Gjest LilleTusenfryd Skrevet 8. desember 2014 #1 Skrevet 8. desember 2014 Hei! Jeg har aldri syklet aktivt. Nå har jeg imidlertid meldt meg på Nordsjørittet, 9 mil, i et ivrig øyeblikk. Jeg kan INGENTING om sykkel - men jeg lurer på hva jeg skal se etter nå som jeg må få meg en sykkel til dette formålet, og å trene fremover? Jeg har ingen ambisjoner om pallplasseringer eller å slå noen rekorder. Jeg skal bare komme meg trygt i mål, på en greiest mulig måte - og også ha en sykkel jeg kan sykle på langs landeveien når jeg trener meg opp til dette arrangementet, og til jobb o.l. Jeg vil helst ikke bruke for mye penger på dette heller, da jeg er student midt oppi det hele - så sykler i 10.000-kroners klassen passer ikke helt lommeboken min. :-) Hva burde jeg se etter?
OppNedPåAlt Skrevet 9. desember 2014 #2 Skrevet 9. desember 2014 Snakker bare av min egen lille erfaring, men skal komme med tips så godt jeg kan Jeg har syklet det tre ganger, på samme sykkel. Nordsjørittet er et terrengritt, men det er ikke hardcore terreng. Store deler går på vanlig grusvei og asfalt, i tillegg til litt kronglete skogsti et lite stykke. Jeg har en hybrid sykkel, veldig fornøyd med den. Det jeg merker at jeg "mangler" under Nordsjørittet er dempere. Min sykkel har ikke det, og det blir litt hardt i nedovervaskebrett (de få plassene det er). Dempere trenger man ikke hvis man bare sykler på asfalt, så hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje sett etter en sykkel der man kan stille på demperene. Men altså, jeg har klart meg uten de de 3 gangene jeg sykla. En annen ting er kanskje hva slags dekk du har, "terreng"-dekk som er mer ruglete og grovere har bedre feste på grus og den slags underlag, men går igjen saktere på asfalt. Jeg har relativt tynne glatte dekk, litt vanskelig i terreng, men jeg får det igjen i nedoverbakkene på asfalten Jeg kan ingenting om sykkel, egentlig. Min kostet nå en del over 10 000,- , men en venninne av meg kjøpte denne (http://www.gsport.no/produkt/120089/diamant-photon-30-fsd-dame) (bare 2013 modell) og syklet Nordsjørittet to ganger med den. Hun er superfornøyd med en fin sykkel som duger både til ritt og til og fra jobb samt trening. Merk, at den heller ikke har dempere.... Du kan jo gå i en sykkelforretning/sportsbutikk og forklare dine krav, så finner de en sykkel som passer deg
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #3 Skrevet 9. desember 2014 Jeg har hørt at White (merke) skal ha en del bra, og prisgunstige sykler. Jeg kan ikke noe om sykkel, men ut i fra venninner som sykler mer enn til og fra jobb, så fungerer dette merket bra! Anonymous poster hash: fd4c7...879
Wiggins Skrevet 10. desember 2014 #4 Skrevet 10. desember 2014 Hei! Jeg har aldri syklet aktivt. Nå har jeg imidlertid meldt meg på Nordsjørittet, 9 mil, i et ivrig øyeblikk. Jeg kan INGENTING om sykkel - men jeg lurer på hva jeg skal se etter nå som jeg må få meg en sykkel til dette formålet, og å trene fremover? Jeg har ingen ambisjoner om pallplasseringer eller å slå noen rekorder. Jeg skal bare komme meg trygt i mål, på en greiest mulig måte - og også ha en sykkel jeg kan sykle på langs landeveien når jeg trener meg opp til dette arrangementet, og til jobb o.l. Jeg vil helst ikke bruke for mye penger på dette heller, da jeg er student midt oppi det hele - så sykler i 10.000-kroners klassen passer ikke helt lommeboken min. :-) Hva burde jeg se etter? 10 000 er det minste jeg ville anbefale å bruke på en sykkel som skal brukes til trening og konkurranse. Hvis det blir for mye for deg bør du heller tråle bruktmarkedet, der kan du være heldig og få mye mer for pengene enn hvis du kjøper nytt. Det gjelder særlig nå, som det er lavsesong. Hvis du kan si meg hva budsjettet er kan jeg se hva du kan få av nye eller brukte sykler til den summen. Jeg trenger også høyden din, siden den bestemmer rammestørrelsen. Hva du bør se etter: Med dine ambisjoner holder det med en ramme av aluminium. Karbonrammer er lettere og stivere, men koster mer. Når det gjelder gir og bremser har de fleste utstyr fra Shimano. Du bør ikke gå for noe som er dårligere enn Deore. Komponentgruppene til Shimano, fra den dyreste og nedover: - XTR - Deore XT - Saint - Zee - SLX - Deore - Alivio I tillegg lager Shimano en del som er billigere og dårligere enn Alivio. Jeg vil anbefale deg å gå for en sykkel med Deore, altså det nest billigste på min liste. Deore-komponenter er stabile og slitesterke. Et vanlig luretriks er dessverre at bakgiret er f. eks. SLX eller XT, og at framgir og bremser er Alivio eller dårligere. Prøv å unngå slike sykler. Felgene på hjulene skal være dobbeltbunnede, hvis ikke holder de ikke lenge. Her er noen ganske gode kjøp på bruktmarkedet akkurat nå: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48658960&searchclickthrough=true(har komponenter fra SRAM, ikke Shimano) http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53236236&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52751521&searchclickthrough=true 1
Wiggins Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 Og en ting til: Det må være mulig å låse/løse ut dempinga på forgaffelen. Det er egentlig ikke nødvendig å ha demping før det blir virkelig humpete, og du taper enormt mye energi og tid på å ha demping når det ikke trengs.
Gjest LilleTusenfryd Skrevet 10. desember 2014 #6 Skrevet 10. desember 2014 10 000 er det minste jeg ville anbefale å bruke på en sykkel som skal brukes til trening og konkurranse. Hvis det blir for mye for deg bør du heller tråle bruktmarkedet, der kan du være heldig og få mye mer for pengene enn hvis du kjøper nytt. Det gjelder særlig nå, som det er lavsesong. Hvis du kan si meg hva budsjettet er kan jeg se hva du kan få av nye eller brukte sykler til den summen. Jeg trenger også høyden din, siden den bestemmer rammestørrelsen. Hva du bør se etter: Med dine ambisjoner holder det med en ramme av aluminium. Karbonrammer er lettere og stivere, men koster mer. Når det gjelder gir og bremser har de fleste utstyr fra Shimano. Du bør ikke gå for noe som er dårligere enn Deore. Komponentgruppene til Shimano, fra den dyreste og nedover: - XTR - Deore XT - Saint - Zee - SLX - Deore - Alivio I tillegg lager Shimano en del som er billigere og dårligere enn Alivio. Jeg vil anbefale deg å gå for en sykkel med Deore, altså det nest billigste på min liste. Deore-komponenter er stabile og slitesterke. Et vanlig luretriks er dessverre at bakgiret er f. eks. SLX eller XT, og at framgir og bremser er Alivio eller dårligere. Prøv å unngå slike sykler. Felgene på hjulene skal være dobbeltbunnede, hvis ikke holder de ikke lenge. Her er noen ganske gode kjøp på bruktmarkedet akkurat nå: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48658960&searchclickthrough=true(har komponenter fra SRAM, ikke Shimano) http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53236236&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52751521&searchclickthrough=true Jeg tenkte i hovedsak under 10.000 kr. Selvom jeg skal sykle konkurranse har jeg jo ikke noen mål annet enn å fullføre per nå - så jeg trenger ikke det beste av det beste. Jeg er 167 cm høy. Fikk en SMS fra sykkelforhandleren her i byen, om at de har julesalg i morgen. "Alle ordinære sykler 30%, high-end avdelingen 40%, wheeler cross 6.3, før 6.999, nå kun 2.999. " Så virker som jeg kanskje kan få gjort kupp i morgen, om jeg bare vet hva jeg skal se etter..
Gjest LilleTusenfryd Skrevet 10. desember 2014 #7 Skrevet 10. desember 2014 Hva du bør se etter: Med dine ambisjoner holder det med en ramme av aluminium. Karbonrammer er lettere og stivere, men koster mer. Når det gjelder gir og bremser har de fleste utstyr fra Shimano. Du bør ikke gå for noe som er dårligere enn Deore. Komponentgruppene til Shimano, fra den dyreste og nedover: - XTR - Deore XT - Saint - Zee - SLX - Deore - Alivio I tillegg lager Shimano en del som er billigere og dårligere enn Alivio. Jeg vil anbefale deg å gå for en sykkel med Deore, altså det nest billigste på min liste. Deore-komponenter er stabile og slitesterke. Et vanlig luretriks er dessverre at bakgiret er f. eks. SLX eller XT, og at framgir og bremser er Alivio eller dårligere. Prøv å unngå slike sykler. Felgene på hjulene skal være dobbeltbunnede, hvis ikke holder de ikke lenge. <-- TUSEN takk for utfyllende svar forresten.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #8 Skrevet 11. desember 2014 Så virker som jeg kanskje kan få gjort kupp i morgen, om jeg bare vet hva jeg skal se etter.. Det aller aller viktigste er at rammen er rett størrelse til kroppen din. Hjelper ikke om du har sykkel til 20.000 dersom det er feil størrelse. Dette kan forhandleren hjelpe deg med. Hvilken type gir sykkelen har spiller ikke veldig stor rolle. Det kan byttes ut for noen få hundrelapper. De viktigste elementene på sykkelen er krank, hjul og til en viss grad rammen. Kjøper du en sykkel av kjent merke med aluminiumsramme er rammen helt grei. Anonymous poster hash: 7d5d7...e8f
Gjest LilleTusenfryd Skrevet 11. desember 2014 #9 Skrevet 11. desember 2014 Men det er terrengsykkel jeg bør gå for - og ikke hybrid?
Wiggins Skrevet 11. desember 2014 #10 Skrevet 11. desember 2014 Men det er terrengsykkel jeg bør gå for - og ikke hybrid? Du skal ha terrengsykkel ja. Når det gjelder hjulstørrelse vil jeg anbefale 27,5-tommers hjul, ikke 29. Og nei AB, gir kan ikke byttes for noen få hundrelapper. Bare det å bytte gir koster minst 5-600 bare i arbeidstimer. Skal du ha Deore-gir- og bremser koster komponentene 2-3000.
Gjest LilleTusenfryd Skrevet 11. desember 2014 #11 Skrevet 11. desember 2014 Du skal ha terrengsykkel ja. Når det gjelder hjulstørrelse vil jeg anbefale 27,5-tommers hjul, ikke 29. Og nei AB, gir kan ikke byttes for noen få hundrelapper. Bare det å bytte gir koster minst 5-600 bare i arbeidstimer. Skal du ha Deore-gir- og bremser koster komponentene 2-3000. De hadde blant annet en Cube ltd cls satt ned fra 8750 til 4999,-. Hadde også en Cube Nature m lockout satt ned fra 8750 til 3999,- Hørt om noen av disse?
Wiggins Skrevet 11. desember 2014 #12 Skrevet 11. desember 2014 De hadde blant annet en Cube ltd cls satt ned fra 8750 til 4999,-. Hadde også en Cube Nature m lockout satt ned fra 8750 til 3999,- Hørt om noen av disse? Jeg tok en kikk nå. Her er spesifikasjonene for den første: http://www.chainreactioncycles.com/no/en/cube-ltd-cls-mens-city-bike-2014/rp-prod114136 Bakgir og framgir er henholdsvis Acera og Altus, ikke noe å rope hurra for, det er heller ikke resten av komponentene. Vekta er gode 13,2 kg, absolutt ingen lett sykkel. Når det gjelder den andre har du ikke oppgitt navnet spesifikt nok. Det fins mange modeller innafor serien Cube Nature. Jeg vil tro du for 5-6000 kroner kan gjøre et bedre bruktkjøp enn disse Cube-syklene. Ta en kikk på Finn, finn noen som passer til din høyde og lommebok, og send meg en privat melding, så skal jeg si hva jeg synes. Ulempen med å kjøpe brukt er at du ikke vet hvor hardt brukt den er. Det er særlig kjede, krank og kassett som kan være slitt, det må du rett og slett prøve å se etter. Spør gjerne selger hvor godt brukt den er, det er ikke sikkert du får et ærlig svar, men da har du i det minste spurt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå