreglene og som har direkte oppgjør med Helfo. Pga din situasjon kan du også få store deler dekket om du må behandles i narkose. Anbefaler ikke behandling i utlandet pga overgrepene du har blitt utsatt for. Det er viktig at du får tillit til tannlegen din, og det kan du få ved hyppige tannlegetimer. Dette lar seg vanskelig gjøre for de fleste, og spesielt siden du sier at du ikke vet hvordan du skal klare den økonomiske delen med tannbehandlingen. Endret 11. desember 2014 av Tanntrollet 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #7 Skrevet 11. desember 2014 Selv om det kan være skremmende og besøke tannlegen vil de aller fleste greie det med litt bedøvelse. Finnes også spesielt tilrettelagte opplegg for behandling av tannlegeskrekk som jeg har sett klinikker tilby. Anonymous poster hash: 2f1b5...88d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #8 Skrevet 11. desember 2014 Selv om det kan være skremmende og besøke tannlegen vil de aller fleste greie det med litt bedøvelse. Finnes også spesielt tilrettelagte opplegg for behandling av tannlegeskrekk som jeg har sett klinikker tilby. Anonymous poster hash: 2f1b5...88d Her uttaler du deg uten innsikt i problematikken ts, tar opp. Ingen liker å gå til tannlegen, de fleste foretrekker å gå til tannlegen årlig fordi fornuften klarer å styre at det blir verre jo lengre en venter. Men det er ikke alle som har eller klarer den tanke/handlings metoden. TS, ring et senter for odontofobi, og be om råd mht. Fremgangsmåte i din situasjon. Når din egen tannlege, som du vel knapt har vært hos? Ikke er mer innstilt på å hjelpe enn det du skisserer over, så finn noen andre og få hjelp.Anonymous poster hash: c97c9...e81 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #9 Skrevet 11. desember 2014 Er jo ikke så gale å ta tannlegekurs mot skrekk? Hva er i veien med det, mener du? Anonymous poster hash: 2f1b5...88d
Tanntrollet Skrevet 11. desember 2014 #10 Skrevet 11. desember 2014 Selv om det kan være skremmende og besøke tannlegen vil de aller fleste greie det med litt bedøvelse. Finnes også spesielt tilrettelagte opplegg for behandling av tannlegeskrekk som jeg har sett klinikker tilby. Anonymous poster hash: 2f1b5...88d Du skulle bare visst hvor mange et er som må ta beroligende i forbindelse med tannlegebesøk. Vet du i det hele tatt hva det vil si å ha tannlegeskrekk? Det er langt ifra det samme som å grue seg til tannlegen. Man får kroppslige reaksjoner som man ikke har kontroll på selv, som hyperventilering, skjelving, oppkast for å nevne noen. Dette gjør det ikke bare uholdbart for pasienten, men også vanskelig for tannlegen og behandle en pasient. Er jo ikke så gale å ta tannlegekurs mot skrekk? Hva er i veien med det, mener du? Anonymous poster hash: 2f1b5...88d Hadde det vært så enkelt som å ta et kurs mot tannlegeskrekk, så hadde nok mange sluppet unna mye ubehag, men så enkelt er det ikke. Det beste er å finne en tannlege man får tillit til, som også er flink med pasienter med tannlegeskrekk, hyppige besøk hos tannlegen for å få den tillitten og tryggheten. Selv hadde jeg mange av de overnevnte kroppslige reaksjonene, men var utrolig heldig og kom til en tannlege som jeg etterhvert fikk tillit til. Brukte beroligende det første året - og da snakker vi om 1 - 2 tannlegebesøk i mnd. Ble operert i lett narkose. Først nå klarer jeg å gå til tannlegen uten beroligende. Her uttaler du deg uten innsikt i problematikken ts, tar opp. Ingen liker å gå til tannlegen, de fleste foretrekker å gå til tannlegen årlig fordi fornuften klarer å styre at det blir verre jo lengre en venter. Men det er ikke alle som har eller klarer den tanke/handlings metoden. TS, ring et senter for odontofobi, og be om råd mht. Fremgangsmåte i din situasjon. Når din egen tannlege, som du vel knapt har vært hos? Ikke er mer innstilt på å hjelpe enn det du skisserer over, så finn noen andre og få hjelp.Anonymous poster hash: c97c9...e81 Jeg reagerer også på at tannlegen til ts virker lite hjelpsom og anbefaler å finne en annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå