Gå til innhold

Ekstern harddisk til langtidslagring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en ekstern harddisk hvor jeg vil lagre gamle hjemmevideoer og bilder. Harddisken vil stort sett bare ligge i et skap, så den må tåle å ikke bli brukt på noen år. Finnes det? Hvilken type bør jeg velge/ikke velge? Jeg snakker ikke dataspråk så jeg vet heller ikke hvor stor lagringskapasitet jeg behøver, men tenker at mest er best.

Anonymous poster hash: 960a4...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IKKE GÅ FOR WESTERN DIGITAL "MY BOOK"!!!

Dette er fordi de er hårdvare-krypterte så hvis det skjer noe med harddisken (eller verre, med harddisk-kontrolleren) og du må ha ut det som er på harddisken så må du kontakte Western Digital for å få kjøpt hjelp av dem. Og de vil ta mer betalt enn IBAS gjør...

Og nei, IBAS kan ikke hjelpe i så fall.

UNNGÅ UNNGÅ UNNGÅ!!

wdfMyBook_Essential2.0_1U.jpg

Anonymous poster hash: 1dad3...7eb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE GÅ FOR WESTERN DIGITAL "MY BOOK"!!! Dette er fordi de er hårdvare-krypterte så hvis det skjer noe med harddisken (eller verre, med harddisk-kontrolleren) og du må ha ut det som er på harddisken så må du kontakte Western Digital for å få kjøpt hjelp av dem. Og de vil ta mer betalt enn IBAS gjør...Og nei, IBAS kan ikke hjelpe i så fall. UNNGÅ UNNGÅ UNNGÅ!! wdfMyBook_Essential2.0_1U.jpgAnonymous poster hash: 1dad3...7eb

Flott! Takk for advarselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Ideelt bør du skaffe en USB 3 harddisk (og ikke en med gamle USB2 overføringskapasitet).

Jeg kan foreslå denne. (ser ut som om at det er den jeg har)

www.prisguide.no/produkt/toshiba-basic-1tb-202389

Usb ledningen er veldig kort på denne da. (ca 45cm)

www.youtube.com/watch?v=AqU9dvv7I6w

Endret av Strandet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Takk for advarselen.

Jeg trenger ikke være mer detaljert, men likevel. Det som irriterer meg med den harddisken (eller de) til Western Digital er at hvis det skjer noe med harddisken (eller harddisk-kontrolleren) så er alt tapt og borte til evig tid.

Hvis det skjer noe med de fleste andre eksterne harddisker så er det mulig å koble den til en annen maskin/harddisk-kontroller og kopiere alt over fra harddisken. Kanskje mister man en to-tre filer som er uleselige, men å miste tre filer av hundre er trist, men ikke farlig. Å miste alle bilder/videoer fra barnedåp, bryllup, osv. er en katastrofe.

Anonymous poster hash: 1dad3...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale trancend sine, har flere og er kjempefornøyd:) Men husk; skal dette være backup av noe du er redd for, så er det ikke backup med mindre du har den på TO uavhengige steder. Altså bør du ha det du er redd for på to ulike disker evt. nettlagring i tilfelle huset brenner eller noe(bank i bordet :fnise:).

Anonymous poster hash: 55f08...aa3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Strandet

En SSD drive på 512 GB er kanskje en mer trygg løsning. Da risikerer man ikke at lagringsenheten blir skadet hvis den får en dult i drift.

Vet ikke om det finnes eksterne SSD enheter da. En SSD er gjerne koblet til hovedkortet på innsiden av maskinen og er koblet til via en SATA kabel.

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den ikke ligge i et skap!

Brenner det hjemme hos deg er det en fordel å ha to eksemplarer av filmer/bilder m.m. og ha dem liggende på to seperate steder. Lite sannsynlig at to hus blir tatt av flom eller brenner, samtidig. Eller finn en fysisk bank med bankbokser!

Anonymous poster hash: 532a3...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede en ekstern harddisk som ligger i safen, men ønsker meg en til som kan ligge hos datteren min. Hun har ikke safe (og nå finnes det vel ikke bankbokser lenger) så hennes kopi vil bli liggende i et vanlig skap.

Jeg skjønner ikke hva SSD er, så jeg foretrekker konkrete tips med navnet på modell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Forslag på SSD:

Samsung 840 pro (ikke EVO versjonen), eventuelt 850 pro modellen (hvis den sies å være like holdbar som 840 pro modellen).

'850 pro' er ganske enkelt den nye modellen.

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag på SSD:

Samsung 840 pro (ikke EVO versjonen), eventuelt 850 pro modellen (hvis den sies å være like holdbar som 840 pro modellen).

Supert, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En SSD drive på 512 GB er kanskje en mer trygg løsning. Da risikerer man ikke at lagringsenheten blir skadet hvis den får en dult i drift.

Vet ikke om det finnes eksterne SSD enheter da. En SSD er gjerne koblet til hovedkortet på innsiden av maskinen og er koblet til via en SATA kabel.

Forslag på SSD:

Ikke for å hakke på det du sa, men jeg ville ikke anbefalt noen som ikke har litt kunnskap om pc til å kjøpe en intern ssd og koble den til inni pcen. Spesielt om den skal kun brukes som en backup og lagres vekk i et "skap".

Uten å være skråsikker så tipper jeg kanskje at TS sitter på en laptop. Det er sikkert mulig å koble til en ssd men det kan være mer tungvindt enn å bare kjøpe en vanlig ekstern hdd og koble den til med en usb kabel.

Og prisen man betaler for en SSD med stor lagrinsplass er helt vanvittig, prisen har gått ned men den er forsatt relativt høyere enn hva du får for en vanlig HDD.

Jeg ville heller gått for den Toshibaen du linket til, eller så har jeg god erfaring med min WD My passport Ultra 1tb, kommer også i 2tb

TB = terabyte som er 1000 gb. Mer enn nok plass til å lagre det meste du føler for.

Om du vil lese litt om hva en SSD er for noe så klikk her

En annen løsning er å laste det du vil lagre opp på en cloud tjeneste.

Dropbox, Google Drive, Sky Drive og mac har vel sine egne handy løsninger.

Det spørs helt hvor mye du har planer om å lagre vekk.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...