Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en bare skal være morsom :P

Gjest Marsvinet
Skrevet (endret)

Å være god på ski!

...åja, det er gaver vi snakker om... Jeg vet ikke om det egentlig er noen gjenstander som er mer trønderske enn andre.

Endret av Marsvinet
Skrevet

Dahls julebrus blir det ikke trønderjul uten, og du kan pakke den ned i kofferten om du sjekker inn! Bare sørg for å ha masse mykt rundt slik at flasken(e) ikke knuses.

Edit: Lag en ordbok over trønderske ord! Med en forklaring til. F.eks:

Heimert: hjemmebrent

Skjø: skjønner du

Itj: ikke

Artig: morsomt (har ikke hørt folk utenfor trøndelag bruke dette)

"Artig" er vanlig ord på flere dialekter også utenfor trøndelag.

Skinnvest, bart, Dahls-produkter (Julebrusen er landets beste, savner den dypt her nede på sørøstlandet!), lommelerke, snorslips (mulig det har dødd ut nå, men var veldig typisk før, gjerne sammen med skinnvesten og farget skjorte ja....), musikk (DDE, Åge Aleksandersen m.m.), gomme, lefse.

Skrevet

Jeg kjøpte ei trønder-ordbok til ei venninne engang. Den inneholdt masse ord og uttrykk som stammet fra diverse steder i trøndelag :fnise:

Skrevet

Trønderordboka til Tor Erik Jenstad, eller andre av hans bøker om trønderdialekten. Lisseslips ser jeg tidt og ofte her i Trøndelag, det er definitivt still going strong :)

Mener jeg leste noe om at Visit Trondheim (turistkontoret) har åpna ny butikk, ved Torget, eller var det i Nordre et sted? Kanskje de har noe lurt der?

Anonymous poster hash: 5daef...22a
Skrevet

TS her! Hoho masse gode tips! :D Jeg er fortsatt litt på let etter et sted de kan ha en tskjorte altså. Av barte-slaget :fnise: De har jo alltid masse barteting, som kopper og eggeglass med bart, på kremmerhuset.... Men klær er liksom ikke så lett å finne :sjokkert:

Anonymous poster hash: 34bbc...5fe
Skrevet

Jeg tror julemarkedet på Torvet åpner nå til helga. Der kan du kanskje finne noen trønderske spesialiteter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...