Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 22, og har ikke all verdens å rute med etter at alt som må betales er betalt osv.

For meg er det helt grusomt å skulle kjøpe gaver, har en mor på litt over 40 som liker å få dyrere gaver, også har jeg en bror på 16 som bare vil ha spill til jul (koster 400-600 for de har ønsker seg) og en lillebror på 5, hvor da ønsket kun er lego - og lego, der må man jo hvertfall ut med 250/300 eller mer.

Så er det typen, samboeren min... Ønsker å kunne gi han alt til jul, alt fra kule tshorter til deodorant, parfyme, vin, gavekort...

Jeg blir så utrolig trist av dette. Har 3 venninner jeg også skal kjøpe til, så går jo minst en tusen lapp på de 3 også...

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke gi dårlige gaver, og kjenner på et så stort press nå. 14 dager igjen til jul, og aner ikke hva jeg skal gjøre...!

Har dere noen tips å komme med? Blir utrolig glad for svar!! :blomst:

Anonymous poster hash: 3db99...6ae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt ned på folk du må gi gaver til. Kanskje litt sent nå, men tenk på det til neste år.

Og begynn tidligere med gavehandlingen neste år.

Lego (og andre ting også) trenger ikke være dyrt så lenge du følger med på salg/tilbud.

Du skriver at moren din ønsker seg dyre ting. Kan du komme med noen eksempler på ting hun ønsker seg? Kan du eventuelt spleise med noen andre i familien din?

Om man melder seg inn i forskjellige kundeklubber så får man rabatter og spesialtilbud.

Hvilke spill ønsker broren din seg? Platekompaniet har ganske bra tilbud i julekalenderen sin.

Anonymous poster hash: a8182...d78
Gjest incognita
Skrevet

Hva med at du avtaler med venninnene dine at dere dropper gaver i år? Dere er jo like glade i hverandre selv om dere ikke bytter gaver? Eventuelt, om du synes det er viktig med gaver kan dere avtale å kjøpe for en symbolsk sum? Finnes mye hyggelig du kan kjøpe for under 100,- kr.

At familien din ønsker seg så dyre gaver fra deg høres helt fjernt ut. Er de klare over den økonomiske situasjonen din?

• Liker 3
Skrevet

Kjære vene du bruker nå vel ikke 1000 kroner på hver av vennene dine?? Jeg og mine venner pleier å ligge på rundt 200. Og ærlig talt synes jeg det er direkte frekt å forvente dyre gaver av datter og søster når hun er student. Jeg er student selv og lager mange av mine julegaver(sjekk ut pinterest for ting som; gift ideas diy f.eks.), har laget skjerf, armbånd, bakevarer, forklær, coasters, spill osv. Samboeren min er den jeg bruker mest på, 1000 kr, men det kunne holdt med mindre også egentlig.

Anonymous poster hash: b4b0d...999
  • Liker 1
Skrevet

Man kan ikke forventer dyre gaver hvis en vet at personen har begrenset med midler. Gi det du føler du kan du ts, ikke til de andres forventninger.

• Liker 3
Skrevet

Hva med at du avtaler med venninnene dine at dere dropper gaver i år? Dere er jo like glade i hverandre selv om dere ikke bytter gaver? Eventuelt, om du synes det er viktig med gaver kan dere avtale å kjøpe for en symbolsk sum? Finnes mye hyggelig du kan kjøpe for under 100,- kr.

At familien din ønsker seg så dyre gaver fra deg høres helt fjernt ut. Er de klare over den økonomiske situasjonen din?

Kjenner meg som tidenes kjipeste dame. Jeg har en inntekt på ca 750 i året og mannen rundt 1,3, vi kjøper gaver til hverandre på rundt 500 og bruker sjelden mere enn det på andre heller. Igrunn så er jeg dritt lei jula. Jeg strekker heller ut en hånd ellers i året...

Anonymous poster hash: abe62...ed8

• Liker 2
Skrevet

Hvis familien og vennene dine faktisk forventer dyre gaver så syntes jeg det er utrolig dårlig av dem. Jeg sier alltid til dem som gir til gave meg at de ikke må føle at de må kjøpe noe dyrt, at jeg blir glad for alt og at jeg gjerne får godteri i gave( er skikkelig glad i godteri! ) En godteripose eller lignende blir jo ikke dyrt. Hvis noen har veldig dårlig råd et år så sier dem at de ikke har råd til noe særlig og det reagerer jeg overhodet ikke på.

Gjest incognita
Skrevet

Kjenner meg som tidenes kjipeste dame. Jeg har en inntekt på ca 750 i året og mannen rundt 1,3, vi kjøper gaver til hverandre på rundt 500 og bruker sjelden mere enn det på andre heller. Igrunn så er jeg dritt lei jula. Jeg strekker heller ut en hånd ellers i året...

Jeg tjener bittelitt mer enn deg og jeg har sagt fra til mine nærmeste at jeg i år kun kommer til å kjøpe gaver til barna i familien, og at jeg ikke ønsker noen gaver i retur. Dette kjøpe-hysteriet nekter jeg å være en del av. Det finnes bedre måter å vise at man bryr seg, enten man er "fattig" student eller om man er mangemillionær.

• Liker 1
Skrevet

Dere tjener to mill i året til sammen og du sutrer over å bruke 500 kr på julegaver.... :rolleyes:

Anonymous poster hash: 98f0e...c47

• Liker 5
Skrevet

Lag ting selv, du vil spare maasse penger på det :)

Kjøp slike norgesglass eller lignende, lag din egen kropps/ansiktsskrubb og putt oppi - der har du 1 gave, billig og superfin! Ellers kan du ta et slikt glass og kjøpe neglelakker, neglefil, negleklipper, osv og lage et eget manikyr-kit. Du kan også lage cakemix/kakopulver/andre ting på glass og! Synes hele ideen med å putte ting i glass var så søt :fnise:

Det finnes masse DIY-ideer på pinterest, vil absolutt anbefale deg å ta en titt der. Ellers skal jeg selv lage fløtekarameller og annet - det er også en populær ting å gjøre.

Skrevet

Jeg tjener bittelitt mer enn deg og jeg har sagt fra til mine nærmeste at jeg i år kun kommer til å kjøpe gaver til barna i familien, og at jeg ikke ønsker noen gaver i retur. Dette kjøpe-hysteriet nekter jeg å være en del av. Det finnes bedre måter å vise at man bryr seg, enten man er "fattig" student eller om man er mangemillionær.

Det er det jeg alltid har sagt. De som har mye penger er de gjerrigste.

• Liker 7
Skrevet

Hva om dere vennene avtaler at alle kjøper gave til kun én person (avtaler hvem som gir til hvem så klart)?
Også til neste år så følger du med på salg, og evt prøver å spare litt hver måned gjennom året. Og selvom de ønsker seg dyre ting, så betyr ikke det at du faktisk MÅ kjøpe noe dyrt til dem!

Skrevet

Hvilke dyre gaver er det moren din forventer seg - parfyme, kremer, andre typer "luksusartikler"? Hva er ditt totale budsjett, altså hvor mye ser du for deg at du har råd til å bruke totalt?

Hva med f.eks. et kasjmirskjerf fra H&M eller et duftlys fra Voluspa til moren din? (skjerf kr. 499,-, lys ca kr. 250 - 300 avhengig av).

Når det gjelder broren din, sjekk ut desemberkampanjen deres på spill her: http://cdon.no/spill/desember_kampanje_spill/ - bestiller du nå rekker du fint å få det før jul.

Det finnes flere kule Lego-sett til under 200,- for aldersgruppen 5+: http://www.lekekassen.no/index.php?route=product/searchhelp&sort=p.price&order=ASC&search=&search=lego&min_age=3 (prisene i grått er veil. utsalgspris som du antakelig må ut med i forretningen der du bor).

Du behøver ikke kjøpe venninnegaver for mer enn rundt 100,- kr. til hver. En liten flaske sprudlende vin f.eks., eller et gavesett med kosmetikk, Vita har mange fine.

Stress ned, og lykke til med julegavehandelen!

Gjest Badebuksa
Skrevet

Kjøp det du har råd til, ferdig med det. Hvorfor tenkte du ikke på dette i januar 2014?

Nå har du lært, januar 2015 setter du av 500kr/mnd til jula.

Skrevet

Jeg har ikke verdens beste økonomi selv, men jeg begynte tidlig å tenke på jul (og andre utgifter jeg vil få gjennom skoleåret).

Begynte å spare rett etter sommeren, har nå et fint beløp på sparekontoen som jeg tenkte å ta fra om jeg skulle trenge det. Faktisk så har jeg ikke brukt de enda.

Jeg planlagte også å begynne julegaveinnkjøp i november. Eventuelt tidligere hvis det var gode tilbud. Trikset er å se etter de bra salgsvarene, og kjøpe de før desember slik at du ikke stresser for mye.

Jeg skjønner selvfølgelig at dette er ting du ikke kan gjøre nå, men kanskje noe å tenke på til neste år.

Det viktigste nå er at du setter av god tid til å handle, slik at du ikke gjør dyre hasteinnkjøp, og prøv å gå i butikkene sånn ca midt på dagen (eller hvordan det er der du bor) hvor det ikke er så mye rush. Broren din trenger ikke å vite at Lego-settet var på salg. Gå også gjennom nettbutikker for å se om du kan gjøre noen gode kupp der. Og så må du la være å tenke at gaven er for billig, er man student med dårlig økonomi så er man student med dårlig økonomi.

Personlig så er jeg ganske imot gavehysteriet, og prøver å kjøpe til så få som mulig, og så nyttige gaver som mulig.

Anonymous poster hash: 37908...011
Skrevet

Kjøp det du har råd til, ferdig med det. Hvorfor tenkte du ikke på dette i januar 2014?

Nå har du lært, januar 2015 setter du av 500kr/mnd til jula.

Eller bare sier ifra at nok er nok?

TS, kan du avtale med venninnene at dere heller treffes til en julekveld, og dropper gavene?

Skrevet

Dere tjener to mill i året til sammen og du sutrer over å bruke 500 kr på julegaver.... :rolleyes:

Anonymous poster hash: 98f0e...c47

Haha, ikke for pengenes del, men pga kjøpehysteriet.

• Liker 1
Gjest SånnCirka
Skrevet

Hva med å prøve å lage noen julegaver istedet? En skikkelig personlig, hjemmelaget julegave burde varme mammahjertet. Hvis du kjøper glass på åhlens til 30-40 kr stk, kan du froste de med eggehvite og sukker og lage et mønster i de, så vips har du laget en fin telysholder. Det er mange måter å gi fine og rimelige julegaver på. Jeg tor kanskje du er litt for redd for å skuffe de du skal gi gave til.

Til syvende og sist er det tanken som teller.

Gjest The damned
Skrevet (endret)

Har du ikke råd, så har du ikke råd. Man kan ikke forvente dyre gaver av noen som er student eller har dårlig råd på grunn av andre ting.

Forstår deg veldig godt. Jeg er arbeidsledig og merker stor forskjell fra i fjor. Må prioritere dem jeg har nærest forhold til :)

Jeg synes ikke du skal bruke tusen kroner på hver av vennene dine. 200-500 holder i massevis.

Ellers er jeg enig med de andre. Sjekk ut kampanjer, salg og julekalendere som noen nettbutikker/butikker har.

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, hvis det er noe du kommer til å tenke på. Du gir for det du kan og da får det være bra nok :) Ingen har rett til å bli sure i hvert fall.

Endret av The damned

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...