Gå til innhold

Jeg glemmer å spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke til å spise. Jeg glemmer det, er ikke sulten, er opptatt osv. Slik som i dag, så har jeg nettopp spist dagens første måltid.

Jeg ELSKER å lage mat, i helger osv. Men når jeg er opptatt eller vi ikke har noe godt i kjøleskapet, så gidder jeg ikke å spise.

Det begynner å bli et ganske stort problem, da jeg er ganske tynn i utgangspunktet, og ønsker ikke bli tynnere.

Når jeg spiser, spiser jeg alltid sunt med mye grønnsaker, fett, proteiner og "rette" karbohydrater. Nesten aldri hvitt mel, sukker og slikt.

Problemet er vel at mat ikke appellerer til meg. Jeg har aldri vært et frokostmenneske, så om morgenen blir jeg ikke sulten. Og hvis jeg ikke spiser, så blir jeg ikke sulten i det hele tatt. Jeg tror ikke jeg blir sulten som vanlige mennesker :vetikke:

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få klare å spise mange måltider for dagen? Hva jeg f.eks. kan spise til frokost, for å få igang dagen? Hvordan innføre matrutiner?

Anonymous poster hash: e79c0...49b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha på alarm på mobilen som piper hver (feks) 4. time! Da vet du at du må spise, om så bare et eple eller noen nøtter. Selv om du ikke føler sult, så trenger jo kroppen mat.

Jeg måtte selv bruke denne metoden da jeg flytta hjemmefra, nettopp fordi jeg rett og slett glemte å spise, ikke hadde lyst på e.l. Skjønte jo likevel at jeg måtte få i meg næring, så satte på alarm og spiste noe da den peip samma hva. Til slutt gikk det av seg selv! :rolleyes:

Gjest Runforit
Skrevet

Du må lage en matplan og følge den, enkelt og greit. Spiller ingen rolle om du er sulten eller ikke. Du har krympet magesekken og ødelagt "sultfølelsen" ved å ikke spise nok.

Du skal spise

Frokost

Lunsj

Mellom

Middag

Kvelds

Sats på små måltider i starten.

Etterhvert så vil du sette i gang sultfølelsen igjen og bli sulten til faste tider. Da vil også appetitten etterhvert øke.

• Liker 1
Skrevet

Du forteller deg selv en "sannhet, at du "glemmer" å spise, at du ikke blir sulten osv..

Du kan fint endre på dette om du vil. Det er noe du må øve deg på. I tillegg vil jeg tro at du ikke er sulten fordi du har lav forbrenning fordi du ikke jevnlig tilfører mat - du har vendt deg til å klare deg uten mat. Spis et stort måltid og se hva som skjer. Du blir ganske sulten etter en stund fordi kroppen har skrudd opp forbrenningen.

Gjest earlgrey
Skrevet

Det som kan være lurt er å lage masse mat en dag du har god til og legge dem opp i posjoner så du har lunsj og mellommåltider hele uka, da har du alltid noe klart når du er på farten :)

Og som runforit sa, matplan er genialt :)

Skrevet

Jeg har det på samme måte. Hos meg kommer det av aspergers da.

Jeg er nesten "nødt" til å spise med andre for å huske det.

Anonymous poster hash: c8e2d...c57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...