helgro Skrevet 10. desember 2014 #1 Skrevet 10. desember 2014 Hei, har leid en sokkelleilighet i 1,5 år, og skal nå flytte ut. Utleier var da innom og gikk igjennom leiligheten for å se til at alt var i orden. Han la raskt merke til en liten skade på kjøkkenbenken som har kommet som følge av fukt fra oppvaskkummen. Det er snakk om et fem cm langt hakk langs listen som har sprukket litt opp. Har ikke særlig peiling på slike ting, men det ser ut som om benkeplaten er en sponplate som er dekket av laminat eller liknende... Utleier mente da at dette kom til å koste flere tusen å utbedre (altså bytte hele benkeplaten), inkludert rørleggerarbeid og slike ting, men kan han kreve erstatning fra meg som leietaker? Jeg mener selv at dette er slitasje som følge av normalt bruk, men som sagt så vet jeg svært lite om dette... Hadde vært supert med noen innspill på dette!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #2 Skrevet 10. desember 2014 Legg ut et bilde. Eller søk hjelp hos leieboerforeningen.Anonymous poster hash: 70326...220
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #3 Skrevet 10. desember 2014 Hei, har leid en sokkelleilighet i 1,5 år, og skal nå flytte ut. Utleier var da innom og gikk igjennom leiligheten for å se til at alt var i orden. Han la raskt merke til en liten skade på kjøkkenbenken som har kommet som følge av fukt fra oppvaskkummen. Det er snakk om et fem cm langt hakk langs listen som har sprukket litt opp. Har ikke særlig peiling på slike ting, men det ser ut som om benkeplaten er en sponplate som er dekket av laminat eller liknende... Utleier mente da at dette kom til å koste flere tusen å utbedre (altså bytte hele benkeplaten), inkludert rørleggerarbeid og slike ting, men kan han kreve erstatning fra meg som leietaker? Jeg mener selv at dette er slitasje som følge av normalt bruk, men som sagt så vet jeg svært lite om dette... Hadde vært supert med noen innspill på dette! Hvem har laget hakket? Anonymous poster hash: dbf0d...4e4
helgro Skrevet 10. desember 2014 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2014 Det har sprukket langs listen på grunn av fukt fra vasken... Så jeg synes det kan se ut som om belegget ikke har vært tett, og at fukten har trukket inn i sponplaten. Legger ved et bilde jeg :-)
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 Etter min mening er dette helt vanlig slitasje som utleier skal ta regning for. Med mindre du har en sånn psychokontrakt. Meld deg inn i leieboerforeningen og få hjelp der, dette skal ikke du betale. Anonymous poster hash: 949d5...ccc
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #6 Skrevet 10. desember 2014 Nei, det der skal du ikke betale for. Anonymous poster hash: 2fd64...a2d
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #7 Skrevet 10. desember 2014 For meg ser dette ut som en skade påført før fukten har trukket inn. Det avgjørende er om du kan bevise at hakket var der da du flyttet inn, eller ikke. Kan du bevise ved bilder at hakket var der ved innflytting skal du ikke betale noe. Kan du evr. Kontakte forrige leier og få h n til å si at det var der da h n flyttet burde du og være fri for ansvar for skaden. Men du, det ser veldig skittent ut hos deg?Anonymous poster hash: 70326...220
helgro Skrevet 10. desember 2014 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2014 Takk for svar! Har en helt vanlig utleiekontrakt, så tror det skal gå greit :-) får se hva han sier etterhvert og ta det derfra.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #9 Skrevet 10. desember 2014 Det der ser jeg som normal slitasje. Dette skal ikke du betale for Anonymous poster hash: f70f4...2f2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #10 Skrevet 10. desember 2014 For meg ser dette ut som en skade påført før fukten har trukket inn. Det avgjørende er om du kan bevise at hakket var der da du flyttet inn, eller ikke. Kan du bevise ved bilder at hakket var der ved innflytting skal du ikke betale noe. Kan du evr. Kontakte forrige leier og få h n til å si at det var der da h n flyttet burde du og være fri for ansvar for skaden.Men du, det ser veldig skittent ut hos deg?Anonymous poster hash: 70326...220 det er plettfritt hos deg hele tiden eller? Anonymous poster hash: 521e2...c36
helgro Skrevet 10. desember 2014 Forfatter #11 Skrevet 10. desember 2014 For meg ser dette ut som en skade påført før fukten har trukket inn. Det avgjørende er om du kan bevise at hakket var der da du flyttet inn, eller ikke. Kan du bevise ved bilder at hakket var der ved innflytting skal du ikke betale noe. Kan du evr. Kontakte forrige leier og få h n til å si at det var der da h n flyttet burde du og være fri for ansvar for skaden. Men du, det ser veldig skittent ut hos deg?Anonymous poster hash: 70326...220 Haha, hadde akkurat spist middag og ryddet oppvasken ut av vasken igjen for å ta bildet, hvis det er en unnskyldning
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #12 Skrevet 10. desember 2014 Takk for svar! Har en helt vanlig utleiekontrakt, så tror det skal gå greit :-) får se hva han sier etterhvert og ta det derfra. Dersom det er helt normal husleiekontrakt så er det bare å stå på sitt. Alle utleiere er haier som er på jakt etter penger hvor enn de nå kan få det fra. Normal slitasje må man regne med. Håper du har depositumet på en skikkelig depositumskonto. Anonymous poster hash: 949d5...ccc
melatonin Skrevet 10. desember 2014 #13 Skrevet 10. desember 2014 Dersom det er helt normal husleiekontrakt så er det bare å stå på sitt. Alle utleiere er haier som er på jakt etter penger hvor enn de nå kan få det fra. Normal slitasje må man regne med. Håper du har depositumet på en skikkelig depositumskonto. Anonymous poster hash: 949d5...ccc Dette var vel å ta veldig i!! TS: Som utleier hadde ikke jeg tatt noe ekstra for dette, for det er normal slitasje og sånn må man regne med. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå