Gå til innhold

Får man ikke prøve klær man kjøper via Finn.no?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En dame på Finn.no hadde lagt ut en annonse om noen klær og sko. Hun hadde en kjole, en jakke og to par sko jeg var interessert i, og sendte mail og avtalte tid. Jeg kom hjem til henne og sa hva jeg ville kjøpe, men at jeg helst ville prøve det først. Da ble hun litt irritert og sa at det hadde hun egentlig ikke tid til. Så jeg endte opp med å bare kjøpe jakka, for den var enkel å bare prøve i gangen...

Er dette normalt? Man må jo prøve klær og sko, og få se seg i speilet...

Anonymous poster hash: cb374...8c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du si ifra i forkant. De fleste som selger ting via Finn sender bare i posten uansett. Det at man treffes er som regel for å slippe porto.

Det å handle privat er alltid litt mer sjansespill og de fleste selgere selger ting til kraftig redusert pris og det er ikke verdt det å ha folk hjemme for å prøve alt mulig, bruke av din tid og kanskje ende opp med å ikke kjøpe.

Anonymous poster hash: 7879c...3a8
  • Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å prøve med mindre det er avtalt på forhånd. Da må du eventuelt si "jeg vil prøve det og det" ikke "jeg vil kjøpe det og det". Er det svindyre ting kan det være greit, men ellers blir det for mye styr om folk skal prøve i hytt og pine før noen kjøper. Da får man heller kjøpe og selge videre om det ikke passer.

Anonymous poster hash: 62499...5ff

• Liker 3
Skrevet

Jeg må virkelig ta selgerens parti her, helt og holdent.

Klart det er praktisk å prøve klær før man kjøper dem, men dette er et privat salg, en type salg som svært ofte foregår med sending av varene i posten fremfor at man engang får sett klærne før man kjøper dem, og da hadde jeg virkelig ikke regnet med å få prøve dem. Jeg hadde vel ikke satt meg på bakbeina og nektet hvis jeg skulle selge og det kom en kjøper og spurte om å prøve klærne først, men det er så avgjort ikke "standard".

Hvis du på forhånd hadde vært klar på at du måtte prøve dem først og derfor ikke var sikker på om du skulle kjøpe, og likevel hadde blitt bedt om å ta turen dit, da hadde du selvsagt hatt rett. Her forstår jeg det likevel som at dere ikke diskuterte noe sånt, bare avtalte at du skulle komme dit slik man vanligvis avtaler møter ved finn.no-salg. Da er forutsetningen i mitt hode at man skal kjøpe med mindre det skjer noe helt uforutsett, når ikke annet er avtalt. Å forvente at en som selger klær på finn.no skal risikere å måtte gjennom flere runder med mottak av potensielle kjøpere som skal prøve klærne er urimelig.

Anonymous poster hash: f3edc...5e1
  • Liker 5
Skrevet

Hjemmet til selger er da ikke ditt private prøverom. Å ikke informere om at fu ønsket å prøve og kanskje kjøpe i forkant var ufint.

Så sant det ikke er snakk om en brudekjole så er dette overhode ikke normalt.

Anonymous poster hash: 16842...56a
  • Liker 1
Skrevet

Trodde det var en selvfølge at man får prøve? Jeg har solgt og kjøpt klær på finn.. Aldri opplevd at det har vært noe problem at jeg har prøvd plagget jeg er intressert i. De som kjøper klær av meg får selvfølgelig også prøve.

• Liker 5
Skrevet

Hvis jeg skulle solgt klær til folk som skulle kommet hjem til meg for å hente det hadde det kanskje vært greit at de hadde prøvd på sko og yttertøy, men klær som hadde involvert at de evt måtte gå inn på badet/et annet rom for å skifte hadde vært fullstendig uaktuelt.

Anonymous poster hash: 4d835...93a

• Liker 1
Skrevet

Jeg må virkelig ta selgerens parti her, helt og holdent.

Klart det er praktisk å prøve klær før man kjøper dem, men dette er et privat salg, en type salg som svært ofte foregår med sending av varene i posten fremfor at man engang får sett klærne før man kjøper dem, og da hadde jeg virkelig ikke regnet med å få prøve dem. Jeg hadde vel ikke satt meg på bakbeina og nektet hvis jeg skulle selge og det kom en kjøper og spurte om å prøve klærne først, men det er så avgjort ikke "standard".

Hvis du på forhånd hadde vært klar på at du måtte prøve dem først og derfor ikke var sikker på om du skulle kjøpe, og likevel hadde blitt bedt om å ta turen dit, da hadde du selvsagt hatt rett. Her forstår jeg det likevel som at dere ikke diskuterte noe sånt, bare avtalte at du skulle komme dit slik man vanligvis avtaler møter ved finn.no-salg. Da er forutsetningen i mitt hode at man skal kjøpe med mindre det skjer noe helt uforutsett, når ikke annet er avtalt. Å forvente at en som selger klær på finn.no skal risikere å måtte gjennom flere runder med mottak av potensielle kjøpere som skal prøve klærne er urimelig.

Anonymous poster hash: f3edc...5e1

Enig i dette. Jeg har solgt på Finn men jeg bor i utlandet og det er derfor gitt at det sendes i posten (selv om noen idioter aldri leser teksten). Et par venninner har også solgt på Finn og de har konsekvent ignorert meldingene der noen sier at de vil stikke innom, se og vurdere osv. I det minste har de sagt ifra - det å gi inntrykk av at man skal ha tingene, for så å la det bli en vurderingssak som potensielt er bortkastet tid for selger, er jo helt uaktuelt.

Majoriteten av de som handler på Finn sier enten at de skal ha tingene eller ikke - når man handler privat er også tingene "som de er presentert". Man har rett og slett ikke samme rettighetene som i butikken - selger selger ting til veldig lav pris for å bli kvitt, og driver ikke butikk.

• Liker 1
Skrevet

ts her

Kanskje bare jeg som er rar da. Synes det er trist isåfall. Jeg er veldig for at folk kjøper brukt pga miljøet, men det er da ikke mulig å kjøpe klær og sko brukt om man ikke får prøve det? Da er det jo stor sjanse for å ende opp med tidenes bomkjøp.

Jeg skal selge et par sko snart, og da er det en selvfølge at de kan prøves først. Jeg avtaler jo bare at kjøper kan komme hjem til meg på tidspunkter som passer for meg uansett, så det går jo ikke utover timeplanen min ellers.

• Liker 3
Skrevet

ts her

Kanskje bare jeg som er rar da. Synes det er trist isåfall. Jeg er veldig for at folk kjøper brukt pga miljøet, men det er da ikke mulig å kjøpe klær og sko brukt om man ikke får prøve det? Da er det jo stor sjanse for å ende opp med tidenes bomkjøp.

Jeg skal selge et par sko snart, og da er det en selvfølge at de kan prøves først. Jeg avtaler jo bare at kjøper kan komme hjem til meg på tidspunkter som passer for meg uansett, så det går jo ikke utover timeplanen min ellers.

Når man selger brukt er de aldri verdt det å ha flere folk innom ditt eget hjem for å prøve. Nesten uansett hva du tjener i timen (eller derav har overs til fritid, som er tilsvarende verdifullt) vil gå tapt her. Du kanrisikere en horde fremmede hjemme hos deg for å prøve ting de ikke har interesse av. Ting på Finn selges for veldig reduserte priser, som selger vil "bli kvitt". Selv for designervarer er det ulønnsomt å åpne et showroom i egen leilighet.

Så de fleste vil selge tingene som de er. Unntaket er evt. selskapssyke mennesker som vil ha noen hjem og skravle med. For alle andre er det en belastning.

Selgere på Finn godtar at varene deres går under deres verdi, kjøpere godtar at det å handle brukt iblant er bomkjøp. Det er rett og slett ikke som å handle i butikk.

• Liker 4
Skrevet

Når man selger brukt er de aldri verdt det å ha flere folk innom ditt eget hjem for å prøve. Nesten uansett hva du tjener i timen (eller derav har overs til fritid, som er tilsvarende verdifullt) vil gå tapt her. Du kanrisikere en horde fremmede hjemme hos deg for å prøve ting de ikke har interesse av. Ting på Finn selges for veldig reduserte priser, som selger vil "bli kvitt". Selv for designervarer er det ulønnsomt å åpne et showroom i egen leilighet.

Så de fleste vil selge tingene som de er. Unntaket er evt. selskapssyke mennesker som vil ha noen hjem og skravle med. For alle andre er det en belastning.

Selgere på Finn godtar at varene deres går under deres verdi, kjøpere godtar at det å handle brukt iblant er bomkjøp. Det er rett og slett ikke som å handle i butikk.

Det er nok annerledes om man selger veldig populære ting, da må man nok sette grenser for mange vil være interesserte. Men f.eks helt vanlige pensko (som jeg skal selge), vil jeg ikke tro jeg får en hærskare av folk hjemme hos meg, og jeg vil la folk få prøve dem først.

Synes også det er forskjell på prisen. En vanlig genser til 50kr er ikke det største bomkjøpet om man ikke får prøve den. Men den kjolen jeg skulle kjøpe kosta rundt tusenlappen, og da tar jeg ikke sjansen på at den ikke passer. TS

• Liker 2
Skrevet

Det er nok annerledes om man selger veldig populære ting, da må man nok sette grenser for mange vil være interesserte. Men f.eks helt vanlige pensko (som jeg skal selge), vil jeg ikke tro jeg får en hærskare av folk hjemme hos meg, og jeg vil la folk få prøve dem først.

Synes også det er forskjell på prisen. En vanlig genser til 50kr er ikke det største bomkjøpet om man ikke får prøve den. Men den kjolen jeg skulle kjøpe kosta rundt tusenlappen, og da tar jeg ikke sjansen på at den ikke passer. TS

Disse to paragrafene motsier jo hverandre. Kjolen du ville ha var en fin kjole, men det betyr jo også at endel er interessert og potensielt mer interessert i å stikke innom. Og nettopp derfor var det uaktuelt fra hennes side. Du vil ikke ta sjansen, og om alle tenker slik så har hun plutselig massevis av mennesker innom sin private leilighet for en kjole til tusenlappen.

For meg er det uaktuelt å ha fremmede inn i min leilighet i det hele tatt (da jeg vet det er mange raringer på Finn).

Om dette var viktig for deg skulle du i det minste klargjort det på forhånd.

• Liker 1
Skrevet

Hadde du sagt fra på forhånd da?

Skrevet

Disse to paragrafene motsier jo hverandre. Kjolen du ville ha var en fin kjole, men det betyr jo også at endel er interessert og potensielt mer interessert i å stikke innom. Og nettopp derfor var det uaktuelt fra hennes side. Du vil ikke ta sjansen, og om alle tenker slik så har hun plutselig massevis av mennesker innom sin private leilighet for en kjole til tusenlappen.

For meg er det uaktuelt å ha fremmede inn i min leilighet i det hele tatt (da jeg vet det er mange raringer på Finn).

Om dette var viktig for deg skulle du i det minste klargjort det på forhånd.

ts her.

Ja, det ble kanskje litt selvmotsigende. Dette er ikke noe jeg har tenkt dypt og lenge over, men synes bare det er dumt man ikke får prøve først (spesielt når det er dyre ting).

Nei, jeg hadde ikke spurt på forhånd, da jeg som sagt tok dette som en selvfølge. Jeg kommer til å spørre framover da, om jeg gidder å kjøpe klær/sko på Finn mer.

Det er jo veldig uheldig om man ikke får prøve, og synes det er rart at selgere forventer at folk vil kjøpe brukte klær/sko til 1000kr+ uten å brukte 1 minutt foran et speil for å se om det i det hele tatt passer.

• Liker 3
Skrevet

Men du ser vel at det er du som bryter avtalen her? Når du har sagt til selger at "jeg vil kjøpe kjolen og jakka", og avtalt tid og sted, og så dukker du opp og vil plutselig ikke kjøpe, men bare prøve på og KANSKJE kjøpe. Da er det ikke rart selger blir litt irritert. Avtaler du med selger på forhånd at du vil prøve før du bestemmer deg, så er det helt greit, for da vet selger hva hun har å forholde seg til.

Anonymous poster hash: 62499...5ff

• Liker 2
Skrevet

Ofte er det jo merkevarer som man selv vet at passer, og var heldig og fant det billig på finn. Da trenger man ikke prøve.

For å være ærlig hadde jeg ikke sluppet en fremmed inn for å skifte klær hjemme hos meg, da man aldri kan vite hvem man er i kontakt med og hvilke hensikter de har

Skrevet

De klærne jeg har kjøpt via finn.no har jeg ikke prøvd på forhånd. Hvis jeg hadde ønsket det hadde jeg nok sagt i fra på forhånd. Jeg gjorde det med en veske en gang, sa at jeg gjerne ville komme å se på veska og hvis den var like fin som på bildet kom jeg til å kjøpe den. Tok et lite forbehold ettersom den var dyr, og hvis det skulle være noe ville det vært kjipt om jeg hadde låst meg før jeg faktisk hadde tatt en titt.

Skrevet

Jeg lar alltid folk prøve klær de skal kjøpe av meg - det syns jeg ikke er noe problem. Men jeg hadde ikke forventet at folk hadde satt av tid til det dersom jeg ikke hadde spurt om det på forhånd.

Anonymous poster hash: 41b41...fce
Skrevet

ts her.

Ja, det ble kanskje litt selvmotsigende. Dette er ikke noe jeg har tenkt dypt og lenge over, men synes bare det er dumt man ikke får prøve først (spesielt når det er dyre ting).

Nei, jeg hadde ikke spurt på forhånd, da jeg som sagt tok dette som en selvfølge. Jeg kommer til å spørre framover da, om jeg gidder å kjøpe klær/sko på Finn mer.

Det er jo veldig uheldig om man ikke får prøve, og synes det er rart at selgere forventer at folk vil kjøpe brukte klær/sko til 1000kr+ uten å brukte 1 minutt foran et speil for å se om det i det hele tatt passer.

Man kan like godt si at det er selvsagt at en person som sier de skal ha en vare, faktisk skal ha den. Og ikke at det blir en vurdering der og da når de kommer.

Jeg har solgt på Finn tidligere og det er selvsagt et mindre utvalg kunder som er villige til å betale 1000+ for noe, da de fleste vet at de ikke har anledning til å prøve det. Som regel er det mennesker med veldig god råd der det ikke er kjempekrise om det ikke passer, eller noen som vet akkurat hva de skal ha og hvilken str. Dersom man synes 1000 kr er mye for en kjole, er det ugunstig å handle privat over Finn.

Skrevet

Selvfølgelig skal du få prøve!!!!!!!!! Det HELT vanlig. Kjøpt og solgt mye på Finn og alt er og blir prøvd.

Tror de stakkarne som mener alt på Finn sendes bor nok i avsidesliggende strøk.

I byer og tettsteder sjekker vi ut varen, og prøver. !

Anonymous poster hash: f22b0...3e6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...