Gå til innhold

Alle "tiggebrevene" fra folk på Facebook om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg gjerne si at jeg vet at det finnes folk i vanskelige situasjoner, og særlig nå før jul er det ekstra sårt å ikke kunne tilby barna sine det de ønsker seg.

Men jeg er litt skeptisk til at "alle" nå tiggerpå Facebook og Finn! I hvert fall under fullt navn. Hvor mange er reelt trengende, og hvor mange bruker det som en enkel løsning når de kanskje har prioritert dårlig?

Jeg vet om at en av de som har gjort det og har fått sympati og masse annet er narkoman og ikke helt istand til å ta vare på verken seg selv eller ungene. Tragisk, men ikke egentlig så stakkars meg som det fremstilles.

og ja, jeg vet at narkomane er syke, men det er fremdeles ganske kynisk å spille på folks dårlige samvittighet i jula for å skaffe gaver til ungene dine når du har tjomsa bort alle pengene på dop/sprit/spilling osv

og de som sutret over gavebudsjett på 30) per unge? Det er det vi har brukt på vår! Uten å ha dårlig råd... Galskap.

Men til de som gjerne vil gi, hvorfor ikke gi til en av de mange hjelpeorganisasjonene som fordeler tingene på de som trenger det? Vi har levert jilehaver hos Fattighuset i år som i fjor. Syns det er en grei løsning som sørger for at alle får, ikke bare de som roper høyest.

• Liker 45
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner at jeg er ganske enig med deg, TS.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er blitt kynisk og gir ALDRI til enkeltpersoner. Skal jeg donere, er det til en organisasjon som feks frelsesarmeen.

• Liker 22
Skrevet

Jeg har ikke sett et eneste tiggerbrev på FB. Er det så mange som tigger da?

Anonymous poster hash: 7cad0...0bf
Gjest Carmen.
Skrevet (endret)

JA! du sa det.. og spessielt denne der artikkelen på VG, der foreldrene OGSÅ ønsker julegaver, laptop osv. Er det mulig.. Gir ikke noe jeg. Om noen føler seg ensomme kan jeg godt åpne huset mitt for de, men å gi alle de "tiggerne" , nei vet du hva. Begynner å gå lei alt dette.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/julen/familie-paa-fem-ba-om-julegavehjelp-paa-finn/a/23352166/

Endret av Carmen.
Skrevet

Vi var og leverte gaver til en far her om dagen. Privat, til hans hjem. Vet historien bak og så jo selv hvor spartansk det var. Greit nok, de barna får sikkert mer enn mine barn og jeg selv har å rutte med, for jeg er jævlig langt fra bemidlet og endene møtes ikke alltid her heller. Men det skulle faen meg bare mangle at man ikke kan delta med å bidra til de som har mindre.

• Liker 9
Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med deg!!

Vi er en familie med ganske anstrengt økonomi, men istede for å "rope" ut på facebook til alle og enhver så har man muligheten til å ta kontakt med diverse hjelpeorganisasjoner. Å gå offentlig ut vil kunne stigmatisere barna enda mer, dessverre.

Jeg unner ingen å slite økonomisk, men det er nok langt flere enn de vi hører om i media som gjør det.

Min oppfordring er å støtte hjelpeorganisasjoner i nærmiljøet som tar et ekstra tak nå i førjulstiden!!

Anonymous poster hash: 890b8...3cd
  • Liker 7
Skrevet

Min oppfordring er å støtte hjelpeorganisasjoner i nærmiljøet som tar et ekstra tak nå i førjulstiden!!

Du er klar over at flere av de ikke tar imot mer hjelp? At det er fullt opp med frivillige og donasjoner for lengst? Flere tar heller ikke imot donasjoner, de har verken lagringsplass eller mulighet til videreformidling. Iallfall er det slik her i Bergen.

• Liker 1
Skrevet

JA! du sa det.. og spessielt denne der artikkelen på VG, der foreldrene OGSÅ ønsker julegaver, laptop osv. Er det mulig.. Gir ikke noe jeg. Om noen føler seg ensomme kan jeg godt åpne huset mitt for de, men å gi alle de "tiggerne" , nei vet du hva. Begynner å gå lei alt dette.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/julen/familie-paa-fem-ba-om-julegavehjelp-paa-finn/a/23352166/

den artikkelen reagerte jeg også på. Be om ny datamaskin og telefon? Det var drøyt.

• Liker 22
Skrevet

Folk gjør det nok fordi de ser det hjelper. Avisene er jo nyttige idioter her og legger ut mange av disse sakene med oppfølgingssaker om alle gavene som strømmer inn fra dumsnille folk. Flere av disse "fattige" blir avslørt med et kjapt søk på sosiale medier. Håper avisene også følger opp når det viser seg at svindlere har vært på ferde.

Anonymous poster hash: e38c8...7d9
  • Liker 6
Skrevet

Det var blant annet denne jeg reagerte på, ja. Det er ikke noe skam å ikke kunne kjøpe ny pc eller mobil bare fordi noe begynner å bli gammelt! Har selv dinser som synger på siste verset, uten å kunne prioritere utskiftning akkurat nå. Lider ikke..

Men det er ikke dermed sagt at folk ikke bør gi hvis de kan! Ikke misforstå meg, jeg syns det er flott at folk deler dersom de har mulighet.

• Liker 3
Skrevet

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Har-ikke-rad-til-julegaver-til-barna-3256898.html?xtor=RSS-2

Her er en til. Er der avisen som finner frem til disse "fattige" som ikke har råd til julegaver til barna, eller er det de "fattige" som går til avisen fordi de da regner med at de får?

400 henvendelser har hun fått. Jeg tror det er mange som er langt mer "trengende" enn denne damen som jo og har råd til å kjøpe og prioritere elbil, fremfor barna.

Dette er en uting som ikke skulle blitt tillatt verken på face, finn eller andre steder. Det viser og hvor matrealistisk vi har blitt. Mye kan de få ved egen hjelp ved å følge med på gis bort på finn.

Anonymous poster hash: 46ee1...962

• Liker 7
Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med deg!!

Vi er en familie med ganske anstrengt økonomi, men istede for å "rope" ut på facebook til alle og enhver så har man muligheten til å ta kontakt med diverse hjelpeorganisasjoner. Å gå offentlig ut vil kunne stigmatisere barna enda mer, dessverre.

Jeg unner ingen å slite økonomisk, men det er nok langt flere enn de vi hører om i media som gjør det.

Du er klar over at flere av de ikke tar imot mer hjelp? At det er fullt opp med frivillige og donasjoner for lengst? Flere tar heller ikke imot donasjoner, de har verken lagringsplass eller mulighet til videreformidling. Iallfall er det slik her i Bergen.

Du er klar over at dette var en oppfordring ISTEDET for at folk skal rope ut sin nød på facebook. Jeg tror nemlig at de som har det aller tøffest ikke tør å rope det ut på facebook. Disse har nok god bruk for hjelp fra diverse hjelpeorganisasjoner. Stusser i grunn litt over svaret ditt...

• Liker 1
Skrevet

Du er klar over at dette var en oppfordring ISTEDET for at folk skal rope ut sin nød på facebook. Jeg tror nemlig at de som har det aller tøffest ikke tør å rope det ut på facebook. Disse har nok god bruk for hjelp fra diverse hjelpeorganisasjoner. Stusser i grunn litt over svaret ditt...

Hjelpeorganisasjonene her hjelper ikke med gaver. Det er et tre i åsane man kan legge brukte klær under. De andre jeg har kontaktet sier NEI.

Skrevet

Hjelpeorganisasjonene her hjelper ikke med gaver. Det er et tre i åsane man kan legge brukte klær under. De andre jeg har kontaktet sier NEI.

Nei, men da gjelder det ikke i ditt område da...

• Liker 1
Skrevet

Nei, men da gjelder det ikke i ditt område da...

Det er jo det jeg forsøker å si ...

• Liker 7
Gjest Phoenix
Skrevet

Den var litt spesiell.

Moren er 27 år gammel. Eldste og mellomste er såpass gamle at de ønsker seg mobil og nettbrett. Nei, uff. Nå følte jeg meg skikkelig fordomsfull når jeg skrev det!

• Liker 9
Skrevet

Det er trist å se slike eksempler på at en god jul = en jul det er brukt mye penger. For det er jo ikke det som er sannheten, og det burde de som ikke har så mye penger vite.

En person på finn.no har under fornavn hatt annonser (både gi bort og ønskes kjøpt) der hun først søker jobb, deretter tilbyr jobb som gratis hushjelp og div. for å ha noe å fylle dagene med, for deretter å ønske bukser i den og den størrelsen til barna.

Anonymous poster hash: a7de4...535
Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

I går leste jeg en artikkel i en avis hvor noen sto frem og fortalte om hvor trangt det var i julen, ikke fordi de ikke hadde mat eller husrom, men fordi ungene ikke kunne få like fine gaver som andre.
Her snakker vi om barn på ti-tolv år som gruet seg for å gå på skolen etter jul fordi de ikke kunne fortelle de andre barna at de hadde fått gaver i størrelse med ipad og iphoner.
For meg er dette helt sjokkerende. Barna mine har aldri fått slike dyre gaver, det har jeg rett og slett ikke råd til, selv om jeg ikke regner meg for fattig.
Jeg synes dette gavehysteriet har tatt helt av.
Jeg har mange ganger gitt mine egne barn gaver for 200 kr til jul. Nå om dagen får de en liten gave og 500 kr.
Og aldri har jeg hørt et ord om at de gruer seg for å fortelle det til noen.

Anonymous poster hash: c2486...adf
  • Liker 15
Skrevet

Fretex tar imot over alt.

Anonymous poster hash: c5568...226

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...