Gå til innhold

Hvilken hund skal vi velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 4 som lengter veldig etter hund, men vi er veldig usikker på hvilken hund vi skal velge. Barna er 1 og 4 år, og veldig rolig rundt dyr.

Vi er begge svært hundevant og har erfaring med flere typer raser. Vi er ikke allergiske. Størrelse på hunden skal være liten/medium.

Vi skal ha hunden som tur-familiehund, og jeg kommer til å bruke den i agility i tilegg. Vi ønsker ikke en hund med mye pelsstell, men litt går bra:) Vi liker hunder som er kvikke og sportslige. Rasen vi egentlig ønsker oss er Jack russell terrier, da det var denne rasen vi hadde før (og trivdes veldig godt med!), men hunden var veldig hissig mot andre dyr, og utrygg rundt barn, så vi er derfor litt redd for å velge denne rasen med såpass små barn. Ellers liker vi Gordon Setteren, men vi er ikke jaktmennesker, og er derfor usikker her også.

Noen tips?? ;)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skal du kose deg med agility, eller skal du konkurrere? Hvis du skal konkurrere vil jeg nok mene du bør velge en Shetland Sheepdog.

Endret av zellica
Skrevet

Begge rasene er masse jobb, og litt mye tempo. Hvorfor ikke velge en roligere rase? Brun labrador er jo fin, synes jeg. Beagle er også fine hunder med bra gemytt (men pass på at dere får en som ikke er avlet som jakthund).

Ville absolutt IKKE valgt noen av de to rasene du nevner med så små barn i hus. De er jo ganske stressa raser? Faktisk forstår jeg ikke helt hvorfor dere ikke venter til barna er f.eks 4 og 7, så får de mer glede av hunden.

Anonymous poster hash: 810e7...535
  • Liker 1
Skrevet

Boston terriere er utmerket som familiehund og eksepsjonelle innen agility. Høres perfekt ut for dere.

Men vær obs på friske foreldredyr og ikke nervøsitet :)

Anonymous poster hash: 976aa...a73

Skrevet

Sier også Shetland Sheepdog som sagt over.

Skrevet

Begge rasene er masse jobb, og litt mye tempo. Hvorfor ikke velge en roligere rase? Brun labrador er jo fin, synes jeg. Beagle er også fine hunder med bra gemytt (men pass på at dere får en som ikke er avlet som jakthund).

Ville absolutt IKKE valgt noen av de to rasene du nevner med så små barn i hus. De er jo ganske stressa raser? Faktisk forstår jeg ikke helt hvorfor dere ikke venter til barna er f.eks 4 og 7, så får de mer glede av hunden.

Anonymous poster hash: 810e7...535

Jeg har inntrykk av at Beagle er veldig voldsomme hunder. Iallefall de jeg har hatt med å gjøre (har bl. a. vært fosterhjem for en). Tenker kanskje at det er dumt med så små barn?

Skrevet

Agility er bare hobby ja, ikke konkuranse...i såfall bare noen småkonkuranser for gøy :-)

Vi vil ha en aktiv sportsrase, fordi det er DET vi trives med. Jeg har passet en del hunder, og vet at jeg ikke trives med rolige og lite aktive raser. Må ha litt boblende energi, men det finnes da vel hunder som kan egne seg med barn selv om de er energiske :-) Ingen som har noen personlige erfaringer da?

Skrevet

Miniature Australian Shepherd? Det står at de er gode til agility, og har ikke så mye gjeterinstinkt, men den kan fortsatt finne på å vokte voksne/barn i familien, og liker best å gå løse. De har mye energi, og når det ikke er båndtvang liker de best å gå løse i skogen.

Bare fant denne rasen et eller annet rart sted, de blir ikke større en 25/45 i høyde og 10-15 kilo.

Skrevet

Agility er bare hobby ja, ikke konkuranse...i såfall bare noen småkonkuranser for gøy :-)

Vi vil ha en aktiv sportsrase, fordi det er DET vi trives med. Jeg har passet en del hunder, og vet at jeg ikke trives med rolige og lite aktive raser. Må ha litt boblende energi, men det finnes da vel hunder som kan egne seg med barn selv om de er energiske :-) Ingen som har noen personlige erfaringer da?

Shelti er en aktiv, sporty hund som tåler barn. Men den trenger sosialisering for å ikke bli gneldrete. Jeg har to sheltier i min nærmeste familie, og er selv vokst opp med to stykker, og det er helt klart en hunderase som jeg selv ville ha vurdert på nytt hvis jeg skulle ha hund i dag.

Gjest Belle âme
Skrevet

Australsk sheperd(Men det er ein gjeterhund.)

Shetland sheepdog.

Papillon(Veit om ein som bur med ein familie på 3 små unger. Fantastisk liten krabat.)

Kooikerhund,

Welsh springer spaniel.

Beagle.

Clumber spaniel.

Skrevet

Min første tanke var også shetland sheepdog, men den har jo masse pels.... så det er vel minuset der.

jobber på dyreklinikk selv, synes gordon setter er en fantastisk rase, er rolige inne(ifølge eiere) og aktive når de kommer ut - men de bør nok brukes til jakt...

Hva med Dansk svensk gårdshund?

Anonymous poster hash: 6ff6e...cb9
Skrevet

Mops

Anonymous poster hash: d06be...767
Skrevet

Blir flat coated retriever for stor kanskje? De er ihvertfall ikke rolige. Lekne og nysgjerrige helt til de er gamle. Retrievere er jo generelt sett ganske greie å dressere. Om flat blir for stor, så har du også toller(nova Scotia duck tolling retriever). Så lenge du får tak i en oppdretter som avler på gemytt og ikke jakt, så skal ikke dette være noe problem, da flesteparten bruker vel disse til familiehunden eller brukshunder i dag.

Gjest SunflowerPenguin
Skrevet

Vi har en Finsk Lapphund. Hvis du velger hokjónn sá er de roligere enn hannkjónnet men fortsatt kjent for á vaere veldig aktive. Kan fint bli brukt til Agility, og kan bli fint brukt til á gjete sauer, er en type vakthund sá de har lett for bjeffe mye. Er veldig opptatt av eierene sine, dere blir jo familie pack'et dems. Vár hund er veldig energisk men ogsá skikkelig kosete nár vi er hjemme. Og de er ogsá veldig sosiale, spessielt med familien sin. Blir de godt trent vil de ogsá bli bra sosiale med andre utenom ogsá, naturligvis. ;):)

Skrevet

Finsk lapphund tenkte jeg også på, men de er vel ikke de beste i agility? Litt kompakte?

Toller kan være et alternativ, men de krever en del aktivsering.

Skrevet

Finsk lapphund tenkte jeg også på, men de er vel ikke de beste i agility? Litt kompakte?

Vår Finske elsker agility, men han har ikke så innmari raskt tempo, de er som du sier kompakte, pluss at de fra gammelt av ble brukt mest rundt leiren og ikke til å pøse ut energi over tid. Lapsk vallhund er kvikkere og med mer energi enn den finske, så om planen er aktivt agility ville jeg nok heller sett den veien :)

Anonymous poster hash: 42551...3db

Skrevet

De er tunge, trege og bjeffer HELE TIDEN....

Skrevet

Ja? Nevnte jo boston terrier uten respons. Det må være verdens desidert mest energiladede hund ;) min personlige erfaring da jeg eier en selv

Skrevet

Vi har Cairn Terrier og har veldig god erfaring med rasen. Kvikk, lærevillig, lite bjeffing, elsker å gå tur, fantastisk rundt barn og andre dyr. Eneste minuset er nappingen, 2-3 ganger i året.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for så mange gode forslag. Flat har vi vurdert :) og Boston terrier må jeg sjekke ut, det er en ukjent rase for meg;) Er de avlet for noen type jakt?

Sheltie har mye pels,men må vurderes.

Toller er også et godt forslag, har erfaring med golden og de et jo flotte familiehunder.. Men veldig mye røyting! Røyter toller og flat like mye?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...