Gå til innhold

Stramme inn kroppen, RASKT! Hvordan gjør jeg det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet jeg er litt sent ute, men jeg må prøve å gjør det beste ut av det.

Skal nemlig i bryllup til min søster om 2 mnd, og trenger virkelig å få strammet opp til da.

Utgangspunktet mitt er ikke det beste, men heller ikke det verste. Har ikke trent på lenge, selv om jeg i fjor og året før var veldig aktiv og hadde en ganske trent og flott kropp.

Men det er en del som må gjøres. Jeg er villig til å kutte ut all usunn mat, trene 4-5 ganger i uka er null problem. Bare resultatene kommer, raskt!

Noen om kan hjelpe?

Hadde vært flott om jeg hadde slippet å betalt for PT-time, da jeg ikke har råd til det nå før jul..

Hilsen Silje =)

Anonymous poster hash: 35891...192
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man skal ha en rask løsning er det lurt å trene kondisjon, gjerne med en viss intensitet. Man bør alltid kombinere med litt styrke, men når tidsperspektivet bare er to måneder er det sterkt begrenset hvor mye styrke/muskelvolum man greier å bygge på den tiden uansett, så hovedfokus i den sammenheng blir nok fettforbrennende øvelser, kombinert med et sunnere kosthold.

Du bør uansett begynne rolig de to første ukene, fem ganger i uka når du ikke har trent på lenge kan føre til belastningsskader og da får du hvertfall ingen fremgang. Det behøver selvfølgelig ikke å skje, men jeg ville nok nøyd meg med tre ganger i uken de to første ukene for å ha en liten tilvenningsperiode. Så kan du heller gå en lengre tur de dagene du ikke trener.

Av kondisøvelser er intervalløkter ganske fettforbrennende, med relativt høy intensitet, kombiner gjerne med noen langkjøringsøkter. Styrkemessig ville jeg kjørt baseøvelser med _lett_ motstand (det er som sagt uansett begrenset hvor mye styrke du får økt på 2 måneder + at du ikke vil overbelaste etter en lang pause).

Nå vet jeg at det ikke er det du spør om, men generelt vil jeg si at det som regel ikke er ekstremt mye å hente på det tidsperspektivet du har generelt sett. Du vil nok kunne stramme opp litt, men du bør også være realistisk med tanke på resultatene. To måneder er ganske lite i den store sammenhengen, og man har mer igjen for å legge opp til et mer kontinuerlig løp, både med tanke på risiko for overbelastning og resultater :)

Anonymous poster hash: 45963...10e
  • Liker 1
Skrevet

Hold-In underkjole ;)

Anonymous poster hash: b43dd...9d3
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er litt uenig med svaret over; to måneder er ganske lang tid når det bare er snakk om å stramme opp litt når en er utrent fra før.

Tren tungt, tunge baseøvelser som markløft, benkpress og knebøy. Dersom det er noen kroppsdeler du vil mer til verks enn andre går du på disse med noen isoleringsøvelser.

Tren 3-4 ganger i uken, og spis nok mat, så er du garantert strammere til bryllupet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er litt uenig med svaret over; to måneder er ganske lang tid når det bare er snakk om å stramme opp litt når en er utrent fra før.

Tren tungt, tunge baseøvelser som markløft, benkpress og knebøy. Dersom det er noen kroppsdeler du vil mer til verks enn andre går du på disse med noen isoleringsøvelser.

Tren 3-4 ganger i uken, og spis nok mat, så er du garantert strammere til bryllupet.

Nei, det er faktisk ikke veldig lenge. Man får gjort litt, men når man er helt utrent (eller lenge siden man har trent) så er det særdeles dumt å kjøre på tungt og risikere belastningsskader. Det er også begrenset hvor mye styrke man får bygget på to måneder, så skal man bli strammere oppnår man normalt mer med kondisjonstrening/med relativt høy intensitet i forhold til tidsperspektivet.

Det kommer selvsagt an på hva man legger i å stramme opp, men om man mener kvitte seg med overflødig fett så er det mer effektivt å f. eks løpe enn å trene styrke. Man kan fint ta en 400-500 kalorier på en kondisjonsøkt, mens et normalt antall kalorier på en standard styrkeøkt gjerne ligger rundt mellom 100-300 avhengig av lengde, intensitet, motstand, hvilke øvelser man gjør etc. Når man bygger muskler så vil man etterhvert bygge høyere forbrening også, men som sagt - det er begrenset hva man greier å bygge på to måneder så denne effekten er nok liten i dette perspektivet.

Ellers er jeg enig i at det er lurt å ta markløft, benkpress, knebøy, utfall etc. Men da med lettere motstand om man ikke har grunnlaget. Man taper mer på å få en strekk eller belastningsskade.

Skrevet

Jeg hører alle sier dette hele tiden, men hva er egentlig "nok mat"?

Og hvordan kan jeg finne ut det?

Takk for svar forresten:)

TS

Skrevet

Enn hva med spinning?

Er ikke det bra for forbrenningen?

TS

Skrevet

Det finnes ingen raske løsninger. Skal du ned i fettprosent må du spise mindre enn du forbrenner. Du kan riktignok gå ned ca. 1 kg i uka, så om du reduserer matinntaket ditt til en passende mengde kan du jo faktisk miste omlag 8 kg på to måneder. Trening har mye å si for helsen, og litt å si for forbrenningen, men forskning viser at det spiller liten rolle ved vektnedgang.

Skrevet

Det finnes ingen raske løsninger. Skal du ned i fettprosent må du spise mindre enn du forbrenner. Du kan riktignok gå ned ca. 1 kg i uka, så om du reduserer matinntaket ditt til en passende mengde kan du jo faktisk miste omlag 8 kg på to måneder. Trening har mye å si for helsen, og litt å si for forbrenningen, men forskning viser at det spiller liten rolle ved vektnedgang.

Kan du fortelle meg hvordan jeg går ned 1 kg i uka da? :)

Hvis jeg holder meg rundt 1200kcal pr dag, vil det holde for å gå ned?

Så om jeg trener på siden av dette så kan det vel ikke annet enn å funke.

Eller ;) ?

TS

Skrevet

Eller ;) ?

TS

Det kommer helt an på hvor stor du er fra før.

Anonymous poster hash: d01b0...d08

Skrevet (endret)

0,5kg i uka er anbefalt hvis du skal gå ned på en forsvarlig måte. Nå vet jeg ikke hvor stor du er nå, men hvis du ikke er ekstremt overvektig så anbefaler jeg ikke stort mer enn det. Du sier at du ikke har det verste utgangspunktet, så tolker det som at du heller har litt ekstra å ta i. Hvis du går på for hardt fra starten av er det veldig lett å sprekke.

Spis sunt og ofte. Hold oversikten hver dag over hva du spiser, samt hva du forbruker. Det er lett at det blir mye småspising i løpet av dagen som du ikke tar med i "reknestykket". Hold deg unna godteri og andre usunnheter så godt det lar seg gjøre, men ikke tenk at alt er bortkastet hvis du sprekker en dag.

Tren mye og variert og husk; all aktivitet hjelper! Prøv en god blanding av cardi og styrke. Svømming, spinning, aerobic, zumba ol. er også supert! Ikke tren hver eneste dag - gi kroppen en sjanse til å restituere. Ha hviledag 1-2 dager i uka, men dette betyr ikke at du skal sitte stille! Beveg deg så mye som mulig og gjerne gå 1-2 timers tur.

Kroppen holder på mye vann som gjør deg "større". Hvis du klarer det bør du unngå salt mat. Den siste uka bør du være helt strikt på dette!

Når den store dagen kommer anbefaler jeg at du går for undertøy med hold-in. Og sist, men ikke minst: kos deg i bryllup!

Endret av veraa94
Skrevet

Nei, det er faktisk ikke veldig lenge. Man får gjort litt, men når man er helt utrent (eller lenge siden man har trent) så er det særdeles dumt å kjøre på tungt og risikere belastningsskader. Det er også begrenset hvor mye styrke man får bygget på to måneder, så skal man bli strammere oppnår man normalt mer med kondisjonstrening/med relativt høy intensitet i forhold til tidsperspektivet.

Det kommer selvsagt an på hva man legger i å stramme opp, men om man mener kvitte seg med overflødig fett så er det mer effektivt å f. eks løpe enn å trene styrke. Man kan fint ta en 400-500 kalorier på en kondisjonsøkt, mens et normalt antall kalorier på en standard styrkeøkt gjerne ligger rundt mellom 100-300 avhengig av lengde, intensitet, motstand, hvilke øvelser man gjør etc. Når man bygger muskler så vil man etterhvert bygge høyere forbrening også, men som sagt - det er begrenset hva man greier å bygge på to måneder så denne effekten er nok liten i dette perspektivet.

Ellers er jeg enig i at det er lurt å ta markløft, benkpress, knebøy, utfall etc. Men da med lettere motstand om man ikke har grunnlaget. Man taper mer på å få en strekk eller belastningsskade.

Jeg la til grunn at hun faktisk ønsket å stramme opp, ikke primært gå ned i vekt.

Dersom hun bare vil ha litt høyere rumpe, strammere armer og bein, da får hun gjort endel synlig på to måneder, og kardio vil ikke ha noe for seg sånn sett.

Dersom hun vil gå ned i vekt er jo det nor annet, da må hun bare stramme inn på matinntak og trene kardio for å forbrenne mer fett.

Skrevet

Eller ;) ?

TS

Det kommer an på hvileforbrenningen din. Den kan du enkelt regne ut gjennom mange "kalkulatorer" på nett. Se for eksempel http://www.klikk.no/helse/trening/guide/article821543.ece

Skrevet

Jeg la til grunn at hun faktisk ønsket å stramme opp, ikke primært gå ned i vekt.

Dersom hun bare vil ha litt høyere rumpe, strammere armer og bein, da får hun gjort endel synlig på to måneder, og kardio vil ikke ha noe for seg sånn sett.

Dersom hun vil gå ned i vekt er jo det nor annet, da må hun bare stramme inn på matinntak og trene kardio for å forbrenne mer fett.

Du blir ikke "strammere" i kroppen bare av å trene hvis du har noe overflødig fett. Nå er jo "stramme opp" et ganske diffust begrep, men jeg vet at min mage er slapp og stor på grunn av mye fett. Hvis den skal bli "stram", må jeg redusere matinntaket. Det hjelper dessverre ikke å ta sit ups eller push ups hvis fettet ligger utenpå musklene.

• Liker 1
Skrevet

Prøv 30 days shred, den skal være god for å stramme opp

Anonymous poster hash: 6062e...39b
Skrevet

Du blir ikke "strammere" i kroppen bare av å trene hvis du har noe overflødig fett. Nå er jo "stramme opp" et ganske diffust begrep, men jeg vet at min mage er slapp og stor på grunn av mye fett. Hvis den skal bli "stram", må jeg redusere matinntaket. Det hjelper dessverre ikke å ta sit ups eller push ups hvis fettet ligger utenpå musklene.

Igjen, jeg svarte ut i fra hovedinnlegget, og der står det ingenting om at hun ønsker å gå ned i vekt, bare stramme opp. Hennes ord, altså.

Dessuten kan du fint få en mye mer spretten rumpe, feks, på to måneder selv om det er overflødig fett der.

Skrevet

Tunge baseøvelser er dumt om man er utrent ettersom du brått kan gå på noen smeller å få skader. Og de samme rådene som du gir her er nøyaktig de samme rådene de som vil opp i vekt får.

Om man vil bli slankere og strammere så er kardiovaskulær trening mye bedre, zumba, bodypump , spinning timer f.eks.

Tung styrketrening med tunge baseøvelser er ideelt om man skal blir STØRRE. Og det forutser at du bør ha en viss muskelmasse fra før av som greier takle de tunge vektene, så med andre ord. Ditt råd er bedre egnet for de som allerede er trente

Skrevet

Igjen, jeg svarte ut i fra hovedinnlegget, og der står det ingenting om at hun ønsker å gå ned i vekt, bare stramme opp. Hennes ord, altså.

Dessuten kan du fint få en mye mer spretten rumpe, feks, på to måneder selv om det er overflødig fett der.

Vel, det er mulig vi har en forskjellig oppfatning av hva det å "stramme opp" vil si. Uansett er styrketrening sunt i alle fall. :)

Skrevet

Tunge baseøvelser er dumt om man er utrent ettersom du brått kan gå på noen smeller å få skader. Og de samme rådene som du gir her er nøyaktig de samme rådene de som vil opp i vekt får.

Om man vil bli slankere og strammere så er kardiovaskulær trening mye bedre, zumba, bodypump , spinning timer f.eks.

Tung styrketrening med tunge baseøvelser er ideelt om man skal blir STØRRE. Og det forutser at du bør ha en viss muskelmasse fra før av som greier takle de tunge vektene, så med andre ord. Ditt råd er bedre egnet for de som allerede er trente

Og igjen, jeg er uenig. Tungt er jo relativt, jeg ber henne ikke kjøre på med 100 kilo i bøy og skade seg. Jeg snakker jo om tungt for HENNE. Og nettopp fordi hun er utrent vil hun se resultater av styrketrening fort.

Zumba vil ikke gjøre en dritt annet enn å eliminere kalorier, og den jobben gjøres best på kjøkkenet uansett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...