Gå til innhold

Hvis man har nok EK, men noe er knyttet fast i BSU

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planen min for dette året er å spare 100'000. Jeg har satt opp en plan, og det lar seg gjøre, jeg skal hvertfall klare 70-80k. Hvis jeg klarer det har jeg 270k i EK og kan kjøpe ei leilighet til 1,8(i teorien).

Problemet er bare at jeg akkurat nå har nesten 100k knyttet til BSUen min, og som sikkert de fleste skjønner vil jeg fylle den helt opp. Har noen av dere på KG fått lån selvom dere har hatt en del av EKen på BSU? Jeg kommer jo uansett ikke til å bruke den til noe annet enn bolig. Kan banken ha det som en slags garanti, eller er de superstrenge på dette?

Jeg skal ta meg et møte med banken etter jul, men jeg er så nysgjerrig på dette nå. Noen som vet?

Anonymous poster hash: d3a0e...c1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir en vurdering i hvert enkelt tilfelle. Er det forsvarlig både økonomisk og i forholdt til sikkerhet vil du sannsynligvis få beholde BSU-kontoen. Husk at egenkapitalen også skal dekke omkostninger ved boligkjøpet. Ved kjøp av selveierbolig til 1,8 mill. vil omkostningene være på ca 50.000,-.

Skrevet

Det blir en vurdering i hvert enkelt tilfelle. Er det forsvarlig både økonomisk og i forholdt til sikkerhet vil du sannsynligvis få beholde BSU-kontoen. Husk at egenkapitalen også skal dekke omkostninger ved boligkjøpet. Ved kjøp av selveierbolig til 1,8 mill. vil omkostningene være på ca 50.000,-.

Okei, takk. Det har jeg ikke tenkt på, skal ta det med i beregningen. Da mangler jeg 150k.

Skrevet

Har jeg misforstått bsu helt? alt jeg har spart til bsu trodde jeg var min egenkapital??

Anonymous poster hash: 5d40d...c8f

• Liker 2
Skrevet

Har jeg misforstått bsu helt? alt jeg har spart til bsu trodde jeg var min egenkapital??

Ja, men generelt må du jo BRUKE egenkapitalen når du kjøper. TS vil unngå å bruke BSU.

Anonymous poster hash: 9c1a9...09b

Skrevet

Jeg vil kjøpe innen 1 år, maks 2. Og jeg er i starten av 20 årene og har 90k på bsu. Sier seg selv at jeg vil fylle den helt opp og vente til jeg er 33 i tilfelle de setter opp grensa. Man tjener så sinnsykt bra i renter og skattefradrag på det.

Skrevet

Så planen var da å enten spare opp nok EK utenom, eller høre om det er greit for banken hvis jeg har nok, men noe får stå på bsu siden jeg ikke kommer til å bruke det uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...