AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #1 Skrevet 10. desember 2014 Hei! De siste to-tre ukene har jeg løpt på mølle omtrent hver dag, bortsett fra tre-fire dager. Jeg løper alt fra 20 til 60 minutter, med varierende intensitet, og med litt stigning. I tillegg bruker jeg en del ellipsemaskin. Har hørt at man kan få skader av å løpe så mye, særlig på sånt underlag som tredemøllen har. Selv har jeg ikke kjent noe som helst vondt i beina. Jeg er likevel redd for at eventuelle skader sniker seg på, men jeg klarer ikke å la være å løpe, fordi jeg elsker det! Noen som har erfaring/kunnskap om dette? Og som vet om løping på mølle garantert fører til skader? Hilsen 20 år gammel løpejente Anonymous poster hash: 35362...64e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #2 Skrevet 10. desember 2014 Å løpe på mølle er mer skånsomt enn å løpe utendørs, jeg løper stort sett seks dager i uka, skitt endel med betennelser men nå som jeg løper mer innendørs har det bedret seg litt. Men så er det jo veldig stort spenn mellom å løpe 20 og 60 'min hver dag. Løper du 60 min hver dag så er det nok fare for skader, at treningsvolumet blir for stort. 20 min daglig er jo noe helt annet. Anonymous poster hash: 7714c...5e7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #3 Skrevet 10. desember 2014 Å løpe på mølle er mer skånsomt enn å løpe utendørs, jeg løper stort sett seks dager i uka, skitt endel med betennelser men nå som jeg løper mer innendørs har det bedret seg litt. Men så er det jo veldig stort spenn mellom å løpe 20 og 60 'min hver dag. Løper du 60 min hver dag så er det nok fare for skader, at treningsvolumet blir for stort. 20 min daglig er jo noe helt annet.Anonymous poster hash: 7714c...5e7 Tusen takk for svar! Jeg har nemlig hørt at løping utendørs er bedre enn løping innendørs...? Jeg har ulik varighet fra økt til økt, det kan f.eks. se slik ut: Mandag: 20 minutter. Tirsdag: 50 minutter. Onsdag: 30 minutter. Torsdag: 60 minutter. Fredag: 30 minutter. Lørdag: 20 minutter. Søndag: 40 minutter. I tillegg trener jeg styrke, og av og til litt ellipse på de dagene jeg løper minst TS Anonymous poster hash: 35362...64e
Ingvilddd Skrevet 10. desember 2014 #4 Skrevet 10. desember 2014 Jeg løper også mye på mølle, ikke hver dag, men likevel ganske ofte. Dersom det blir mye i en periode, kjenner jeg at det svir litt i knærne, men da holder jeg meg bare til ellipsemaskina (som er like effektiv, bare mer skånsom!) i dagene framover
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 Å løpe utendørs er da mye mer skånsomt enn mølle, med mindre du løper på asfalt. Pass på å tøye godt, spesielt hofteleddsbøy og akillessenen. Anonymous poster hash: 6b7c5...a73
Gjest Herr Heftig Skrevet 10. desember 2014 #6 Skrevet 10. desember 2014 Jeg løper også mye på mølle, ikke hver dag, men likevel ganske ofte. Dersom det blir mye i en periode, kjenner jeg at det svir litt i knærne, men da holder jeg meg bare til ellipsemaskina (som er like effektiv, bare mer skånsom!) i dagene framover Nå skal ikke jeg være for bombastisk her, men jeg har hørt/lest at elipsemaskiner er langt mindre effektive enn møller, i hvertfall når det kommer til fettforbrenning. Dette er fordi elipsemaksinene visstnok lyver om antall kalorier som står på displayet.
Ingvilddd Skrevet 10. desember 2014 #7 Skrevet 10. desember 2014 Nå skal ikke jeg være for bombastisk her, men jeg har hørt/lest at elipsemaskiner er langt mindre effektive enn møller, i hvertfall når det kommer til fettforbrenning. Dette er fordi elipsemaksinene visstnok lyver om antall kalorier som står på displayet. Jeg ser aldri på kaloriforbruket på displayet, det stemmer sjelden, både for ellipsemaskiner og tredemøller
Gjest Runforit Skrevet 10. desember 2014 #8 Skrevet 10. desember 2014 Du kan fint løpe hver dag, men uansett hva underlag så burde du ikke starte med å løpe hver dag om du ikke er en innarbeidet jogger da det er stor fare for belastningsskader. Du bør også ha minst 2 par joggesko som er tilpasset tråkket ditt som du bytter på annenhver gang så skoene får hvile et døgn mellom hver økt.
Wiggins Skrevet 10. desember 2014 #9 Skrevet 10. desember 2014 Tusen takk for svar! Jeg har nemlig hørt at løping utendørs er bedre enn løping innendørs...? Jeg har ulik varighet fra økt til økt, det kan f.eks. se slik ut: Mandag: 20 minutter. Tirsdag: 50 minutter. Onsdag: 30 minutter. Torsdag: 60 minutter. Fredag: 30 minutter. Lørdag: 20 minutter. Søndag: 40 minutter. I tillegg trener jeg styrke, og av og til litt ellipse på de dagene jeg løper minst TS Anonymous poster hash: 35362...64e Det er riktig som du har hørt at løping utendørs er mer skånsomt enn å løpe på mølle. Vi mennesker er tilpassa å ferdes i ulendt terreng, paddeflatt underlag som ei mølle gir helt statisk belastning på kroppen, og gir mye større sjanse for skader. Så lenge du kun løper på mølle, bør du ha en eller to dager i uka der du ikke løper. Da gir du kroppen tid til å hente seg inn og reparere skader. Du trener jo tilsynelatende ikke så veldig lange økter, men det er mer et spørsmål om hvor langt, ikke hvor lenge du løper. Hvis du løper 8 km på 60 minutter skulle ikke det gi så stor skaderisiko, men hvis du holder en hastighet på 11-12 km/t eller mer er det såpass at man ikke bør ha for mange slike økter på ei mølle per uke. En annen sak er at noen er genetisk mer utsatt for skader enn andre. Noen er mer eller mindre plattfot, noen har hofter eller knær som er vinkla slik at det blir vanskelig eller umulig å ha ideelt løpesett. Noen kan løpe mye på mølle uten å få skader, men det er uansett mindre sjanser for skader om du løper ute i ulendt terreng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå