Gjest Ethereal Skrevet 27. juli 2004 #1 Del Skrevet 27. juli 2004 Jeg har et ganske kraftig skrubbsår på albuen etter at jeg kullsyklet i helga. På et område som er ca 7 cm langt og 8 bredt, er all hud skrubbet vekk. Jeg vasket og skylte det så godt jeg kan da jeg kom hjem, og det blødde godt. Senere tørket jeg med Pyricept, men nå ser det ut til å være en infeksjon i såret. I morges da jeg byttet bandasje, smurte jeg i tillegg på litt Bacimycin-salve. Hva mer kan jeg egentlig gjøre??? Det verker ikke, eller noe slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 27. juli 2004 #2 Del Skrevet 27. juli 2004 Det samme skjedde meg meg for ikke lenge siden, etter et skrubbsår på kneet. Var bare et skrubbsår da, men har fått arr pga infeksjonen. Gikk ikke til legen, skulle kanskje gjort det. Gjorde som deg + at jeg luftet såret mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 27. juli 2004 #3 Del Skrevet 27. juli 2004 Fucidin. Tror du må ha resept for å få det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 27. juli 2004 #4 Del Skrevet 27. juli 2004 Problemet er stedet; høyre albu er et ganske sårbart område. Får være flink til å rense, og hvis det ikke hjelper får jeg la en av sykepleierne i familien se på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerlily Skrevet 27. juli 2004 #5 Del Skrevet 27. juli 2004 grønnsåpevann fungerer fint mot betennelser. du kan jo prøve og se hva som skjer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2004 #6 Del Skrevet 27. juli 2004 Bland grønnsåpevann og sitt med skrubbsåret nedi i 15-20 min minst en gang om dagen. Du kan bruke vanlig gulvvaskegrønnsåpe, men du får kjøpt medisinsk grønnsåpe på apoteket. Dette forebygger infeksjon, og kan spare deg en antibiotika kur. I tillegg bør du lufte såret mest mulig sånn at det får tørke. bakterier trives best i fuktig miljø. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 27. juli 2004 #7 Del Skrevet 27. juli 2004 Grønnsåpe har jeg hørt om før, men svir det ikke noe helt infernalsk? Siden såret er på armen, nedenfor albuen, lar lufting seg vanskelig gjøre, siden jeg så lett kommer borti ting på den måten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #8 Del Skrevet 27. juli 2004 Grønnsåpevann svir ikke noe spesielt, nei. Er visst veldig veldig bra. En kamerat stupte på sykkel en gang, ringte legevakten for tips, og de sa han skulle sette seg i badekaret med grønnsåpe. Gikk så bra så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 27. juli 2004 #9 Del Skrevet 27. juli 2004 Hmm, får nesten prøve det, da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2004 #10 Del Skrevet 27. juli 2004 Grønnsåpe har jeg hørt om før, men svir det ikke noe helt infernalsk? Siden såret er på armen, nedenfor albuen, lar lufting seg vanskelig gjøre, siden jeg så lett kommer borti ting på den måten... Grønnsåpe vannet skal ikke være så veldig sterkt, litt sterkere enn for gulvask. Det svir ikke, har sittet halve sommern med en for i grønnsåpe vann, så jeg har erfaring. Gå med såret bart, så mye som mulig, sånn at det får tørke, det tar ganske kort tid før det er tørt og ikke væsker over på ting du kommer bort i. Det gror mye raskere når det får tørke, enn når det er plassert innen for en bandasje. Kommer selvsagt litt an på hvor dypt såret er, men skrubbsår er sjelden dype. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 27. juli 2004 #11 Del Skrevet 27. juli 2004 Kommer selvsagt litt an på hvor dypt såret er' date=' men skrubbsår er sjelden dype.[/quote'] Det er ganske dypt, dessverre. All hud er borte på et område. Den delen som ikke fikk så ille medfart, er nesten grodd allerede. Vel, det skal vel merkes å møte asfalten i t-skjorte med armen som støtdemper. Skal teste ut grønnsåpetrikset hvis jeg kommer meg på apoteket og får kjøpt renset grønnsåpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2004 #12 Del Skrevet 27. juli 2004 Høres ut som skrubbsåret min kjære fikk i forfjor etter et lignende velt på sykkel. Nå knakk han i tillegg løs et muskelfeste i skulderen og måtte gå med fatle i fire uker. Han hadde ingeting utenpå såret annet enn de to første dagene. Siden lot han det tørke og gikk med det bart. ( etter at min søster, som er sykepleier, nesten hadde tvangs fjernet bandasjen hans) Det tørket og grodde helt fint, men ennå to år etter synes det hvor skrubbsåret hat vært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #13 Del Skrevet 27. juli 2004 Vanlig grønnsåpe er også greit, det sa ihvertfall legevakten (vann er uansett ikke sterilt i seg selv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vackraflickan Skrevet 27. juli 2004 #14 Del Skrevet 27. juli 2004 Jeg hadde et stort skruddsår langs hele armen (20 cm langs) når jeg var yngre som væsket veldig. På apoteket får du en stoffbit gnidd inn med vaselin (tror ikke det er vaselig, men det ser sånn ut). dette skal legges direkte på såret slik at plaster ikke setter seg fast i såret. Du får også noe lignende silke til å legge på, men jeg syns ikke det virker like bra. En av disse heter jelonet, men husker ikke hvilken. Det er lurt å smøre på bacimycin. Begynner du å få infeksjon kan du kjøpe vannstoff. Det ligner på vann og koker vekk bakterier. Det svir ingenting. Vannstoff hjalp meg veldig på noen brannsår jeg hadde. Det er som å helle vann på såret. Om såret væsker er det viktig du har sånn plaster med lim rundt alle fire sidene. De fåes i alle størrelser. Jeg har lært av sykepleiere at sår som væsker ikke skal tørkes. Dvs det var viktig å ha på plaster. Finn ett som er en del større en såret slik at ingen av limekantene kommer opp i såret. Om du går innom et apotek får du god hjelp. De har flinke farmasøyter der som skal kunne sånt. Og husk sunblock over såret når det har grodd slik at du minsker risikoen for arr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 27. juli 2004 #15 Del Skrevet 27. juli 2004 Mannen min brukte albuen som støtdemper da han var ute på rulleskøyter for er par år siden, og fikk et sår som høres ut som det er ganske likt det du har. Masse grus og skitt. Vi rensa med pyricept morgen og kveld, brukte bacimysin pulver (da får såret tørke i stede for å holdes fuktig slik som når du bruker salve) og kompress med en overflate som ikke klistrer til såret (selges på apoteket). Bytta kompress morgen og kveld, brukte plastposer og teip for å holde såret tørt når han dusja. Luft er alfa og omega for å bli bra, og da er tørr bacimysin og den typen kompress jeg beskriver tingen. Om du klarer å ha såret uten noe på i en kort periode morgen og kveld er det også lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #16 Del Skrevet 27. juli 2004 Vannstoff er genialt, det brukte de når jeg hadde betennelse i et operasjonssår. Forøvrig kan jeg anbefale Melolin kompresser, om du vil bruke kompress, de sitter overhodet ikke fast i såret (jeg skifter fremdeles 2 ganger om dagen) Tapes fast med vanlig Scanpor tape. Vet de ihvertfall finnes i 10 x 10 cm (sikkert større også) og kan klippes til ønsket størrelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catlin Skrevet 27. juli 2004 #17 Del Skrevet 27. juli 2004 Grønnsåpe er helt supert - MEN du må ikke sitte med det i grønnsåpe-vann mer enn ca 10 minutter. Skyll godt med mye rennende vann etterpå. All grønnsåpen må skylles bort da den kan virke etsende. Jelonett-kompress som ble nevnt tidligere er fine å bruke. Det er rett og slett vaselinkompress. De er fine for de setter seg ikke så lett fast i såret. Hvis du bruker sårsalve på såret, jelonettkompress oppå også melolin-kompress over der igjen, så tror jeg det blir fint. Melolin er en kompress som er plastbelagt på den ene siden (finnes flere sorter enn melolin også). Ved å bruke den holder du såret fuktig - noe som er bra fordi du må jo bli kvitt infeksjonen. Melolinen fester du med f.eks kirurgtape eller mefix. Hvor ofte du må skifte er litt avhengig av hvor mye puss som kommer i bandasjen. Man kan jo prøve å bytte f.eks hver dag også regulere det etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2004 #18 Del Skrevet 27. juli 2004 Sikker på at det er infeksjon? Sårsekret er også gulaktig. Hvis det ikke er infeksjon kan såret skylles under rennende vann fra springen. Du trenger ingen salve. Melolinkompress over fungerer bra. (Den glatte siden på kompressen skal ned mot såret). Du trenger ikke å lufte såret. Hvis det ikke siver trenger du heller ikke å skifte daglig. Hvis du har infeksjon vil jeg råde deg til å kontakte legevakten for konkrete råd istedet for å drive egenbehandling. God bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 27. juli 2004 #19 Del Skrevet 27. juli 2004 Vel, jeg fikk svigerinnen min til å se på såret (hun er sykepleier) og hun sa det så fint ut, og at det ikke var snakk om noen infeksjon. Men som sagt, tette bandasjer måtte jeg droppe, så den vanntette typen kunne jeg ikke bruke. Nå har jeg renset, hatt på bacimycinpulver og lagt på ny kompress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 27. juli 2004 #20 Del Skrevet 27. juli 2004 Da jeg fikk betennelse i et kutt, fikk jeg tips om å skrubbe hardt på det med varmt vand - uansett hvor vondt det gjorde. Jeg skrubbet, og vondt var det, men betennelsen forsvant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå