Gå til innhold

Sengevæting gutt 8 år

Anbefalte innlegg

Gjest tuppesjura
Skrevet

Har en gutt på 8 år som sliter med sengevæting sporadisk. Vi har sett sammenheng med perioder hvor han er lav i jern, men nå har han gått på jerntilskudd i hele høst, 2tab jern 27mg daglig, og likevel har han uhell. I natt har han tisset ut vår seng uten å våkne. Det har gått gjennom overmadrassen (som er ganske tykk). Jeg blir litt frustrert og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

Pleier å ha kladder i senga hans, men siden han lå i vår seng, var det selvfølgelig ingenting der.

Råd, anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at noen har hatt nytte av å sette et plaster over magen, der urinblæra ligger. De våkner lettere for å gå på do, når denne begynner å stramme seg fordi blære fylles.

Skrevet

Har en gutt på 8 år som sliter med sengevæting sporadisk. Vi har sett sammenheng med perioder hvor han er lav i jern, men nå har han gått på jerntilskudd i hele høst, 2tab jern 27mg daglig, og likevel har han uhell. I natt har han tisset ut vår seng uten å våkne. Det har gått gjennom overmadrassen (som er ganske tykk). Jeg blir litt frustrert og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

Pleier å ha kladder i senga hans, men siden han lå i vår seng, var det selvfølgelig ingenting der.

Råd, anyone?

Har en nevø på snart 7 år med samme problem. Der vekker foreldrene han ved 23-tiden slik at han får gått på do. Da går det greit resten av natten. Han blir ikke vekket helt, men blir leid fra seng til toalettet i halvkoma. Lysene i gang og toalett er da dimmet helt ned, slik at han ikke skal våkne ordentlig.

Anonymous poster hash: 90b9c...567

Gjest tuppesjura
Skrevet

Ofte våkner han om natta når han må på do, men antakelig sover han ekstra hodt når han har fått ligge i vår seng og ikke alene. Skikkelig frustrerende, og ekstra ille når han ikke har våknet underveis heller, men at hele greia har gått i senga.

Skrevet

Sengevæting skyldes at hormonproduksjon av Vassopresin (?) er lav.

Enkelte kan slite med dette til etter puberteten, men de fleste vokser det av seg innen da.

Det finnes veldig mye, bra informasjon på nett.

Rent praktisk ville jeg kjøpt tisselaken og hatt kladder under et stikklaken slik de har på aldershjem o.l.

Ellers gjelder det egentlig å holde seg mest mulig i ro ift barnet det gjelder.

Det er slitsomt og upraktisk, men ingen grunn til bekymring:)

Gjest tuppesjura
Skrevet

Er i grunn ikke bekymret, men det er jo ikke noe særlig for verken den ene eller den andre. Og jeg forsøker virkelig å holde meg rolig og ikke bli sint, for dette er jo ikke noe han gjør med vilje. Men, det er ganske vanskelig når man står der og skifter på senga midt på natta.

Sendte forespørsel til legen på dette, om det var noe en kunne gjøre, og om det var muligheter for å få bleier og kladder på blåresept i slike tilfeller, og han sier da at det ikke er vanlig å gi blåresept men at en skal søke om grunnstønad for å dekke dette. Høres helt merkelig ut spør du meg....

• Liker 1
Skrevet

Vi har fått bleier til datteren vår på blå resept siden hun var fem.

Vi har funnet ut at vi stresser ikke, snakker lite om det som et problem. Hun bruker bleie om natten, det er bare slik det er.

Av erfaring med tidligere barn blir hun tørr når hun er klar. Vi kommer ikke til vekke henne på kvelden, eller bruke noe medisin for å holde henne tørr, da dette ikke var utslagsgivende for bleieslutt tidliger. Det skapte bare stress for barnet.

Anonymous poster hash: 6df95...893

• Liker 1
Skrevet

Er i grunn ikke bekymret, men det er jo ikke noe særlig for verken den ene eller den andre. Og jeg forsøker virkelig å holde meg rolig og ikke bli sint, for dette er jo ikke noe han gjør med vilje. Men, det er ganske vanskelig når man står der og skifter på senga midt på natta.

Sendte forespørsel til legen på dette, om det var noe en kunne gjøre, og om det var muligheter for å få bleier og kladder på blåresept i slike tilfeller, og han sier da at det ikke er vanlig å gi blåresept men at en skal søke om grunnstønad for å dekke dette. Høres helt merkelig ut spør du meg....

Ha dobbelt i senga slik at du ikke trenger å skifte om natten.

Dersom tilsig kun er en gang om natten vel og merke..

Hva med å ha laken, tisselaken og laken igjen, slik at du kan flerre av?

Ha også gjestedyna i nærheten?

Gjest tuppesjura
Skrevet

Kom over denne artikkelen når vi hadde en 7-åring og en 10-åring som ikke var tørre om natta. Fulgte "oppskriften" til Juul, og minsten har ikke hatt uhell etterpå. Størstemann var tørr iløpet av to uker. Utrolig, men sant! http://ipad.dagbladet.no/2009/10/22/nyheter/tema/helse/barn_og_unge/jesper_juul/8683613/Anonymous poster hash: 5c09e...18c

Virker egentlig veldig fornuftig det Jesper Juul sier, men samtidig litt brutalt. Men absolutt verdt å teste ut!

Hvordan tok ungene det mens det pågikk? Syntes de det va flaut at de tisset på seg, eller brydde de seg ikke? Min ser nemlig egentlig ikke ut til å bry seg. Det eneste jeg har merket til det er at han innimellom tar bort kladdene som har ligget i senga, fordi han ikke vil ha de der.

Det virker også som at han har litt dårlig blærekontroll, eller om han bare venter for lenge med å gå på do, for jeg hentet han etter en utedag her for noen uker siden, og når vi går hjem sier han at han har vært uheldig. Da hadde doen vært opptatt på skolen og han hadde ikke greid å holde seg, og det resulterte jo i tiss i alle klærne han hadde på seg - til og med ned i skoene. Da måtte jeg si til han om at det var sånn at doen var opptatt og det var krise, så fikk han gå ut å tisse fremfor å tisse på seg.

Skrevet

Virker egentlig veldig fornuftig det Jesper Juul sier, men samtidig litt brutalt. Men absolutt verdt å teste ut!

Hvordan tok ungene det mens det pågikk? Syntes de det va flaut at de tisset på seg, eller brydde de seg ikke? Min ser nemlig egentlig ikke ut til å bry seg. Det eneste jeg har merket til det er at han innimellom tar bort kladdene som har ligget i senga, fordi han ikke vil ha de der.

Det virker også som at han har litt dårlig blærekontroll, eller om han bare venter for lenge med å gå på do, for jeg hentet han etter en utedag her for noen uker siden, og når vi går hjem sier han at han har vært uheldig. Da hadde doen vært opptatt på skolen og han hadde ikke greid å holde seg, og det resulterte jo i tiss i alle klærne han hadde på seg - til og med ned i skoene. Da måtte jeg si til han om at det var sånn at doen var opptatt og det var krise, så fikk han gå ut å tisse fremfor å tisse på seg.

Mine syns nok det var litt flaut, og også slitsomt og våkne opp i våt seng, med sengeskift, dusjing osv(alltid en av oss voksne som skiftet på sengen selvsagt) Særlig hvis de skulle overnatte hos venner så var de alltid litt nervøse for om de kom til å ha uhell der.

Fikk forresten kladder og bleier på blå resept uten problem. Dette er ca 4 år siden nå.

Anonymous poster hash: 5c09e...18c

Anonymous poster hash: 5c09e...18c

Gjest tuppesjura
Skrevet

Mine syns nok det var litt flaut, og også slitsomt og våkne opp i våt seng, med sengeskift, dusjing osv(alltid en av oss voksne som skiftet på sengen selvsagt) Særlig hvis de skulle overnatte hos venner så var de alltid litt nervøse for om de kom til å ha uhell der.

Fikk forresten kladder og bleier på blå resept uten problem. Dette er ca 4 år siden nå. Anonymous poster hash: 5c09e...18c Anonymous poster hash: 5c09e...18c

Hadde nesten vært lettere om han hadde syntes det var flaut. Han har ikke overnattet hos noen kompiser, det har liksom aldri vært noen spørsmål verken den ene eller den andre veien. Vet at det er flere av ungene på trinnet hans som sliter med samme, så kan jo ha en sammenheng.

Det virker heller ikke som at det har noen betydning hvor mye drikke han inntar før han legger seg. Vi har forsøkt å styre dette noe, uten at vi har merket resultater av det, og han har lagt seg etter å ha drukket masse uten problemer.

Skrevet

Jeg var sengevæter fram til ca 2-3 klasse, og for meg var dette noe jeg virkelig ikke rådet over. Jeg kunne ha tørre netter for så å tisse i sengen igjen senere. Mine foreldre gjorde ikke noe stort nummer utav dette. Selvsagt må det ha vært stressende for dem, men det lot de meg ikke skjønne. Jeg sov ikke i bleier med mindre vi sov borte på steder der det ikke ville være mulig å skifte på sengen dagen etter. Hjemme skiftet de på sengen hvis jeg hadde hatt uhell (hadde sånn vanntett laken under sengetøyet). Hvis jeg hadde overnattingsbesøk tok de meg opp om natten slik at jeg ikke tisset meg ut.

Jeg tror jeg hadde blitt veldig lei meg og fortvilet hvis de hadde gitt uttrykk for at dette var noe jeg selv bestemte, og at jeg burde ta meg sammen. Jeg vokste det heldigvis av meg slik de fleste gjør.

Anonymous poster hash: 05cde...07f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...