dyptvann Skrevet 9. desember 2014 #1 Skrevet 9. desember 2014 Den siste måneden har jeg vært med i to budrunder der jeg har gitt hemmelig bud på leilighetskjøp. I begge budrundene hadde jeg høyest bud. Dette er en utrolig god budtaktikk. Den første budrunden jeg var med i, fikk jeg til prisantydning da øvrige interessenter satt på gjerdet og ventet på at det skulle komme bud. Noen av de ble meget overrasket da de fikk vite om budet i etterkant. (her ble det riktignok ingen avtale da vi ikke ble enige om overtakelsestidspunkt) Den andre budrunden var jeg med på i dag, der jeg la inn hemmelig bud på prisantydning. Jeg kunne da kose meg med to stk som trodde de var i budrunde med hverandre bare og på denne måten hadde jeg kontroll over budgivningen. På et tidspunkt gikk budrunden forbi summen jeg hadde satt. Jeg ville legge inn nytt hemmelig bud, men fikk beskjed fra megler at selger ikke ville akseptere et slikt bud, da de ønsket åpen konkurranse og mer penger. Når jeg tenker gjennom dette i etterkant, så skjønner jeg at "he played me like a fool" og at jeg ikke gjennomførte det jeg begynte på. Jeg ble litt ivrig mens det stod på. Likevel syns jeg ikke 50K over takst er så fryktinngytende. Erfaringen jeg har dannet meg, er at dette kan absolutt lønne seg da det kan hende at øvrige interessenter sitter på gjerdet litt for lenge og at man kan gjøre en god handel. Beste tipset jeg har i komme i fremtidige budrunder er følgende: gi et hemmelig bud litt over sist bud 30 minutter før budfristen går ut. Og la budet stå selv om megler sier at det ikke kommer til å bli akseptert. Når pengene kommer på bordet, er det vanskelig å si nei takk til 20 000 kroner ekstra dersom selger skal velge hvilket bud vedkommende vil akseptere. Øvrig budgiver kan bli litt overrasket over at vedkommende tapte budrunden på mållinjen.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #2 Skrevet 9. desember 2014 Jeg selger flere leiligheter og kjenner til hemmelig bud. Av de "hemmelige" budene som har kommet har jeg blankt avvist. Selv om det er snakk om noen tusenlapper mer. Det er folk som "player dirty" og prøver seg på ett kupp. Til syvende og sist er det selger som bestemmer hvem de vil selge den til og hemmelig bud forblir bare hemmelig til fristen er gått ut og da kommer navnet ditt til syne når du legger inn bud. Mulig det er noen andre selgere som takker ja for noen småbeløp, men tviler på de er så desperate. Jeg regner med at du uansett går etter de populære leilighetene. Anonymous poster hash: aeb90...937 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #3 Skrevet 9. desember 2014 Vi fikk inn er hemmelig bud på huset, avslo fordi jeg synes taktikken var litt luguber- har sagt til megler at alle hemmelig bud skal avslås og at jeg ikke ønsker å bli forstyrret med slike ulumskheter..huset kommer til å bli solgt til prisantydning uansett og vil den hemmelig beundrer ha huset så blir han med i budrunden på lik linje med de andre. Anonymous poster hash: d813f...ed5 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #4 Skrevet 9. desember 2014 Vi fikk inn er hemmelig bud på huset, avslo fordi jeg synes taktikken var litt luguber- har sagt til megler at alle hemmelig bud skal avslås og at jeg ikke ønsker å bli forstyrret med slike ulumskheter..huset kommer til å bli solgt til prisantydning uansett og vil den hemmelig beundrer ha huset så blir han med i budrunden på lik linje med de andre. Anonymous poster hash: d813f...ed5 Er så enig. Godt at disse hemmelige budgiverne kommer på banen. Velger heller å selge til den som følger reglene enn en som sniker til seg. Heldigvis er man ikke tvunget til å selge til høyeste budgiver.Anonymous poster hash: aeb90...937
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 Hva er hemmelig bud?Anonymous poster hash: 92e74...e84
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #6 Skrevet 10. desember 2014 Som selger hadde jeg ikke akseptert. Hvis den som byr ikke tør gjøre det åpent, hva annet skjuler han da, ville jeg tenkt. Heller selge for litt mindre til ærlige folk enn å slå til på et lugubert tilbud. Det blir som regel solt uansett. Anonymous poster hash: b7600...165
helenaa Skrevet 10. desember 2014 #7 Skrevet 10. desember 2014 Kan noen forklare hva hemmelig bud er?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #8 Skrevet 10. desember 2014 Så om noen har gitt et bud på leiligheten i forkant og det kommer et hemmelig bud så må vel megler si ifra? Og er du intr i et hus så sier du jo ifra til megler å spør om han kan si ifra om det kommer et bud. Skjønner ikke helt hva dere snakker om hemmelig bud. Anonymous poster hash: b0930...7ec
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #9 Skrevet 10. desember 2014 Jeg er eiendomsmekler og avslår blangt hemmelige bud. Dette gangner ikke selgeren og jeg er ansatt av h*n. Anonymous poster hash: 8904f...d09 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #10 Skrevet 10. desember 2014 Så om noen har gitt et bud på leiligheten i forkant og det kommer et hemmelig bud så må vel megler si ifra? Og er du intr i et hus så sier du jo ifra til megler å spør om han kan si ifra om det kommer et bud. Skjønner ikke helt hva dere snakker om hemmelig bud. Anonymous poster hash: b0930...7ec Du har ikke lov til å lyve nei. Så hvis noen spør må du si det. Det du forsåvidt har lov til er å ikke si noe om ingen spør. Derfor er det alltid lurt å spørre om det har kommet noen andre bud. Anonymous poster hash: 8904f...d09 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #11 Skrevet 10. desember 2014 Ja.. er du intr i en bolig så sier du jo til megler at du er intr og at h*n skal holde deg informert. Ser egentlig ikke at dette er noe hemmelig bud som noen her kaller det. Du får jo vite at noen legger inn bud. Om man trur du får billigere hus/leilighet pga du ikke bruker navn så skjønner jeg ingenting. Anonymous poster hash: b0930...7ec
Gjest Ciegus Skrevet 10. desember 2014 #12 Skrevet 10. desember 2014 Jeg er eiendomsmekler og avslår blangt hemmelige bud. Dette gangner ikke selgeren og jeg er ansatt av h*n. Anonymous poster hash: 8904f...d09 Det er jo bra for selger om det hemmelige budet er høyere enn budene som fremkommer i en budrunde. Du kan jo ikke bare blankt påstå at alle hemmelige bud ikke gagner selger. Har nettopp vært gjennom en runde med et hus som var vanskelig å selge. Mange budgivere satt på gjerdet og nektet å gi første bud. Hadde noen kommet med et hemmelig bud ca rundt prisantydning hadde selgerne vært overlykkelige, en megler som av prinsipp avslår slike bud hadde fått sparken på flekken (av oss)! Åpne bud er selvfølgelig å foretrekke, men det er jo ikke alltid man kan velge, for å si det sånn.
Gjest Ciegus Skrevet 10. desember 2014 #13 Skrevet 10. desember 2014 Ja.. er du intr i en bolig så sier du jo til megler at du er intr og at h*n skal holde deg informert. Ser egentlig ikke at dette er noe hemmelig bud som noen her kaller det. Du får jo vite at noen legger inn bud. Om man trur du får billigere hus/leilighet pga du ikke bruker navn så skjønner jeg ingenting. Anonymous poster hash: b0930...7ec Så vidt jeg har forstått det vil ikke megler informere andre interessenter om hemmelige bud, selv om de står på interessentlista. Det er hele poenget med hemmelige bud, at andre interessenter aner fred og ingen fare, og vips er boligen solgt rett under nesa på dem. Om de eventuelt får vite at det ligger et bud vil det ikke avsløres hva budet ligger på. Samtidig vil jeg tippe at om det er mange seriøse interessenter på lista, vil megler kontakte disse og høre hvor de er i prosessen, før de anbefaler selger å akseptere eller avslå det hemmelige budet.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #14 Skrevet 10. desember 2014 Det er jo bra for selger om det hemmelige budet er høyere enn budene som fremkommer i en budrunde. Du kan jo ikke bare blankt påstå at alle hemmelige bud ikke gagner selger. Men det er jo isåfall fordi budet er høyest, ikke fordi det er hemmelig...Anonymous poster hash: af0ef...df9 2
Gjest Ciegus Skrevet 10. desember 2014 #15 Skrevet 10. desember 2014 Men det er jo isåfall fordi budet er høyest, ikke fordi det er hemmelig...Anonymous poster hash: af0ef...df9 Klart det er høyest når det er eneste bud. Det er jo litt poenget med hemmelige bud - å ikke sette i gang en budrunde, så det blir eneste bud. Avslår megler derfor budet fordi han håper på budrunde, og det ikke blir noen budrunde, så har jo selger tapt. Så meglere som blankt avslår slike bud er ikke noe positivt for selger. Megler skal videreformidle budet, se an situasjonen og komme med en anbefaling, men la selger ta valget. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #16 Skrevet 10. desember 2014 Klart det er høyest når det er eneste bud. Det er jo litt poenget med hemmelige bud - å ikke sette i gang en budrunde, så det blir eneste bud. Avslår megler derfor budet fordi han håper på budrunde, og det ikke blir noen budrunde, så har jo selger tapt. Så meglere som blankt avslår slike bud er ikke noe positivt for selger. Megler skal videreformidle budet, se an situasjonen og komme med en anbefaling, men la selger ta valget. Jeg svarte på det du sa om at det ikke nødvendigvis var dumt for selger hvis det hemmelige budet var høyere enn de andre budene...altså innforstått at det fantes andre bud. Da er det jo pga at budet er høyest at det er bra for selger, det har ingenting med at det er hemmelig å gjøre.Anonymous poster hash: af0ef...df9 1
Gjest Ciegus Skrevet 10. desember 2014 #17 Skrevet 10. desember 2014 Jeg svarte på det du sa om at det ikke nødvendigvis var dumt for selger hvis det hemmelige budet var høyere enn de andre budene...altså innforstått at det fantes andre bud. Da er det jo pga at budet er høyest at det er bra for selger, det har ingenting med at det er hemmelig å gjøre.Anonymous poster hash: af0ef...df9 Du misforstår. Jeg argumenterer jo ikke for at hemmelige bud er bra for selger fordi de er hemmelige - men jeg argumenterer mot vedkommende som påstår at han avslår alle hemmelige bud, uansett. Om det hemmelige budet er det høyeste er det jo idiotisk å avslå det bare av prinsipp. For selgers del er alltid åpne bud bedre enn hemmelige bud, gitt at budene er de samme. Men et høyt, hemmelig bud er bedre enn et lavt, åpent bud. Derfor er det ren idioti (økonomisk) å avslå alle hemmelige bud "bare fordi". Det beste hadde jo vært om hemmelige bud ikke var tillatt, men sånn er det jo ikke, og da må man forholde seg til realiteten - jo høyere bud, jo bedre. Hemmelig eller ei.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #18 Skrevet 10. desember 2014 Du misforstår. Jeg argumenterer jo ikke for at hemmelige bud er bra for selger fordi de er hemmelige - men jeg argumenterer mot vedkommende som påstår at han avslår alle hemmelige bud, uansett. Om det hemmelige budet er det høyeste er det jo idiotisk å avslå det bare av prinsipp. For selgers del er alltid åpne bud bedre enn hemmelige bud, gitt at budene er de samme. Men et høyt, hemmelig bud er bedre enn et lavt, åpent bud. Derfor er det ren idioti (økonomisk) å avslå alle hemmelige bud "bare fordi". Det beste hadde jo vært om hemmelige bud ikke var tillatt, men sånn er det jo ikke, og da må man forholde seg til realiteten - jo høyere bud, jo bedre. Hemmelig eller ei. Hvis denne personen har lyst å gi et bud får han gi det på vanlig måte, hvis ikke er det et hett boligmarked, og andre får leiligheten istedenfor. Jeg har aldri opplevd at noen som har blitt nektet å gi et hemmelig bud ikke har gitt et vanlig bud etterpå. og ofte får dette fart i budrunden... -hilsen eiendomsmegler. Anonymous poster hash: 8904f...d09
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #19 Skrevet 10. desember 2014 Vi fikk hemmelig bud når vi solgte huset for noen år siden. De som kom med med det hemmelige budet satt på gjerdet og ventet mens budkampen pågikk. Når budkampen så ut til å være over kom de inn på banen med et høyt bud. Megler hadde sagt til dem at skulle de komme med et hemmelig bud så måtte de ta i fordi de satte selger i en vanskelig posisjon. Budet var bra, men vi ga dem et motbud og så var alt over. Megler kunne ikke si noe til de andre budgiverne. Vi var kjempefornøyd for vi hadde en høy prisantydning på huset. Kjøperne var også fornøyd. de bodde i nærheten i et nytt hus, men hadde bestemt seg for om dette huset kom for salg så ville de kjøpe det. Anonymous poster hash: 50895...6e9
helenaa Skrevet 10. desember 2014 #20 Skrevet 10. desember 2014 Kan noen forklare hva som er "hemmelig" i et hemmelig bud?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå