Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en mann som er siamesisk tvilling begår en kriminell handling, er det da riktig å kaste vedkommende i fengsel? Dette kan jo ikke gjøres uten at tvillingbroren også havner i fengsel...

Anonymous poster hash: 79fa2...1b3
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en problemstilling... :fnise:

Loven skal jo være lik for alle, så om en siamesisk tvilling begår en kriminell handling, så havner han i fengsel -sammen med tvillingen. Siamesiske tvillinger kan ikke skilles uten videre, så slik må det jo bli. Dersom de kunne skilles ved en operasjon, så vil jeg tro dette hadde blitt gjort da de var yngre.

Anonymous poster hash: 63c77...16e
Skrevet

Jeg ville innbilt meg at hvis jeg var siamesisk tvilling hadde jeg hatt såpass mye respekt for min tvilling at jeg hadde latt være å være kriminell.

Anonymous poster hash: 1ca97...baf
  • Liker 1
Skrevet

Da er nok ikke veien lang til at broren blir dømt for ikke å ha grepet inn overfor gjerningsmannen, i hvert fall... :)

Sånn for å være helt realistisk, bare for moro skyld: Da hadde man neppe fengslet disse menneskene. Tvillingbroren er ikke dømt for noe, så han kan ikke bli fengslet utover varetekt. I tillegg har man jo et prinsipp om at det er bedre at ti skyldige går fri enn at én uskyldig blir dømt, et prinsipp det er bred enighet om. Her blir han ikke dømt, men effekten blir jo den samme, bare attpåtil uten å ankemulighetene selv.

Men det er et morsomt dilemma å tenke på, det er det :)

Anonymous poster hash: 2991e...00d
  • Liker 3
Skrevet

I den mest kjente saken som innebar nøyaktig denne problemstillingen, ble brødrene benådet da myndighetene ikke ville straffe den broren som var uskyldig.

Chang og Eng Bunker, verdens første siamesiske tvillinger, som levde opp til voksen alder.

De var i praksis to forskjellige individer, det var kun noe hud og muskelvev som festet dem sammen, men da de ble født på 1800-tallet en gang, var det ikke akkurat veldig god kirurgi ute og gikk, selv om de fikk tilbud om å forsøke å separere seg, besluttet de å la være pga komplikasjonene som kunne oppstå, og hele livet sammen.
Chang var aggressiv og drakk mye, mens Eng var en vesentlig roligere mann.

Under en drikkeseanse ble Chang sint på en annen bargjest, og slo ham ihjel.
Retten ville ikke straffe Eng, så derfor måtte også Chang gå fri.

• Liker 2
Skrevet

Men tvillingen må jo i så fall vært med på forbrytelsen....

Anonymous poster hash: 915ba...70f
Skrevet

Men tvillingen må jo i så fall vært med på forbrytelsen....

Anonymous poster hash: 915ba...70f

I Chang og Eng's tilfelle var det ikke det.

De var to komplette menn som bare satt fast i siden, så han ene kunne fint snu seg og denge løs på noen uten at han andre rakk å få med seg hva som skjedde.

Skrevet

Loven skal jo være lik for alle, så om en siamesisk tvilling begår en kriminell handling, så havner han i fengsel -sammen med tvillingen. Siamesiske tvillinger kan ikke skilles uten videre, så slik må det jo bli.

Loven er da ikke lik for alle hvis den uskyldige tvillingen blir uskyldig dømt!

Anonymous poster hash: 79fa2...1b3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...