AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #21 Del Skrevet 11. desember 2014 Løve og tiger kan få liger. Så er det vel... de som får muldyr. Esel og hest kanskje? Tror sebra også kan få med noe, men husker ikke hva det var. Tror ikke hybridene kan reprodusere om jeg husker riktig? Mennesker kan ikke få med andre arter. Er ikke noen som er like nok. Anonymous poster hash: 689e4...0aa Riktig, det er det som skiller arter fra hverandre: at de ikke kan få formeringsdyktig avkom. Mennesker er derfor alle av samme art, siden vi kan få barn sammen som kan reprodusere seg videre. Fler hybrider: sebra og hest sebra og esel sebra og ponni sau og geit puma og leopard kamel og dromedar Ulv og Hund tilhører etter artsdefinisjonen samme art. Anonymous poster hash: bb11e...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flunka Skrevet 11. desember 2014 #22 Del Skrevet 11. desember 2014 Kan man temme en zonkey, eller får de bare de utembare egenskapene fra opphavet? Zebraer er visstnok komplett umulige å trene, de gjør som de vil, og vil du ha dem til å trekke en vogn, så får du avfinne deg med at den blir parkert ute på et jorde store deler av tida mens zebraen eter. Esler kan også være stridbare. Det kan jeg ikke svare på. Vet om noen som har et par stykker, og de er, ifölge eierene, fine dyr, selskapssyke, koselige å ha, men akkurat hvor tamme de kan bli aner jeg ikke. Kan höre med dem neste gang jeg prater med dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia_ Skrevet 11. desember 2014 #23 Del Skrevet 11. desember 2014 Hvordan er det mulig å IKKE være i slekt med felles forfedre ? Evolusjonsmessig sett er vi sykt nært beslektet, ikke som far-datter men som onkel-nevø Beklager, gikk litt fort i svingene, her mente jeg slekt som man finner i systematikken (Genus). Vi er derimot i samme familie som sjimpanser (Hominidae). Har møtt folk som mener sjimpanser ligger i Homo-slekten utrolig nok. En mer utrolig hybrid er en intra-familiær hybrid (krysning mellom to forskjellige arter i to forskjellige familier) som er ekstremt sjeldent (kun få tilfeller), guineafowl x chicken: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1278385/Hatch-day-Rare-chicken-guinea-fowl-hybrid-FOUR-wings.html En annen kul hybrid er "galahtiel" - som er galah (rosenkakadue) x nymfeparakitt, hvor nymfeparakitten er mye mindre enn rosenkakaduen: http://www.birdslover.com/upload/picture/talkotherbirds/talkotherbirds-06-45-04-galatiel.jpeg Vet ikke om noen nevnte sau x geit eller afrikansk elefant x asiatisk elefant eller wholpin (spekkhogger x delfin), men der har man og enda flere eksempler på hybrider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia_ Skrevet 11. desember 2014 #24 Del Skrevet 11. desember 2014 Zebraer kan bli tamme, men de er ikke egnet til ridning, kun til sleping. Kilde: http://www.slate.com/blogs/quora/2013/09/04/can_zebras_be_domesticated_and_trained.html Regner med Zonkey kan bli temmet også, så lenge man tar seg tid så kan jo det meste bli delvis "temmet" hehe. Til og med bjørn, tiger eller spekkhogger til en viss grad, selv om de dreper dyrepasserne sine titt og stadig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 11. desember 2014 #25 Del Skrevet 11. desember 2014 Hybrider er ikke noe uvanlig, det er tjukt av arter både innen dyreriket og planteriket som er nær nok beslektet til at de kan få avkom.Mennesket kan ikke få hybrider med aper, fordi vi har forskjellig antall kromosomer. Apene har ett par mindre enn oss.Jeg leste noe om dette en gang. Det er lenge siden, så jeg husker ikke helt hvordan det var, men mennesker kan visstnok befrukte aper, og en type hval. Når dette har skjedd, har ikke fostrene overlevd, men når det faktisk kommer et foster der, burde det jo egentlig bare være et spørsmål om å prøve mange nok ganger, før det til slutt kommer noe levende ut av det, vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia_ Skrevet 11. desember 2014 #26 Del Skrevet 11. desember 2014 Hval? Har du noe kilde til dette? Det er prøvd på å lage Humanzee ved kunstig befruktning ja - en av ildsjelene som prøvde på det var russeren som jeg nevnte på forrige side ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ilya_Ivanovich_Ivanov), han prøvde også på orangutang og menneske. Uansett så er hybridisering bare såvidt begynt - i framtiden vil man trolig oppleve de merkeligste hybrider ved hjelp av kunstig befruktning og genmanipulasjon osv, dessverre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #27 Del Skrevet 11. desember 2014 ...burde det jo egentlig bare være et spørsmål om å prøve mange nok ganger, før det til slutt kommer noe levende ut av det, vil jeg tro. Høres ut som et oppdrag for Dr. Moreau. Anonymous poster hash: 73dd8...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 13. desember 2014 #28 Del Skrevet 13. desember 2014 Det er godt mulig vi kan få hybrider med aper, at vi har forskjellig kromosom tall betyr ikke det er umulig, bare vanskeligere, esler og hester har også forskjellig antall kromosomer, uten at det stopper de fra å lage mulldyr. Og det er ikke ikke ikke homo apene som har færre kromosomer, det er vi, de andre store apene har 48 vi har 46. finnes det homse aper altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 14. desember 2014 #29 Del Skrevet 14. desember 2014 Jeg leste noe om dette en gang. Det er lenge siden, så jeg husker ikke helt hvordan det var, men mennesker kan visstnok befrukte aper, og en type hval. Når dette har skjedd, har ikke fostrene overlevd, men når det faktisk kommer et foster der, burde det jo egentlig bare være et spørsmål om å prøve mange nok ganger, før det til slutt kommer noe levende ut av det, vil jeg tro. Jeg tror ikke det. Jeg tror at selv om man skulle kunne klare å få i gang et svangerskap, så vil fosteret crashe når det når et visst utviklingsnivå. Det er grenser for hvor mye rot det kan være i en cellekjerne. De fleste kromosomfeil hos mennesklige fostere er dødelige, og selv noe så beskjedent som Downs syndrom er helt på grensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 14. desember 2014 #30 Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) Kan man temme en zonkey, eller får de bare de utembare egenskapene fra opphavet? Zebraer er visstnok komplett umulige å trene, de gjør som de vil, og vil du ha dem til å trekke en vogn, så får du avfinne deg med at den blir parkert ute på et jorde store deler av tida mens zebraen eter. Esler kan også være stridbare. Tja, si det. Muldyr og mulesler blir jo avlet frem i fleng av hest og esel, fordi muldyr/mulesel (navnet kommer an på hvilken av foreldreartene som er hann og hunn) er ekstremt gode trekkdyr og kan bære vanvittig tunge lass i forhold til størrelsen sin uten å bli utslitt. Muldyr/mulesler er heller ikke like sta som vanlige esler har en tendens til å være, derfor er de ofte mer brukt enn esler til slikt arbeid. Endret 14. desember 2014 av Minya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 15. desember 2014 #31 Del Skrevet 15. desember 2014 Tja, si det. Muldyr og mulesler blir jo avlet frem i fleng av hest og esel, fordi muldyr/mulesel (navnet kommer an på hvilken av foreldreartene som er hann og hunn) er ekstremt gode trekkdyr og kan bære vanvittig tunge lass i forhold til størrelsen sin uten å bli utslitt. Muldyr/mulesler er heller ikke like sta som vanlige esler har en tendens til å være, derfor er de ofte mer brukt enn esler til slikt arbeid. Det er et lite poeng i det Mann 42 skriver. Downs er den aller mest vanlige trisomi i av somatiske kromosomer (Krom 21). Det er vanlige å tolke det som at jo mindre kromosompar trisomien oppstår jo større er sjansen for at svangerskapet lykkes. Krom 21 er da en av de minste kromosomene. For mennekset og sjimpasne ligger forskjellen i kromosom 2 (alstå det nest største kromosomet) og på den måten vil enhver trisomi være uforenelig med liv. Om man prøver lenge nok, med mange nok så er det, så er det (i mine øyne) sikkert det er umulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 16. desember 2014 #32 Del Skrevet 16. desember 2014 Det er et lite poeng i det Mann 42 skriver. Downs er den aller mest vanlige trisomi i av somatiske kromosomer (Krom 21). Det er vanlige å tolke det som at jo mindre kromosompar trisomien oppstår jo større er sjansen for at svangerskapet lykkes. Krom 21 er da en av de minste kromosomene. For mennekset og sjimpasne ligger forskjellen i kromosom 2 (alstå det nest største kromosomet) og på den måten vil enhver trisomi være uforenelig med liv. Om man prøver lenge nok, med mange nok så er det, så er det (i mine øyne) sikkert det er umulig. Poenget mitt er ikke på langt nær så godt som ditt. Jeg visste faktisk ikke at kromosom 21 er et av de minste. Men når man ser på alle de medfødte og genetisk betingede helseproblemene som barn med Downs ofte har, virker det fullstendig usannsynlig. En slik hybridisering ville helt automatisk medføre en trisomitilstand, kanskje tilogmed en DOBBEL trisomi (i og med at to av apenes kromosomer er smeltet sammen til ett hos oss). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå