AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #1 Skrevet 9. desember 2014 Hvordan lager jeg sånn riskrem? Har du lenke til oppskrift? Takk! Anonymous poster hash: 61aca...7bf
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #2 Skrevet 9. desember 2014 Ikke så veldig vanskelig å lage riskrem. Vi pleier bare å piske krem og blande det sammen med kald risengrynsgrøt. Anonymous poster hash: 8c682...6da
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #3 Skrevet 9. desember 2014 Hadde du googlet "oppskrift riskrem", noe som ville tatt kortere tid enn å skrive et innlegg, ville du funnet ut at det vanligvis er 50/50 eller 60/40 risgrøt og kremfløte. Å koke en vaniljestang sammen med grøten og/eller tilsette litt finhakkede mandler i riskremen hever smaken veldig. Anonymous poster hash: 79854...7c1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #4 Skrevet 9. desember 2014 Problemet med det er at grøten blir for tyntflytende, ofte føler jeg det renner av riskremen og får aldri helt den konsistensen jeg er ute etter. Jeg har egentlig ikke en god kjennskap til google synes det er forvirrende å bruke. Når jeg lager riskrem bruker jeg som regel mindre kremfløte av kalorimessige årsaker, har prøvd ut diverse sukkererstatninger også, til og med tykningsmiddel men føler aldri smaken sitter helt da. Anonymous poster hash: 61aca...7bf
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #5 Skrevet 9. desember 2014 Kremen skal ikke råres inn men skjæres inn i grøten. Og grøten må være helt kald. Anonymous poster hash: bfaa8...065
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #6 Skrevet 9. desember 2014 Kremen skal ikke råres inn men skjæres inn i grøten. Og grøten må være helt kald.Anonymous poster hash: bfaa8...065 Men hvordan får jeg grøten kald? Jeg har vanligvis noe tidspress på kjøkkenet og har egentlig ikke anledning til å ha grøten stående i to timer ute eller i kjøleskapet. Anonymous poster hash: 61aca...7bf
Fanteria Skrevet 9. desember 2014 #7 Skrevet 9. desember 2014 Jeg pleier å lage grøten dagen før og la den stå i kjøleskapet over natta.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #8 Skrevet 9. desember 2014 Lag skikkelig langkokt risgrøt, ikke hurtiggrøt av noe slag. Den blir nesten bedre av å stå kaldt over natta. Pisk fløte til krem og vend den inn i kald grøt. Personlig synes jeg at det er best med mer grøt enn krem, gjerne 3/4 grøt og 1/4 krem, men det er en smaksak. Sett riskremen kaldt til den skal brukes. Du kan godt lage den kvelden før og bare røre litt forsiktig i den før servering. Da setter den seg enda litt mer. Om du har fått for tynn riskrem kan du kanskje ha hatt for tynn grøt, for lite grøt eller ikke pisket kremen nok. Men om du har brukt lunken grøt har du nok feilen der. Og om du absolutt MÅ lage grøten rett før, så kan det kanskje hjelpe å ha den i f.eks en avkjølt form eller flere, slik at den ligger tynt. Kan fint avkjøles ute i snøen en stund (dekket av plast). Anonymous poster hash: c5089...34f 2
Violetta Skrevet 9. desember 2014 #9 Skrevet 9. desember 2014 Du kan avkjøle grøten i kaldt vannbad, da går det fortere.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #10 Skrevet 9. desember 2014 Det fine med riskrem er jo at den kan lages klar i god tid, enten på formiddagen på julaften, eller kvelden før. Anonymous poster hash: a750f...57d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #11 Skrevet 9. desember 2014 Men hvordan får jeg grøten kald? Jeg har vanligvis noe tidspress på kjøkkenet og har egentlig ikke anledning til å ha grøten stående i to timer ute eller i kjøleskapet. Anonymous poster hash: 61aca...7bf Du har to muligheter, enten lage den dagen før, eller sette den på et kaldt sted. Først i kaldt vann i vasken, hele kjelen i kaldt vann. Eller om du bor slik til så den utendørs. Men den bør ikke fryse/bli frossen. Kjøleskapet kannog brukes, men da kan du ødelegge annen mat ved at hele temepraturen i kjøleskapet lir høyere ved at du sette varm mat inn der. Et tips til, Ming sin grøt og grøt som skal koke nærmere 1 time, er de jeg synes blir best til riskrem.Anonymous poster hash: bfaa8...065
Gjest Tingelinling Skrevet 9. desember 2014 #12 Skrevet 9. desember 2014 Bruk ferdig grøt fra Fjordland dersom du ikke har tid til å gjøre alt fra bunnen av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå