Gå til innhold

astma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har et barn med mistanke om astma,var nå hos barnelege på mandag og fant ut at han skal prøve medesiner. Men vi skal prøve tyggetabletter?? Aldri hørt om det før. Han får ventolin også. Men tyggetablettene skal han ta hver dag. Han er 1 år,ser ikke for meg at de går ned. Noen som har vært borti disse tablettene?? Er det no smak i de tro?

Anonymous poster hash: c0c7d...51f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får han noe annen "tyggbar" mat da?

Dersom han er fylt ett burde det gå greit.

Skrevet

Du kan forresten slå opp medisinen i felleskatalogen så står det om det er smak tror jeg

Skrevet

Er det Aerius allergi tyggetabletter?

De smaker ikke så ille.

Ventoline har du vel fått på kammer med maske? Finnes ulike kamre og maskeløsninger. Apotekene gir gjerne ut det de har inne men be om å få se hvilke ulike varianter som finnes. Det er bare ett kammertype som kan vaskes i oppvaskmaskin noe jeg ser på som en fordel når kammer og doseholder skal vaskes en gang i uken.

Ellers samler det seg bakterier i den og dette kan igjen gi infeksjon i luftveier.

Dersom du har fått rp på kammer kan du ta ut 2 kammer med eller uten maske pr. Kalenderår. Når du og barnet er nye på dette kan det være lurt å ta ut to ulike kammer nå før jul, fra 1.1. Kan du få to nye kammer.

Finnes en ny medisin som er tilsvarendeVentoline og heter Airomir. Den er lettere å ta enn ventoline. Fastlegen kan skrive rp. Når barnelegen har diagnostisert barnet.

Naaf.no har likemenn med kompetanse på ulike felt, der kan du ta kontakt og få veiledning og utveksle erfarinfer. Usikker på om du må være medlem for å benytte denne tjenesten.

Husk og på at barn med astma kan reagere på kulde og mye luftforurensing. Kulde kan avhjelpes med Jonas Varmemaske. Kulder er fra + 2 til 3 grader og kaldere.

Anonymous poster hash: 94bc0...a28

Skrevet

Er det Aerius allergi tyggetabletter?

De smaker ikke så ille.

Ventoline har du vel fått på kammer med maske? Finnes ulike kamre og maskeløsninger. Apotekene gir gjerne ut det de har inne men be om å få se hvilke ulike varianter som finnes. Det er bare ett kammertype som kan vaskes i oppvaskmaskin noe jeg ser på som en fordel når kammer og doseholder skal vaskes en gang i uken.

Ellers samler det seg bakterier i den og dette kan igjen gi infeksjon i luftveier.

Dersom du har fått rp på kammer kan du ta ut 2 kammer med eller uten maske pr. Kalenderår. Når du og barnet er nye på dette kan det være lurt å ta ut to ulike kammer nå før jul, fra 1.1. Kan du få to nye kammer.

Finnes en ny medisin som er tilsvarendeVentoline og heter Airomir. Den er lettere å ta enn ventoline. Fastlegen kan skrive rp. Når barnelegen har diagnostisert barnet.

Naaf.no har likemenn med kompetanse på ulike felt, der kan du ta kontakt og få veiledning og utveksle erfarinfer. Usikker på om du må være medlem for å benytte denne tjenesten.

Husk og på at barn med astma kan reagere på kulde og mye luftforurensing. Kulde kan avhjelpes med Jonas Varmemaske. Kulder er fra + 2 til 3 grader og kaldere.

Skrevet

Dobbel posting var ikke meningen!

Skrevet

Jeg aner ikke hva det er enda,skulle sende resepten i posten. Har vært borti de kammerne og sprayen før,men ikke på mine egne barn. Får bare vente å se da,kanskje det går ann å lure det inn i maten om han ikke er så ivrig.

Skrevet

Jeg aner ikke hva det er enda,skulle sende resepten i posten. Har vært borti de kammerne og sprayen før,men ikke på mine egne barn. Får bare vente å se da,kanskje det går ann å lure det inn i maten om han ikke er så ivrig.

Vanligvis skal resepter legges inn elektronisk, papirresepter eksisterer nesten ikke. Logg deg inn på mineresepter.no med ditt fødselsnummer og se om det ligger noe der.

Forsøk først å få kan til å tygge eller suge på tabletten og oppfør deg som om dette er dagens høydepunkt.

Skal sprayen brukes bare ved infeksjon og eller tung pust, eller skal han ha den fast?

Gjør dette til noe hyggelig, finn en bok å lese og ta han på fanget og les bok, litt medisin og litt bok. Eller syng for han. Skriver automatisk han, blir av og til litt usikker på om det var en hun?

Skrevet

Medisiner til barn ligger på deres fødselsnummer. Bare gå på apoteket og oppgi nummeret og adressen, så får du medisinen :)

• Liker 1
Skrevet

Dette var på sykehuset,han skulle sende resepten i posten fordi han ikke hadde printer på det kontoret han satt på akkurat da. Sykehuset sender desverre ikke direkte til apoteket:( Han skal bruke ventolinen ved forskjølelse og hoste,så ikke noe han skal bruke hver dag.

Skrevet

Sykehus bruker ikke e.resept..

Skrevet

Sykehus bruker ikke e.resept..

Jeg jobber på sykehus og vi bruker e-resept. Kommer nok ann på hvilket helseforetak det er.

Og - dersom barnelegen har sagt til ts at resepten blir sendt med brev i posten, vil jeg tippe at den kommer i posten ;)

• Liker 1
Skrevet

De tyggetablettene er nok singulair og smaker jordbær. Mener de skal finnes som pulver til så små barn, men er ikke helt sikker

Skrevet

Dette var på sykehuset,han skulle sende resepten i posten fordi han ikke hadde printer på det kontoret han satt på akkurat da. Sykehuset sender desverre ikke direkte til apoteket:( Han skal bruke ventolinen ved forskjølelse og hoste,så ikke noe han skal bruke hver dag. Anonymous poster hash: c0c7d...51f

Da må du nok vente på den gammeldagse postmannen, ja.

Vær obs på med Ventoline på kammer og med maske som er vanlig å gi til så små barn, så kan de få ubehag når masken settes over munnen. Prøv å vise barnet utstyret og forklar at den skal vi bruke når du hoster og er tung i pusten. Når barn opplever at medisinen letter, (voksne og for den saks skyld), blir medisinen greiere å forholde seg til spørs jo hvor tett barnet blir.

Håper dette går.

Er det astma i familien, eller vet du noe om hvorfor et så lite barn har fått astma?

Skrevet

Er det astma i familien, eller vet du noe om hvorfor et så lite barn har fått astma?

Er da ikke uvanlig det, pleier det å være en grunn?

Skrevet

Er da ikke uvanlig det, pleier det å være en grunn?

Så små barn (under 4 år) blir smittet hele tiden av hoste/luftveisinfeksjoner i barnehagen...da piper det i brystet og de hoster mye: såkalt si alle i barnehagen...

Alle har jo ikke astma...så HVORDAN vite hva det er?!

Anonymous poster hash: d479f...356

Skrevet

Så små barn (under 4 år) blir smittet hele tiden av hoste/luftveisinfeksjoner i barnehagen...da piper det i brystet og de hoster mye: såkalt si alle i barnehagen...

Alle har jo ikke astma...så HVORDAN vite hva det er?!Anonymous poster hash: d479f...356

Alle har ikke astma, nei! Astma er heller ikke noe som smitter eller følger med hoste og virusinfeksjonerni barnehagen. Derfor spør jeg, ts.

Gjest Magdalene
Skrevet

Når man er barnelege, og har gode medisinske kunnskaper, så vet man forskjell. At du ikke gjør det viser jo bare at du ikke er lege.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Når man er barnelege, og har gode medisinske kunnskaper, så vet man forskjell. At du ikke gjør det viser jo bare at du ikke er lege.

På så små barn sjekker man ofte om medisin har virkning, ved bl.a å lytte før og etter medisininntak.

Endret av Magdalene
  • Liker 1
Skrevet

Han har hatt hoste siden han ble født egentlig,men har ikke tenkt noe over det. Men nå er han værre,og det blir veldig mye værre ved forskjølelse. Sikkert hatt 20 forskjølelser siden sommer og kun 1 med feber. Han sliter felt med å puste når disse anfallene kommer. Så derfor har vi valgt å teste ut dette i 3mnd i samråd med barnelegen. Jeg jobber i bhg selv og er borti mye rart og har hørt stor forskjell på astma barn og ikke astma barn. Det er masse astma i min familie for du som lurte på det. Har håp om at de tablettene er "gode" han er jo bare 1 år. Han har alltid vært flink til å ta medisiner så håper dette går like bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...