Gjest FruKG Skrevet 10. desember 2014 #1 Skrevet 10. desember 2014 Jeg opplever til stadighet at barna mine sier at han og hun har med seg de voldsomme matpakker, høres nærmest ut som rene bufféen. Jeg har vanligvis laget noen skiver og lagt med litt fruk eller grønnsaker. Er det slik andre steder? Jeg bare lurer på om disse barna får tid til å spise opp maten sin, om det ikke kastes mye mat, og hva poenget er med å gi de så mange valg. Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #2 Skrevet 10. desember 2014 Jeg tenker at barna dine gir klare hint om at de ønsker seg en bedre matpakke enn den de får. Og at det er større sjanse for at de spiser maten om de får noe de vil ha i stedet for noe de er lei. Anonymous poster hash: 50a30...dda 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #3 Skrevet 10. desember 2014 Jeg er todelt. Først: Å sende med barna for mye mat er bare tull. Noen må jo spise opp maten. Skal barnet da spise restene av matpakka til kvelds? Akkurat passe mat (til ditt barn) er viktig. Variert mat derimot er supert. Hvorfor skulle vel variasjon være ille? Deretter: Norge anno 2014 er altfor rikt til å sende med voksende unger ræl. Og en brødskive med et tynt lag pålegg er ok, det. Men bare så lenge du faktisk ikke har råd til noe annet. Mine foreldre sendte med meg det beste de hadde råd til, og det fortjener søren meg denne generasjonen barn også. For de aller, aller fleste av oss er "det beste vi har råd til" mer næringsrikt enn kneip med gulost og to skiver agurk. Jeg ville ikke spist det selv, så hvorfor skal barn som vokser, bygger hjerneceller og skjelett avspises med det? Vi vet at kosthold er essensielt særlig i utvikling av hjernen. Så send med ungen sunn mat. Brødskiver er i beste fall tarmrensende fiber - i verste fall bare fyllmasse. Brødskive med litt frukt på siden er som sagt ok - men la oss være ærlige med oss selv: vi lager det fordi vi er late, ikke fordi vi ikke er veldig, veldig klar over at det er næringsfattig kost. En matpakke med hovedvekt på grønnsaker er selvsagt å foretrekke. For at barn skal spise grønnsaker må de smake godt. Å tilberede dette tar noe tid. Så blir spørsmålet: gidder vi å ta oss tid? Og hvorfor skal de foreldrene som faktisk tar seg tid til å gi ungene et bra (ikke bare ok) kosthold bli kalt "snobbete"? Og hvorfor skal vi i en tid der voksne folk med litt kostholdsvett ikke lengre spiser brødskive med pålegg gi dette til barn? Det er på tide at sunn kost får den statusen den burde ha. Det er det vi spiser vi lages av. Det er næring fra mat som er byggesteinene i et menneske. Så bygg barna solid. Anonymous poster hash: a19b0...0a8 4
Gjest FruKG Skrevet 10. desember 2014 #4 Skrevet 10. desember 2014 Jeg sender jo ikke barna avgårde med kneipbrød og brunost. De får alltid forskjellig pålegg, avhengig av hva de liker selvsagt. Brødet baker jeg selv, eller kjøper brød med mye fiber. Det jeg reagerer på er at de skal ha et så voldsomt utvalg, og nybakte foccacia, pizzasnurrer, nærmest tapas, salater som de må tilbrede selv osv. Grønnsakene kutter jeg jo opp og legger ved siden av i små bokser. I mitt hode skulle det være rimelig variert og næringsrikt. Loffskiver med syltetøy eller sjokoladepålegg hører i beste fall til helgen.
veraa94 Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 De virker en smule bortskjemt da, hvis jeg skal være helt ærlig. Så lenge de får god, sunn og variert mat har de ingenting å klage på. Jeg slår et slag for en god, gammeldags matpakke! Ingen som har tatt skade av grovt brød, frukt & grønt og variert pålegg Nå vet jeg ikke hvor gamle barna dine er, men kan det hende at de er litt "matlei" for tiden? Vet med meg selv at jeg har hatt perioder der jeg hadde helt avsmak på brød. Da går det an å variere med grove pannekaker, wraps, omelett, yoghurt osv. Alt dette kan lages i store kvantum i forveien. 2
Gjest FruKG Skrevet 10. desember 2014 #6 Skrevet 10. desember 2014 Det kan godt være at de er matlei som. De er 12 og 14. Fryser du ned maten du lager i forveien?
Gjest Vena Cava Skrevet 10. desember 2014 #7 Skrevet 10. desember 2014 Jeg er todelt. Først: Å sende med barna for mye mat er bare tull. Noen må jo spise opp maten. Skal barnet da spise restene av matpakka til kvelds? Akkurat passe mat (til ditt barn) er viktig. Variert mat derimot er supert. Hvorfor skulle vel variasjon være ille? Deretter: Norge anno 2014 er altfor rikt til å sende med voksende unger ræl. Og en brødskive med et tynt lag pålegg er ok, det. Men bare så lenge du faktisk ikke har råd til noe annet. Mine foreldre sendte med meg det beste de hadde råd til, og det fortjener søren meg denne generasjonen barn også. For de aller, aller fleste av oss er "det beste vi har råd til" mer næringsrikt enn kneip med gulost og to skiver agurk. Jeg ville ikke spist det selv, så hvorfor skal barn som vokser, bygger hjerneceller og skjelett avspises med det? Vi vet at kosthold er essensielt særlig i utvikling av hjernen. Så send med ungen sunn mat. Brødskiver er i beste fall tarmrensende fiber - i verste fall bare fyllmasse. Brødskive med litt frukt på siden er som sagt ok - men la oss være ærlige med oss selv: vi lager det fordi vi er late, ikke fordi vi ikke er veldig, veldig klar over at det er næringsfattig kost. En matpakke med hovedvekt på grønnsaker er selvsagt å foretrekke. For at barn skal spise grønnsaker må de smake godt. Å tilberede dette tar noe tid. Så blir spørsmålet: gidder vi å ta oss tid? Og hvorfor skal de foreldrene som faktisk tar seg tid til å gi ungene et bra (ikke bare ok) kosthold bli kalt "snobbete"? Og hvorfor skal vi i en tid der voksne folk med litt kostholdsvett ikke lengre spiser brødskive med pålegg gi dette til barn? Det er på tide at sunn kost får den statusen den burde ha. Det er det vi spiser vi lages av. Det er næring fra mat som er byggesteinene i et menneske. Så bygg barna solid. Anonymous poster hash: a19b0...0a8 Nå skjønne ikke jeg hva som er galt med grovt brød med sunt pålegg og frukt/grønnsaker eller en yoghurt ved siden av. Jeg spiser det jo selv.
Gjest Strandet Skrevet 10. desember 2014 #8 Skrevet 10. desember 2014 Jeg tror det er viktig å også ha med drikke, ellers kan brødskiva oppleves litt tørr vil jeg si.
Gjest Skrevet 10. desember 2014 #9 Skrevet 10. desember 2014 Jeg er helt enig i at det med matpakker har blitt et prestisjeprosjekt for mange foreldre.En vanlig sunn og litt variert matpakke er mer enn bra nok. Man trenger ikke å stikke ut brødskivene med morsomme former etc. Sunn, variert mat, med normalt bra næringsinnhold og litt frukt og grønt ved siden av, kanskje en yoghurt noen dager, er helt toppers.Og drikke til tror jeg er en selvfølge for alle. Og da kan man jo variere med vann, juice, melk, rødbetsaft etc. Noen skoler har jo abonnementsordninger på melk også. Og gratis frukt.Senk skuldrene og blås i matpakkemaffian. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #10 Skrevet 10. desember 2014 WHAT! 12 og 14, og du lager matpakken til dem?! Lager de ikke matpakken selv? La de i såfall begynne med det, så kan de vel få lage pizzasnurrer og tapas om det er det de har lyst på til lunsj. Anonymous poster hash: f6ab8...59b 9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #11 Skrevet 10. desember 2014 Hvis andre foreldre har lyst til å legge inn mer innsats i matpakken eller bruke middagsrester må de jo få lov til det. Ser ingen grunn til å fore normalitetskulten med å henge ut alle som ikke går for to grove brødskiver og en gulrotBarna dine har godt av å lære at folk er forskjellige og hvis de vil ha noe annet i matpakka så får de lage det selv. Anonymous poster hash: 8b5ea...cb8 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #12 Skrevet 10. desember 2014 Vet du hva jeg sender med ungen min i barnehagen? EN SKIVE MED KAVIAR PÅ. Storfornøyd bare hun får noe å ete Ikke noe vits i å gjøre ungene bortskjemte - lunsj er energi. Flotte buffeter og festmiddager er det en tid for det óg, men på skole/i bhg holder det med brødskiver gitt. Evt. en liten frukt/gulrot.Anonymous poster hash: ce476...39d 2
Gjest FruKG Skrevet 10. desember 2014 #13 Skrevet 10. desember 2014 WHAT! 12 og 14, og du lager matpakken til dem?! Lager de ikke matpakken selv? La de i såfall begynne med det, så kan de vel få lage pizzasnurrer og tapas om det er det de har lyst på til lunsj. Anonymous poster hash: f6ab8...59b Ja jeg lager til de, for når de skulle lage det selv så "glemte" de det eller lagde mat de ikke spiste. Men ja jeg er enig i at det burde være unødvending.
Gjest FruKG Skrevet 10. desember 2014 #14 Skrevet 10. desember 2014 Hvis andre foreldre har lyst til å legge inn mer innsats i matpakken eller bruke middagsrester må de jo få lov til det. Ser ingen grunn til å fore normalitetskulten med å henge ut alle som ikke går for to grove brødskiver og en gulrotBarna dine har godt av å lære at folk er forskjellige og hvis de vil ha noe annet i matpakka så får de lage det selv. Anonymous poster hash: 8b5ea...cb8 Jeg skrev da ingenting slikt, jeg spurte om andre opplevde det samme. Om noen har lyst og tid til å bruke timesvis for å lage matpakker så må de selvsagt gjøre det.
Wonderbitch Skrevet 10. desember 2014 #15 Skrevet 10. desember 2014 Jeg skjønner egentlig ikke hva som er galt med noen skiver med pålegg på? Og med frukt ved siden av er det jo supert! Når jeg gikk på skolen spiste jeg fornøyd matpakken min, selv om andre kanskje hadde mer spennende og avanserte luncher. Hovedsaken var at jeg var sulten, maten smakte godt og jeg ble mett. Myke knekkebrød med svett brunost og den slags kan man jo holde seg unna, men hvorfor lage så mye styr ut av noe som funker? Skjønner at det er annerledes om barna faktisk ikke liker/spiser nisten, men da tar man vel grep og finner noe annet de liker.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #16 Skrevet 10. desember 2014 Brød med pålegg er helt grei mat. Hvorfor skal det være så fancy nå, i forhold til hvordan det var før? Da hørte vi ingen klage. Anonymous poster hash: 9776e...9d9 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #17 Skrevet 10. desember 2014 Da jeg var liten fikk jeg alltid en brødskive med nugatti og ikke noe annet. Mine barn får bentoboks, (vi er asiatere) der får de feks. stekt ris, middagsrester, grønnsaker, stekte pølser, omelett ruller, onigiri (ris med div fyll), oppskjært frukt osv. Eksempel under: Anonymous poster hash: 2ec09...435 4
Gjest FruKG Skrevet 10. desember 2014 #18 Skrevet 10. desember 2014 Da jeg var liten fikk jeg alltid en brødskive med nugatti og ikke noe annet. Mine barn får bentoboks, (vi er asiatere) der får de feks. stekt ris, middagsrester, grønnsaker, stekte pølser, omelett ruller, onigiri (ris med div fyll), oppskjært frukt osv. Eksempel under: Anonymous poster hash: 2ec09...435 Det så jo virkelig deilig ut, men det må da ta lang tid å forberede en slik boks?
Gjest Nori Skrevet 10. desember 2014 #19 Skrevet 10. desember 2014 Det er ikke noe galt med brødskiver med variert pålegg, men jeg forstår godt hverken barn eller voksne gidder å spise det hver dag. Å ta med middagsrester og slike ting tar heller ikke lengre tid enn den tradisjonelle matpakka.
Gjest Wei Wei Skrevet 10. desember 2014 #20 Skrevet 10. desember 2014 Altså, la barna bestemme og lage matpakkene sine selv. I 10-12 års alder har de sine ønsker, men de er også store nok til å pakke inn middagsrester, planlegge noe i forveien eller lage brødskiver. Du kan samtidig kontrollere at de ikke tar sjokopålegg eller noe veldig usunt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå