Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg skal feire jul hans foreldre og søsken med familie. Totalt 9 barn i alderen 3-10 år, og 10 voksne. (Vi er det eneste barnløse paret).

I fjor var pakkeutdelingen her et rent mareritt. Bortsett fra at hvert barnebarn gir et bilde av seg selv til bestemor og bestefar, pakker ikke vi voksne opp gaver på julaften. Likevel, med 9 barn og opp mot 25 pakker til hver, må man begynne i 15-tida, omtrent. Hver pakke skal høytidelig deles ut, pakkes andektig opp, beundres og takkes for.

Innen vi var halvveis i fjor, hadde de fleste barna skreket opptil flere ganger. To av dem hadde kastet opp og en var like ved å besvime. Jeg satt med et migreneanfall av en annen verden og mannen satte like godt inn ørepropper. En av mødrene hadde grått på toalettet. Svigerfar tok seg opptil flere drammer i smug (det serveres egentlig ikke alkohol fordi "julaften er barnas dag", men noen og enhver kunne trenge noe å styrke seg på under denne seansen.

Hele greia foregår i ei lita stue som når godt over 30 grader mot slutten av kvelden. Svigermor har hele dagen fôret barna med sukker slik at de er fullstendig hypre. Hun er vel den som liker dette oppstyret best, jo mer liv og røre, jo bedre.

(Må legge til at svigermor søster, som er enke, ikke makter dette styret og velger heller å feire julaften i total ensomhet, selv om hun er en veldig sosial person egentlig).

Dette var ikke greit! Jeg har mest lyst til å droppe hele greia, men det er heller ikke enkelt. Så mitt spørsmål er egentlig om jeg kan ta opp dette? At man finner andre løsninger. (Jeg som barnløs er jo redd for å mene for mye om "barnas feiring" også).

Anonymous poster hash: c6472...b2a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men det der kan umulig være noe godt juleminne for noen. Da jeg var liten fikk vi barna pakke opp noen gaver om morgenen, vi fikk en gave på kvelden 23. også...kanskje dere forsiktig kunne ymter frempå til gråtende mor på toalettet om det kanskje ikke var en idé at barna åpnet gavene fra sine respektive foreldre om morgenen i sengen? Høres ut som et mareritt! Og jeg hadde lett drukket litt i smug selv...

Anonymous poster hash: 4d204...a52

• Liker 4
Skrevet

Stakkars besteforeldre.... Gir hvert barn et bilde av seg selv hvert eneste år?

9 barn.... Det blir i kjapp hoderegning over 160 bilder tilsammen i løpet av 18 år.....

Anonymous poster hash: 120b6...40a

• Liker 12
Skrevet

Slutt å sutre! Hvorfor er det så j*vlig at de gir bilder av seg selv? Er du helt blåst? Det er ikke verre enn at du sitter for deg selv og sturer på julaften? Si at du blir hjemme. Så kan du kose deg mutters alene og pakke opp dine egne pakker, hvis det er så GRUSOMT og forferdelig å delta i en felles julegaveåpning.. Fy søren..

• Liker 1
Skrevet

hva med og feire med svigermors søster? så slipper hun å være ensom :D

• Liker 17
Skrevet

Nå skriver jo AB at barn gråter, kaster opp og besvimer (!), så det er vel neppe kun AB som synes dette er slitsomt??

Anonymous poster hash: 4d204...a52

• Liker 15
Skrevet

Dra til svigermors søster. Det der høres så innihelvete jævlig ut at jeg aldri hadde orket.

• Liker 23
Skrevet

Hvorfor kan ikke gaveåpningen spres litt utover dagen. Gi hvert barn en gave som de åpner samtidig. Og så kan foreldrene passe på hva deres barn får. Vi feirer julaften alene, men hvis våre to barn skulle åpnet en og en gave hadde vi holdt på til langt natt.

Lur oppe et vindu slik at det ikke blir så varmt. Og få mannen din til å ta en prat med sin mor om at enten roer hun ned sukkerutdelingen til barna, ellers feirer dere jul et annet sted.

Anonymous poster hash: b3fef...729

• Liker 1
Skrevet

Snakk med søsken om hvordan de ser på gaveseremonien, og foreslå en forenkling? Dere er altfor mange sammen til å gjøre så mye ut av hver gave. Hvis skikken er viktigst for besteforeldrene kan kanskje deres gaver deles ut i plenum som før, og så pakkes resten opp i mer uformelle grupper av voksne og barn? Noen gaver kan tas tidlig på dag, eller spares til 1. juledag. Vi har ikke 1 gave om gangen-policy, og vi er langt færre enn dere.

Skrevet

Høres litt kjent ut... Bortsett fra at i min familie blir dette første gang vi har barn med på over 15 år... Vi begynner alltid gaveutdeling slik, men ender opp med at gaveutdeler blir lei og til slutt pakkes de siste gavene opp mer eller mindre samtidig. Også åpnes altan døren slik at det blir levelig. Stort sett går dette greit, rett og slett fordi vi er alle en "tight" gjeng hvor takhøyden heldigvis er stor.

Jeg misstenker at om du begynner å "tulle" med tradisjonene så blir det lite populært. Det er bedre at slik ting komme fra hennes egne barn.

Det er viktig at Julen bli hyggelig for barn, men om foreldrene synes det er ulidelig så blir det neppe hyggelig for noe i lengden...

Skrevet

Minner meg litt om hvordan det var å feire med svigers. Mannen min har to søstre, og begge har tre unger hver mellom 4 og 10 år. Julaften var det reneste hurlumhei.. Pinnekjøttet ble intatt i litt kaotisk manér allerede klokka fire, og resten av kvelden var en eneste stor gaveseanse hvor barna var i hundre. Klokka 21 var julekvelden over, for da kubbet de fleste av ungene, og de voksne var helt utkjørt..

Både mannen og jeg er foreløpig barnløse, og syntes dette var en stressende julefeiring. Så vi begynte rett og slett å feire julaften bare vi to for to år siden. Det skal vi gjøre i år også. Pynte leiligheten vår pent, bruke laaang tid på herlig julemiddag med både forrett og lite barnevennlig dessert, pakke opp gaver i ro og fred, høre på julesanger og kose oss inn i de sene timer med noen glass rødvin og romantikk ;) Helt herlig, og det kjennes så mye riktigere for oss! Så kan vi heller gå på julebesøk til svigers 1. eller 2. juledag.

Nå er jeg gravid, så julen til neste år har vi en baby, men tror fortsatt vi vil prøve å ha en rolig julaften. Det er det vi trives best med. For oss er julaften en kveld for ettertenksomhet, ikke for kaos og timesvis med hysteriske gaveutdelinger. Det må da være like mye lov! Julaften ER faktisk ikke bare barnas dag, det er en dag som skal være fin for alle. Så hvis dere ikke trives hos svigers akkurat på julaften, så bør det være helt greit å takke høflig nei :)

Anonymous poster hash: ca38b...4c1
  • Liker 13
Skrevet

Dra til svigermors søster å feir jul med henne. Bare si til familien det som det er.

Anonymous poster hash: 159fa...10d
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har vokst opp med at man tar seg tid til en skikkelig gaveutdeling, og setter stor pris på det. Utfordringen er naturligvis at dette fungerer bra om de som er med på utdelingen er familie med 2-3 normale unger, men mindre bra om man er så mange samlet som TS nevner - i tillegg med hypre og overstimulerte unger.

I en slik situasjon tror jeg det beste ville være å ta gaveutdelingen hver for seg. Det krever jo en annen logistikk på kvelden, og vil gjerne kanskje møte motbør om man foreslår det. Det virker heller ikke som foreldrene her er hands on med situasjonen, ved å ta de grep og sette de grenser som kreves for at kvelden skal bli trivelig for alle.

Anonymous poster hash: 62ff3...f1d
  • Liker 1
Skrevet

Foreslå at det kun er gaver til og fra familiemedlemmene som tas på julaften? Slik at gaver fra svigers, svogers og venner tas hjemme hos de enkelte?

Tradisjon eller ei, det der hørtes helt vanvittig ut. Hvis alle synes det er like ille er de vel innstilt på å gjøre noen endringer? Jeg synes det høres trasig ut at julaften bare blir stress og hyl, for alle parter.

Hvis noen skulle mene at det ikke går an å endre på dette, ville jeg vurdert å feire med hun som sitter alene. Jul skal være kos, ikke kaos. Og det kommer fra en som feirer med seks barn :ler:

• Liker 4
Skrevet

Huff slitsomt...

Vi er ofte mange på julaften men det har aldri vært sånt stress.

Annet hvert år feirer mamma og samboer +3(4) barn, tante og onkel + 2 barn og onkel og tante + 3 barn, og mommo sammen. Det hender det også blir flere.

Ene jula vi hadde for mange mange år siden samla vi hele slekta hos oss, med stort og smått så var det vel 40stk eller noe i den duren, og pakkene lå så kun toppen av treet synes.. Det har kanskje vært den hyggeligste julaften vi har hatt, oldeforeldrene døde et år eller to senere.

Vi spiser kl 5, pakkene begynner kanskje kl 7. Alltid to barn som leser opp hver pakke og deler de ut. Ingen pakker opp før alle er gitt ut, men da pakker alle opp likt. Vi er stort sett ferdig på 2 timer og alle er blide og fornøyde.

Så når alle er ferdig, så ser man litt på hva de andre fikk, og takker for sine gaver.

Det hender det har vært gitt litt mer spesielle gaver, som har blitt hentet fram når alle de andre er utdelt, og som pakkes opp foran alle.

Det stresset du beskriver hørtes forferdelig slitsomt ut, så ville enten prøvd å snakke med de, evt. feiret aleine eller sammen med søsteren. Jula blir så lite trivelig med mas og kjas

• Liker 1
Skrevet

Jeg har barn selv, og syns det er helt greit at du tar opp dette selvom du ikke har barn. Ja, julaften skal være hyggelig for barna. Men det skal være hyggelig for de andre også, og det er det mange som ser ut til å glemme. Man skal ikke sette sine voksne gjester til side, og at ungene spyr og besvimer og folk gråter på do er ikke greit. Ta det opp du, og lykke til!

• Liker 3
Skrevet

25 pakker til hvert barn høres jo helt ekstremt ut!

• Liker 3
Skrevet (endret)

25 pakker til hvert barn høres jo helt ekstremt ut!

Det trenger slett ikke være uvanlig med 25 gaver til hvert barn. Det er mange som har store familier, og det er mange som også har mange venner de får gaver fra. That's it ;)

Mannen og jeg skal feire jul hans foreldre og søsken med familie. Totalt 9 barn i alderen 3-10 år, og 10 voksne. (Vi er det eneste barnløse paret).

I fjor var pakkeutdelingen her et rent mareritt. Bortsett fra at hvert barnebarn gir et bilde av seg selv til bestemor og bestefar, pakker ikke vi voksne opp gaver på julaften. Likevel, med 9 barn og opp mot 25 pakker til hver, må man begynne i 15-tida, omtrent. Hver pakke skal høytidelig deles ut, pakkes andektig opp, beundres og takkes for.

Innen vi var halvveis i fjor, hadde de fleste barna skreket opptil flere ganger. To av dem hadde kastet opp og en var like ved å besvime. Jeg satt med et migreneanfall av en annen verden og mannen satte like godt inn ørepropper. En av mødrene hadde grått på toalettet. Svigerfar tok seg opptil flere drammer i smug (det serveres egentlig ikke alkohol fordi "julaften er barnas dag", men noen og enhver kunne trenge noe å styrke seg på under denne seansen.

Hele greia foregår i ei lita stue som når godt over 30 grader mot slutten av kvelden. Svigermor har hele dagen fôret barna med sukker slik at de er fullstendig hypre. Hun er vel den som liker dette oppstyret best, jo mer liv og røre, jo bedre.

(Må legge til at svigermor søster, som er enke, ikke makter dette styret og velger heller å feire julaften i total ensomhet, selv om hun er en veldig sosial person egentlig).

Dette var ikke greit! Jeg har mest lyst til å droppe hele greia, men det er heller ikke enkelt. Så mitt spørsmål er egentlig om jeg kan ta opp dette? At man finner andre løsninger. (Jeg som barnløs er jo redd for å mene for mye om "barnas feiring" også).

Anonymous poster hash: c6472...b2a

Hadde jeg vært dere så hadde jeg dratt til din svigermors søster! Selv om hun har feiret jul alene de siste årene, så synes hun gjerne det er koselig å ha litt selskap :) Eller dere kan invitere henne hjem til dere, og likevel velge å være bare dere tre. Så kan dere bare si til de andre at det er sånn dere vil ha det, dere foretrekker jula i litt roligere omgivelser. Samtidig så er du også gravid, og da er det ikke sikkert du tåler så mye.

Uansett synes jeg 19 personer høres helt ekstremt ut! Det må da kunne gå an å dele seg opp i mindre selskap, uten at noen skal bli fornærma for det?! Dere kan ombestemme dere, og takke nei til å feire hos din manns foreldre, - de har ingen rett til å tvinge dere til å være der når dere ikke har lyst. Ønsker mannen din det, og ikke du, har du uansett muligheten til å være for deg selv, eller evt med din manns søster? Selv om andre synes at det er rart...

At det blir varmt med 19 personer i hus er jo ingen tvil om. Sett opp et vindu, la være å tenne stearinlys, eller kanskje leie et "større" lokale som er mer egna på så mange mennesker? :P

Selvfølgelig kan du ta dette opp med de det gjelder

Endret av Millimani
Skrevet

Stakkars besteforeldre.... Gir hvert barn et bilde av seg selv hvert eneste år?

9 barn.... Det blir i kjapp hoderegning over 160 bilder tilsammen i løpet av 18 år.....

Anonymous poster hash: 120b6...40a

:skratte::skratte::skratte:

Anonymous poster hash: 9be69...0c8

• Liker 2
Skrevet

Hoff, høres ut som mye styr. Å pakke opp en og en, beundre den og takke trodde jeg kun var vanlig i små familier som min, så for å få det hele til å vare lengre så gjorde vi det sånn. Når det er så mange kan man ikke heller alle sammen åpne en pakke hver samtidig? Mtp hvor mange barn det er, og at de gjerne får mange pakker.

Anonymous poster hash: 1eec6...363
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...