AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #1 Skrevet 9. desember 2014 Jeg går på aap og er student, jeg. får dekket barnetilsyn for barnet mitt. Men jeg ligger alltid i minus og det stresser meg, keg har mye gjeld fra før av og er redd for nye gjeld. Vi bor i en kommunal leilighet med statlig bostøtte, husleie kommer på ca 7000 etter bostøtte. Fordi det har vært trangt økonomisk, har jeg ligget en måned etter med husleie en stund nå. Jeg lurer derfor på om jeg har rett til sosialhjelp? Jeg har hørt at studenter ikke har rett, stemmer det? Har det faktum at jeg har aap noe å si saken? Vil de regne stønad for barnetilsyn som inntekt og trekke i fra eventuell økonomiskhjelp? Jeg har unngått og søke eller vurdere dette. Prøvd å jobbe ved siden av studiene, men jeg får ikke mer enn 1000-2000 fra de oppdragene. Og det får utover studiene, så jeg håper ingen negative konmentarer. Jeg vil ikke dra ditt om jeg ikke vet 100% at jeg har rett på noe. Takker og bukker!Anonymous poster hash: c077b...319
Gjest chisandra Skrevet 9. desember 2014 #2 Skrevet 9. desember 2014 Jeg synes du skal søke. Mulig aap spiller en rolle. Søk, det verste du kan få er et "nei!"
frøkna Skrevet 9. desember 2014 #3 Skrevet 9. desember 2014 Nei, det kan man ikke si med 100% sikkerhet. Du kan søke, og søknaden din vil bli vurdert, men ut i fra informasjonen du oppgir her virker det mer sannsynlig at du får avslag på stønad, men du vil få tilbud om økonomisk rådgiving da beløpet du får bør være dekkende. Nav tar ikke hensyn til gjeld, men det er forståelig at det er vanskeligere å få endene til å møtes da. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #4 Skrevet 9. desember 2014 Nei, det kan man ikke si med 100% sikkerhet. Du kan søke, og søknaden din vil bli vurdert, men ut i fra informasjonen du oppgir her virker det mer sannsynlig at du får avslag på stønad, men du vil få tilbud om økonomisk rådgiving da beløpet du får bør være dekkende. Nav tar ikke hensyn til gjeld, men det er forståelig at det er vanskeligere å få endene til å møtes da. Jeg forstår dette og betaler ikke ei krone til gjelda jeg har da jeg ikke har råd til det. Namsmannen har sluttet med at jeg får ingen trekk siden jeg har så lav inntekt. Det jeg får i netto i aap minus huslie kommer på mindre enn det som er sats for en person kommunen jeg bor i. Og jeg har ett barn i tillegg. Det jeg egentlig lurer på er om man får sosialhjep som student når man har aap? Og trekker de fra stønad for barnetilsyn? Jeg har lest om folk som har aap som også får sosialstønad, men det står ikke boe om at de er student. Anonymous poster hash: c077b...319
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #5 Skrevet 9. desember 2014 Får du aap som student? De aller fleste mister AAP om de starter å studere.Anonymous poster hash: 7446e...a52 2
frøkna Skrevet 9. desember 2014 #6 Skrevet 9. desember 2014 Får du aap som student? De aller fleste mister AAP om de starter å studere.Anonymous poster hash: 7446e...a52 Dette er helt feil 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #7 Skrevet 9. desember 2014 Dette skal vurderes individuelt. Sosialhjelp er ikke en rettighet, men det siste sikkerhetsnettet i samfunnet vårt for de som ikke klarer å dra omsorg for seg selv, uten sosialhjelp. Ta kontakt med sosialkontoret og søk. Reglene vurderes jo ulikt fra kommune til kommune, så gå inn på din kommune sine hjemmesider og les hva som står der, før du kontakter NAV. Anonymous poster hash: 93e8f...e8f
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #8 Skrevet 9. desember 2014 Hvorfor får du ikke studielån? Anonymous poster hash: 1f878...b30
Gjest Phoenix Skrevet 9. desember 2014 #9 Skrevet 9. desember 2014 (endret) Jeg tror (understreker tror) at du vil få avslag på grunn av du studerer. Studenter lever jo av studielån (til vanlig), om du ikke har tatt opp studielån så er det ett alternativ. Sosialkontoret vil også vurdere det som ett alternativ for å øke inntekten din! Men har du høy inntekt på AAP? Det hørtes ut som med med 7.000 etter bostøtten. Endret 9. desember 2014 av Phoenix
Gjest Phoenix Skrevet 9. desember 2014 #10 Skrevet 9. desember 2014 Dette er helt feil Nja. NAV er veldig strenge når det kommer til studering på AAP og de fleste får nei. Om du får AAP og får studere så er du sykt heldig.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #11 Skrevet 9. desember 2014 Jeg tror (understreker tror) at du vil få avslag på grunn av du studerer. Studenter lever jo av studielån (til vanlig), om du ikke har tatt opp studielån så er det ett alternativ. Sosialkontoret vil også vurdere det som ett alternativ for å øke inntekten din! Men har du høy inntekt på AAP? Det hørtes ut som med med 7.000 etter bostøtten. Ok. Det er mulig. Jeg har ikke søkt studielån, men det er fordi jeg gjorde en feil for et par år siden da heg ikke søkte om sykepenger fra Lånekassen og dermed må studere i ett helt år før jeg kan søke om studielån.Anonymous poster hash: c077b...319
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #12 Skrevet 9. desember 2014 Ok. Det er mulig. Jeg har ikke søkt studielån, men det er fordi jeg gjorde en feil for et par år siden da heg ikke søkte om sykepenger fra Lånekassen og dermed må studere i ett helt år før jeg kan søke om studielån.Anonymous poster hash: c077b...319 Jeg hadde søkt aap den gang (med behandling som tiltak) og hadde ikke krav på sykestipend i og med jeg allerede fikk en annen stønad/ytekse. Da lot jeg det være uten å tenke på konsekvensene.Anonymous poster hash: c077b...319
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #13 Skrevet 9. desember 2014 Jeg tror ikke du har rett på sosialhjelp. Et av kravene er at du ikke har mulighet til å sikre deg økonomisk gjennom inntekstgivende arbeid, og det har du strengt tatt. Du MÅ ikke studere. Anonymous poster hash: b38bc...57f
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #14 Skrevet 9. desember 2014 Jeg tror (understreker tror) at du vil få avslag på grunn av du studerer. Studenter lever jo av studielån (til vanlig), om du ikke har tatt opp studielån så er det ett alternativ. Sosialkontoret vil også vurdere det som ett alternativ for å øke inntekten din! Men har du høy inntekt på AAP? Det hørtes ut som med med 7.000 etter bostøtten. Jeg vet ikke hvordan de har regnet, om de har regnet med det for transport, noe keg tror de gjorde for å komme til den brutto inntekten, men den er på ca 190 000. Anonymous poster hash: c077b...319
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #15 Skrevet 9. desember 2014 Jeg tror ikke du har rett på sosialhjelp. Et av kravene er at du ikke har mulighet til å sikre deg økonomisk gjennom inntekstgivende arbeid, og det har du strengt tatt. Du MÅ ikke studere. Anonymous poster hash: b38bc...57f Min psykiater og fastlege er uenige med deg angående siste punkt.Anonymous poster hash: c077b...319 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #16 Skrevet 9. desember 2014 Får du aap som student? De aller fleste mister AAP om de starter å studere.Anonymous poster hash: 7446e...a52 Dette er feil. Jeg har nettopp fullført 4 år med studier og har hatt AAP hele tiden. Til og med fått betalt skolepenger av nav. Anonymous poster hash: 9cfbd...891
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #17 Skrevet 9. desember 2014 Min psykiater og fastlege er uenige med deg angående siste punkt.Anonymous poster hash: c077b...319 Og hva tenker du hverdagen skal bestå i når du er ferdig å studere da? Sofaslenging? Anonymous poster hash: 46982...1fd 2
frøkna Skrevet 9. desember 2014 #18 Skrevet 9. desember 2014 Nja. NAV er veldig strenge når det kommer til studering på AAP og de fleste får nei. Om du får AAP og får studere så er du sykt heldig. Jeg er student selv, og det er vel rundt 4-5 stk i klassen min (som jeg vet om) som mottar aap. Fetteren min mottar aap og studerer, og moren til en venninne av meg mottok aap som student. Kanskje bare jeg som kjenner mange..
Gjest Phoenix Skrevet 9. desember 2014 #19 Skrevet 9. desember 2014 Jeg er student selv, og det er vel rundt 4-5 stk i klassen min (som jeg vet om) som mottar aap. Fetteren min mottar aap og studerer, og moren til en venninne av meg mottok aap som student. Kanskje bare jeg som kjenner mange.. Kanskje.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #20 Skrevet 9. desember 2014 Det er iallefall viktig å ikke starte studier uten å avklare det med saksbehandler først. Og kanskje få det inn i tiltaksplanen. I regelverket til NAV så likestilles studier oftest med arbeid.Anonymous poster hash: 7446e...a52 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå