Gå til innhold

Oppskrifter med eple??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi abonnerer på økologiske grønnsaker, og nå har vi fått et lass med epler som var litt melete og ikke så veldig fristende å gnafse i seg. (Stort sett får vi utrolig mye deilig frukt og grønnsaker, altså.)

Har noen gode ideer til hva vi kan bruke to kilo med epler til? Jeg er gravid og prøver å ikke spise allverdens med søtsaker, så jeg er ikke sikker på om eplekake er tingen. Er takknemlig for andre ideer!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eplemos

2 kg epler

4 dl vann

350 g sukker

evt 2 ss revet ingefær

Skrell og skjær eplene i terninger. Kok dem i vann med sukker og ingefær til de er møre og såvidt begynner å mose seg.

Fyll den varme mosen på varme glass, som skrus tett til med det samme.

Oppbevares mørkt og kjølig.

Eplesaft (ca 2 liter)

1 liter vann

1 liter sukker

1,5 kg epler

2 kanelstenger

1 splittet vaniljestang

2 sitroner

3 ss sitronsyre

Del uskrelte epler i biter, ta med kjernehus og alt. Skrell sitronskallet med potetskreller og press saften. Bland alle ingrediensene i en stor kasserolle. La koke opp under omrøring og la så kok ca 15 minutter. Ta kjelen av varmen og la stå minst 1 døgn i kjøleskap. Sil saften og hell på flasker.

Hjemmelaget eplete

så mange epler du vil

evt sukker/honning

Tørk epleskall i langpannen ved 60-70 grader natten over, eller lufttørk på tørt og varmt sted. Beregn 1 dl tørket epleskall til 1 liter kokende vann. Trekk i ca. 15 min. Drikk som den er, eller smak til med sukker eller honning.

Eple- og kaneliskrem

3 dl kremfløte

3 egg

1,5 dl sukker

3 dl fast eplemos

1 ½ ts kanel

Pisk fløte til stiv krem og eggehviter til stivt skum. Tilsett sukker, litt etter litt. Bland eggeplommer inn i kremen og vend forsiktig inn hvitene sammen med eplemos og kanel. Frys isen natten over. Fordel isen i glass, gjerne med knuste småkaker mellom lagene.

Skrevet

Jeg bruker ofte epler i salaten, du kan også lage eplesaus som er godt til f. eks. grillmat.

Kan jeg spørre om hvor du abonnerer på grønnsaker fra, og hvordan ordningen funker? (pris, mengde etc) Kjenner flere i Danmark som gjør det, men vet lite om ordningene de har i Norge.

Skrevet

Oi, sånn abonering hørtes interessant ut!

Fortell :D

Skrevet

Bor i Bergen og abonnerer hos en bonde på Voss som leverer økologiske varer til flere hundre kunder i Bergensområdet hver fjortende dag. Helt fantastisk, og like spennende hver gang hva som er oppi kassen! Innholdet varierer litt med sesong, og noe er importert fra økologiske leverandører utenlands. Ikke er det spesielt dyrt heller. Økologisk mat er ofte dyrere enn vanlig mat, men her er det ingen Rimi-Hagen som stikker av med avansen i mellom siden vi får det direkte fra produsenten, så da går det opp i opp.

Se http://www.finnegarden.no for å lese mer om ordningen. Jeg aner ikke om det finnes tilsvarende ordninger østpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...