Carina7 Skrevet 10. desember 2014 #1 Skrevet 10. desember 2014 Alt går til helvete om dagen pga jeg begynte på BI og klarte ikke fullføre For ett år siden rett før eksamener ble jeg syk og siden jeg allerede lå litt etter på studie forsto jeg at jeg ikke kommer til å fullføre... var utrolig langt nede og orket ikke gå til psykolog eller lege. Neste semester ble jeg automatisk meldt opp til eksamener, jeg meldte meg av disse og sa i fra at jeg ikke kommer til å fortsette. Men da fikk jeg vite at jeg var over utmeldingsfristen og atj eg likevel måtte betale 30 000 kr... Jeg har prøvd mange ganger å snakke med BI og forklare situasjonen, og si at det beløpet på 30 000 er for et semester jeg ikke har tatt noen eksamener i og ikke vært i forelesninger på heller... men pga de sikkert har krav på det pga kontrakten gir de jo blanke... Nå vokser inkassobeløpet mer og mer og det er et helvete. Jeg måtte begynne å jobbe etter jeg sluttet på skolen, men det gir såvidt nok penger til husleie og mat. Jeg har ingen støtte fra lånekassen heller, så jeg har rett og slett ikke mulighet til å betale! Synes også det er urettferdig å betale så mye for i utgangspunktet ingenting Er det noen som kan hjelpe meg? Jusshjelp eller forbrukerråd f.eks? Eller er det bare å gi opp? Hvis jeg ikke betaler hva kommer til å skje? Vet jeg havner i betalingsregister men hva mer kan de gjøre? Jeg har jo ikke penger...
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #2 Skrevet 10. desember 2014 De kan gi deg angst, depresjon, "gå-i-postkassen-frykt", i tillegg til å gi deg angst for hvem det er som ringer når mobilen gir lyd fra seg. De bryr seg ikke om de tråkker på deg, de bryr seg ikke om at du ikke har penger. De bryr seg bare om å tjene penger. Det gjør de ved å mase på deg til du betaler. Anonymous poster hash: e4547...0ce 3
Guybrush Skrevet 10. desember 2014 #3 Skrevet 10. desember 2014 gir de jo blanke... Det er jo nettopp det de ikke gjør. Bare fordi du ikke møtte opp betyr det ikke at skolen får mindre kostnader. De hadde ingen mulighet til å finne noen andre som kunne ta denne plassen, forelesere får sin betalt basert på antallet studenter osv. Så jeg synes det blir litt lettvint å fremstille det slik. Nå er det en gang slik at en faktisk er nødt til å ta konsekvensen av sine egne handlinger. Det måtte man med en gang man blir myndig. Alternativet er at en ikke får lov til å bestemme noe som helst. Det er jo synd du ikke gikk til lege og fikk legeerklæring på at du ble syk før eksamen - det ville jo hjulpet mye. Når det gjelder inkassokrav er du nødt til å kontakte selskapet - helst per telefon og forklare at du ikke har mulighet til å betale noe nå. Har du ikke penger får de ikke gjort noe - de kommer ikke til å få deg kastet i fengsel for å si det slik 7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #4 Skrevet 10. desember 2014 Det er strengt tatt ikke BI, eller inkassobyråene, sitt problem at du sliter psykisk. Jeg forstår at du er i en tøff periode av livet ditt, men så lenge du har gitt beskjed etter fristen så er nå en gang reglementet slik. Jeg foreslår at du i stedet for å klage på hvor fæle BI er, at du setter deg opp et budsjett, og at du har noenlunde kontroll over hva slags inntekt du vil få fremover. Anonymous poster hash: 9444c...e2c 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 Det er strengt tatt ikke BI, eller inkassobyråene, sitt problem at du sliter psykisk. Jeg forstår at du er i en tøff periode av livet ditt, men så lenge du har gitt beskjed etter fristen så er nå en gang reglementet slik. Jeg foreslår at du i stedet for å klage på hvor fæle BI er, at du setter deg opp et budsjett, og at du har noenlunde kontroll over hva slags inntekt du vil få fremover. Anonymous poster hash: 9444c...e2c Signerer. Anonymous poster hash: 9444c...e2c 1
Gjest Ive Lina Skrevet 10. desember 2014 #6 Skrevet 10. desember 2014 Alt går til helvete om dagen pga jeg begynte på BI og klarte ikke fullføre For ett år siden rett før eksamener ble jeg syk og siden jeg allerede lå litt etter på studie forsto jeg at jeg ikke kommer til å fullføre... var utrolig langt nede og orket ikke gå til psykolog eller lege. Neste semester ble jeg automatisk meldt opp til eksamener, jeg meldte meg av disse og sa i fra at jeg ikke kommer til å fortsette. Men da fikk jeg vite at jeg var over utmeldingsfristen og atj eg likevel måtte betale 30 000 kr... Jeg har prøvd mange ganger å snakke med BI og forklare situasjonen, og si at det beløpet på 30 000 er for et semester jeg ikke har tatt noen eksamener i og ikke vært i forelesninger på heller... men pga de sikkert har krav på det pga kontrakten gir de jo blanke... Nå vokser inkassobeløpet mer og mer og det er et helvete. Jeg måtte begynne å jobbe etter jeg sluttet på skolen, men det gir såvidt nok penger til husleie og mat. Jeg har ingen støtte fra lånekassen heller, så jeg har rett og slett ikke mulighet til å betale! Synes også det er urettferdig å betale så mye for i utgangspunktet ingenting Er det noen som kan hjelpe meg? Jusshjelp eller forbrukerråd f.eks? Eller er det bare å gi opp? Hvis jeg ikke betaler hva kommer til å skje? Vet jeg havner i betalingsregister men hva mer kan de gjøre? Jeg har jo ikke penger... Du kunne kommet deg utav det dersom du hadde skaffet legeattest helt i starten - det vet jeg noen har gjort i lignende situasjon, Vedkommende slapp da å betale. Men det er nok dessverre (mest sannsynlig) for sent med legeattest nå. Det du må gjøre er å inngå en avbetalingsavtale som du kan leve med. Dersom du ikke gjør det så vil det ende opp med lønnstrekk og det må du unngå. 2
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 10. desember 2014 #7 Skrevet 10. desember 2014 Det er nå en gang slik at det ikke hjelper å stikke hodet ned i jorda og ikke ta tak i problemene sine - det kan nemlig koste en dyrt, og du har lært på den harde måten. Om du ikke har sagt i fra før fristen, så har BI sitt på den rene, og det er nok slik at du må betale. Ta kontakt med inkassoselskapene og kom til en enighet over hvor mye du skal/har mulighet til å betale i måneden. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #8 Skrevet 10. desember 2014 Gjelden kommer til å løpe inntil du får betalt hver krone du skylder, slik er livet og det åpåta seg gjeld, dvs. Inngå avtaler om betaling og ikke følge opp enten det er BI eller et telefonabonnement eller en bombrikke man ikke fjerner fra en solgt bil! Du får forhold deg skriftlig til både BI og inkassoselskapet. Evt. Kontakte jusstudenter som gir gratis hjelp. Eller betale en advokat for å få hjelp. Dette kommer du ikke ut av før du har betalr ned.Anonymous poster hash: 0a99e...8fd
Gjest Meglerfrøken Skrevet 10. desember 2014 #9 Skrevet 10. desember 2014 BI har avtale med Payex, og du kan få en nedbetalingsavtale med de som ikke koster allverdens ekstra, om du tar kontakt med de og forklarer situasjonen. Jeg har betalt skolepengene mine på den måten, og slapp unna med... tror det var en 1000 lapp totalt ekstra, på et beløp på 80 000 kr. ( et helt skoleår) I og med at du har skrevet under kontrakten, regner de med at du har lest det som står om skolepenger om du trekker deg etter en viss dato. Dette er noe du burde ha satt deg inn i og tatt med i beregningen da du sa ja til skoleplassen. Man kan bli syk, og man kan havne i en situasjon hvor man har dårlig råd. Viktigste er å ta konsekvensene av valgene man har gjort. Nå er det for sent å være etterpåklok, og for sent å komme med legeerklæring. Det du kan gjøre, er å sette opp et budsjett og kontakte payex. Da øker du selv muligheten til å få en fair nedbetalingsplan, om du selv viser at du ønsker å gjøre opp for deg og ved å være løsningsorientert. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #10 Skrevet 10. desember 2014 Alt går til helvete om dagen pga jeg begynte på BI og klarte ikke fullføre For ett år siden rett før eksamener ble jeg syk og siden jeg allerede lå litt etter på studie forsto jeg at jeg ikke kommer til å fullføre... var utrolig langt nede og orket ikke gå til psykolog eller lege. Neste semester ble jeg automatisk meldt opp til eksamener, jeg meldte meg av disse og sa i fra at jeg ikke kommer til å fortsette. Men da fikk jeg vite at jeg var over utmeldingsfristen og atj eg likevel måtte betale 30 000 kr... Jeg har prøvd mange ganger å snakke med BI og forklare situasjonen, og si at det beløpet på 30 000 er for et semester jeg ikke har tatt noen eksamener i og ikke vært i forelesninger på heller... men pga de sikkert har krav på det pga kontrakten gir de jo blanke... Nå vokser inkassobeløpet mer og mer og det er et helvete. Jeg måtte begynne å jobbe etter jeg sluttet på skolen, men det gir såvidt nok penger til husleie og mat. Jeg har ingen støtte fra lånekassen heller, så jeg har rett og slett ikke mulighet til å betale! Synes også det er urettferdig å betale så mye for i utgangspunktet ingenting Er det noen som kan hjelpe meg? Jusshjelp eller forbrukerråd f.eks? Eller er det bare å gi opp? Hvis jeg ikke betaler hva kommer til å skje? Vet jeg havner i betalingsregister men hva mer kan de gjøre? Jeg har jo ikke penger... Jeg har hatt din situasjon og må nesten si at her må du ut av offerrollen og ta charge. - Dersom du er registrert som student hos BI, skal du betale. Du kan ikke bare droppe ut av skolen og forvente at pengene ikke skal betales. Om du er syk, skal du skaffe legeattest for dette. Ellers har jo BI ingenting å gå på. Du er selv ansvarlig for å skaffe legehjelp, om du ikke vil dette har du ingen reell bakgrunn for å bevise at du er syk. - Du må få nedbetalingsplaner med inkassoselskaper. Inkassoselskaper har en jobb - å innkreve penger mennesker skylder men ikke har betalt tilbake. De vil deg ikke vondt, og de er faktisk samarbeidsvillige overfor mennesker som viser betalingsvilje og vil komme frem til et svar. Forklar situasjonen, men ikke på en sytete eller unnskyldende måte - helt rasjonelt. Få en nedbetalingsplan du kan overholde, evt. som starter med en lav månedlig sum. - Jobb så mye du kan nå, ta ekstrajobber og finn ting på Finn. Om familie kan hjelpe deg med noe nedbetaling, be om det. Om du fortsatt sliter psykisk, må du dra til legen. Du har sikkert rett på fri rettshjelp - men det eneste de kan er å forklare deg jussen bak hva som skjer om du ikke betaler (betalingsanmerkning, trekk i inntekt osv.). Det er ingen som kan hjelpe deg ut av situasjonen andre enn deg selv. Jeg har hatt liknende problemer og sannheten er det at inkassoselskapene hjelper deg når du viser vilje til å finne et svar. De har ikke "lyst" til å sende krav videre til Namsmannen, de vil aller helst få inn pengene du skylder på lettest mulig måte. Anonymous poster hash: 15cf1...198 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #11 Skrevet 10. desember 2014 Å bli voksen innebærer å ta ansvar for seg selv og de avtaler man inngår, at du ikke har sagt fra før fristen er kun din egen skyld, ikke BI eller inkassoselskapet. Kontakt inkassoselskapet i morgen tidlig og får til en avbetalingsplan før rentene løper enda mer. Det er ikke slik at fordi du ikke syns du skal betale så kan du la være. En kontrakt gjelder uansett. Anonymous poster hash: 87ed2...3a9 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #12 Skrevet 10. desember 2014 Fri rettshjelp er et samfunnsgode det må søkes om på lik linje med søknad om sosialhjelp, med unntak av prioriterte saker, barnevern, voldsskader m.m. Å ikke gjøre opp regningene sine slik at de havner til inkasso er noe som i all hovesak er selvforskyldt, og da får man heller ikke subsidiert advokatbistand fra det offentlige. Anonymous poster hash: 0a99e...8fd 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #13 Skrevet 10. desember 2014 Flytt nå til et billigere sted. Du har vært lat. Latskap blandt ungdom idag er ingen overraskelse når det kommer til penger. Tankegangen idag: Det ordner seg. Så kommer kravet om tilbakebetaling.. så begynner sutringa. Anonymous poster hash: 49ff9...477 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #14 Skrevet 10. desember 2014 Første sted for å fikse situasjonen er å innse at feilen ligger hos deg, ikke BI eller inkassoselskapet. Du har signert kontrakter (som det antas du har lest) og de andre gjør jobben sin. Så, ordne betalingsordning. Søk på alt av jobber. Dette er den eneste veien ut.Anonymous poster hash: e0925...bd6 2
vannm75 Skrevet 10. desember 2014 #15 Skrevet 10. desember 2014 (endret) det er nok dessverre bare å gi opp, eller så kan du jo satse på at du faller for en milllionær.. du kan like godt begynne å lage deg en langsiktig spareplan, ta opp lån.. faste mnd avdrag...har du først havna i uføre med staten er det ingen vei tilbake.... Endret 10. desember 2014 av vannm75 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #16 Skrevet 10. desember 2014 det er nok dessverre bare å gi opp, eller så kan du jo satse på at du faller for en milllionær.. Pengene skal betales tilbake, så "gi opp" er dessverre ikke et alternativ. Man kan gi opp når eneste ansvar man har er overfor en selv. Har man ansvar overfor andre, synd for deg. Anonymous poster hash: 15cf1...198 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #17 Skrevet 10. desember 2014 Du er alene skyld i dette. Det er en kontrakt. Hva om alle bryter kontrakter, hvordan tror du det ville ha blitt? Du har hatt mulighet til et tidligere tidspunkt å melde fra at du ikke skulle møte opp. Hva om Bi brøt kontrakten med deg? La oss sia t du fortsatte, men de kom og sa at strøm og andre utgifter er blitt så dyrt, at vi vil ha mer penger av deg for dette semesteret. .... Eneste jeg kan råde deg til er at du kontakter inkassoselskapet, og får en avtale med de. Så lenge du ikke foretar deg noe, vil gjelden fortsette å vokse. Taksameteret går fort mens du sitter her og leser Anonymous poster hash: 68b41...673 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå