Gå til innhold

Hvor lenge i jobb før jeg kan få sykepenge rettigheter ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har to spørsmål.

Hvor lenge må man jobbe før man har rett til sykepenger ?

Hvor lenge må man jobbe før man har rett på egenmelding ?

Jeg har gått et år på skole og fått aap. Jeg har ikke aap lenger. Jeg har nå jobbet deltid i et vikariat noen måneder. Nå har jeg endelig fått full og fast jobb et annet sted.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke å bli syk men har en historie med lungebetennesle og virusinfeksjoner, og er redd, da jeg mener at jeg ikke enda har rett til sykepenger. Jobber i et yrke hvor jeg lett kan bli utsatt for smitte.

Hvor lenge må jeg være i jobb før jeg har vanlige rettigheter`?

Anonymous poster hash: 82da7...c6d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

der jeg jobber er det 3måneder før en ansatt kan bruke egenmelding. Blir man syk før det må man levere sykemelding. Med sykemelding får du også lønn fortiden du har vært syk (fra dag 1).

Anonymous poster hash: cee7b...3c9

Skrevet
6. Sykepenger
Hvor lenge må jeg ha jobbet for å kunne få sykepenger av arbeidsgiver?
Svar: For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiver må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid).Fravær uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.. Dersom arbeidstakeren slutter i arbeidet, men igjen begynner å arbeide hos den samme arbeidsgiveren innen to uker, regnes det tidligere arbeidsforholdet med når opptjeningstiden skal beregnes. ( Trygdeloven § 8-18).
7. Egenmelding
Hvor lenge må jeg ha jobbet for å kunne benytte meg av egenmelding?
Svar: For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet for arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse inne to uker regnes tidligere arbeidsforhold med. Dersom et arbeidsforhold blir avbrutt i mer enn to uker, kan egenmelding først nyttes etter at arbeidstakeren igjen har vært i arbeid i to måneder.
( Trygdeloven § 8-24).

Anonymous poster hash: 8bb57...7e4
Skrevet

der jeg jobber er det 3måneder før en ansatt kan bruke egenmelding. Blir man syk før det må man levere sykemelding. Med sykemelding får du også lønn fortiden du har vært syk (fra dag 1).

Da bryter dere trydgeloven

• Liker 1
Skrevet

Hei. Takk for svar. Ser at det er ulike meninger om hva som er riktig.

Her fant jeg ut at det er 26 uker jeg må være i 100% jobb før jeg har opparbeidet meg rettigheter. Kan det stemme? - Har det ingen ting å si at jeg har jobbet 3 måneder 60% ?

Og har jeg rett til egenmelding før jeg har rett til sykemelding fra folketrygden ? Da er jeg ihvertfall litt tryggere om noe skulle skje.. Noen som vet ?

Ts

Skrevet

Da bryter dere trydgeloven

Jøss så rart! Takk for bra info :)

Skrevet (endret)

Etter AAP må det gå 26 uker før du har opparbeidet rett til sykepenger.

(PS:Det er greit med gradert stilling, men du må ha vært uten trygd.)

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Skrevet

Etter AAP må det gå 26 uker før du har opparbeidet rett til sykepenger.

(PS:Det er greit med gradert stilling, men du må ha vært uten trygd.)

Tusen takk for svar :) Så dvs at når jeg har hatt 60% stilling pluss jobbet ekstra i tre måneder så regnes de med de 26 ukene ?

Og spør deg siden du virker som om du har litt peiling: Er det slik at man har rett til egenmelding etter å ha jobbet 16 dager, og at det har ingenting med de 26 ukene ? Det er noe som alle kan få etter å ha jobbet 16 dager?

Og dersom man er i 100% stilling i dag, men har hatt 60% stilling så trenger jeg bare 26 uker for å få 100% lønn ved sykemelding ? Jeg spør kanskje dumt.... :vetikke:

Skrevet

Sykepengerettigheter løper fra uke 1 etter du har avsluttet AAP. Uavhengig av arb.forhold.

Rett til egenmelding har man først etter å ha vært ansatt i 2 måneder.(pr. Arbeidsgiver)

Du trenger da ikke ha sykepengerettigheter.( når du ikke har AAP)

Dette med 16 dager handler om arbidsgiverperiode som først er gjeldene ved sykemelding. Etter 16 dagers sykemelding må det gå 16 dager (fortløpende uten sykdom)før egenmelding kan benyttes, ellers må du ha ny sykemelding ved fravær.

Skrevet

der jeg jobber er det 3måneder før en ansatt kan bruke egenmelding. Blir man syk før det må man levere sykemelding. Med sykemelding får du også lønn fortiden du har vært syk (fra dag 1).Anonymous poster hash: cee7b...3c9

TS: dette må du ignorere:)

Skrevet

PS: du må ikke ha vært 100% i jobb for å få SP.

Skrevet (endret)

Tell 26uker fra dagen etter AAP ble avsluttet (og er ikke avhengig at du har jobbet samtidig) og 4 uker/en måned i jobb før sykmeldingstidspunktet.

:)

Egenmelding er vell 8 uker i jobb? Du har rett på egenmelding og sykepenger i arbeidsgiverperioden (16 dager, blir du lengre enn det og har fått AAP for under 26 uker så får du ikke dekket fra dag 17. evt. du kan søke AAP, men da starter nedtellingen på 26 uker på nytt) selv om det skulle være under 26 uker, de 26 ukene gjelder kun angående NAV og sykepengerettigheten der.

Endret av Phoenix
Skrevet

Sykepengerettigheter løper fra uke 1 etter du har avsluttet AAP. Uavhengig av arb.forhold.

Tullball. Du må ha vært frisk 26 uker etter AAP for å få sykepengerettigheter.

Anonymous poster hash: 1293a...1fd

Skrevet

Tullball. Du må ha vært frisk 26 uker etter AAP for å få sykepengerettigheter. Anonymous poster hash: 1293a...1fd

Ja. De 26 ukene løper fra uken etter. Det er svar på et spørsmål iver.

Om en litt upresist formulert når tatt ut av sammenhengen.

Skrevet

TS: dette må du ignorere:)

Den du siterer er ikke ts. Det er jeg :)

Hilsen ts

Skrevet

Takk for svar alle sammen. for å summere opp, slik jeg forstår det.

1.Etter siste dag med aap så teller jeg 26 uker. Det har ikke noe å si om jeg har jobbet halv eller hel stilling i løpet av de 26 ukene.. Dersom jeg skulle bli sykemeldt etter 26 uker og har en 100% stilling så får jeg 100% sykepenger. Alltså full betaling tilsvarende den lønnen jeg måtte ha. Det har ikke noe å si om jeg feks har jobbet 3måneder i en annen stillingsporsent, så lenge jeg har 100% nå.

2. Etter 16 dager på en ny arbeidsplass har jeg rett til å benytte meg av egenmelding, og får da full lønn.

Er dette riktig?

Skrevet

Takk for svar alle sammen. for å summere opp, slik jeg forstår det.

1.Etter siste dag med aap så teller jeg 26 uker. Det har ikke noe å si om jeg har jobbet halv eller hel stilling i løpet av de 26 ukene.. Dersom jeg skulle bli sykemeldt etter 26 uker og har en 100% stilling så får jeg 100% sykepenger. Alltså full betaling tilsvarende den lønnen jeg måtte ha. Det har ikke noe å si om jeg feks har jobbet 3måneder i en annen stillingsporsent, så lenge jeg har 100% nå.

2. Etter 16 dager på en ny arbeidsplass har jeg rett til å benytte meg av egenmelding, og får da full lønn.

Er dette riktig?

1. Hvis du har arbeidet 4 uker/en måned i den stillingen før sykmelding, ja.

2. 8 uker/2 måneder i jobben kan du bruke egenmelding.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Den du siterer er ikke ts. Det er jeg :)

Hilsen ts

Tror hun mente du måtte se i bort fra det innlegget, ikke at hun trodde du var TS, sånn jeg tolket det hvertfall. Endret av Phoenix
  • Liker 1
Skrevet

Tror hun mente du måtte se i bort fra det innlegget, ikke at hun trodde du var TS, sånn jeg tolket det hvertfall.

Stemmer det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...