Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har studert Informsjonsteknologi? Jeg lurer litt på hvordan jobbmulighetene er? Er det nødvendig med master, eller klarer man seg greit med bachelor? Er det relativt "lett" å få seg jobb, om man er en C-student?

Anonymous poster hash: 1d94f...d06
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg studerer IT nå, og starter mitt siste semester på bachelorgraden nå etter jul. Jeg har allerede blitt tilbudt jobb to steder. IT er en stadig voksende bransje, så du er omtrent garantert jobb. Ikke nødvendig med master med en gang nei, men det kommer jo litt an på hva du vil jobbe med etter endt studie.

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerer IT nå, og starter mitt siste semester på bachelorgraden nå etter jul. Jeg har allerede blitt tilbudt jobb to steder. IT er en stadig voksende bransje, så du er omtrent garantert jobb. Ikke nødvendig med master med en gang nei, men det kommer jo litt an på hva du vil jobbe med etter endt studie.

Kan jeg spørre hvordan du har fått jobbtilbud allerede? :) Har du søkt forskjellige steder, eller har du kontakter, eller utplassering?

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan du har fått jobbtilbud allerede? :) Har du søkt forskjellige steder, eller har du kontakter, eller utplassering?

Skolen har lagt det opp så man får mange kontakter utover i studenttiden og fått ett jobbtilbud sånn, men har også fått tilbud på jobb fra kontakter etter en praksisplass jeg hadde før jeg startet å studere. :)

Skrevet

Skolen har lagt det opp så man får mange kontakter utover i studenttiden og fått ett jobbtilbud sånn, men har også fått tilbud på jobb fra kontakter etter en praksisplass jeg hadde før jeg startet å studere. :)

Ok, takk for svar :blomst:

Skrevet

Skal du inn i konsulentbransjen trenger du som regel en mastergrad og gode karakterer, men ellers får du fint jobb i IT bransjen i andre sektorer med bachelor. Kommer litt ann på hvilken retning du studerer også.

Anonymous poster hash: f7eb9...614
Skrevet

Vil anbefale deg offentlig sektor. (Kommune/Forsvar). Styr langt unna Konsulentselskaper slik som Atea osv..

Skrevet

Jeg har klart meg greit med bachelor og har for så vidt hatt interessante arbeidsoppgaver både innen drift og utvikling samt noe brukerstøtte. Men i retrospekt angrer jeg. Det er en jobb der man må være tilgjengelig hele tiden og døgnet tilbringes stort sett foran en pc. (ja, jeg skriver døgnet, har ofte hatt 100 timers arbeidsuker som ikke er uvanlig i denne bransjen, særlig gjelder det drift.)

Om du har mulighet ville jeg heller valgt en eller annen ingeniørretning om du er interessert i tekniske fag. På langt nær noen feriekoloni å jobbe med det heller, men de fleste ingeniører jeg kjenner har hvertfall ikke den døgnkontinuerlige jobbinga de aller fleste som jobber med IT driver med.

Anonymous poster hash: 68cae...0f3
Skrevet

Jeg har klart meg greit med bachelor og har for så vidt hatt interessante arbeidsoppgaver både innen drift og utvikling samt noe brukerstøtte. Men i retrospekt angrer jeg. Det er en jobb der man må være tilgjengelig hele tiden og døgnet tilbringes stort sett foran en pc. (ja, jeg skriver døgnet, har ofte hatt 100 timers arbeidsuker som ikke er uvanlig i denne bransjen, særlig gjelder det drift.)

Om du har mulighet ville jeg heller valgt en eller annen ingeniørretning om du er interessert i tekniske fag. På langt nær noen feriekoloni å jobbe med det heller, men de fleste ingeniører jeg kjenner har hvertfall ikke den døgnkontinuerlige jobbinga de aller fleste som jobber med IT driver med.

Nå kommer det veldig an på hvilken type jobb man får og hvor man jobber da. Selv har jeg hatt vanlige 8 timers arbeidsdager hver gang jeg har jobbet innenfor IT så langt, og det er mange andre jeg kjenner som jobber med IT, og som har gjort det i mange år, som har vanlige arbeidsdager med mulig overtid nærme en levering. Men overtid finner man nødvendig i de aller aller fleste bransjer.
Skrevet

Vil anbefale deg offentlig sektor. (Kommune/Forsvar). Styr langt unna Konsulentselskaper slik som Atea osv..

Kan jeg spørre om hvorfor? :)

Skrevet

Hva er det du tenker på å studere da, og hvor?

Maria

Skrevet

Skal du inn i konsulentbransjen trenger du som regel en mastergrad og gode karakterer, men ellers får du fint jobb i IT bransjen i andre sektorer med bachelor. Kommer litt ann på hvilken retning du studerer også.

Stemmer ikke. Holder i massevis med en bachelor og ok karakterer. Må gjennom noen tøffe intervjueunder med praktiske oppgaver da. Der siles folk ut.

Anonymous poster hash: 857cf...746

Skrevet

Kan jeg spørre om hvorfor? :)

Forferdelig dårlig betalt, mye press, dårlige leder, arrogant kultur, latterlige bonuser, organisere seg er fyfy, ingen tariff, tillitsvalgte er også fyfy.

Anonymous poster hash: 3d1f9...aef

Skrevet

Nå kommer det veldig an på hvilken type jobb man får og hvor man jobber da. Selv har jeg hatt vanlige 8 timers arbeidsdager hver gang jeg har jobbet innenfor IT så langt, og det er mange andre jeg kjenner som jobber med IT, og som har gjort det i mange år, som har vanlige arbeidsdager med mulig overtid nærme en levering. Men overtid finner man nødvendig i de aller aller fleste bransjer.

Jepp, og jeg kjenner flest av de som jobber 15 timers dager. Og problemet er ikke at man jobber en del før leveranse, det gjelder de fleste yrker, men dagene er så lenge gjennom nesten hele året.

Det er umulig å kombinere med noe annet. Familieliv kan man bare glemme

Skrevet

Forferdelig dårlig betalt, mye press, dårlige leder, arrogant kultur, latterlige bonuser, organisere seg er fyfy, ingen tariff, tillitsvalgte er også fyfy.

Anonymous poster hash: 3d1f9...aef

Oh yes. Ofte greie vilkår på papiret, men når man tar i betraktning stress 24/7, jobbing hele døgnet og fint lite ferie og fritid i praksis er det en elendig lønn. Som regel ræva sjefer med null forståelse av fagfeltet og som legger opp løpet etter det (=mye stress og ekstremt lange dager). Null forståelse for at folk har familie og andre forpliktelser og ikke nærmest kan sove på jobben. Selv om det kanskje har blitt litt bedre noen steder, er bransjen fortsatt fullstendig texas. Gutteromsentusiastene har nå blitt voksne og mange har tatt en utdannelse, men de har ikke hatt styrken eller selvtilliten til å forme bransjen skikkelig. Som resultat består den av mange svake sjeler som ikke tør å stille krav og sette betingelser og blir overkjørt som følge av det.

Utdannelsen er heller ingen beskyttet tittel, så man er egentlig ingenting etter en IT-utdanning, i motsetning til f. eks en ingeniør som har en beskyttet tittel.

Derfor, gå heller for noe annet. Om man er interessert i en teknisk utdannelse så bør man ta noe annet slik at man ikke ender opp i det lavere sjikte av de teknisk orienterte bransjene.

Skrevet

Stemmer ikke. Holder i massevis med en bachelor og ok karakterer. Må gjennom noen tøffe intervjueunder med praktiske oppgaver da. Der siles folk ut.

Anonymous poster hash: 857cf...746

Nå tenkte jeg anerkjente konsulentselskap som selger ut datakonsulenter. De tar ikke inn uten mastergrad og gode karakterer hvis ikke man allerede har gode arbeidsreferanser og erfaring å vise til. Men intervjurunder (gjerne flere) må man gjennom og man kan få praktiske oppgaver man må løse.

Arbeidsdagen er som regel veldig bra, jobber kun 8t dagen og ikke "døgnet rundt" som det virker som driftere gjør.

Skrevet

Nå tenkte jeg anerkjente konsulentselskap som selger ut datakonsulenter. De tar ikke inn uten mastergrad og gode karakterer hvis ikke man allerede har gode arbeidsreferanser og erfaring å vise til. Men intervjurunder (gjerne flere) må man gjennom og man kan få praktiske oppgaver man må løse.

Arbeidsdagen er som regel veldig bra, jobber kun 8t dagen og ikke "døgnet rundt" som det virker som driftere gjør.

Ikke bare driftere det. Kanskje litt flere blant dem, men kjenner mange som er arkitekter eller utviklere som har ganske kjipe dager.

Derfor: jobb heller hardt, og gå for en ingeniørrettet utdannelse, da blir man jo faktisk noe. Nå er det selvsagt en del med ing. eller sig.ing. grad som jobber med IT, det er jo hvertfall smartere, da kan man bytte når man blir lei kjøret :)

Skrevet

Studerte it og jobbet med det. For mye deadlines, resultater som man må levere, stress og jobb 24/7. Følte ofte at jeg tok med meg jobben hjem, hvilte lite og likte IKKE jobben. Den ga meg ingenting. Studerte videre innenfor pedagogikk og er nå utrolig lykkelig med yrkesvalget. Liker mine arbeidsoppgaver og vil ikke gå tilbake til der jeg var. Ellers er det ingen dum ide å studere it, du får jobb, men ta heller dataingeniør i stedet.

Anonymous poster hash: b90b0...961

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...