AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #1 Skrevet 10. desember 2014 Hei! For noen år tilbake jobbet jeg i en klesbutikk i et senter. Timeslønnen lå på 130,- og vi fikk ingen tillegg eller overtid. Etter 1 dag(2timer) med opplæring fikk jeg beskjed om at jeg måtte jobbe alene i 4 timer samt stenge butikken. Butikken stengte kl 9 og jeg ble ikke ferdig på jobb kl 22.30 fordi jeg har helt alene og butikken hadde et veldig avansert system som jeg ikke hadde noe særlig opplæring i. Jeg fikk ingenting betalt for den tiden jeg ble der ekstra. Jeg hadde ingen faste timer og jeg ble ringt etter behov. En lørdagsmorgen får jeg plutselig telefon ifra jobben om at butikken står stengt på senteret da det var jeg som skulle åpne butikken. Jeg var 2 timer unna der butikken lå da jeg var på besøk hos mine foreldre. Jeg tok første tog inn og kom meg på jobb. Jeg fikk utrolig mye kjeft fra sjefen. Butikken hadde fått bot på 4000,- og regionssjefen, under et møte med alle ansatte, fortalte alle hva som hadde skjedd og at JEG måtte betale den boten fordi butikken ikke var ansvarlig for det. Jeg ble utrolig provosert og flau over at sjefen nevnte dette foran alle og at jeg nå som student hadde en bot på 4000,- son jeg måtte betale. Jeg sa opp jobben på flekken og hørte aldri noe om den boten igjen. 1.) Jeg hadde ikke blitt informert om at jeg skulle åpne butikken eller var satt opp. 2.) Jeg hadde ikke fått nøkkel for å åpne butikken. 3.) Jeg hadde aldri fått noe opplæring i å åpne butikken og visste igrunn ikke hva jeg skulle gjort! Jeg føler at de på butikken prøvde å lure seg unna og skulle få meg til å betale denne boten. Er dette lov? Var det min feil? Anonymous poster hash: 8a394...3d8
gjestgjestgjest1 Skrevet 10. desember 2014 #2 Skrevet 10. desember 2014 Jeg er ingen ekspert, men det hørtes ekstremt ulovlig ut. 6
Gjest pellepirat Skrevet 10. desember 2014 #3 Skrevet 10. desember 2014 Selvfølgelig er ikke dette lov! Dette høres jo horribelt ut! Bra du sa opp og kom deg unna en slik bedrift. Du burde jo nærmest anmeldt dem. Her prøver de helt klart å snike seg unna bot fra senter el. lignende. Mange ansatte opplever nok dessverre dårlige kår, de er ofte ikke organisert, og mange sjefer "pisker" nye rundt som de vil uten verken avtaler el noe. Skriftlig arbeidsavtale når man begynner er veldig viktig!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #4 Skrevet 10. desember 2014 Jeg kan bare samtidig informere dere om det gjelder Bestseller Retail. Anonymous poster hash: 8a394...3d8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 Hvordan skulle du ha låst opp butikken uten nøkkel ? Arbeidslister med arbeidstid skal henges opp/leveres de ansatte senest to uker i forveien. Men selv om det hang ei liste der som du ikke har sett skjønner jeg ikke helt hvordan du skulle ha låst opp uten nøkkel...Anonymous poster hash: b92d5...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #6 Skrevet 10. desember 2014 Hvordan skulle du ha låst opp butikken uten nøkkel ? Arbeidslister med arbeidstid skal henges opp/leveres de ansatte senest to uker i forveien. Men selv om det hang ei liste der som du ikke har sett skjønner jeg ikke helt hvordan du skulle ha låst opp uten nøkkel...Anonymous poster hash: b92d5...cb4 Nettopp! Det var det jeg også sa til sjefen min. En ting er at de ikke har informert meg, men de har heller ikke gitt meg nøkkel for å låse meg inn! Anonymous poster hash: 8a394...3d8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #7 Skrevet 10. desember 2014 Jeg kan bare samtidig informere dere om det gjelder Bestseller Retail. Anonymous poster hash: 8a394...3d8 Jobbet i Jack&Jones selv, makan til oppførsel på enkelte daglig ledere der skal man se langt etter! Bra at du sluttet, men synd at det ikke ble rapportert til arbeidstilsynet. Anonymous poster hash: fc883...fdb
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #8 Skrevet 10. desember 2014 Nei og nei! Boten er til butikken ikke til deg! Anonymous poster hash: 8a394...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #9 Skrevet 10. desember 2014 Nettopp! Det var det jeg også sa til sjefen min. En ting er at de ikke har informert meg, men de har heller ikke gitt meg nøkkel for å låse meg inn!Anonymous poster hash: 8a394...3d8 Du skulle vært tøff nok til å reise deg under dette møtet, stille sjefen spørsmål om hvordan h*n tenkte du skulle låse opp når h*n ikke har gitt deg nøkkel, høylytt og saklig kritisert den inkompetente ledelsen foran alle de andre ansatte, sagt opp på dagen og gått stille og rolig ut. Jeg hadde ikke vært så tøff jeg heller, altså, men noen ledere hadde fortjent å få høre et saklig alvorsord om deres egen mangel på kompetanse. Er dette noe som har skjedd nylig? Er denne butikken en del av en kjede slik at du kan sende en skriftlig klage ledelsen i et sonekontor eller lignende? Nå vet ikke jeg hva slags bedrift dette er, men selv hadde jeg hatt stor nytte av å få høre det dersom jeg hadde ansatt en leder som var så inkompetent. Anonymous poster hash: b92d5...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #10 Skrevet 10. desember 2014 Du skulle vært tøff nok til å reise deg under dette møtet, stille sjefen spørsmål om hvordan h*n tenkte du skulle låse opp når h*n ikke har gitt deg nøkkel, høylytt og saklig kritisert den inkompetente ledelsen foran alle de andre ansatte, sagt opp på dagen og gått stille og rolig ut. Jeg hadde ikke vært så tøff jeg heller, altså, men noen ledere hadde fortjent å få høre et saklig alvorsord om deres egen mangel på kompetanse. Er dette noe som har skjedd nylig? Er denne butikken en del av en kjede slik at du kan sende en skriftlig klage ledelsen i et sonekontor eller lignende? Nå vet ikke jeg hva slags bedrift dette er, men selv hadde jeg hatt stor nytte av å få høre det dersom jeg hadde ansatt en leder som var så inkompetent.Anonymous poster hash: b92d5...cb4 Jeg tok dette opp med sjefen senere og ga klar beskjed om at jeg aldri har blitt behandlet på en slik måte. Jeg burde uansett tatt det videre og angrer på at jeg ikke gjorde det! Dette skjedde for ca 3 år tilbake. Butikken er en del av en kjede som heter Bestseller Retail(Vero Moda, Only, Jack & Jones etc.) Anonymous poster hash: 8a394...3d8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #11 Skrevet 10. desember 2014 I hvilken by var dette? Anonymous poster hash: fc883...fdb
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #12 Skrevet 10. desember 2014 I hvilken by var dette? Anonymous poster hash: fc883...fdb Oslo Anonymous poster hash: 8a394...3d8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #13 Skrevet 10. desember 2014 Jævla drittfolk. NEI, det er ikke lov. Husker selv jeg ble ansatt i en klesbutikk som butikkassistent med en stilling på 10%, kunne evt. få flere vakter/timer ved behov. Da fungerende daglig leder ble sykmeldt pga. graviditet måtte jeg ta over hele sjappa, føre økonomi, sette opp vaktlister, ta imot og registrere varer - you name it. UTEN om så mye som å bli spurt om jeg hadde muligheter for å jobbe 100%. Slik stod det på i 2 måneder uten noen form for avlastning eller godtgjørelse utover assistentlønn. Helt til gruppelederen for butikk-kjeden kom å sa den skulle legges ned... Hadde jeg hatt litt mer vett i huet, eller hadde jeg vært litt eldre, hadde jeg aldri godtatt noe sånt i arbeidslivet. Sånne folk, sjefer og folk som driver butikk (i ordets rette forstand) vet å utnytte unge, uerfarne mennesker til sin fordel. Anonymous poster hash: bf9d9...cbc
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #14 Skrevet 10. desember 2014 Kanskje litt dumt å spørre, men er det noe jeg kan gjøre noe med nå? Jeg får ingenting ut av det, men jeg vil ikke at slike mennesker skal ha ledelsen. De misbruker folk! Denne butikken hadde byttet 5 butikksjefer på 1 eller 2 år! Og med god grunn! Anonymous poster hash: 8a394...3d8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #15 Skrevet 10. desember 2014 Jeg kan bare samtidig informere dere om det gjelder Bestseller Retail. Anonymous poster hash: 8a394...3d8 TS at du beskriver en personalsak og interne forhold på en arbeidsplass og navngir både arbeidsgiver og arbeidsted på en åpne nettside, er både ekstremt illlojalt, ulovlig mht. Taushetsplikt og sier mer om deg som arbeidtaker enn om arbeidsgiver. Blir arbeidsgiver oppmerksom på dette kan du nesten regne med å bli politianmeldt. Anonymous poster hash: 20095...bcc 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #16 Skrevet 10. desember 2014 TS at du beskriver en personalsak og interne forhold på en arbeidsplass og navngir både arbeidsgiver og arbeidsted på en åpne nettside, er både ekstremt illlojalt, ulovlig mht. Taushetsplikt og sier mer om deg som arbeidtaker enn om arbeidsgiver. Blir arbeidsgiver oppmerksom på dette kan du nesten regne med å bli politianmeldt.Anonymous poster hash: 20095...bcc Men det er jo umulig å vite hvilken butikk TS har jobbet i....Bestseller har Vero Moda, Only, Jack & Jones, Selected, Name It, Pieces, Vila og Object, tilsammen sikkert 100 butikker bare i Oslo! Anonymous poster hash: 4183c...c50 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #17 Skrevet 10. desember 2014 Jeg vet ikke så ekstremt mye om det her, men var det ikke da helt feil av lederen min å dele foran alle kollegaene mine at jeg skulle betale en bot på 4000,- uten at jeg hadde en anelse om det? Bør ikke de bli politianmeldt for å ha prøvd å få meg til å betale en bot som var deres? TS at du beskriver en personalsak og interne forhold på en arbeidsplass og navngir både arbeidsgiver og arbeidsted på en åpne nettside, er både ekstremt illlojalt, ulovlig mht. Taushetsplikt og sier mer om deg som arbeidtaker enn om arbeidsgiver. Blir arbeidsgiver oppmerksom på dette kan du nesten regne med å bli politianmeldt.Anonymous poster hash: 20095...bcc Anonymous poster hash: 8a394...3d8 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #18 Skrevet 10. desember 2014 TS at du beskriver en personalsak og interne forhold på en arbeidsplass og navngir både arbeidsgiver og arbeidsted på en åpne nettside, er både ekstremt illlojalt, ulovlig mht. Taushetsplikt og sier mer om deg som arbeidtaker enn om arbeidsgiver. Blir arbeidsgiver oppmerksom på dette kan du nesten regne med å bli politianmeldt. Anonymous poster hash: 20095...bcc For noe tull! Man kan forøvrig politianmelde hvem som helst for nesten hva som helst, men saken hadde uansett blitt henlagt. Har du aldri lest en sak i avisa om kritikkverdige arbeidsforhold, hvor arbeidsplassens navn blir nevnt? (og varsleren gjerne er en anonym tidligere ansatt)Anonymous poster hash: b92d5...cb4 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #19 Skrevet 10. desember 2014 TS at du beskriver en personalsak og interne forhold på en arbeidsplass og navngir både arbeidsgiver og arbeidsted på en åpne nettside, er både ekstremt illlojalt, ulovlig mht. Taushetsplikt og sier mer om deg som arbeidtaker enn om arbeidsgiver.Blir arbeidsgiver oppmerksom på dette kan du nesten regne med å bli politianmeldt.Anonymous poster hash: 20095...bcc .....Politiet hadde nok ledd kjempehøyt mens de klaska anmeldelsen i bordet og sa "HENLAGT!". Anonymous poster hash: 4183c...c50 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #20 Skrevet 10. desember 2014 Hei! For noen år tilbake jobbet jeg i en klesbutikk i et senter. Timeslønnen lå på 130,- og vi fikk ingen tillegg eller overtid. Etter 1 dag(2timer) med opplæring fikk jeg beskjed om at jeg måtte jobbe alene i 4 timer samt stenge butikken. Butikken stengte kl 9 og jeg ble ikke ferdig på jobb kl 22.30 fordi jeg har helt alene og butikken hadde et veldig avansert system som jeg ikke hadde noe særlig opplæring i. Jeg fikk ingenting betalt for den tiden jeg ble der ekstra. Jeg hadde ingen faste timer og jeg ble ringt etter behov. En lørdagsmorgen får jeg plutselig telefon ifra jobben om at butikken står stengt på senteret da det var jeg som skulle åpne butikken. Jeg var 2 timer unna der butikken lå da jeg var på besøk hos mine foreldre. Jeg tok første tog inn og kom meg på jobb. Jeg fikk utrolig mye kjeft fra sjefen. Butikken hadde fått bot på 4000,- og regionssjefen, under et møte med alle ansatte, fortalte alle hva som hadde skjedd og at JEG måtte betale den boten fordi butikken ikke var ansvarlig for det. Jeg ble utrolig provosert og flau over at sjefen nevnte dette foran alle og at jeg nå som student hadde en bot på 4000,- son jeg måtte betale. Jeg sa opp jobben på flekken og hørte aldri noe om den boten igjen. 1.) Jeg hadde ikke blitt informert om at jeg skulle åpne butikken eller var satt opp. 2.) Jeg hadde ikke fått nøkkel for å åpne butikken. 3.) Jeg hadde aldri fått noe opplæring i å åpne butikken og visste igrunn ikke hva jeg skulle gjort! Jeg føler at de på butikken prøvde å lure seg unna og skulle få meg til å betale denne boten. Er dette lov? Var det min feil? Anonymous poster hash: 8a394...3d8 ikke lov, men SVÆRT mange butikker på kjøpesenter gir bot til ansatte ved for sein åpning. tror kjøpesenteret gir butikken bot og butikken gir det til den ansatte, har selv jobbet i en slik butikk og har mange venner som gjør det også. søkte dette opp og det er ulovlig. Anonymous poster hash: 9e0ae...344
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå