Tuva80 Skrevet 10. desember 2014 #1 Skrevet 10. desember 2014 For 2-3 måneder siden flyttet det inn et par med en liten hund i nabohuset, som ligger veldig tett med mitt hus. Fra første dag drev de og bandt hunden alene ute i hagen sin. Eller dvs, den sto vel strengt tatt i hagen MIN, og den gneldrer uavbrutt. Dette er utrolig plagsomt! Bare noen dager etter at de hadde flyttet inn, gikk jeg bort til dem og gjorde dem oppmerksom på at dette var plagsomt og at bjeffingen kunne høres veldig godt. Jeg sa selvfølgelig også velkommen og slikt, og det hele foregikk i en vennlig tone. Jeg foreslo at om de var nødt til å binde hunden ute, så kanskje de kunne binde den på andre siden av huset, lengre vekk fra mitt hus? Men nå er det altså gått noen måneder, og ingenting er forandret. Eneste er at de har kortet inn båndet en meter, slik at den akkurat ikke kommer inn i min hage. Men den står ute og bjeffer, fra tidlig morgen til sent på kveld, flere ganger for dagen, hver dag.... Jeg er temmelig irritert! Det var bare fred og ro her før de flyttet inn, og jeg vil gjerne ha det tilbake til det. Noen som har lignende erfaringer eller råd å komme med? Jeg har lest mange tråder om bjeffende nabohunder, men da dreier det seg stort sett om hunder som bjeffer når eierne er borte. I mitt tilfelle er eierne hjemme, men de setter ut hunden. Og det gjøres mange ganger for dagen. Jeg har ikke hund selv, så jeg lurer på hvor normalt det egentlig er å binde hunden sin ute på denne måten? Jeg ville jo tro at det var noe man gjorde i minst mulig grad, ettersom hunder er flokkdyr, og eierne er jo hjemme, så hvorfor setter de hunden ut? Tips tas imot med takk! Men jeg har ikke så lyst å gå og snakke med dem igjen, for det har jeg jo allerede gjort. De er altså fullstendig klar over at hunden er til plage når de setter den ut. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #2 Skrevet 10. desember 2014 De ødelegger alminnelig ro og orden. Gjør dem oppmerksomme på dette. Det er heller ikke bra psykisk for en hund å stå slik. De er tross alt flokkdyr. Hvis de enda ikke hører etter så meld dem enten til politiet for forstyrrelse, eller Mattilsynet. Hunden skal i tillegg til langt nok bånd ha tilgang til hundehus, friskt vann og mat Anonymous poster hash: d8e8e...27f 2
Wildberry Skrevet 11. desember 2014 #3 Skrevet 11. desember 2014 Jeg hadde nok kontaktet mattilsynet først, som den hundeelskeren jeg er. Hvis de ikke tok tak i saken så hadde jeg kontaktet politiet. Du er garantert ikke den eneste av naboene som reagerer, selv om du bor nærmest.
Tabris Skrevet 11. desember 2014 #4 Skrevet 11. desember 2014 Jeg hadde kontaktet Mattilsynet, stakkars hund.
Hoppetaujenta Skrevet 11. desember 2014 #5 Skrevet 11. desember 2014 (endret) I tillegg til alt før nevnte: hunden må ha nok trim for å svi av krefter, gleder og frustrasjoner i kropp og sinn. Får den det? Hadde nok snakket litt med politiet ja. Vedvarende forstyrrelse i nabolaget er ikke ok for noen. Håper at du finner ut av det, ts. Endret 11. desember 2014 av Hoppetaujenta
Tuva80 Skrevet 11. desember 2014 Forfatter #6 Skrevet 11. desember 2014 Takk for tips! Jeg har nå sendt en mail til mattilsynet, i første omgang.. Jeg forklarer situasjonen og spør dem litt om råd. Så får jeg se hva de sier og ta det derfra tror jeg. Jeg havna forresten innpå en utenlandsk nettbutikk mens jeg googla bjeffende nabohunder og fant denne: http://www.ultimatebarkcontrol.com/dog-silencer.htm#page=Main-Tab Hva synes dere? Kan det evt være en siste utvei? Og er det "greit" å montere noe slikt når det er noen andres hund det gjelder? Og virker det i det hele tatt? 1
Tabris Skrevet 11. desember 2014 #7 Skrevet 11. desember 2014 Nei, det synes jeg ikke er greit. Hunden står ute og kjeder seg, har ingenting som helst å gjøre, og bjeffer av ren kjedsomhet. Den blir da straffet med en høy lyd hver gang den bjeffer. Så i tillegg til å stå der i timevis med ingenting å gjøre, så kan hunden heller ikke bjeffe. Det er grusomt.
Tuva80 Skrevet 11. desember 2014 Forfatter #8 Skrevet 11. desember 2014 Ser den.... skjønner jo at dette ikke er hunden sin feil, men eierne.. Og derfor bør ikke hunden straffes. Er bare så forbaska frustrerende! Og det er så lett å ville "behandle" eller fjerne bjeffingen, fordi det er det som er det plagsomme elementet for meg. Men bjeffingen er jo bare en konsekvens av et bakenforliggende problem. Jeg skjønner bare ikke hvordan de kan gjøre det -mot hunden, det er det ene, men også mot omgivelsene sine. Er det ikke normal folkeskikk å ta hensyn lenger? Det er jo det samme som at jeg skulle spilt støyende musikk for hele nabolaget i tide og utide, noe jeg aldri kunne fått meg selv til å gjøre..
Gjest Groupon Skrevet 12. desember 2014 #9 Skrevet 12. desember 2014 Takk for tips! Jeg har nå sendt en mail til mattilsynet, i første omgang.. Jeg forklarer situasjonen og spør dem litt om råd. Så får jeg se hva de sier og ta det derfra tror jeg. Jeg havna forresten innpå en utenlandsk nettbutikk mens jeg googla bjeffende nabohunder og fant denne: http://www.ultimatebarkcontrol.com/dog-silencer.htm#page=Main-Tab Hva synes dere? Kan det evt være en siste utvei? Og er det "greit" å montere noe slikt når det er noen andres hund det gjelder? Og virker det i det hele tatt? Nei det synes jeg ikke er greit. Ettersom jeg leser av produktet vil den gi fra seg en såpass høy lyd at hunden får vondt i ørene hvis den bjeffer. Dette må anses på lik linje som srømhalsbånd og andre avstraffelser som strider mot norsk lov. Hvis naboen min hadde satt opp noe slikt ville jeg vært snar til å anmelde. Når det er sagt synes jeg du har gjort det rette ved å kontakte Mattilsynet, virker som hunden bjeffer fordi han vil re med flokken sin og er understimulert. 1
Tuva80 Skrevet 12. desember 2014 Forfatter #10 Skrevet 12. desember 2014 Nei det synes jeg ikke er greit. Ettersom jeg leser av produktet vil den gi fra seg en såpass høy lyd at hunden får vondt i ørene hvis den bjeffer. Dette må anses på lik linje som srømhalsbånd og andre avstraffelser som strider mot norsk lov. Hvis naboen min hadde satt opp noe slikt ville jeg vært snar til å anmelde. Når det er sagt synes jeg du har gjort det rette ved å kontakte Mattilsynet, virker som hunden bjeffer fordi han vil re med flokken sin og er understimulert. Takk for info! Jeg vil selvsagt ikke gjøre hunden vondt. Så det er greit å få vite at denne lyden faktisk vil påføre smerte. Har så langt ikke fått noen tilbakemelding fra mattilsynet, men gir det litt mer tid, kanskje de har mangen saker....
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #11 Skrevet 12. desember 2014 Matilsynet for en bjeffende hund? Hahahaha Lykke til med naboforholdet ditt!Anonymous poster hash: 4e0c5...d4c
Tuva80 Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #12 Skrevet 30. desember 2014 Matilsynet for en bjeffende hund? Hahahaha Lykke til med naboforholdet ditt!Anonymous poster hash: 4e0c5...d4c Tja, at du håner meg i forsøket mitt hjelper ihvertfall ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå