robinson Skrevet 27. juli 2004 #1 Skrevet 27. juli 2004 Vi skal ha bryllupet i låven hjemme hos svigers. Der hadde vi tenkt å gjøre det meste selv, lage forrett, tilbehør, dessert, kaker, pynt blomster osv. Skal ha en kokk til å grille hel gris og helt lam. Har familie (på den ene siden) som stille mer en gjerne opp, gode og flittige venner også. Dessuten blir det nok å "høste" inn noen venne tjenester. Vi vil det skal være en personlilig og uformell fest. .. men det er noen (svigers)som mener det vil bli for mye jobb, og stress. Det treor ikke vi, og er begge innstillt på å "stresse" litt. er det noen som har erfaringer eller vært på et lignende bryllup? Hvordan få overbevist tvilende familiemedlemmer om at dette blir bra?
Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #2 Skrevet 27. juli 2004 Har vært i to slike bryllup, og det har vært stress helt til gjestene kom, de har vært utslitte. Men som gjest må jeg si at bryllupene ble bra. Glad jeg ikke skal ha det slik.
Hilde Skrevet 27. juli 2004 #3 Skrevet 27. juli 2004 Jeg har aldri giftet meg, men jeg har arrangert låvefest for 150 personer, jeg og en til hadde hele ansvaret. Vi lagde alt selv, fra å organisere pynt og fjas, til å lage middagen. Vi hadde vel 5-10 personer som hjalp til underveis med grilling (hadde også helt lam). Forrettene var lagd i stand på forhånd, det samme med sesserten. Alt i alt gikk det veldig fint! Har fått masse tilbakemeldinger etterpå at det var veldig vellykket. Om jeg noengang skal gifte meg kunne jeg godt tenkt meg å gjøre det sånn som dette. Det viktigste for meg på en sånn dag ville være å være sammen med familie og venner, og hva er vel bedre enn å kollektivt ha ansvaret for at bryllupet og festen blir bra?
Nimue Skrevet 27. juli 2004 #4 Skrevet 27. juli 2004 Vi har også tenkt å gjøre det på samme måte som dere, ordne selv - ha fest i en låve, og servere helstekt gris/lam. Så lenge vi er innstilt på at det kommer til å bli en god del jobb i forkant, og vi vet at vi har flust av folk som vil hjelpe til bekymrer jeg meg ikke for at dagen skal bli ødelagt fordi vi er totalt utkjørt.. Tror også at god planlegging i forkant kan hjelpe til litt... Jeg har hatt et par tilfeller av skepsis til dette, men det har gått veldig fort over, takk og lov for det!! Har nok noen bekjente/venner her og der som synes dette er en "merkelig" måte å gjøre det på, men det får de bare synes. Vi ønsker å ha det slik, og om noen synes det er teit kan de jo få lov til å gjøre det...
Gjest MrsL Skrevet 27. juli 2004 #5 Skrevet 27. juli 2004 Jeg tror det er viktig når du arrangerer en slik fest at du har nok hjelp fra folk rundt deg. At brudeparet er totalt utslitt på bryllupsdagen er vel ikke noe særlig gøy? At svigers i utgangspunktet er litt i mot dette og synes det blir stress, så har dere jo ikke noe godt utgangspunkt for å få dem med på "stresset." Men god planlegging er nøkkelordet. Og at alt som kan holdes enkelt blir holdt enkelt. At det meste kan gjøres i forkant (feks. lage forrett og dessert). (Puh, blir sliten bare av å liste opp dette jeg.......)
Martha Stewart Skrevet 27. juli 2004 #6 Skrevet 27. juli 2004 Jeg tror det er viktig når du arrangerer en slik fest at du har nok hjelp fra folk rundt deg. At brudeparet er totalt utslitt på bryllupsdagen er vel ikke noe særlig gøy? At svigers i utgangspunktet er litt i mot dette og synes det blir stress, så har dere jo ikke noe godt utgangspunkt for å få dem med på "stresset." Men god planlegging er nøkkelordet. Og at alt som kan holdes enkelt blir holdt enkelt. At det meste kan gjøres i forkant (feks. lage forrett og dessert). (Puh, blir sliten bare av å liste opp dette jeg.......) Enig i alt som Mrs L nevner her. Hvis dere har lyst og ønsker det slik - go for it. Spesielt hvis det må til for å få det bryllupet dere vil av økonomiske hensyn. Men pass på å beregne nok tid til forberedelsene, slik at dere selv ikke blir utslitte på dagen!
Gjest Poirot Skrevet 27. juli 2004 #7 Skrevet 27. juli 2004 Og gjør det dere kan i god tid i forveien. Ikke som min venninde, som dagen før bakte 3 ladninger med brød og rundstykker, pyntet kirke, brettet sanger, skrev bordkort, brettet og printet kirkeprogram OG skrev tale (i tillegg til at de tok seg av gjester fra utlandet).... *svett*
Fakse Skrevet 27. juli 2004 #8 Skrevet 27. juli 2004 For å få til dette er alfa og omega god planlegging. Alt som overhode kan gjøres på forhånd må gjøres så tidlig som overhode mulig. Mat kan halvfabrikeres og fryses ukevis i forveien, mat kan gjøres ferdig og kjøles flere dager før bryllupet, eventuelt kun trenge å tilsettes enkle ingredienser. Bord og stoler kan bæres og settes klart helga før bryllupet, bord kan dekkes og laken legges over et par dager før. Tenk pynt som kan henges opp tidlig (noe annet enn friske blomster kanskje?), rett og slett så mye som mulig i kjempegod tid før selve bryllupet, sånn at kun det som MÅ gjøres dagene før og på selve bryllupsdagen blir gjort da. Husk å avtale hjelp til rydding. Det er også viktig å ha tenkt på absolutt ALT som må gjøres, en liten ting som tar en halvtime å gjøre lager fort stress og kaos om man kommer på det i siste liten. Det er mye jobb, men om det er dette dere ønsker så går det fint!
Augustbrud02 Skrevet 27. juli 2004 #9 Skrevet 27. juli 2004 Vi ordnet det meste selv i vårt bryllup, all organisering, planlegging og innkjøp. Alt hadde vi selv kontroll på. Hadde vi skullet planlegge igjen, hadde vi absolutt gjort det slik at visse oppgaver var delegert til andre. Hvis dere skal klare å gjennomføre dette, tror jeg også at det er nøkkelen for å få det til. Deleger arbeidsoppgaver til venner/familie. Gi selv beskjed om hvordan dere vil ha det, men la dem gjøre det praktiske i forbindelse med det. Hvis ikke blir dere helt utslitt og får ikke den samme gleden av dagen som dere ellers ville ha fått!
ringblomst Skrevet 27. juli 2004 #10 Skrevet 27. juli 2004 Enig med de andre at planlegging og gjøre det man kan gjøre i god tid i forveien er viktig. Synes ellers at det kan være lurt å delegere bort ting til andre som er selvdrevne og dermed du ikke må purre og passe på; for da kan du like godt gjøre det selv. Jeg ville gjerne kommet i et "låvebryllup" - høres kjempekoselig ut . Lykke til!
Catzy Skrevet 27. juli 2004 #11 Skrevet 27. juli 2004 Hørte om noen som gjorde dette, men de gjorde ALT selv. Så bruden fortalte i ettertid at hun egentlig ikke husket stort fra selve dagen, fordi hun var så sliten av all ordningen. De ville ha delegert mye mer, hvis de hadde gjort det igjen. Men hun hadde en fin dag, selv om hun ikke husket detaljer. Catzy
Lotte20 Skrevet 27. juli 2004 #12 Skrevet 27. juli 2004 Vi skal ikke ha noe låvebryllup, men skal gjøre/har gjort endel selv. Alt av forberedelser til maten gjør vi selv, med litt hjelp fra familien....; steike elgsteik, lage kjøttkaker, bake flatbrød, kutte grønnsaker, lage viltsaus, steike karamellpudding, dyrke egne salater til forrett, lage blomkålsuppe, skjære opp steika og spekeskinke, bake massevis av kaker, bl.a bryllupskaka i 7 etg....you name it. Men sambo er jo utdanna kokk da.... Andre ting vi fikser selv er; kirkeprogram, utforming av innbydelser& bordkort (trykker'n kopierte dem) sanghefter, kjoler til brudepikene er sydd av mamma, pynting av bord (har kun bestilt en oppsats til bordet) Med masse forberedelser på forhånd går det nok bra. Men den siste uka blir nok meget hektisk!!
Snorkie Skrevet 27. juli 2004 #13 Skrevet 27. juli 2004 Vi gjør også en del selv (leier lokale hvor vi står for alt selv, mat = catering, drikke, servitører etc.) Tror at det å gjøre det meste selv er en kjempeflott løsning for enkelte, så lenge man planlegger i god tid, og delegerer arbeidsoppgaver til de rundt dere. Lykke til med planleggingen
kimmi Skrevet 28. juli 2004 #14 Skrevet 28. juli 2004 vi hadde vårt på hotell og takk og pris for det - men vi har vært i låvebryllup og det var også kjempekoselig!!!! det som kreves er som alle andre sier delegering. og planlegging. det sier seg jo selv egentelig. det som var litt minus på det låvebryllupet som vi var i var at det ble kaldt utover kvelden. vi hadde med varm ullgenser (utenpå kjolen!!), men det var kaldt alikevel. det må dere sørge for å ordne!!! lykke til!
orakel Skrevet 29. juli 2004 #15 Skrevet 29. juli 2004 Dere tar på dere et stort ansvar og mye jobb. Som flere skriver er planlegging det aller viktigste her samt delegering - og husk at ting tar ALLTID mye lenger tid enn det du på forhånd tror. Sørg for at dere har noen som kan servere og rydde under bryllupet. Å forvente at festkledde gjester skal rydde bord og vaske opp er ikke særlig hyggelig for gjestene dine. Det er viktig at dere selv ikke trenger å gjøre noe særlig på selve bryllupsdagen og at dere kan være gjester under selve festen. Det blir det hyggeligste og mest avslappende både for dere og gjestene. Jeg gjentar igjen at det er utrolig viktig for alles hygge at du har serveringspersonale. Vær også klar over at å arrangere bryllup på en slik måte kan være grobunn for konflikter: F.eks. svigermor som blir fornærmet over at hun ikke får lage kakespesialitetene sine, men hører at en tante skal lage kaker. Noen som vil hjelpe som ikke blir spurt om å hjelpe. Noen som føler seg tatt for gitt. Noen som kommer med gode råd som du velger å ikke følge etc. etc. Det er ikke enkelt å skulle ta hensyn til alle andres meninger og behov, men noe av dette bør du kanskje tenke igjennom på forhånd. Til slutt noe av det viktigste: Husk å takk alle som stiller opp slik at de vet at du verdsetter dem og deres innsats. Dette burde være en selvfølge men det er faktisk mange brudepar som tar hjelpen for gitt og ikke gidder å takke. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå