Monstermagnet Skrevet 27. juli 2004 #21 Skrevet 27. juli 2004 Så helt seriøst ser du for eksempel ikke at det å gå gravid i 9 måneder x antall ganger og deretter i altfor stor grad være hjemmearbeidende eller jobbe deltid etterpå kan sidestilles med at ca 50 % av mennene i Norge avtjener gjennomsnittlig ca 9 måneder verneplikt? Ser du ikke forskjellen her? Å bli gravid er et valg man tar (som regel). Verneplikten er, som navnet tilsier, en PLIKT. Det er dessuten mange andre ting som er like samfunnsnyttig som å få barn, så det er intet argument. Dessuten, man er arbeidsdyktig når man er gravid, og de fleste jobber til det er igjen 1 mnd. av svangerskapet. Dvs. at man er i lønnet arbeid, noe vernepliktige ikke er. Pga. verneplikten kommer menn ett år senere ut i arbeidslivet. At kvinner i stor grad er deltidsarbeidende etter å ha fått barn er også et valg man gjør, med mindre man er syk. Det er dessuten ikke noen selvfølge at det er kvinnene som gjør dette, og ikke mennene. Menn kan også ta like mye fødselspermisjon som kvinnene.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. juli 2004 #22 Skrevet 27. juli 2004 Debatt-teknikken din er også interessant. Det var du som startet med "foreslår at du kommer med et svar i morgen". Hersketeknikk. Kvinner velger forresten selv om de vil jobbe 50 % uten lønn eller ikke.
Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #23 Skrevet 27. juli 2004 Pga. verneplikten kommer menn ett år senere ut i arbeidslivet. Og det gjør ikke kvinner som får barn i denne aldresgruppen? Og hva med de jeg kjenner som har blitt tatt med 1 g hasj, som forsvaret ikke vil ha? DE har ihvertfall sluppet billig unna!! Mye billigere enn kvinner som får barn! 3000 i forelegg, og dett var dett. Billig pris for å slippe verneplikt.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. juli 2004 #24 Skrevet 27. juli 2004 Slik det var før, med alle menn i forsvaret og dårligere norsk økomomi antar jeg at man ikke hadde råd. Forsvaret var meget vitkig under den kalde krigen, og jeg antar fellesskapets interesser ble veid tyngre enn enkeltindividet. Uansett, det er jo en priorieteringssak. Det er egentlig "bare" å prioritere forsvaret mer. Klarer man å gi lønn under svangerskap og permisjon etter fødsel, klarer man å gi folk lønn under verneplikten og [redigert bort en linje, leste for fort]
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2004 #25 Skrevet 27. juli 2004 Ser du ikke forskjellen her? Klart jeg ser forskjellen, og i praksis er det uansett kvinnene som kommer dårligst ut. De som kommer best ut er de 50 % av mennene som aldri er innom forsvaret, subsidiært de av oss som tar befalsutdanning og derfor også har lønn under repetisjonsøvelser Men i mine øyne er det i beste fall smådustete å henge seg opp i det ene området i samfunnet der menn har en "ulempe" samtidig som man ved å si at "det er et valg folk tar" nekter å forholde seg til livets øvrige realiteter.
Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #26 Skrevet 27. juli 2004 Uansett, det er jo en priorieteringssak. Det er egentlig "bare" å prioritere forsvaret mer. Klarer man å gi lønn under svangerskap og permisjon etter fødsel, klarer man å gi folk lønn under verneplikten og [redigert bort en linje, leste for fort] Vil bbare minne om at slettes ikke alle jenter i denne alderen som får barn har opptjent rett til barselsperm, de får mao ca 30.000 og that's it. (Tror jeg). Mer enn gutter i militæret tror jeg, men like fullt ikke noe å bli rik av.
Monstermagnet Skrevet 27. juli 2004 #27 Skrevet 27. juli 2004 Og det gjør ikke kvinner som får barn i denne aldresgruppen? Og hva med de jeg kjenner som har blitt tatt med 1 g hasj, som forsvaret ikke vil ha? DE har ihvertfall sluppet billig unna!! Mye billigere enn kvinner som får barn! 3000 i forelegg, og dett var dett. Billig pris for å slippe verneplikt. Om kvinner får barn i den alderen så er det uansett deres eget valg. Er ikke barnet planlagt, så er det konsekvensen av et valg om å ha et sexualliv. Verneplikt har ikke noe med valg å gjøre. Jeg synes det er helt merkelig at dere kan blande kortene så fullstendig. Hva med de som ikke ønsker barn, eller ikke kan få barn. Skal de avtjene en eller annen form for verneplikt? Har du barn Poirot? For i vår familie er mannen også delaktig i alt som har med barnet å gjøre. Dette er ikke noe bare kvinner er med på, selv om det er dere som bærer barnet frem.
Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #28 Skrevet 27. juli 2004 Å gå rundt med 1 g hasj er også et valg. Og jammen hjalp ikke det også så man slapp verneplikt (selv om det ikke var intensjonen).. Og du: vennligst ikke skriv DERE, når det er meg du henvender deg til. Jeg identifiserer meg slettes ikke med alle kvinner i Norge, særlgi ikke de som mener det er naturgitt at kvinner slipper unna alt som er kjipt. Jeg er for kvinnelig verneplikt, for kvinnelig sesjon, for høyere lønn til vernepliktige. Men ikke før forsvaret har utredet skikkelgi hvilken vei de ønsker å gå mht rekruttering. Ingen vits i å kaste penger ut av vinduet...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. juli 2004 #29 Skrevet 27. juli 2004 Vil bbare minne om at slettes ikke alle jenter i denne alderen som får barn har opptjent rett til barselsperm, de får mao ca 30.000 og that's it. (Tror jeg). Mer enn gutter i militæret tror jeg, men like fullt ikke noe å bli rik av. Det blir vel ikke noe mer enn guttene, heller mindre vil jeg påstå. Vernepliktige får gratis mat og husly (dog i knappetelt store deler )i tillegg får de en del rabatter. Forskjellen er jo uansett at det er frivillig å få barn, eller ihvertfall frivillig å ha sex.
Tusenfryd Skrevet 27. juli 2004 #30 Skrevet 27. juli 2004 Korreksjon vedr. lotter: Norges lotteforbund er en sivil organisasjon som bidrar til å utdanne jenter blant annet som frivillige i forsvaret. Organisasjonen er åpen for alle norske kvinnelige statsborgere over 16 år. Man kan være md som kun sivil, andre velger militær grunnutdanning og kan mobiliseres i Heimevernet. Noen kan også tjenestegjøre i Sivilforsvaret. NLF får penger over statsbudsjettet for å drive opplysning om forsvaret, men er som sagt en sivil organisasjon som er en del av paraplyorganisasjonen KFB (Kvinners frivillige beredskap). Har lært mye ved å lese på websiden til www.lottene.no Det sto også for en tid tilbake en artikkel på Kvinneguidens magasin. *leter* Det er riktig at man rundt 30 og barnløs kan innkalles til tjeneste - men da til Sivilforsvaret. Da blir man innkalt til en tre ukers tjeneste og utdanning på Sivilforsvarsskolen på Starum. Forøvrig burde jenter innkalles til normal verneplikt på lik linje med gutta. Artikkel om lottene på KG. http://ez.kvinneguiden.no/article/articleview/141/1/3/
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2004 #31 Skrevet 27. juli 2004 Norge slotteforbund HAH!! Siden du saklig sett er uangripelig tar jeg tak i en kolossal trykkfeil!
Tusenfryd Skrevet 27. juli 2004 #32 Skrevet 27. juli 2004 HAH!! Siden du saklig sett er uangripelig tar jeg tak i en kolossal trykkfeil! :oops: Huffda! Men jeg tar til meg uangripelig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå