AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #1 Skrevet 9. desember 2014 Hei. Jeg hadde ikke hørt om black face før jeg kom over det her inne tidligere i år. I ettertid har jeg lest flere artikler om temaet. Blant annet om den nederlandsk julenissehjelperen. I dag har et kjøpesenter i Trondheim, Sirkus Shopping, et bilde av en mann i pepperkakekostyme og tykk brun maling i ansiktet med teksten møt pepperkakemannen. Det jeg lurer på er om dette er greit. Jeg har som sagt ikke hørt om blackface før i år og har forstått det slik at folk er veldig følsomme når det kommer til slik sminke. Jeg håper selvfølgelig at jeg har misforstått og at dette ikke er noe å reagere på, men må innrømme at jeg svatt litt da jeg så bilde. Jeg trudde man var veldig forsiktig med slik sminke da balckface har en sterk og trist historie Anonymous poster hash: 02ede...313
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #2 Skrevet 9. desember 2014 Glemte link til bildet for de som vil sehttp://sirkusshopping.no/forsidevisning/mot-pepperkakemannen-og-isdronningen-pa-sirkus/Anonymous poster hash: 02ede...313
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #3 Skrevet 9. desember 2014 Tenkte på Ompa Lompa nå jeg så bildet. Anonymous poster hash: cccfd...6fd
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #4 Skrevet 9. desember 2014 Hei. Jeg hadde ikke hørt om black face før jeg kom over det her inne tidligere i år. I ettertid har jeg lest flere artikler om temaet. Blant annet om den nederlandsk julenissehjelperen. I dag har et kjøpesenter i Trondheim, Sirkus Shopping, et bilde av en mann i pepperkakekostyme og tykk brun maling i ansiktet med teksten møt pepperkakemannen. Det jeg lurer på er om dette er greit. Jeg har som sagt ikke hørt om blackface før i år og har forstått det slik at folk er veldig følsomme når det kommer til slik sminke. Jeg håper selvfølgelig at jeg har misforstått og at dette ikke er noe å reagere på, men må innrømme at jeg svatt litt da jeg så bilde. Jeg trudde man var veldig forsiktig med slik sminke da balckface har en sterk og trist historie Anonymous poster hash: 02ede...313 Men hva er black face?Anonymous poster hash: 7c486...871
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #5 Skrevet 9. desember 2014 Om det er greit? TS, ta deg en stor, feit bolle! Selvfølgelig er det greit. Anonymous poster hash: 8de26...2c1 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #6 Skrevet 9. desember 2014 Men nå er det ikke slik at mannen er sminket for å se ut som en mørkhudet person for å håne dem. Han er sminket brun i ansiktet for å se ut som en pepperkake. Og pepperkaker er brune. Om noen tar seg nær av dette, blir jeg svært overrasket og skuffet. Jeg hadde forstått det om noen tok seg nær av en mann som kler seg ut som en afroamerikaner og etterligner dem på en stygg måte - men dette tilfellet er bare en pepperkakemann. Og pepperkakemannen er ikke relatert til blackface overhodet. Hadde han ikke vært sminket brun, hadde jo ingen skjønt at det var snakk om en pepperkake. Anonymous poster hash: 53aec...fad 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #7 Skrevet 9. desember 2014 Btw, ser ikke problemet. Han kler seg ut som en pepperkake. Ikke som en mørkhudet person. Anonymous poster hash: cccfd...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #8 Skrevet 9. desember 2014 Men nå er det ikke slik at mannen er sminket for å se ut som en mørkhudet person for å håne dem. Han er sminket brun i ansiktet for å se ut som en pepperkake. Og pepperkaker er brune. Om noen tar seg nær av dette, blir jeg svært overrasket og skuffet. Jeg hadde forstått det om noen tok seg nær av en mann som kler seg ut som en afroamerikaner og etterligner dem på en stygg måte - men dette tilfellet er bare en pepperkakemann. Og pepperkakemannen er ikke relatert til blackface overhodet. Hadde han ikke vært sminket brun, hadde jo ingen skjønt at det var snakk om en pepperkake.Anonymous poster hash: 53aec...fad Takk! Det er akkurat slike svar jeg håpet på å få jeg er helt enig med deg. Ble bare usikker da blackface er nytt for meg så jeg vet ikke hvor grensa går. Tenkte jeg skulle høre her inne hva andre mener. Takker for svar! TSAnonymous poster hash: 02ede...313
Sir Winston Skrevet 9. desember 2014 #9 Skrevet 9. desember 2014 Spørsmålet er jo om ikke selve pepperkaken, pepperkakemannen, er rasistisk? Hvorfor må den være mørk? Man skulle trodd at vi i snart 2015 hadde kommet litt lenger. Det måtte vel gå an å lage pepperkaker i en farge som ingen lar seg sjenere av, kanskje med Klorin eller noe. Det samme gjeller for øvrig mørk sjokolade, jeg mener: "Mørk" - Hallooo!!!!
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #10 Skrevet 9. desember 2014 Selv om det unektelig ser en anelse ut som blackface-sminke så er ikke det intensjonen. Her er det snakk om å ligne en pepperkakemann og pepperkakemenn er brune. Dette er ikke et problem overhodet, folk bør slutte å være så hårsåre at de leter etter ting som kan tolkes som rasisme selv når det ikke er intensjonen. Anonymous poster hash: 1b7bd...73c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #11 Skrevet 9. desember 2014 Jeg er av ikke-vestlig opprinnelse og brun som en pepperkake, og jeg kan gå god for det her. Jeg sier det på en fleipete måte nå, men det er ikke tull. Afrikansk er jeg ikke, men jeg er fra sør-Asia, fra et sted der de fleste har en hudfarge som ikke er så ulik, selv om ansiktstrekkene er mer europeiske. Jeg har sett og hørt om denne pepperkakemannen de styrer med i Nederland før, og dette er første gang det faller meg inn at jeg skulle bli støtt. Eller at det er jeg som parodieres fremfor en pepperkake. Blir som med Pippi-tullet for en stund siden, jeg gir jo blanke så lenge ingen problematiserer det. Tillegges jeg noen negative egenskaper, slik man gjorde med blackface-skuespill i USA på det verste? Nei. For det første er dette åpenbart ikke ment å "være meg", og for det andre er fremstilles nå ikke denne pepperkaken som en jævel heller. Jeg ønsker ikke å "reddes" fra slike bagateller av velmenende europeere, for det er jeg som får kjeft av og backlash fra de som faktisk misliker "sånne som meg" når slike saker problematiseres. Anonymous poster hash: 1346c...425 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #12 Skrevet 9. desember 2014 Jeg er av ikke-vestlig opprinnelse og brun som en pepperkake, og jeg kan gå god for det her. Jeg sier det på en fleipete måte nå, men det er ikke tull. Afrikansk er jeg ikke, men jeg er fra sør-Asia, fra et sted der de fleste har en hudfarge som ikke er så ulik, selv om ansiktstrekkene er mer europeiske. Jeg har sett og hørt om denne pepperkakemannen de styrer med i Nederland før, og dette er første gang det faller meg inn at jeg skulle bli støtt. Eller at det er jeg som parodieres fremfor en pepperkake. Blir som med Pippi-tullet for en stund siden, jeg gir jo blanke så lenge ingen problematiserer det. Tillegges jeg noen negative egenskaper, slik man gjorde med blackface-skuespill i USA på det verste? Nei. For det første er dette åpenbart ikke ment å "være meg", og for det andre er fremstilles nå ikke denne pepperkaken som en jævel heller. Jeg ønsker ikke å "reddes" fra slike bagateller av velmenende europeere, for det er jeg som får kjeft av og backlash fra de som faktisk misliker "sånne som meg" når slike saker problematiseres.Anonymous poster hash: 1346c...425 Interessant å høre fra en som opplever dette på kroppen! Har du lyst til å fortelle om situasjoner ferdig har reagert, og hva som var grunnen til at du reagerte nettopp i den situasjonen? Ikke noen tvang altså, jeg er bare nysgjerrig og det er vanskelig for meg å sette meg inn i det Anonymous poster hash: 85198...9f9
OleTho Skrevet 9. desember 2014 #13 Skrevet 9. desember 2014 Tror ikke noen mørkhudete føler seg truffet av dette, mulig pepperkakemennene gjør det 3
Druid Skrevet 9. desember 2014 #14 Skrevet 9. desember 2014 Men hva er black face?Anonymous poster hash: 7c486...871 I gamle dager var det rasedeling i USA, ett av konsekvensene var at svarte ikke kunne spille i film. Men man trengte typisk svarte karakterer, og dermed sminket mann opp hvite med en spesiell sminkedesign som skulle representere svarte generelt, dette er det som kalles "blackface". Det tilsvarer litt vårt språklige hottentott begrep. Mye av motstanden mot blackface ligger i Intensjonen; å fremstille svarte stereotypisk, så motstanden er ikke i sminken. I dette tilfellet er intensjonen helt klar, og gitt pepperkaker ikke hverken er diskriminert eller nedvurdet, så kan man ikke sammenligne de to.
Høhø Skrevet 9. desember 2014 #15 Skrevet 9. desember 2014 Interessant å høre fra en som opplever dette på kroppen! Har du lyst til å fortelle om situasjoner ferdig har reagert, og hva som var grunnen til at du reagerte nettopp i den situasjonen? Ikke noen tvang altså, jeg er bare nysgjerrig og det er vanskelig for meg å sette meg inn i det Anonymous poster hash: 85198...9f9 Jeg og er halvbrun, er du interessert i å høre fra meg? Sånne farge-greier kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Men det verste er folk som tror folk blir støtt av ting, og problematiserer alt.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #16 Skrevet 9. desember 2014 Interessant å høre fra en som opplever dette på kroppen! Har du lyst til å fortelle om situasjoner ferdig har reagert, og hva som var grunnen til at du reagerte nettopp i den situasjonen? Ikke noen tvang altså, jeg er bare nysgjerrig og det er vanskelig for meg å sette meg inn i det Anonymous poster hash: 85198...9f9 Klart det. Mener du eksempler på når jeg blir støtt eller på at jeg føler at jeg betaler for at etniske nordmenn reagerer "på vegne av meg"? Kan godt si noe om begge deler. Åltså, jeg har en høy terskel for å føle meg støtt, men det er klart dette er veldig individuelt. Jeg har blitt utsatt for et par tilfeller av det som åpenbart var rasisme, som at folk har sagt at et eller annet vel er "vanskelig å forstå for dere svartinger" og denslags, og da er det klart jeg reagerer. Når det er helt utilslørt og åpenbart handler om et syn på meg som mindre verdt eller stokk dum på grunn av etnisitet reagerer jeg. Jeg blir riktignok ikke så lei meg, bare helvetes oppgitt og litt provosert. Det tilhører imidlertid sjeldenhetene at jeg får høre sånt, og det kommer som regel fra en eller annen fyr de fleste ser at ikke akkurat er helt A4. Det hender også at det kommer sleivete utspill som jeg får en litt uggen følelse av, som da faren til en jente jeg hadde noe på gang med (jeg er mann) mente at hun ikke måtte nærme seg sånne som meg. Folk velger selvsagt de partnere de vil, og foreldre må jo gjerne mene sitt om sine barns partnervalg, men å blankt avskrive meg som snill og grei basert på navn og bakgrunn er det klart jeg mistrives med. Han forandret forøvrig oppfatning etter hvert, så jeg valgte å tilskrive det at han følte det hele som uvant og ukjent fremfor at han oppriktig mente at jeg måtte være helt jævlig. Men dette andre, det med at jeg opplever at jeg får "svi" for noe jeg overhodet ikke har reagert på, det plages jeg igrunn litt mer av. Et eksempel er denne Pippi-saken: Meg bekjent har ikke en eneste med innvandrerbakgrunn klaget, det er kun en gjeng etnisk norske (og etnisk svenske) mennesker som har skullet problematisere noe ingen reagerte på. Resultatet var at en del pratet om at "innvandrerne krever det ene og det andre", selv om "vi" ikke hadde reagert. Eller da en skole i Drammen droppet juleavslutning fordi noen tilhørende Jehovas vitner (og ingen andre) hadde reagert, mens folk likevel klaget over "innvandrere" som etter sigende ikke tillot julefeiring. Man kan mene hva man vil om Jehovas vitner, men Jehovas vitner flest her til lands er alt annet enn mørkhudede. Eller nå i det siste, da alle riksavisene slo opp at det var et kryssord der afrikanere ble "buskmenn". Nå er jo ikke jeg afrikaner, som sagt, men det var jo en kvinne med et rotnorsk navn som reagerte og sa at det var "veldig ubehagelig" at hun hadde "skrevet noe ganske rasisisk". En ting er jo å bli så fortvilet over å ha skrevet bokstaver i en slik rekkefølge, men Allers rykket ut og la seg paddeflate. Betegnelsen buskmenn er jo den den aktuelle folkegruppen selv foretrekker, og selv om det kanskje har enkelte negative konnotasjoner (og det ikke er synonymt med "afrikaner", da buskmenn er en bestemt etnisk gruppe) er det en pussig sak å blåse så voldsomt opp. Likevel hørte jeg ingen afrikanere som klaget. Det er en bagatell. Jeg er generelt veldig lite plaget av noen av delene, det må jeg understreke, det går bra. Jeg krysser veien eller går en litt annen vei når jeg finner ut at jeg tilfeidigvis går bak en litt ubekvem kvinne på vei hjem fra byen, for eksempel, men det gjør jo en del norske menn også. Det er bare småtteri. Men i den grad jeg faktisk er plaget av noen av delene, da er det utvilsomt slik at jeg oftere føler at jeg tilskrives et slags ansvar for at noen reagerer "på vegne av meg" enn at noen ser negativt på meg på grunn av hudfargen min. Det hender, men det er en ørliten gruppe som er uglesett av alle andre. Å irritere seg over at "innvandrerne krever og krever" de stedene det er helt andre enn innvandrere som har reagert, visstnok for å hjelpe meg, er noe langt flere gjør. Anonymous poster hash: 1346c...425 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå