Gå til innhold

Trening nybegynner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne å trene etter jul. Målet er å få mer energi. Har tenkt enten yoga eller styrketrening. Hvor ofte burde jeg trene? Hva er lite og hva er mye. Har egentlig ikke noe mål, vil bare bli i bedre form og.

Anonymous poster hash: 3db75...f3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal begynne å trene etter jul. Målet er å få mer energi. Har tenkt enten yoga eller styrketrening. Hvor ofte burde jeg trene? Hva er lite og hva er mye. Har egentlig ikke noe mål, vil bare bli i bedre form og.

Anonymous poster hash: 3db75...f3f

2-3(helst 3) ganger i uken med styrketrening gir deg kjemperesultater på relativt kort tid.

Søk opp Starting Strenght feks. Fokuser på store øvelser og tren hele kroppen, og gi den to dager til restitusjon. Då vil du komme deg i merkbart bedre form innen en måned :)

Skrevet

Hvorfor yoga eller styrketrening? Hvorfor ikke pilates, som blir litt mer midt imellom?

Jeg vil påstå at i oppstartsfasen så bør man forsøke å få inn en vane med trening to ganger i uken. 30-60min hver gang (avhengig av hva du trener.) og så kan du heller øke på i antall treninger når vanen sitter.

Anonymous poster hash: 78fda...e92

Skrevet

Yoga + Styrketrening er ikke det samme som Pilates. Derfor kan det ikke sammenlignes.

Jeg synes kombinasjonen høres veldig bra ut. Tenkte selv å begi meg ut på den kombinasjonen over nyttår.

Nå er ikke jeg nybegynner da, men mobiliteten min er dårligere enn den bør være. Samtidig som jeg ikke vil gi opp trening med vekter.

Som nybegynner er det viktig at du velger en frekvens som du kommer til å gjennomføre. Den viktigste faktoren for suksess innenfor styrketrening og lignende er at du gjennomfører programmet. Hvis du stadig skulker økter så kommer heller ikke fremgangen.

2-3 styrkeøkter i uken er det du bør strebe etter. Mer enn det vil være vanskelig å restituere fra når det blir tungt. I begynnelsen vil det føles for lett, men det gjør ingenting.

Dersom du supplerer med yoga er det lurt å ta dette på de dagene du ikke trener styrke. Statisk tøying gjør muskelen svakere der og da.

I begynnelsen går det sikkert greit å ta både 2 og 3 yogaøkter i uken. Litt avhengig av hvor utmattende den treningen er for deg.

Og angående målet ditt. "Mer energi" er for uspesifikt. Du vil aldri vite når du har fremgang og motivasjonen kommer til å dale. Du blir ikke mer opplagt av å trene. Du blir mer sliten og etter trening er ting et større ork. Støle muskler kan gjøre husarbeid til en utfordring. Men gevinsten ligger i horisonten. Man lever lenger, er funksjonsfrisk lengre, mindre syk, større evne til å utføre fysisk krevende oppgaver, osv.

Kortsiktig gevinst kan da bli lett å la seg blende av (les: ligge på sofaen å se på tv).

Sett heller opp spesifikke mål relatert til treningen. Bruk "SMART".

Og når det gjelder mer energi: Sov mer. Legg deg 1 time tidligere. Dropp TV/Data/mobil 1 time før leggetid. Ikke spis godteri på kvelden. Dropp alkohol. Stå opp til tilsvarende tid hele uken. Også i helgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...