AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #1 Skrevet 9. desember 2014 På julaften blir vi 10 personer,og blant disse er et par som hver julaften gir hverandre flere gaver,det kan være fra fire og flere. De har god økonomi ifh til oss andre,og det er greit nok. Det blir bare litt rart syns jeg,at de skal bruke så mye av julaften på seg når vi er flere. Vi bruker jo å pakke opp en og en gave,for det er koselig å se hva alle får. Men så blir det så anstrengt når dette paret åpner gave etter gave fra hverandre. Andre har også reagert på det tidligere,og syns jo det er litt leit for dette paret å skape oppgitthet uten at de skjønner. Så jeg snakket med de om julaften og fikk sagt at jeg håpet det ikke tok helt av,og at ingen kjøpte flere enn to gaver til hverandre. De sa de var enige i det,men nå vet jeg at de likevel handler flere til hverandre. Det blir også et barn på fem år sammen med oss,og det syns de var litt strevsomt fordi da alle kanskje ikke fikk se alle hverandres gaver! Er det vanlig å gi hverandre så mange gaver? Anonymous poster hash: c127b...e39
Gjest Ive Lina Skrevet 9. desember 2014 #2 Skrevet 9. desember 2014 På julaften blir vi 10 personer,og blant disse er et par som hver julaften gir hverandre flere gaver,det kan være fra fire og flere. De har god økonomi ifh til oss andre,og det er greit nok. Det blir bare litt rart syns jeg,at de skal bruke så mye av julaften på seg når vi er flere. Vi bruker jo å pakke opp en og en gave,for det er koselig å se hva alle får. Men så blir det så anstrengt når dette paret åpner gave etter gave fra hverandre. Andre har også reagert på det tidligere,og syns jo det er litt leit for dette paret å skape oppgitthet uten at de skjønner. Så jeg snakket med de om julaften og fikk sagt at jeg håpet det ikke tok helt av,og at ingen kjøpte flere enn to gaver til hverandre. De sa de var enige i det,men nå vet jeg at de likevel handler flere til hverandre. Det blir også et barn på fem år sammen med oss,og det syns de var litt strevsomt fordi da alle kanskje ikke fikk se alle hverandres gaver! Er det vanlig å gi hverandre så mange gaver? Anonymous poster hash: c127b...e39 Jeg vet ikke hva som er vanlig - men det er jo temmelig spesielt å be folk begrense gavene av den grunn du sier. Da får dere heller gjøre noe med måten dere pakker opp gaver på - la folk pakke opp sine så kan dere heller se på hverandres gaver etterpå. 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #3 Skrevet 9. desember 2014 Jeg tenkte å kjøpe til samboer et par gaver fra meg og en fra bikkja. Har ikke tenkt over at det er for mye? Det er bare til han jeg kjøper ekstra. Anonymous poster hash: e07c6...0a5 1
Gjest Nanne70 Skrevet 9. desember 2014 #4 Skrevet 9. desember 2014 Enig med Ive Lina her - jeg synes ikke du kan bestemme hvor mange gaver noen skal gi til hverandre.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #5 Skrevet 9. desember 2014 Jeg Gjør det sånn: Gir rundt 5-7 gaver til kjæresten min fordi det er smågaver som boxer shorts o.l. pakker alle gavene i 1 stor pakke eller slik at de henger sammen med gavebånd. Så blir alle pakket opp på en gang. Gjør tilsvarende til alle andre som får flere pakker fra oss. Ser ikke hensikten med å dele det opp... mye fordi det du TS nevnte, at det blir "kleint ". Anonymous poster hash: 40bfc...b4f
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #6 Skrevet 9. desember 2014 Jeg synes det er langt verre å skulle bestemme hvor mange gaver de andre gjestene får lov til å pakke opp enn at noen har kjøpt flere gaver til hverandre...Om noen hadde prøvd å diktere antall gaver jeg ga til noen hadde jeg ledd dem ganske rått opp i trynet og drete milevis i det. Det er da ikke uvanlig å kjøpe mer enn én gave til noen? Jeg gir tre gaver til min søster i år. Jeg har kjøpt tre mindre ting, for det var det hun ønsket seg, og pakket dem i tre separate pakker. Anonymous poster hash: e2d01...b5c 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #7 Skrevet 9. desember 2014 Jeg vil ikke diktere antall gaver,men andre snakket også om det,og jeg mente det godt,for alle. Å henge sammen flere gaver er helt fint. Det er når de to får hver tredje pakke til og fra hverandre,så blir det pinlig. Dette er jo voksne mennesker. At unger og tenåringer kjøper flere smågaver er noe annet. Syns julaften bør være hyggelig for alle. Det er vemmelig når andre gir hverandre oppgitte blikk. Syns det går an å planlegge litt når alle er nære. Anonymous poster hash: c127b...e39 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #8 Skrevet 9. desember 2014 Jeg vil ikke diktere antall gaver,men andre snakket også om det,og jeg mente det godt,for alle. Å henge sammen flere gaver er helt fint. Det er når de to får hver tredje pakke til og fra hverandre,så blir det pinlig. Dette er jo voksne mennesker. At unger og tenåringer kjøper flere smågaver er noe annet. Syns julaften bør være hyggelig for alle. Det er vemmelig når andre gir hverandre oppgitte blikk. Syns det går an å planlegge litt når alle er nære. Anonymous poster hash: c127b...e39 Men det er jo ikke hyggelig for dem som ikke "får lov" til å gi hverandre gaver som de vil? Ja, det er vemmelig når folk sitter og himler med øynene, men det er faktisk de som himler som er problemet her, slik jeg ser det. Anonymous poster hash: e2d01...b5c 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #9 Skrevet 9. desember 2014 Men det er jo ikke hyggelig for dem som ikke "får lov" til å gi hverandre gaver som de vil? Ja, det er vemmelig når folk sitter og himler med øynene, men det er faktisk de som himler som er problemet her, slik jeg ser det. Anonymous poster hash: e2d01...b5c Det blir ubehagelig uansett, når de samme sitter og pakker opp gave etter gave. Mn kan jo ikke bestemme hva andre gjør, men jeg synes det er greit å gi 1 gave til hver. Så får det evt. være en større gave med flere små inni Anonymous poster hash: 40bfc...b4f 1
Sola de Skrevet 9. desember 2014 #10 Skrevet 9. desember 2014 Du hadde nok revet deg i håret av meg da. Jeg gir alle mange pakker hver... 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #11 Skrevet 9. desember 2014 Du hadde nok revet deg i håret av meg da. Jeg gir alle mange pakker hver... Det blir vel noe annet? Dette er et par,og halve julaften går med til deres pakkeåpning og fremvisning. Syns det er flaut at voksne ikke kan tenke på det selv. Anonymous poster hash: c127b...e39 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #12 Skrevet 9. desember 2014 På julaften blir vi 10 personer,og blant disse er et par som hver julaften gir hverandre flere gaver,det kan være fra fire og flere. De har god økonomi ifh til oss andre,og det er greit nok. Det blir bare litt rart syns jeg,at de skal bruke så mye av julaften på seg når vi er flere. Vi bruker jo å pakke opp en og en gave,for det er koselig å se hva alle får. Men så blir det så anstrengt når dette paret åpner gave etter gave fra hverandre. Andre har også reagert på det tidligere,og syns jo det er litt leit for dette paret å skape oppgitthet uten at de skjønner. Så jeg snakket med de om julaften og fikk sagt at jeg håpet det ikke tok helt av,og at ingen kjøpte flere enn to gaver til hverandre. De sa de var enige i det,men nå vet jeg at de likevel handler flere til hverandre. Det blir også et barn på fem år sammen med oss,og det syns de var litt strevsomt fordi da alle kanskje ikke fikk se alle hverandres gaver! Er det vanlig å gi hverandre så mange gaver?Anonymous poster hash: c127b...e39 Det som er vanlig er å ikke være smålig fordi noen andre får mer enn deg til jul. Hvert hus har sin tradisjon og om de vil skjemme hverandre bort i juletider må de vel jammen meg få lov til det! Anonymous poster hash: a8c13...cf4 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #13 Skrevet 9. desember 2014 Det er du som driter deg ut her.. kjenner jeg blir flau på dine vegne.Anonymous poster hash: fcda6...e5f 3
Humla90 Skrevet 9. desember 2014 #14 Skrevet 9. desember 2014 Gir 5-6 ting til kjæresten (pluss 3-4 små ting). Pakker alt sammen, men om jeg hadde gjort det separat så får det være mitt valg. Barnet på fem får da bare klare å være tålmodig å sitte og se på. Høres helt latterlig ut at dette skal bli et problem. Eventuelt ta og fordel gavene de skal åpne utover kvelden. De fleste får jo flere gaver en én så hva gjør et par ekstra? 1
Gjest Flunka Skrevet 9. desember 2014 #15 Skrevet 9. desember 2014 Syns det er litt teit å närmest bli misunnelig over at andre gir hverandre flere gaver. Det er ikke antall gaver det handler om i jula. I min familie er det noen som har veldig god råd og noen som har dårlig råd. De med dårlig råd gir gjerne 1 gave til hver, og da ofte hjemmelaget eller billig gave. Andre gir flere gaver og gjerne dyre gaver. Ingen, absolutt ingen, i min familie sitter og er misunnelig over de som har god råd. Vi gleder oss heller over hverandres gaver, og ikke minst, hygger oss i hverandres selskap. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #16 Skrevet 9. desember 2014 Dette høres helt sjukt ut i mine ører, å gi hverandre mange gaver (med mindre det er småting/nyttegjenstander). Både fordi det er en sinnssvakt pengeforbruk og fordi jeg synes julaften er blitt helt på trynet med mange timer sløst bort på denne forbruksfesten... og jo flere man er, jo flere timer bruker man. Forferdelig Derfor foretrekker vi å være så få som mulig hjemme hos oss, og vi er svært enige om at det holder med en eller to gaver til hver, innen en viss pris. Er det virkelig blitt "bare" å få en gave? Jula er blitt helt syk... og veldig lite koselig For oss handler det om sosialt samvær, god mat vi ikke spiser ellers i året og stemningen - ikke et mareritt av fråtsing i gaver og opprydding etterpå. Stakkars folk... Anonymous poster hash: 5cc94...094 1
Lou Salome Skrevet 9. desember 2014 #17 Skrevet 9. desember 2014 Hvis du (og andre i familien) syns det er GALSKAP, og det blir anstrengt, dere reagert på det, det skaper oppgitthet og det dere syns mange gaver tar helt av, syns jeg absolutt dere skal slutte å feire sammen. Å instruere noen andre om hva eller hvor mange gaver de skal gi til jul, det er galskap i mine øyne, og slett ikke vanlig. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #18 Skrevet 9. desember 2014 Går jo an å si at man kan åpne noen pakker hjemme hver for seg før man går i besøk? Jeg husker vi gjorde dette før når vi var VELDIG mange som feiret jul sammen (rundt 25-30 stk). Hvis alle da skal få og gi gaver til hverandre blir det gaveåpning hele dagen/kvelden..Anonymous poster hash: 49b5b...fce 1
Inwe Skrevet 9. desember 2014 #19 Skrevet 9. desember 2014 Er dere ikke voksne mennesker og kan glede dere over andres gaver? Jeg er iallefall over den alderen der jeg blir sjalu for at noen får fler gaver enn meg. Føler heller ikke at hele julaften handler om dem og deres gaver, julen er da så mye mer enn gaver. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 9. desember 2014 #20 Skrevet 9. desember 2014 Det høres ut som dette paret faktisk er bare de to, - og at de er veldig glade i hverandre og viser det ved å gi hverandre mange og dyre gaver. Siden det er mer familie der, med barn, så er det kanskje også litt ekstra viktig for disse to å vise hverandre hvor glade de er i den andre, - selv om de bare er to. Kan det tenkes å være slik tror du? Og hadde noen forsøkt å gi en kommando om hvor mange gaver et annet menneske fikk lov til å få av meg, - da hadde vedkommende feiret julen uten mitt nærvær og uten gave også. Gaver er noe man er så heldig å få, ikke noe man kan forvente eller ha krav på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå