Gå til innhold

KJEMPEstøl i hele kroppen! Hjelp(e) meg =P

Anbefalte innlegg

Gjest Vena Cava
Skrevet

Nå startet jeg treningen i går, etter 1 års pause, og jeg tok det kanskje litt vel hardt. Meldte meg på en HARD styrketime på senteret. Tror ikke jeg har trent så hardt noen gang. Skulle aldri tenkt tanken en gang, aner ikke hva jeg tenkte med.

Men, gjort er gjort.

Følelsen jeg sitter igjen med, er vondt i heeeele kroppen. Jeg greier ikke strekke ut høyre arm, og jeg kan bare glemme å gå ned trappa. Å sette meg ned på en stol er et prosjekt i seg selv og tar 10x så lang tid som vanlig.

Føler meg som 90 år gamle Solfrid med gåstol på sykehjemmet. En gåstol hadde for øvrig vært veldig til hjelp akkurat nå føler jeg...

Er det noe å gjøre med stølheten?

Bør jeg slappe av, bevege meg?

Må ærlig si at bevegelse er det siste jeg ser for meg at jeg skal greie men :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ride it out, er ikke så mye å gjøre med det du må bare vente til musklene har fått hentet seg inn igjen. For meg så hjelper det med en lett treningsøkt for å få bedre blodgjennomstrømning og varme i musklene. Men når du er helt "ødelagt" er det ikke så mye som hjelper.

Anonymous poster hash: d07e1...30d
Skrevet

Lett aktivitet hjelper. Selv om det er vondt akkurat mens det står på. Ta en gåtur, få litt sirkulasjon i kroppen. Det hjelper musklene å reparere seg fortere.

Anonymous poster hash: 2ddbf...3bf
Skrevet

Da bør du bare ta det rolig til stølheten avtar. Det er i seg selv som regel ikke noe i veien med å trene når man er ordinært støl, men når man har smerter og bevegelsesvansker bør man absolutt ta det rolig til det går over. Og så tar du og starter med en roligere økt neste gang :)

Anonymous poster hash: d4e8a...cf9
  • Liker 1
Skrevet

:fnise: Gangsperre er deilig hva:P Minner meg om da jeg hadde vært på superlang sykkeltur opp masse bratte bakker og jeg aldri hadde hatt sykkel før. Sta som jeg var skulle jeg stå på pedalene opp alle bakkene om det så skulle ta livet av meg. Endte opp med sånn gangsperre at det eneste som var moderat behagelig var å ligge på magen over en sånn puff, armer og bein hengende utfor, og ble hysterisk om noen kom for nært for jeg hadde så vondt :fnise:

Men altså, jeg synes det blir verre om en sitter i ro over tid, bedre å stavre seg en tur rundt kvartalet og prøve forsiktig å tøye helt lett. Det er nå det jeg synes hjelper litt for en stund i alle fall. Ellers må du nok bare gi kroppen tid:)

Anonymous poster hash: 37801...409
Skrevet

Som de andre her sier så er det ingenting du kan gjøre. Stølheten skyldes at du har belasta musklene myyye hardere enn de er vant til, og da blir du skikkelig støl.

Hvis du en seinere gang skulle være i den situasjonen at du ikke har trent på lenge kan du prøve å huske på å ikke trene steinhardt første gang. Det er det lite poeng i, det eneste du oppnår er å bryte deg maksimalt ned, slik at det må gå laaang tid før kroppen er klar for en ny økt. Det er bedre å ta en lett økt der du ikke presser deg så hardt de første 3-4 gangene, slik at kroppen får bygd seg opp og tåler hard trening bedre.

Det fins én ting som gjør at muskulaturen bygger seg opp raskere, det anabole steroider, men jeg håper ikke du vurderer det. ;)

• Liker 2
Gjest Vena Cava
Skrevet

Som de andre her sier så er det ingenting du kan gjøre. Stølheten skyldes at du har belasta musklene myyye hardere enn de er vant til, og da blir du skikkelig støl.

Hvis du en seinere gang skulle være i den situasjonen at du ikke har trent på lenge kan du prøve å huske på å ikke trene steinhardt første gang. Det er det lite poeng i, det eneste du oppnår er å bryte deg maksimalt ned, slik at det må gå laaang tid før kroppen er klar for en ny økt. Det er bedre å ta en lett økt der du ikke presser deg så hardt de første 3-4 gangene, slik at kroppen får bygd seg opp og tåler hard trening bedre.

Det fins én ting som gjør at muskulaturen bygger seg opp raskere, det anabole steroider, men jeg håper ikke du vurderer det. ;)

Hahah

Nei juksing er feigt, så det holder jeg meg unna ja ;)

Er dessuten dame, har ikke hørt om så mange damer som driver med sånt. Er det vanlig da?

Er forresten enda mer støl i dag....trodde ikke det var mulig etter dagen igår.

Skal ta til meg rådene deres nå da, og ta det litt roligere neste gang jeg har hatt en lengre treningspause :rolleyes:

Vet ikke hvordan jeg hadde greid meg om jeg hadde hatt jobb disse to dagene. For første gang priser jeg meg selv lykkelig for å være arbeidsledig akkurat nå :fnise:

Gjest Vena Cava
Skrevet

:fnise: Gangsperre er deilig hva:P Minner meg om da jeg hadde vært på superlang sykkeltur opp masse bratte bakker og jeg aldri hadde hatt sykkel før. Sta som jeg var skulle jeg stå på pedalene opp alle bakkene om det så skulle ta livet av meg. Endte opp med sånn gangsperre at det eneste som var moderat behagelig var å ligge på magen over en sånn puff, armer og bein hengende utfor, og ble hysterisk om noen kom for nært for jeg hadde så vondt :fnise:

Men altså, jeg synes det blir verre om en sitter i ro over tid, bedre å stavre seg en tur rundt kvartalet og prøve forsiktig å tøye helt lett. Det er nå det jeg synes hjelper litt for en stund i alle fall. Ellers må du nok bare gi kroppen tid:)

Anonymous poster hash: 37801...409

Haha, det minner meg om meg selv akkurat nå ja;)

Skrevet

I slike tilfeller er det faktisk lov å ta en ibux eller to, hvis du tåler det. Det hjelper ikke på stølheten, men det lindrer litt.

Lykke til, med en rolig trening i helga :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...